New Stage - Go To Main Page


טכנולוגיה, תרבות וחברה
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

=======================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
תרבות
טכנולוגיה
---------------------------------------
המחיר של חידוש טכנולוגי
המכונית כדוגמא
השימוש בכח אטומי כדוגמא
--------------------------------------------------------------------
מערכת היחסים המורכבת בין טכנולוגיה, תרבות וחברה
שינוי חיובי
שנוי שלילי
זיהום אוויר
מפגעים אקולוגיים בישראל ובעולם
------------------------------------------------------------------------
הגבלת השימוש בטכנולוגיה ע"י החברה
-------------------------------------------------------------------------------
ביות הטכנולוגיה לצרכים מקומיים
דוגמא: החרדים והדתיים בישראל
דוגמא: שימוש בטכנולוגיה לצורכי דת בארה"ב
דוגמא: שימוש באינטרנט ובקלטות להפצת האיסלאם
דוגמא: הפצת דתות המזרח הרחוק ברשת האינטרנט
לסכום
-------------------------------------------------------------------------
מרידות נגד התפתחויות טכנולוגיות ונסיגות טכנולוגיות
המעבר האיטי של רעיונות וטכנולוגיה בעולם שעד 1500 לספירה
----------------------------------------------------------------------------
מה התוצאה של פערים טכנולוגיים?
טכנולוגיות צבאיות בשדה הקרב
האמפריאליזם הארופאי
סיכום הפרק
ביבליוגרפיה
פרקים בספר מהפכות המידע
=========================
הקדמה

הפרק הזה מנסה לעקוב אחר מערכת היחסים המסובכת שבין
הטכנולוגיה, התרבות והחברה, ולהראות שלחידושים טכנולוגים שונים
יכול להיות מחיר כלכלי תרבותי וחברתי כבד.

כמו כן, מנסה המאמר להראות שחברות שונות מגלות יחס שונה
לחידושים טכנולוגיים החל מאימוץ חידושים רבים ועד לדחיית
החידושים הטכנולוגיים או ל"ביות" החידושים הטכנולוגיים בהתאם
לערכי התרבות המקומית. כמו כן, אותה חברה יכולה לעבור משלב שבו
היא מאמצת או מחדשת חידושים טכנולוגיים רבים לשלב בו היא דוחה
חידושים כאלו.

לפני התחלת הדיון במערכת היחסים בין טכנולוגיה ותרבות יש תחילה
להגדיר מונחים אלו.
==========================================
תרבות

למילה תרבות יש פירושים שונים. ישנם ההמגדירים תרבות כ"הישגי
התרבות האנושית" (High Culture) ואז הם מתבוננים ביצירות כמו
התנ"ך, כתבי ויליאם שקספיר, דוסטויבסקי או טולסטוי, היצירות של
באך בטהובן או מוצארט ציורי רמברנט, רפאל, ולאונרדו דה-וינצ'י
ודומיהם.

ישנם אחרים (כמו למשל, האנתרופולוגים החברתיים) הצופים על
הפעילויות היום יומיות של בני האדם ובוחנים כיצד תרבויות שונות
מתייחסות אל נושאים כמו: לידה, טקסי גיל ההתבגרות, חתונה,
מוות, אוכל, חיזור, עבודה, יחס לזקנים ולצעירים ועוד.

ישנם חוקרים (אנתרופולוגים תרבותיים) המתבוננים בערכי החברה
והמסורות התרבותיות של החברה וישנם חוקרים (למשל הארכאולוגים)
הבוחנים את התרבות החומרית של החברה.

