[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage

|במה - דיונים| - RE: אתגר קרת - האתגר
 
אתגר קרת - האתגר
(---.jlm.netvision.net.il) 
מיכאל אנגלברג
  :מחבר
24/11/2001 -- 20:18 :תאריך

אף פעם לא עלה בדעתי לקרוא את א.קרת. קודם כל אני בנאדם מה זה
עסוק, ויחד עם זאת, מה זה עצלן. בנוסף, אני עובד ולומד ואב
למשפחה קטנה "גדולה".
אבל השיקול הכי גדול נגד, היה תמיד רשימה של מאה היצירות
העולמיות הנבחרות של המאה החולפת, רשימה שגזרתי מתוך עיתון.
את הרשימה הזו נשבעתי לקרוא. את כולה. וכך יצא, שאפילו אם
קראתי את גתה, הרגשתי אשמה על כך שאני סוטה מתכניתי המקורית.
כלומר נאלצתי לוותר על המאות ה 18-19


אבל נפתל הוא הגורל, ויום אחד גיליתי את ה"ספרים המדברים"
כלומר יצירות מוקלטות, אותן אני יכול לשמוע בפקקים במכוניתי,
וכך קניתי קלטות עם איזה שלושים סיפורים של קרת, אותם שמעתי
ברצף קטוע בדרכי לעבודה ובחזרה.


העניין שעליו אני רוצה לדבר כאן, הוא הגילוי שלי, כי בסיפורים
שלו, מלבד סגנון ועלילה מושכת ומפתיעה, יש גם רעיונות
פילוסופיים של ממש.


בעצם, אחד הדברים שאני מחפש בספרות הוא חומר למחשבה על החיים,
ולשמחתי הרבה גיליתי הרבה מהחומר הזה בסיפוריו.


למשל בסיפור: "מעשה בנהג אוטובוס שרצה להיות אלוהים", יש דילמה
קלאסית מן  הפילוסופיה של המוסר, בה מתחבט נהג האוטובוס, ואני
מצאתי שם רעיונות משל התועלתנות וגם (לדעתי) קאנט.


סיפורים אחרים עוסקים באפיסטמולוגיה (תורת ההכרה) כגון המשפט
הפותח הבא: "הלילה חלמתי שאני אשה בת ארבעים הסובלת מכאבי
מחזור". המציאות מתערבת בחלום, ומזכיר לנו את הדילמות המופיעות
בפילוסופיה החל מדקארט.
הרבה מן הסיפורים הזכירו לי את "המדריך לטרמפיסט בגלקסיה", בכך
שהם הציגו מציאות מופרכת ומטורפת, אך בעלת היגיון פנימי מבריק
משלה, הגיון, הכופה אותך לחשוב בצורה קצת שונה ממה שלימדונו
רבותינו.


מעבר לעלילות המטורפות, ולשפה המיוחדת, שגם להם חן מיוחד,
מצאתי אצל קרת עומק תימטי, ורעיונות למחשבה.


אז אם הוא במקרה בסביבה, הייתי רוצה שיידע שאני (ואולי עוד
אנשים) מקווה שיוציא עוד קלטות שכאלה, כי לשבת ולקרוא, ממש לא
מתאים לי.


זהו.

 
שטויות
(---.inter.net.il) 
אריק כהן
  :מחבר
25/11/2001 -- 02:09 :תאריך

קודם כל, אין מה להשוות בין המדריך לטרמפיסט הגאוני לשטויות
העלובות שאתגר קרת מגבב מדי פעם. אני לא אומר שכל היצירה של
קרת פסולה, יש לו כמה סיפורים חביבים אבל לא מעבר לכך. רעיונות
פילוסופים עמוקים תמצא בסיפוריו של קרת באותה מידה שתמצא אותם
בעיתון יומי והסיבה לכך פשוטה מאוד. מי שמחפש ימצא משמעות בכל
דבר.
ואם באמת קראת את רשימת מאה הספרים הגדולים כמו שאתה מתיימר
לטעון, אתה צריך להבין לבד שאתגר קרת הוא לא מציאה גדולה ביחס
לסופרים אחרים.

 
מבחן הזמן
(---.inter.net.il) 
דרור קסטל
  :מחבר
25/11/2001 -- 09:19 :תאריך

אתגר קרת הוא לא דוסטויובסקי, אבל איזה סופר ישראלי כן? כמובן
שיש הרבה סופרים טובים ממנו, אבל זה מגוחך לומר שאין לו כשרון.
בכל זאת, עשר שנים לפחות עברו מאז שפרץ אתגר קרת לספרות,
ועדיין הוא נקרא. אני גם חושב שאין מה להשוות בין המדריך
לאתגר, אבל יש מקום למצוא דמיון.


