האם מערכת החינוך תשתנה עקב השימוש ברשת האינטרנט?
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm
Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il
=========================================
ראשי פרקים
========
מבוא
מגמות השינוי העיקריות
ביבליוגרפיה
ווביוגרפיה
מאמרים בסידרה: התרבות הדיגיטלית
=======================================
מבוא
רשת האינטרנט חודרת עתה למערכת החינוך הישראלית, החל
מהאוניברסיטאות והמכללות וכלה בבתי הספר התיכוניים, חטיבות
הביניים ובתי ספר יסודיים. יש לצפות שתוך מספר שנים הרשת תהייה
קיימת במספר רב של מוסדות חינוך ישראלים.
לכניסת רשת האינטרנט תהייה, כנראה, השפעה על מערכת החינוך.
במאמר קצר זה אנסה לעמוד על כמה מגמות אפשריות.
========================================
מגמות השנוי העיקריות
1 עליית חשיבותה של השפה האנגלית.
כמו הMTV ורשת הכבלים בכלל, גם האינטרנט חושפת את התלמיד לשפה
האנגלית, לחשיבותה, ולאוצרות התרבות האנגלו-סקסית. עקב הצורך
לשלוט ולשוטט ברשת העולמית (ולא רק באתרים הישראלים שמהווים
מיעוט מבוטל ברשת), יש לשער שהידע והשימוש בשפה האנגלית יגדל.
2 מעבר משינון חומר וזכירתו, ללימוד שיטות חיפוש יעילות.
מכיוון שחלק ממקורות המידע ברשת הם עדכניים יותר, ומגוונים
יותר (ואם המקור אוניברסיטה מכובדת גם מהימנים יותר), יש לשער
שבמקום שינון וזכירה של חומר, יהיה דגש על לימוד שיטות חיפוש
יעילות, למציאת מקורות מידע מהימנים ברשת.
3. הבהרת המושג מקורות מידע מהימנים ברשת האינטרנט.
מכיוון שברשת האינטרנט מקורות מידע מסוגים שונים שחלקם אפילו
מפיצים מידע מסולף, יהיה ניסיון ללמד תלמידים צפייה מבוקרת
במידע שבאינטרנט, כשם שהיום מלמדים (בחלק ממוסדות החינוך)
צפייה מבוקרת באמצעי התקשורת ההמוניים: עיתונות רדיו וטלביזיה.
יהיה ניסיון להראות לתלמידים מהם מקורות המידע האמינים ברשת
ועל אילו מקורות יהיה קשה להסתמך.
התמודדות עם הנושא של מקורות מידע אמינים ברשת יהיה אחד
הנושאים העיקריים בשימוש החינוכי ברשת, אם כי במהותו אין הוא
שונה משימוש בכל אמצעי תקשורת המוני אחר בחינוך.
4. שנוי בתפקיד המורה מספק ומקור הידע לסייען למציאת הידע.
על המורים, במיוחד מחטיבת הביניים ומעלה, לשנות את תפקידם
המסורתי מהיותם למקור וסמכות להספקת מידע, לסייען למציאת מידע.
המעבר יהיה קשה מבחינה פסיכולוגית, למורים רבים המתפקדים שנים
רבות בתפקיד המסורתי של המורה.
5. מעבר משימוש בבחינות לפרויקטים חינוכיים.
במקום בחינות (או בנוסף להן), יהיה בעתיד שימוש גובר והולך
בפרויקטים חינוכיים, שבו צוות של תלמידים (משניים ומעלה) מקבל
משימת איתור חומר ברשת ועיבודו והגשתו. ישנם גם עשרות פרויקטים
חינוכיים קיימים ברשת האינטרנט ,שכתות שלמות יכולות להצטרף
אליהם.
6. שיתוף פעולה חינוכי ברמה אזורית, ארצית ובין לאומית.
התקשורת באינטרנט מאפשרת קשרים מהירים בין בתי ספר שבאותו
אזור, באותה ארץ וקשרים בינלאומיים בין מוסדות חינוך שונים,
כולל כאמור שיתוף פעולה בפרויקטים חינוכיים.
נעשה כאן ניסיון להצביע על כמה מגמות שנוי אפשריות. שנויים
רבים אחרים עשויים לחול, אולם השנויים שהצבעתי עליהם כבר
קורים, ומוטב להקדיש להם את תשומת הלב הראויה.
===========================================
ביבליוגרפיה
טיל א. (תשנ"ח), שנויים אפשריים במערכת החינוך עקב השימוש ברשת
האינטרנט,
מצב העניינים, 9, 16.
===========================================
ווביוגרפיה
טיל א. אינטרנט ומחקר: בעיות ופתרונות.
http://stage.co.il/Stories/15445
בעיות בשימושי האינטרנט בחינוך
http://stage.co.il/Stories/16703
החינוך ורשת האינטרנט באתר הכנסת
http://www.knesset.gov.il/docs/heb/infocom/final106.htm
===========================================
מאמרים בסידרה: התרבות הדיגיטלית
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ldigcul.htm
============================================
מאמרים בסידרה: שימושי רשת האינטרנט בחינוך
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm
=========================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968
==========================
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.