במאמר זה אתייחס לתרבות החומרית ולתרבות של חיי היום יום
(במובן האנתרופולוגי) של החברה האנושית, אולם נבחן במיוחד את
הדרכים שבה היחיד והחברה מתקשרים זה עם זה.
---------------------------------------------------------------------------------------
הגדרות למונח תרבות


http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture

http://www.answers.com/topic/culture?cat=health

http://www.as.ua.edu/ant/Faculty/murphy/436/defculture.htm

http://www.wsu.edu:8001/vcwsu/commons/topics/culture/culture-index.html#top

http://www.wsu.edu:8001/vcwsu/commons/topics/culture/behaviors/learned-behaviors-intro.html

http://etext.lib.virginia.edu/cgi-local/DHI/dhi.cgi?id=dv1-73

======================================
טכנולוגיה

ישנן אפשרויות שונות להשתמש במושג טכנולוגיה, אבל לצרכינו
נשתמש בהגדרה הפשוטה ביותר של "שימוש בכלים כדי לפתור בעיות
מעשיות".

להרחבת הגדרת המונח "טכנולוגיה"  ראו:

http://www.answers.com/topic/technology?cat=biz-fin
   
==========================================
המחיר של חידוש טכנולוגי

במאמר זה יודגש שבכל חידוש טכנולוגי ישנם המרוויחים מכך ברמה
האישית או המגזרית וישנם המפסידים ברמות הללו. בכל מקרה
ההתפתחות עשויה לגרום הן להשפעות חיוביות והן להשפעות שליליות
על החברה והתרבות.  

אנו נדגיש כאן, שלכל חידוש טכנולוגי ישנו מחיר חברתי ותרבותי
שלעיתים הוא כבד ביותר. בעוד שחלק מהחברה (ולעיתים מיעוט) נהנה
ממנו ומעצים את כוחותיו, חלקים אחרים בחברה, מצבם עלול להחמיר
והם עשויים להידרדר מבחינה כלכלית או חברתית או מבחינה אחרת.
-------------------------------------------------------------------------------------
חידוש טכנולוגי

http://www.answers.com/technological+innovation?cat=biz-fin

-----------------------------------------------------------------------------------
הנה כמה דוגמאות:

א. עם המצאת ספינת הקיטור מצבם של בעלי הספינות המפרש השתנה
לרעה. עתה החלו להשתמש באוניות הקיטור כדי לחצות את
האוקיינוסים, והשימוש בספינות המפרש הפך בימנו לשימוש ספורטיבי
בלבד.

ב. עם התפתחות המכוניות נעלמו הכרכרות והעגלונים, ואלפי אנשים
ברחבי העולם אבדו את פרנסתם.

ג. עם המצאת המכונות לקטיף הכותנה אלפי שחורים בדרום ארה"ב
אבדו את פרנסתם והחלו לנדוד לצפון ארה"ב כדי למצוא פרנסה בערים
הגדולות כמו בניו יורק, שיקגו ודטרויט.
-----------------------------------------------------------------------------------
המכונית כדוגמא

מהצד החיובי המכונית, למשל, גרמה לכך שהמשפחה, יש בידה אמצעי
הן לביקורים בחיק הטבע או ביקורי קרובים וידידים במקומות
רחוקים או אמצעי המאפשר להגיע לעבודה או ללימודים או לקניות
שונות.

מהבחינה השלילית: תאונות דרכים (בארה"ב בשנות ה70 נהרגו כ50
אלף איש מתאונות דרכים כל שנה, כמו האבידות האמריקאיות במלחמת
קוריאה או קצת פחות מהרוגי מלחמת ויאטנאם), פליטת גאזים רעילים
המושפעים מגז הפליטה של המכוניות, המשאיות והאוטובוסים, השפעה
על אפקט החממה, זיהום אוויר (גורם בישראל בלבד למותם של 1,500
איש בשנה במחלות הקשורות לזיהום האוויר), פקקים הנמשכים שעות
בדרך לעבודה ובחזרה וביציאה ובכניסה לערים.
-------------------------------------------------------------------------------
השימוש בכח אטומי כדוגמא

השימוש בכח אטומי גרם ליצירת מקור לאנרגיה לשימושים אזרחיים
רבים ושימוש באטום לצורכי רפואה שונים.