אני בספק כמה באמת היו הרעיונות הפילוסופים היו מאחורי
הסיפורים, אולי מלבד הנהג אוטובוס שרצה להיות אלוהים, אבל גם
כאן אי אפשר להגיד שזה מנוסח על רעיונות פילוסופים, אולי
כהתרסה.


סך הכל, אפשר לומר גם שהמדריך הוא לא ספר טוב יחסית לספרים
אחרים, אבל לא עסקנו בהשואות. מה גם שזה לא אותו ז'אנר, ומכאן
ההשוואה המגוחכת.


אני לא יכול לומר שאני ממעריצי קרת, ויש סופרים רבים שאהובים
עלי יותר. מה שכן רע, היא השפעתו. הוא גורם לאנשים לחשוב
שכתיבה היא דבר קל, וכל אחד לא יכול, ולא כך הדבר.

 
חייב לחלוק עלייך כאן
(212.199.73.---)   
בן אדם
  :מחבר
25/11/2001 -- 10:36 :תאריך

אין מקום להשוואה עם דאגלס אדאמס, אמת, ואתגר קרת הוא לא אחד
ממאה הסופרים הגדולים של כל הזמנים, בהחלט לא. אבל הוא אחד
הכותבים הישראליים המוכשרים והאיכותיים ביותר, ויש לו יצירות
שעומדות בקנה-מידה בינלאומי, ולא בכדי הוא זכה להצלחה כזאת.
אבל ככה זה, כשאתה רוכש מעריצים, אתה רוכש גם אוייבים. חוקי
הטבע. וחוצמזה, למה אי אפשר להנות מיוצר, אפילו מיצירה, בתור
משהו עצמאי בלי להשוות אותו לדברים אחרים? זו לא חוכמה גדול
למצוא משהו יותר טוב, כי תמיד יש משהו יותר טוב.


מרבית הסיפורים בדפיוצר שלו בבמה לא מתעלים יותר מדי מעל
בינוניות, אבל לאתגר יש לא מעט סיפורים שמעלים רעיונות ומחשבות
עמוקות ביותר. בהחלט פילוסופיות. סיפורים כמו "צפירה", "כוונות
טובות" הנפלא (שתוכל למצוא באתר וואי-נט, אגב), "ימים נוראים"
הציני ו"חובזה" הקצר והקולע, כולם כתובים נפלא ויש בהם מעבר
לסך המילה הכתובה. ומי אמר שכל סיפור צריך להיות יצירת המאה?
"היום יומולדת" הוא אחד הטקסטים הרגישים ביותר שיצא לי לקרוא,
והוא לא יצירת מופת. "דבק מטורף" הוא סיפור מקורי ומיוחד, בלי
משמעויות נסתרות-פלצניות יותר מדי. "שסק", ממש לא סיפור
פילוסופי, הוא אחד הדברים המצחיקים ביותר שיצא לי לקרוא. אז מה
רע בזה?


זה שמישהו מפורסם או מצליח לא אומר שהוא פחות מוכשר או שדמו
מותר. קצת כבוד לא יזיק. לכנות את הכתיבה של אתגר "שטויות
עלובות" נראה לי קיצוני קצת.


.: בן :.

 
זה נשמע לי כאילו אתה קצת פילוסופוהוליק
(---.inter.net.il) 
סתם איתי
  :מחבר
25/11/2001 -- 18:14 :תאריך

כמו שאמרו מקודם, בכל דבר תוכל למצוא פילוסופיה אם תנסה. אני
בספק גדול אם אתגר קרת בכלל חשב על קאנט או דקארט כשהוא כתב את
מה שהוא כתב. זה שאתה מנסה למצוא אותם בסיפוריו, או מי יודע
איפה עוד, זה כבר דבר אחר.

 
אם כבר הגעת למאה העשרים
(---.inter.net.il) 
עידו הראל
  :מחבר
25/11/2001 -- 18:33 :תאריך

נסה קצת אורלי קסטל בלום
(פורצת דרך אמיתית שלא קיבלה מספיק קרדיט )

 
דווקא קראתי את קסטל בלום
(207.232.11.---) 
מיכאל אנגלברג
  :מחבר
25/11/2001 -- 19:35 :תאריך

לאחרונה את "ראדיקאלים חופשיים" שלה.


