פרעה אחנתון אשתו נפרטיטי ומהפכת האל היחיד
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm
Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
Homepage: Stage New
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
amnont@walla.co.il Email
=========================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
מיהו פרעה אחנתון?
מונותאיזם: השורשים המצריים
מחלתו של אחנתון
מכתבי אל עמארנה
המלכה נפרטיטי
נמצא פסל בתו של אחנתון
------------------------------------------------------------------
ביבליוגרפיה
מאמרים בסידרה: טקסטים
מאמרים בסידרה: העולם העתיק
====================================
הקדמה
המאמר מביא מקורות דיגיטליים העוסקים בפרעה אחנתון ומהפכת האל
היחיד.
===================================
מיהו פרעה אחנתון?
אמנחותפ הרביעי הוא אחנתון - מהפכה דתית: אל יחיד, אל השמש אתן
(1352-1336 לפנה"ס).
פרעה אנחתון ראוי להזכר בשל לא פחות מארבעה דברים: הוא החל
במהפכה המונותאיסטית הראשונה (למרות שנמשכה רק כ-17 שנה),
בזכות מכתבי תל עמרנה שנמצאו בבירה החדשה שלו (שבעזרתם יש לנו
ידע בעל משמעות רבה על היחסים בין מושלי כנען לפרעוני מצרים
בתקופה של אמנחותפ השלישי ואמנחותפ הרביעי - פרעה אחנתון),
בזכות אשתו הנאה נפרטיטי ובזכות חתנו המלך הנער תות-אנך-אמון
(הבעל של בתו ענחס אן אמון), הפרעה שזכה ליחסי הציבור הטובים
ביותר באמצעי התקשורת ההמוניים.
פרעה אחנתון הוא השליט העשירי בשושלת הפרעונית השמונה עשרה.
---------------------------------------------------------------------------------------
השושלת ה18
http://www.crystalinks.com/dynasty18.html
http://www.answers.com/topic/family-tree-of-the-eighteenth-dynasty-of-egypt
-------------------------------------------------------------------------------------
אביו של אחנתון, אמנחותפ השלישי היה טיפוס נהנתן וראוותן, שחי
חיי תענוגות ובנה מקדשים ופסלים ענקיים. בנו אמנחותפ הרביעי
היה אדם עדין וחולמני. הוא הפגין סלידה מאורח חיי אביו ומחיי
הכהנים המושחתים של מצרים.
הוא הכריז על דת חדשה שיש בה רק אל אחד - השמש - מקור החיים
עלי אדמות. את אל השמש כינה אתון ואת שמו שינה לאחנתון שפרושו
"ראוי לשרת את אתון". הוא חיבר הימנונים רבים לאל החדש,
והימנונים אלו הן חלק מהספרות היפה של מצרים העתיקה.
האל החדש הוא ישות מופשטת ונמצא בכל גלויי הטבע והחיים. אחנתון
סגר את המקדשים, דרש למחוק את שמות האלים, ביטל את תפקידי
הכהנים. הוא ייסד בירה חדשה בשם אחתתון ("האופק של אתון"
הנמצאת בתל אל עמארנה) וחי חיי צניעות ונאמנות לאשתו נפרטיטי.
היא ילדה לו שש בנות ולפי חלק מהמקורות גם בנים. במצרים נמצאו
יותר פסלים שלה מאשר של בעלה.
לגרמי השמים היה מעמד מיוחד בדת המצרית אך מבינהם זכתה השמש
ללהערצה. אלים שונים גלמו את השמש. בממלכה הקדומה הוקם מרכז
פולחן לאל רע בעיר הליופוליס (עיר השמש). הפרעונים נחשבו כבנו
של רע, אל השמש.
בתקופת הממלכה החדשה אוחד האל אמון עם אל השמש רע והפך לאל
"אמון-רע". אחנתון מרד באל אמון-רע וביקש לאכוף על מצרים את
פולחן האל אתן, המגולם כגלגל החמה, בעל קרני אור ומעניק חיים.
בשנת מלכותו הששית הוא עבר לעיר אחת-אתן ("האופק של אתן") היא
תל אל עמארנה. בדת החדשה שהנהיג אחנתון, אתן עלה בדרגה למעמד
של אל יחיד, שהוא מרכז היקום. אל זה אינו אל לאומי אלא אל
אוניברסלי.
הוא הורה להסיר את שם האל אמון-רע וסמליו ממבנים קיימים. יש
לציין שמהפכה זו לא סחפה את המוני מצרים שהיו זקוקים לדמות
מוחשית ולא מופשטת כדי לעבוד לה.