מהצד השלילי הפצצת הירושימה (6.8.1945) ונגסאקי (9.8.1945)
בפצצות אטום בסוף מלחמת העולם השניה, שגרמו ל270,000 הרוגים
(כ200 אלף איש נהרגו בהירושימה ו70 אלף איש נהרגו בנגסאקי)
ועשרות אלפי נפגעי הקרינה והזיהום הרדיו אקטיבית עד ימינו.
------------------------------------------------------------------------------
על הפצצת הירושימה ונגסאקי בפצצות אטום

http://www.ort.org.il/year/hiro

---------------------------------------------------------------------------------
פיתוח פצצות מימן ואטום בזמן המלחמה הקרה ומירוץ החימוש בין
ארה"ב וברה"מ ("מאזן האימה") היה יכול היה להחריב את כדור הארץ
מספר פעמים כבר בשנות ה50 וה60.

הפיצוץ והדליפה הרדיו אקטיבית בצ'רנוביל ב26.4.1986 היה אולי
האסון האקולוגי הגדול ביותר, והתאונה הגרעינית החמורה ביותר.
התוצאה:  הפיצוץ, שהיה חזק פי 30 עד 40 מהפצצת הירושימה
ונגסאקי,  גרם לפינוי האזור ולמאות אלפי נפגעים בדרגות שונות
בצורה מיידית. לטווח הארוך נפגעו קרוב לשני מליון בני אדם,
עשרות אלפי בעלי-חיים, השמדת צמחייה וזיהום קרקע ומי תהום
בחומרים רדיואקטיביים עד כדי סכנה בשימוש בהם בעשרות השנים
הקרובות, ופגיעה בנשים הרות שילדו עוברים מתים או פגומים.
========================================
אסון צ'רנוביל

http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=2856&kwd=2836

http://www.answers.com/chernobyl?cat=travel


אסון צ`רנוביל: נסיקה בסרטן בלוטת התריס לאחר כמעט דור:
פירותיה של תאונה גרעינית אומללה

http://www.tevalife.com/article.asp?id=2261


מקור באנגלית על האסון

http://www.chernobyl.co.uk

=========================================
לפני מספר שנים בארה"ב אירע כמעט אסון בThree Mile Island
בארה"ב ובמקומות שונים בעולם.

http://www.answers.com/topic/three-mile-island?cat=travel


דו"ח של הועדה החקירה האמריקאית לתאונה בThree Mile Island

http://www.nrc.gov/reading-rm/doc-collections/fact-sheets/3mile-isle.html


אלו רק דוגמאות לחרב הפיפיות של ההתפתחות הטכנולוגית העשויה
ליצור תופעות חיוביות ושליליות כאחד.
=============================================
מערכת היחסים המורכבת בין טכנולוגיה, תרבות וחברה

שינוי חיובי

מצד אחד, הטכנולוגיה יכולה לשנות לטובה את פני התרבות והחברה.


אם ניקח כדוגמא את התפתחות התחבורה או התקשורת: ככל שהם
התפתחו, כדור הארץ הפך לכפר גלובלי קטן, שבו אנשים מקצות תבל
מסוגלים הן לתקשר זה עם זה במהירות האור או גלי הקול או גלי
הרדיו, וגם לבקר זה את זה במרחקי טיסה של כיום אחד או יומיים
(כמובן בתנאי שיש להם כסף להשתמש באמצעי התקשורת או לרכוש את
כרטיס הטיסה).

התפתחות זו יוצרת מגע בין תרבויות וארצות רחוקות, ומאפשר מגע
בין תרבותי רב בשעה שבעבר  (למשל, בימי הביניים) אפילו מסע בין
שתי ערים סמוכות היה כרוך בסכנה גדולה (משודדי דרכים ושודדי ים
למשל) ובסידורים רבים.