יש לה הברקות מילוליות מדהימות, אבל הרובד הרעיוני של אתגר
הרבה יותר עשיר לטעמי.
זו דעתי שלי, ולא אתווכח עליה, כי ביכולת ליהנות מיצירה יש
מימד סובייקטיבי

 
גם אני לא בעניין של להתווכח
(---.inter.net.il) 
עידו הראל
  :מחבר
25/11/2001 -- 23:39 :תאריך

רק רציתי שידעו שאתגר קרת זה לא ה-כ-ל
(ברור לי שאתה כבר יודע את זה)


חוץ מזה הוא מושפע ממנה מאוד (לדעתי  האישית לחלוטין)
ובעניין הפילוסופיה אולי הוא יותר מתוחכם ואולי אתה מפרש
דברים
שהוא לא היה מודע אליהם


הכל השערות,
אבל אני רק בורג במערכת,
בהצלחה באשר תלך.

 
ספרים מדברים
(---.hrz.netvision.net.il)   
יונתן רז
  :מחבר
26/11/2001 -- 15:49 :תאריך

כמו לבקש מהמלצר במסעדה ללעוס בשבילך את הפואה-גרה.
כמו לבקש מהשכן להתנות אהבים עם אשתך.
כמו לראות פוליטיקאי בטוק-שואו מרגיז מזיז את השפתיים לשיר של
אביב גפן בלי לדעת את המילים.
השימוש במדיה מודפסת, הוא לא אילוץ, אלא חלק מהמהות. היכולת
לחזור אחורה כשצריך, להאט, למהר, לעצור ולחשוב. שמע, בניגוד
לטקסט כתוב, נעלם מיד עם הופעתו. כשאתה מקשיב למוזיקה, אתה נע
עם המקצב, והעובדה שהתו ששמעת לפני חלקיק זמן נעלם, איננה
משנה. לא כך לגבי ספר.


ניסים אלוני כתב פעם לגשש החיוור:
"ספר זה ממש אוצר,
לא צריך עיתון דבר,
כי כשספר בידך
אתה לא צריך את אשתך".


אם אין לך זמן לקרוא, תקום שעה קודם, ויפה שעה אחת קודם.

 
צר לי יונתן ידידי אני לא מסכים
(---.jlm.netvision.net.il) 
מיכאל אנגלברג
  :מחבר
30/11/2001 -- 22:16 :תאריך

והחלק הכי גרוע בדבריך זו ההמלצה לקום שעה קודם. השתגעת? אם
כבר אז לקום שעה מאוחר יותר.


חוצמזה.
אתה אומר - בספר אפשר לחזור לאחור ובקלטת לא. מזה? לא היה לך
אף פעם טייפ באוטו? או לפחות ווקמן?
ואם נדבר על העתיד-נגיד DVD תוכל לגשת במנגנון חיפוש ישר למלה
שרצית בלי לדפדף, ותוכל לשלב בספר קטעי וידיאו. מה רע?


דע לך יונתן ידידי כי את הספרים המדברים מקריאים שחקנים
מפורסמים, והאינטונציות שבקולם מוסיפות לטקסט. לעיתים הסופר
עצמו מקריא, וכך יצא לי לשמוע את עמוס עוז קורא את קופסא שחורה
שלו. האם לא שמעת על ערבי ספרות בהם יוצרים קוראים מיצירותיהם?
האם זה כמו לתת למלצר להזדווג עם רעייתך?


האם לא שמעת יונתן ידידי על הזאנר הקרוי "תסכיתי רדיו" המדריך
לטרמפיסט בגלקסיה התחיל בתור תסכיתים כאלה.


ובכן, אני באופן אישי קורא הרבה. זאת מעבר לחומר הלימוד שלי
שהוא בתחום מדעי הרוח. אני מקפיד לקרוא רק יצירות שכבר קיבלו
הכרה, מהסיבה הפשוטה, שאם אקדיש עצמי ליוצר אלמוני אופנתי, אני
מהמר, ומפסיד באותו הזמן את למשל ימי צקלג שטרם קראתי, או
האחים קאראמזוב ששוכב לי על המדף וטרם הספיקותי, או יוליסס של
ג'ויס, או את בורחס או נאיפול או קונראד או עגנון או שלום
עליכם או קנז והרשימה ארוכה, וככל שהיא ארוכה כך מתקצר הזמן.


