שימוש באינטרנט לצורכי מחקר: בעיות ופתרונות
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm
Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email:
amnont@walla.co.il
============================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
הבעיות
פתרונות
---------------------------------
ביבליוגרפיה
ווביוגרפיה
=======================================
הקדמה
רשת האינטרנט חדרה למערכת החינוך הישראלית: למכללות לבתי הספר
התיכוניים לחטיבות הביניים ואפילו לבתי ספר יסודיים. לגבי
האוניברסיטאות הישראליות, הן לקחו חלק כבר ברשת
הBITNET (שהיא אחת משכבות היסוד של האינטרנט) ושהייתה קיימת
כבר בשנות ה80.
התלמידים הישראלים, מוריהם, ומורי הסטודנטים לחינוך (פרחי
ההוראה) מתחילים להשתמש באינפורמציה הנשאבת מרשת האינטרנט
לצורכי הגשת עבודות ומחקרים.
לאור העובדות הללו עלינו להיערך לקראת הבעייתיות המיוחדת
הכרוכה בהסתמכות על חומר הנשאב מרשת האינטרנט.
תחילה אסביר מהן הבעיות הנפוצות בשימוש באינפורמציה הנלקחת
מהרשת, ואח"כ אציע כמה פתרונות אפשריים לבעיות הללו.
========================================
הבעיות
בעיות טכניות
כתובת האתר שונתה.
מסיבות שונות ומשונות, אתרים שונים ברשת משנים את
כתובתם,
ועוברים לכתובת שונה.
האתר נעלם.
אתרים שונים ברשת נעלמים כתוצאה מחוסר יכולת כספית
להמשיך לתמוך באתר.
האתר נעלם זמנית.
כתוצאה מעדכונים ושנויים, אין גישה לאתר בזמן העדכון.
-------------------------------------------------------------------------------------
בעיות עקרוניות הקשורות לטיב האינפורמציה ברשת
חוסר פיקוח בבניית דף הבית (HOME PAGE)
כל אדם יכול לפתוח אתר ברשת האינטרנט ולכתוב בו ככל העולה על
דעתו, ללא שום צנזורה ו/או עריכה.
סילוף אינפורמציה מכוון.
ישנם ברשת אתרים שונים המפיצים מידע מסולף מכוון: החל באתרים
נאו-נאציים העוסקים בהכחשת השואה, וכלה באתרים היוצרים דמויות
מסולפות של ידוענים ע"י שימוש בטכניקות מולטימדיה של חיתוך
והדבקה (CUT & PASTE). גם האינפורמציה על מוצרים מסחריים שונים
היא לפעמים מטעה.
קיומה של אינפורמציה טועה ומטעה שאינה מכוונת.
ישנם אתרים רבים ברשת שבעליהם כותבים בו חומר שאינו מבוסס,
ומלא שגיאות (כולל שגיאות כתיב רבות באנגלית ובעברית). דבר זה
לא נעשה מתוך כוונה רעה, אלא פשוט נובע מבורות הכותב.
-----------------------------------------------------------------------------------
בעיות הנוגעות לשימוש של האינפורמציה ברשת.
בעיית השימוש ברשת האינטרנט להעתקת שעורי ביית.
ישנם אתרים ישראלים וזרים רבים המכילים עבודות ושעורי
בית
הניתנים להעתקה.
בעיית השימוש במידע הנשאב מהרשת בלי לציין את מקורו.
ברשת האינטרנט קיימים מקורות מידע מגוונים ביותר, שחלקם אפילו
טובים או מעולים. אפשר בקלות, (שוב בעזרת חיתוך והדבקה) להשתמש
בהם בעבודה ללא ציון שם המקור.
========================================
פתרונות
דיון בפתרון הבעיות הנ"ל מצריך דיון רחב ביותר, והערכות שונה
של מערכת החינוך לקראת עידן האינפורמציה בחינוך, כולל שנוי סוג
המטלות החינוכיות המוטלות על התלמידים ברמות השונות של מערכת
החינוך. צעדים בכוון זה כבר נעשים ע"י שימוש בפרויקטים
חינוכיים (כמו פתרון חידות חמיצר בהיסטוריה המחייבות שימוש
בספרים, מפות, ושימוש ברשת האינטרנט) במקום בחינות או עבודות
רגילות.