בנוסף לכך חלו תמורות חיוביות רבות ששיפרו את חיי בני האדם
במאה
ה20 וה21:  שיפור המזון, שיפור איכות המים, והטכנולוגיה
הרפואית גרמו לתמותת תינוקות קטנה יותר והאריכו את חיי האדם.
ההיגיינה שיפרה את חיינו ומנעה מחלות רבות ואילו השימוש
באנטיביוטיקה ובחיסונים גרם להכחדת מחלות רבות (כגון האבעבועות
השחורות) והציל והאריך חיי רבים.

הטכנולוגיה סיפקה למדע מכשירים כמו המיקרוסקופ והטלסקופ
שבעזרתם היה אפשר לגלות עולמות חדשים שאותם האדם לא הכיר
והטכנולוגיה אפשרה לאדם לנחות על הירח ב1969 ולחקור כוכבי לכת
רבים במערכת השמש, ובמיוחד את הירה ואת כוכב המאדים.
=========================================
שינוי שלילי

דוגמאות להשפעה שלילית של הטכנולוגיה הן רבות ואסתפק במספר
דוגמאות:

זיהום אוויר

בארה"ב 4 אחוז מאוכלוסיית העולם גורמת ל25 אחוז מהזיהום
העולמי. לדוגמא: בגארי אינדיאנה, שהיא אחת הערים עם זיהום
האוויר התעשייתי החריף ביותר בארה"ב, מקדם את פני המבקר ענן
עשן סמיך הממשיך לאורך של קילומטרים לפני הכניסה לעיר. כמו כן
ישנו זיהום האוויר חריף במקסיקו סיטי ובבנקוק בתאילנד ובעבר
באתונה, ובלוס אנג'לס ובערים אחרות בעולם, כתוצאה מפליטת גאז
ע"י מכוניות, אוטובוסים משאיות ובתי חרושת.
-----------------------------------------------------------------------------------
מפגעים אקולוגיים בעולם

ראו מאמרי בנושא זה:

מפגעים אקולוגיים בעולם

http://stage.co.il/Stories/645224


התחממות עולמית

http://stage.co.il/Stories/537243050

-----------------------------------------------------------------------------------
מפגעים אקולוגיים בישראל

ראו מאמרי בנושא זה:

מפגעים אקולוגיים בישראל

http://stage.co.il/Stories/613945

===========================================
הגבלת השימוש בטכנולוגיה ע"י החברה

ראו מאמרי בנושא זה:

http://stage.co.il/Stories/652405

==========================================
ביות הטכנולוגיה לצרכים מקומיים

דוגמא: החרדים והדתיים בישראל

בישראל יש קבוצות חרדים שונות של חסידים (כמו חסידי חב"ד
וברסלב למשל) ושל מתנגדים (כמו הליטאים למשל). בחלק מקבוצות
החרדים ישנו איסור להשתמש בטלוויזיה. בחלק מהקבוצות ישנו איסור
להשתמש באינטרנט. בחלק מהקבוצות ישנה אפשרות להשתמש ברשת
האינטרנט לצורכי פרנסה בלבד.

לעומת זאת ישנו שימוש במחשב אצל החרדים לצרכי פרנסה, ונעשה
שימוש בתקליטורים ותוכנות מיוחדות שפותחו לצרכי לימוד תורה.
החרדים והדתיים בישראל משתמשים ביום שבת ב"מעלית שבת" הנפתחת
אוטומטית בכל קומה.  

החרדים הספרדיים בש"ס השתמשו בטכנולוגיות שונות (כמו שימוש
בטלוויזיית לווין קהילתית) כדי להעביר את דרשותיו של הרב
עובדיה יוסף לקהל מאמיניו ברחבי הארץ. כמו כן נעשה שימוש
בערוצי רדיו, ובקלטות אודיו ווידאו כדי להעביר את המסרים של
ש"ס.

מגזרים יהודיים אחרים בארץ ובעולם (כגון המגזר הדתי לאומי)
פתחו אתרי אינטרנט שונים העוסקים בלימוד התורה ו/או יהדות.
התנ"ך מופיע במהדורה מנוקדת ברשת האינטרנט וכן מופיעים כתבי
קודש יהודיים שונים ומאמרים רבים העוסקים בענייני יהדות.