אחנתון הכניס סגנון ריאליסטי לאמנות המצרית, ושנוי הסגנון הזה
מורגש בציורים ובפסלים של זמנו. אחנתון נעשה בלתי אהוד, וחלק
מממלכות כנען שהיו תלויות במצרים נכבשו ע"י החיתים ומצרים הססה
לשלוח להם עזרה. האימפריה המצרית ירדה מגדולתה. אוצר הממלכה
התרוקן והמדינה שקעה באנרכיה. אחנתון מת שהוא פחות מ30 ושלט 17
שנה.
הרפורמה שהנהיג הייתה קצרת ימים ועם עלותו לשלטון של בעל בתו
תות אנך אמון (שנקרא בילדותו תות אנך אתון), חזר הפולחן הישן
לקדמותו.
---------------------------------------------------------------------------------------
עברית
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%97%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%9F
-------------------------------------------------------------------------------
אנגלית
http://www.touregypt.net/18dyn10.htm
http://www.answers.com/akhenaten
http://www.angelfire.com/art/ankhes/akhenaten.html
http://www.crystalinks.com/akhenaten.html
http://www.exn.ca/Stories/1999/03/05/56.asp
http://www.hereticpharaoh.com
--------------------------------------------------------------------------------
מונותאיזם: השורשים המצריים
אתן: אל השמש המצרי
http://touregypt.net/featurestories/aten.htm
http://www.atenism.org
אחנתון וההמנון לאתן
http://www.comparative-religion.com/ancient/akhenaten.php
-------------------------------------------------------------------------------------
מחלתו של אחנתון
מאיזה מחלה סבל פרעה אחנתון?
http://egyptmonth.com/mag06012000/magf1.htm
----------------------------------------------------------------------------------
מכתבי אל עמארנה
http://stage.co.il/Stories/537242112
------------------------------------------------------------------------------------
המלכה נפרטיטי
המלכה נפרטיטי: אשתו של אחנתון
עברית
ויקיפדיה
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%98%D7%99
הפסל של נפרטיטי בברלין
http://www.tapuz.co.il/blog/viewentry.asp?entryid=1181723
רפאלה: המלכה נפרטיטי
http://cafe.themarker.com/view.php?t=844472
אנגלית
http://www.answers.com/topic/nefertiti
http://www.touregypt.net/featurestories/nefertiti.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Nefertiti
http://www.angelfire.com/art/ankhes/nefertiti.html
http://www.crystalinks.com/nefertiti.html
http://dsc.discovery.com/convergence/nefertiti/story/story.html
http://weekly.ahram.org.eg/2003/653/eg8.htm
פסלים של נפרטיטי
http://www.homestead.com/wysinger/nefertiti.html
עץ המשפחה של נפרטיטי
http://www.homestead.com/wysinger/seqenenra.html
סרובם של הגרמנים להשאיל את פסל נפרטיטי למצרים
http://touregypt.net/teblog/egyptologynews/?p=2452
נתגלה פסלו של אמנחותפ השלישי אביו של אחנתון
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1226126.html
=====================================
ביבליוגרפיה והערות
גפני א. (1999),
היום השמיני, היום בו ברא האדם את הדת, אריה
ניר, כפר סבא.
בעמודים 235-236 מתואר אחנתון.
גלפז-פלר פ. (2002),
יציאת מצרים, מציאות או דמיון?, שוקן,
ת"א.
בעמ' 49-54 מתוארת המהפכה הדתית של אחנתון, והקשר האפשרי לדעתה
בין דתו של אחנתון לדת משה.
טלשיר צ., שמיר י וסיון ד. (עורכים) (2001),
תשורה לשמואל,
מחקרים בעולם המקרא, מוסד ביאליק, ירושלים.
בעמ' 409-432 מופיע מאמרה של נילי שופק: "האל הבא מתימן ואל
השמש המצרי: עיון מחודש בחבקוק ג, ג-ז". בחלק זה מנסה המחברת
להראות כיצד משפיעה אמונתו של אחנתון על סגנון הכתיבה של ספר
חבקוק פרק ג.
קנוהל י. (2008), מאין באנו, הצופן הגנטי של התנ"ך, דביר,
ת"א.
בפרק השביעי של ספר זה הנקרא "משה ואחנתון" בעמ' 77-91 מסביר
המחבר את השפעת דתו של אחנתון על דת משה.
Aldred, Cyril, Akhenaten King of Egypt, Thames and Hudson
Ltd., London, 1988.
Asimov, Isaac, The Egyptians, Houghton Mifflin Co., Boston,
1967.
Assmann, Jan, The Mind of Egypt: History and Meaning in the
Time of the Pharaohs, Metropolitan Books, New York, 1996.
Johnson, Paul, The Civilization of Ancient Egypt, Harper
Collins, 1998.
Silverman, David P. ed., Ancient Egypt, Oxford University
Press, Oxford, 1997.
=========================================
מאמרים בסידרה: טקסטים
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ltext1.htm
===========================================
מאמרים בסידרה: העולם העתיק
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/latic.htm
==========================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=161974
=========================================
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.