New Stage - Go To Main Page


המסע לגאולה של אפרים קישון
בשנת 1964, יצר אפרים קישון סאטירה נוקבת בכיכובו של חיים
טופול כסאלח שבתי, המתארת את עלילותיו של עולה מארצות המזרח
ואת יחסה של החברה לעולים החדשים.
סאלח שבתי, שוביניסט, פרימיטיב, הראה בהחלט את המזרחים מזווית
הראייה האשכנזית. בנוסף לכל, הוא אלכוהוליסט ועל פניו הופיע
רוב הזמן אותו חיוך מטומטם שהיה על פניו של המשוגע השכונתי
בבת-ים (שם גדלתי).





"אזולאי, אתה ממש אדם דתי?"
"הלכו פעם לחכם מיימון ושאלו אותו, 'איך נעשה אדם מאמין
באלוהים?'
ענה להם, 'למה לכם להתעסק בזה? עדיף לכם לשאול את עצמכם איך
לעשות שאלוהים יאמין בכם'"
(פקד אזולאי, בסרט "השוטר אזולאי", משוחח עם רב פקד לבקוביץ'
על החיים ואמונה)






גם לסאלח שבתי, היה בסרט דיאלוג של אדם רודף צדק ושיוויון, אבל
כל שאר הזמן, הוא תוסרט כך שיהיה כקריקטורה נלעגת. לעומתו,
השוטר אזולאי מהווה אתגר תרבותי לממסד האשכנזי שלא ידע כיצד
להתייחס אליו. אפרים קישון, משרטט לפנינו דמות מורכבת של אדם
תמים (אבל ממש לא מטומטם), אדם מאמין (אבל מספיק רחב אופקים
לראות בנערות ליווי יצורים אנושיים), יודע מספיק אידיש כדי
לפזר הפגנה אלימה של חרדים (אבל גם יודע צרפתית וערבית, ממש
איש העולם הגדול), מניח תפילין (אבל הדיאלוג שלו עם רב פקד
לבקוביץ' יותר מזכיר שיח הומניסטי חילוני מאשר שיח דתי).

במילים אחרות, אולי ב"סאלח שבתי" קישון לכלך עם קריקטורה של
מזרחי, אבל עם "השוטר אזולאי" הוא תיקן את המורשת התרבותית
שהשאיר אחריו. נכון, גם אזולאי איננו מושלם, למשל הוא מתרתח
בקלות (אבל מספיק מחובר לרוך שבתוכו כדי לבכות בקלות), או למשל
העובדה שהוא מצניע את הדתיות שבו (אבל אולי עדיף ככה מאשר כמו
שקורה בד"כ כשמנפנפים בזה), אבל איש איננו מושלם והפגמים
הקטנים שבו גורמים לנו להתאהב בו. נכון?



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 30/6/25 8:06
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
איליה כהן

© 1998-2025 זכויות שמורות לבמה חדשה