אתר תורה נט בעברית

http://www.torah.net/heb

==========================================
דוגמא: שימוש בטכנולוגיה לצורכי דת בארה"ב

בארה"ב משתמשים אנשי דת נוצריים רבים באינטרנט בצורה מגוונת:
הן לתקשורת בין אנשי הדת הבכירים לבין עצמם, הן להפצת עקרונות
ודרשות של הדת הנוצרית והפצת מידע בסיסי על הכנסיה בקרב אנשי
הקהילה. כמו כן משתמשים באינטרנט לשם עידוד הביקור בכנסיות.

יש לציין שהדת הנוצרית במיוחד מהזן הפונדמנטליסטי עושה שימוש
רב בטלויזיה וברדיו לצורכי דת. ישנם אנשי דת ידועים כגון בילי
גרהם ופט רוברטסון שהתפרסמו בדרשות הטלוויזיוניות שלהם.

האתר של בילי גרהם - המטיף האונגליסט

http://www.billygraham.org

http://www.wheaton.edu/bgc/archives/exhibits/NYC57/10sample54.htm


האתר של פט רוברטסון - המטיף הטלוויזיוני הנוצרי

http://www.patrobertson.com

=======================================
דוגמא: שימוש באינטרנט ובקלטות להפצת האיסלאם

באינטרנט מופיעים אתרי דת מוסלמים רבים והן גברים והן נשים
מוסלמיות משתמשים באינטרנט להפצת דת האיסלאם. בחדרי הצ'ט
האיסלאמיים וכן בלוחות מודעות אלקטרוני אסלמי ניתן לקרא את
דבריהם של נשים וגברים אסלאמיים מארצות ערב השונות בנושא דת
האיסלאם.

אתרי אסלאם

http://www.islamworld.net

http://www.islamicity.com

http://www.islamonline.net

http://www.islam.com


בעבר הופצו למשל קלטות אודיו של דרשות האייתולה חומני באירן
בזמן שלטון השח הפרסי. כך יכלו מאמיניו העירוניים והכפריים
לשמוע את מנהיגם הדתי, ולעקוף את הצנזורה של השח על שידורי
דרשותיו בטלוויזיה וברדיו הפרסי.
=========================================
דוגמא: הפצת דתות המזרח הרחוק ברשת האינטרנט

כמובן שלא רק הדתות המונותואיסטיות, אלא גם דתות המזרח הרחוק
למשל כמו הבודהיזם וההינדואיזם עושות שימוש בטכנולוגיות שונות
כמו קלטות אודיו ווידאו שידורי רדיו וטלוויזיה וכן אתרי
אינטרנט שונים המשמשים להפצת דתות אלו.

מרכזים בודהיסטים ברשת האינטרנט

http://www.ciolek.com/WWWVL-Buddhism.html


אתרים הינדואיסטים

http://www.eh.sc.edu

http://www.hindu.org

http://www.himalayanacademy.com

http://www.hinduism.co.za

========================================
לסיכום:

לאור הדוגמאות הנ"ל אנו רואים שתנועות דתיות שונות ביהדות
בנצרות ובאיסלאם ובמזרח הרחוק "מבייתות" את הטכנולוגיה
לצרכייהן ועושות שימוש בטכנולוגיות שונות להפצת המסר הדתי
שלהן.

