עשיתי בגרות, חלקית
לא הרגשתי בוגר
הרגשתי אבוד
בכאילו חינוך
קושי לימוד
מערכת לא נכונה
שיטה חורקת לתפישה מגונה
וכמה שתדע יותר תבין
שזה לא לדעת זה להאמין
וכשאין דיון אין ויכוח ואין שיחה
אז כל הלמידה הופכת לבדיחה
וכשאתה לא חוקר ובודק ובוחן
אז תשלח את האינטליגנציה שלך להזדיין
כי היא לא חשובה. הזיכרון כן
הרי יבחנו עד כמה אתה יודע להנהן
ולקחת כל מה שהמורה אומר
ולחזור אחריו ולהוסיף אמן
מהפכה תעשייתית
לומדים בהסטוריה
מאינדיבידואל ייצרני
אל שרשרת ייצור
אירוניה
שלא לומדים על בית ספר
שם כל ספר שונה
מוטב שיישאר סגור
גם כיתה היא בית חרושת
פס ייצור לציונים טובים
תלמידים שמחפשים לחרוש את
החומר שאליו
הם לא מגיבים
מורים שמרגישים שליחות
כמו תלמידים שאוהבים ללמוד
הם זנים שנכחדו, היום הכל כסף
אבל אלו ואלו
הולכים יד ביד
ושניהם אבדו בציוני הקצף
ידע,
אפילו לא ידע בעצם
זיכרון קצר מועד
שמתפוגג ונעלם
לשמחתי
לא צריך אותו שם
עומס פרטים שלא יועילו
תאריכים שאת זכרוני רק יגבילו
דפים תפלים על רעיונות חשובים יעפילו
ובסוף אתה חכם יותר רק בכאילו
מה התועלת, לשם מה ההשקעה
ואיפה החינוך, היכן החשיבה
בשביל מה לבלוע כמויות של אותיות
שלקראת הבחינה כמו גירה אפשר להעלות
ואז להקיא ולהוריד את המים
והראש שוב ריק, לפחות בינתיים
עד הבחינה הבאה
ואני שואל. כל זה בשביל מה?
זו לא בגרות, ולא השכלה
זו שיטה של לזכור ולשכוח
אתה לא לומד לחשוב ולבחון
רק לזכור, לכתוב ולברוח
זו בגרות בכאילו
יענו לימוד
נבחנתי, עברתי
נשארתי אבוד
אז נכון. אני את הבגרויות שלי כבר עשיתי. (את רובן לפחות)
ומאז הבגרות האחרונה שלי עברה שנה, ואני כבר ממש מחוץ למערכת
החינוך והכל. אבל קראתי אצל נטלילילי שלילילי משהו בנושא וזה
העלה לי את כל מה שישב עליי בתקופה ההיא, ועדיין קיים. אז
כתבתי את זה, כי אני עדיין מאמין בכל מילה שכתובה למעלה, גם
בפרספקטיבה של שנה אחרי. אפילו יותר מאמין בזה...
לדפיוצר של נטלילילי -
http://stage.co.il/Authors/NatalieBar
לשיר המדובר -
http://stage.co.il/Stories/295723 |