אז מה רע אם את "ארוחת בוקר בטיפאני" של קאפוטה שמעתי בטייפ של
האוטו מבלי לבזבז שניה על חדשות מדכאות ברדיו, ואם אני רוצה
מוסיקה טובה יש לי מערכת משוכללת ומלאי ענק של דיסקים בחדרי
במקום עבודתי, ואני מקשיב תוך כדי עבודה מול המחשב.


ככה זה יונתן ידידי כשאנו מוצפים בתרבות איכותית עד מעל לראש,
וספרים עולים בזול, והמשאב הכי יקר שלנו הוא הזמן.


אבל לקום שעה קודם?
עד כדי כך עוד לא השתגעתי.


בידידות
מיכאל

 
RE: אתגר קרת - האתגר
(---.inter.net.il)   
געש
  :מחבר
01/12/2001 -- 01:09 :תאריך

אולי אתה יכול לשלוך לי את הרשימה
שאתה רושם עליה - מאה היצירות.


תודה מראש
געש

 
תשובתי אליך, מיכאל
(---.hrz.netvision.net.il)   
יונתן רז
  :מחבר
01/12/2001 -- 12:02 :תאריך

מיכאל,


בתשובתך אלי, כפי שכתב פעם מ. חשין, הנפת מגל וחרמש, אך הותרת
אחרייך לקט, פאה ושכחה. אני, אלקט לי שתיים-שלוש שיבלים ואאפה
מהן את פיתי שלי.


שאלה מעניינת היא, למי שייך ספר אחרי הוצאתו אל האור - האם
לסופר או לקורא. דעתי היא, שהקורא יכול לעשות בספר כבשלו,
בעולם הקטן שנפתח כצוהר בין דפי הספר. אינני רוצה שמאיר שלו,
המלך, יורה לי את הדרך בספרו. רוצה אני לקרוא בו בעצמי, ולהפיק
ממנו את הרלוונטי לחיי. אם מאיר שלו היה מקריא לי את "רומן
רוסי" לדוגמא, כשבקולו אולי זלזול מורגש בדור המייסדים, לא היו
הייתה מתעוררת בי התשוקה לקום ולהיות חקלאי. תאורי הטבע
הנדירים בספר, היו חולפים מעל גלי האתר כשהם מאירים בכל פעם על
עצם בתמונה, כספוט חולף, ולא מראים את התמונה כולה. אני לא
רוצה לחשוב מה קורה כששחקן מפורסם, שלא ניחן בהכרח בהבנה
ספרותית יפה, קורא את הטקסט.


משעשעת אותי המחשבה על המאבק עם הרשמקול בדרך לחזרה אחורנית
בטקסט. ה"בלה בלה בלה בלה" המהיר, העצירה הלא מדוייקת - לא
נראה לי פרקטי.


אני מסכים איתך מאוד לגבי קלאסיקות. גם אני שם אותן בראש סדר
העדיפויות, ומוצא את עצמי קורא פחות יוצרים בני דורנו. אכן, יש
כאן פספוס, ומתסכל לחשוב שחיים שלמים לא יספיקו לנצל ולו
עשירית מהעולם המופלא הזה. אני גם מכיר את ההרגשה שחובה עלייך
לקרוא ספר שהוטל עלייך באקדמיה, כשלידו מונח ספר שמושך אותך
במיוחד. אם אינני טועה, רשימת מאה הספרים פורסמה בהארץ. שמרתי
אותה, אך במעבר דירה היא נעלמה. אשמח אם תשלח לי אותה, אם מצוי
בהשג ידך סורק.


אינני מנסה לשנות את דעתך. נוע בדרכך, ואני בדרכי. אינני רוצה
גם לפגוע באימפריה הכלכלית שיוצרת את אותן קלטות.


יונתן רז



:קישורים נוספים

יונתן רז

 תגובה להודעה 
 :שמך
 :כתובת דואל
 :נושא
קבל את כל התגובות מעץ זה לדואל שלך
  
קישורים
 :על המילים  :כתובת הקישור
 :על המילים  :כתובת הקישור
 :על המילים  :כתובת הקישור

משהו אחר נמתח שם. בתוך הסבך הזה, הירח
מפרכס בחושך, העננים יורקים
 
מ. יציק
/  
עור בצל הצלקות

29.7.14 1:14 :ןורחא ןוכדע
שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


אומרים שתמיד
דופקים את
השחורים, נכון?
אז שברתי את זה!
אתמול דפקתי
צרפתיה!








חסיד המפלגה
הפרוגרסיבית


תרומה לבמה

האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות © 1998-2014 כל הזכויות שמורות לבמה חדשה