אלי הכהן: מאמר על הדת ברשת האינטרנט

http://www.itu.org.il/PaperArticles/ViewPaper.asp?msid=4&article=1214

מהמאמר: "האינטרנט הפך לכלי שבאמצעותו מאמינים מעיזים יותר.
תוך שמירה על פרטיותם, הם לומדים דברים שלא ידעו כלל על קיומם,
בעיקר בשל אורח חייהם המסוגר והממודר".
===========================================
מרידות נגד התפתחויות טכנולוגיות ונסיגות טכנולוגיות

ראו מאמרי בנושא זה:

מרידות נגד התפתחויות טכנולוגיות ונסיגות טכנולוגיות

http://stage.co.il/Stories/652404

=============================================
המעבר האיטי של רעיונות וטכנולוגיה בעולם שעד 1500 לספירה

הדפוס הומצא בסין במאה השמינית והסדר המיטלטל במאה ה11.
טכנולוגיה זו הגיעה לאירופה במאה ה15.

הנייר פותח בסין במאה השניה לספירה, הגיע ליפן במאה השביעית,
התפשט למרכז אסיה במאה השמינית, לצפון אפריקה במאה ה10, לספרד
במאה ה12 ולאירופה הצפונית במאה ה13.

אבק השרפה נוצר בסין במאה התשיעית, הופץ לעולם הערבי כמה מאות
שנים אח"כ ולבסוף הגיע לאירופה במאה ה14 (כל הדוגמאות הנ"ל
נלקחו מהנטינגטון, 2003).

המצאת הגלגל הייתה ידועה לשומרים לפני 3,600 שנה וכן לאשורים
ולבבלים, אשר היו רותמים שור לעגלה. לקח למצרים כאלפיים שנה
כדי לאמץ את המצאת הגלגל בשנת 1600 לפנה"ס. (זילברמן 1998, עמ'
104).
===========================================
מה התוצאה של פערים טכנולוגיים?

טכנולוגיות צבאיות בשדה הקרב

פערים טכנולוגיים בולטים במיוחד בשדה הקרב: הופעת הרובים ואבק
השרפה חיסלו את מעמד האבירים באירופה. הקצינים הפולנים במלחמת
העולם השניה, שהסתערו על הטנקים הגרמניים בסוסים ובחרבות
שלופות נדרסו ע"י הטנקים הגרמניים ונורו ע"י מכונות הירייה של
טנקים אלו בזמן קצר.

הופעת התותח, מכונת הירייה, הופעת המטוס (ששימש תחילה לצרכי
מודיעין ואח"כ לתקיפה ולהפצצה) והצוללת שינו את שדות הקרב
והפכו אותם לשדות קטל שקטלו תחילה אלפים ואח"כ עשרות אלפים
ואח"כ מליונים. מי שהשתמש באמצעים הטכנולוגיים הללו, זכה
ליתרון משמעותי על אויביו.

במלחמת העולם הראשונה נהרגו כ15 מליון איש ובמלחמת העולם השניה
כ55 מליון איש. יש לציין שסיום המלחמה כנגד יפן נעשה ע"י
טכנולוגית השמדה אמריקאית עדיפה: הטלת שתי פצצות אטום בהפרש של
3 ימים על הירושימה ונגסקי שגרמו ל270 אלף הרוגים ולכניעת יפן.
ההערכה בקרב האמריקאים הייתה שהם ידרשו להקריב עוד מליון
חיילים כדי לכבוש את יפן עצמה.
--------------------------------------------------------------------------------------
הרוגים במלחמות העולם

http://users.erols.com/mwhite28/warstat1.htm

--------------------------------------------------------------------------------------
האמפריאליזם הארופאי

הקטע הזה נכתב ע"פ ספרו של הנטיגטון (2003).

"בשנת 1800 שלטו אירופאים, או מושבות אירופאיות לשעבר כמו
אמריקה ב35 אחוז משטח כדור הארץ. בשנת 1878 ב67 אחוז ובשנת
1914 ב84 אחוז מכדור הארץ.

בשנת 1800 שלטו הבריטים על 2.4 מליון קמ"ר ו20 מליון איש.
ב1900 שלטו הבריטים ב17.6 מליון קמ"ר ו390 מליון בני אדם.