בנוסף לכך עובדת רשת הממשל האמריקאי על מערכת אינטרנט 2 שתהייה
מהירה בהרבה ושתהייה רשת חינוכית בלבד, המשותפת למוסדות חינוך
ברמות שונות.
לפני שהערכות זו תתממש, אציע מספר פתרונות ביניים חלקיים,
המתאימים לשלב בו אנו נמצאים.
לגבי סעיף - העלמות או שנוי כתובת האתר: יש תמיד להדפיס את
האתר שבו אנו רוצים להשתמש. על פי שם האתר נוכל לאתרו מחדש
(בעזרת השימוש במנוע חיפוש) וגם נוכל לפנות בד"כ לבעל האתר
בדואר אלקטרוני והוא בד"כ יגיב לגבי כתובת האתר החדשה, במידה
והיא קיימת.
לגבי סעיף - טיב האינפורמציה שברשת - יש לנסות להסתמך על
מקורות אינפורמציה ידועים ומהימנים, כגון אוניברסיטאות ידועות,
מרצים ידועים מוסדות מהימנים (כגון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
ודומה. יש להדריך את הסטודנטים ברמות השונות כיצד לזהות מקורות
מידע מהימנים ברשת, ונושא זה צריך להילמד ברמות שונות כמיומנות
יסודית. כמו שמלמדים את השימוש הסלקטיבי במידיות השונות כגון
עיתונות וטלוויזיה יש ללמד את השימוש הנבון במידיית האינטרנט.
לגבי סעיף - שימוש בעבודות בית הנמצאות ברשת או שימוש ברשת
בלי לציין מקורות. כאן יש לבקש מהתלמידים לעשות עבודות
ספציפיות המכילות סעיפים רבים שהתשובות להן אינן יכולות להימצא
באתר אחד בלבד. לדוגמא: אם נושא העבודה יהיה "כתוב עבודה על
הנביא ישעיהו", יכול התלמיד למצוא את התשובה בקלות ובפשטות
באתרים העוסקים בתנ"ך ברשת.
אולם אם העבודה תתייחס למשל לקרבות שונים שנערכו במלחמת העולם
השניה באיים הפסיפים (למשל הקרב על אוקינווה) באיטליה, בצפון
אפריקה וברוסיה, יאלץ התלמיד לבקר באתרים שונים כדי לענות על
שאלות מפורטות בנושא זה.
לגבי בעיית ציטוט המקורות ברשת שבהם התלמיד משתמש, אפשר לתת
לתלמידים אתגר להשתמש במספר רב של אתרים טובים הקשורים לנושא
העבודה. רצוי כמובן שהמורים יכירו לפחות את האתרים הישראלים
העיקריים המשמשים לצורך הכנת עבודות. יש כמובן להימנע ממתן
עבודות כלליות שהתשובה הפשוטה להם יכולה להימצא ברשת האינטרנט.
מבחינה עקרונית אין שוני רב בין השימוש באינטרנט לשימוש באמצעי
תקשורת המוניים אחרים כגון עיתונות וטלוויזיה, שגם הם מכילים
סילופי אינפורמציה רבים. השוני העיקרי נעוץ בקלות ובפשטות בה
ניתן להעתיק מהרשת את סילופי האינפורמציה הללו לעבודת התלמיד.
==========================================
ביבליוגרפיה
טיל א. (תשנ"ח), בעיות בשימוש באינפורמציה הנלקחת מהאינטרנט
לצורכי מחקר,
מצב העניינים, 10, סיוון, 18-19.
========================================
ווביוגרפיה
סלנט ע. כלים וקריטריונים להערכת אתרים ואמינותם.
http://www2.iol.co.il/communities/meidaanut/include/articles/291878.asp
טיל א. קריטריונים להערכת אתרים חינוכיים
http://stage.co.il/Stories/15368
אינטרנט ומחקר
http://www.netculture.about.com/internet/netculture/cs/researchingonline1/index.htm
===========================================
מאמרים בסידרה: שימושי אינטרנט בחינוך
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm
============================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968
================================
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.