במהלך ההתפשטות האירופאית חוסלו: הציליויזציה של האנדים,
הציליויזציה המרכז אמריקאית, הציליויזציה ההודית והאסלאמית,
עמי אפריקה שועבדו ולסין חדרה השפעה מערבית, עד שגם עליה
השתלטו האירופאים".

הגורם להתפשטות המערב היה טכנולוגי: המצאת אמצעי ניווט ימיים
וצי ימי, שאיפשרו להגיע אל עמים רחוקים, ופיתוח יכולות צבאיות,
שאיפשרו לכבוש את העמים הללו. למערב היה צבא מאורגן וממושמע,
מצוייד בכלי נשק, תחבורה, לוגיסטיקה ושירותים רפואיים, וצי
שיכול היה לחצות אוקיינוסים רחוקים ואוריינות של כתב ודפוס.
-------------------------------------------------------------------------------------
בעניין זה ראו את המאמר:

טכנולוגיה כמכפיל כוח בשדה-הקרב

http://www.nativ.cc/103/lorber.htm

============================================
סיכום הפרק

בפרק זה היה נסיון להראות את מערכת היחסים הסבוכה שבין
הטכנולוגיה, החברה והתרבות. אח"כ הוצגו דוגמאות שונות להגבלות
שונות שהוטלו על פיתוח ושימוש טכנולוגי בארצות שונות כולל
בישראל ובארה"ב, מסיבות חברתיות, תרבותיות, ואחרות.

לאחר מכן הובאו מספר דוגמאות מישראל וארצות אחרות לביות
הטכנולוגיה והתאמתה לצרכים מקומיים (במקרה זה ע"י ארגונים
דתיים בארצות שונות). לאחר מכן עסקנו במרידות כנגד חידושים
טכנולוגיים (כמו מרד הלודיסטים ומרד הנאו לודיסטים), וכן
בנסיגות טכנולוגיות ורתיעה מפיתוחים טכנולוגיים.

לבסוף הראנו כיצד חברות שונות (כמו חברות האסלאם וסין) עברו
שנויים בחדשנות הטכנולוגית של אותה חברה. ראינו כיצד היה מעבר
איטי של
רעיונות וטכנולוגיה עד לעידן של "העולם החדש" (עד שנת 1500
לספירת הנוצרים). לסיום ראינו מה התוצאה של פערים טכנולוגיים
במיוחד בשדה הקרב ובתקופה האמפריאליסטית במאה ה19 ובתחילת המאה
ה20.
============================================
ביבליוגרפיה

עברית

דיימונד ג'. (2002), רובים, חיידקים ופלדה, גורלותיהן של
חברות אדם
, עם עובד, ת"א.

הנטינגטון ס., (2003), התנגשות הציליויזציות, הוצאת שלם,
ירושלים.

זילברמן ע. (1998), הציווי ההומניסטי בטכנולוגיה, הוצאת
המכללה למנהל, ת"א.

עמית א. (1992), "טכנולוגיה, חברה ואדם, הרהורים בשלהי המאה",

מעשה חושב, י"ט (5-6), 58-63.

שעשוע ש. (1995), טכנולוגיה, חברה וחינוך, עיונים בטכנולוגיה
ובמדעים
, 23, 20-23.
------------------------------------------------------------------------------------

אנגלית

Boorstin, D. J.(1978), The Republic of Technology:
Reflections on our future community,  Harper & Row, NY,US

Graham, B.,(1983), The Future of TV Evangelism, TV Guide,
31,10
----------------------------------------------------------------------------------
לקריאת הפרק הבא בספר מהפכות המידע:

מהפכת המידע הראשונה: ציורי המערות וציורי הסלע

http://stage.co.il/Stories/370520

==========================================
פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר מהפכות המידע

פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר מהפכות המידע

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm

בשלב זה הפרקים על המהפכה הדיגיטלית עדיין לא עודכנו.
============================================
מאמרים בנושא טכנולוגיה תרבות וחברה

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ltech.htm

=========================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

================================



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 7/9/04 22:18
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה