הנה הוא שוב שובר את הכללים, או במילים אחרות - הקדמה:
(ואפילו אחת חשובה)
שלום וברוכים הבאים לפינה שהיא אולי חלומו של כל יוצר: אנא
הבינו את יצירתי ומה שעומד מאחוריה.
כאן, במקום הזה ממש, אתם עומדים להיחשף (ואולי אף להיסחף)
לתודעתי המעורבלת, לעולמי הפנימי הכאוטי משהו, לאסוציאציות
המוזרות שלי המחברות דברים בלתי אפשריים למקשה אחת (די רכה
לפעמים) ובכלל...
כאן תמצאו את תובנות והערות בנושא כל יצירה ויצירה שמצאתי
לנכון להתייחס אליה. אתם מוזמנים להיכנס לראש שלי ולהתבונן
בחלקי הפאזל הרב ממדי כאשר הם עומדים כל אחד בנפרד.
למה אני בעצם עושה את זה? הרי כה רבים דוגלים ב"לא להסביר
שירים, או בכלל יצירות"... אז דווקא יש לי תשובה, והיא מחולקת
למספר חלקים:
א. מערכת החינוך הממשלתית הנוראית, דואגת לרצוח בדם קר, את
יכולת הספיגה של כולנו ליצירות. היא משניאה והורסת את היופי
שבשירים וגורמת לרוב הגדול של התלמידים העוברים תחת מכבשה,
להרגיש שהשירה בכלל, היא מהם והלאה ואין להם סיכוי להבין אותה
או להתחבר אליה.
אני פה בשביל לשים קץ לפירושים קלוקלים ועקומים. אני פה כדי
לפתוח עוד חלון להפנמה והזדהות.
ב. אני משתמש הרבה פעמים בשפה גבוהה, בדימויים הלקוחים
מספרים שקראתי ומאומנים ידועים.
אני לא מתנשא, אבל גם בחיי היום, יום אני מוצא את עצמי לא אחת
נאלץ לתרגם את עצמי לשפה פשוטה יותר, לספר לאנשים שלא קראו את
הספר (אלא ראו את הסרט - במקרה הטוב) מה ההקשר לאסוציאציה שלי
ולמה עלי זה השפיע ולי זה שינה את החיים.
אני מוצא שאנשים רבים לא שואלים או מבקשים הסבר כאשר משתמשים
לידם במילה שהם לא מבינים ובוודאי לא אומרים שהם לא יודעים דבר
מה - כדי לא להפגין את בורותם.
זה חבל, מפני שהאנשים האלה מפסידים הרבה בגלל האגו שלהם.
זאת סיבה נוספת להיותי כאן. כאן אפשר לבדוק בדיסקרטיות את
הפירושים למילים הלא מובנות ולמצוא קישורים ליצירות שלא כולם
מכירים.
ג. כי אני רוצה לתת עוד ממד אישי לשירה שלי. היא בכל זאת
שלי, ועם כל הכבוד להזדהות האישית של כל אחד ואחד מהקוראים
(שהיא אולי הדבר המחמיא והמענג ביותר בכל החלק הזה של שיתוף
ביצירה), אני גם מחפש (ואני מודה בזה לחלוטין) סימפטיה ישירה.
אז הנה.
טוב. לאחר שעמדנו על הסיבות אפשר להמשיך הלאה.
עצה חשובה:
כדאי לקרוא את היצירות לפחות שלוש פעמים לפני שפונים לפרשנות.
קריאה ראשונה היא קריאה של הבנת הטקסט. קריאה שניה היא קריאה
חווייתית. קריאה שלישית היא קריאה של הפנמה אישית ומציאת
נקודות חיבור (או שלא).
רק אחרי שמצאתם את נקודות העניין האישיות שלכם לשיר והבנתם למה
אהבתם או לא אהבתם אותו - רק אז, אני ממליץ לפנות אל ההערות
שלי הקשורות בו.
בקשה ובצידה תזכורת:
במידה ואתם מוצאים צורך להגיד משהו בנושא ההערות או קיימו של
העמוד הזה בכלל ("למה התכוון המשורר") אתם יכולים להשתמש כמובן
בפורום התגובות בתחתית הדף.
אני רק מזכיר לכל אחד ואחד שבוחר להגיב כאן, שהוא נמצא כאן
מבחירתו האישית ואיש לא אילץ אותו לחפש את הפירושים פרט
לסקרנותו.
זהו.
גמרתי עם ההקדמות. עכשיו אתם מוזמנים להמשיך להערות הנוגעות
ליצירות. הן מסודרות בדיוק על פי הסדר שבו היצירות המקוריות
מופיעות בדף היוצר שלי, ואני מבטיח לעדכן בכל פעם שאמצא
לנכון.
מקווה שאני שופך כאן אור ופותח לכם חלונות ודלתות חדשים.
מזכיר:
אני לא מתנשא - אני מתנסה.
אה - עוד משהו חשוב! אני אמצא את זה מחמיא מאוד אם יוצרים
נוספים ימצאו לנכון לפתוח בעקבותיי מעיין דף שכזה בדף היוצר
שלהם.
מתרגש.
מיקאל.
שירה
01
א. טוב, אז כהתחלה די מעצבן פה שלכל יצירה חייבים לתת כותרת.
הכותרת הזאת היא ממש סתמית ומספרית. אין לה שום קשר מהותי
ליצירה. פשוט לא רציתי לאנוס כותרת.
ב. אובו - (האוב שלו). מהתנ"ך. בעל אוב הוא אדם המשתמש רוחות
המתים כדי לחזות את העתיד עבור אנשים. בעל אוב הוא גם קוסם
וכוהן. הוא יכול לבקש מן הרוחות להשפיע על מהלך אירועים.
02
א. דרוך (ושתה) - כפי שדורכים ענבים בגת על מנת לייצר יין.
ב. דרוך (וקשות) - כפי שדורכים נשק.
ג. יורה - גם מן הפועל לירות (כמו למשל, באקדח) וגם שם תואר
לגשם הראשון.
ד. מלקוש - שם תואר לגשם האחרון.
03
- אין הערות ליצירה זאת בשלב זה -
אור, גז, מה?
א. רק קחו את השיר הזה בקלות. נורא קשה להיות אינטנסיבי, רציני
וכבד כל הזמן...
אוריגמי
א. אוריגמי - אומנות יפנית של קיפולי נייר.
ב. עגורים - אחד מהקיפולים היותר מפורסמים באומנות האוריגמי,
בעקבות היותם מסובכים במיוחד ועם זאת עדינים וענוגים. אם אתם
זוכרים, העגורים המקופלים מופיעים בין השאר בספר "סדקו רוצה
לחיות" העוסק בילדה שהיא קורבן אסון הירושימה ולוחמת בסרטן,
בין השאר ע"י קיפול עגורי נייר.
אחרת
א. איבר רפאים - אחרי קטיעת איבר מהגוף (בעקבות ניתוח או
תאונה), עדיין טוענים אנשים, כי הם חשים בכאבים במקום במדומה
בו אמור להיות האיבר החסר. תופעה רפואית אמיתית.
ב. כייל - פועל: לאפס.
ג. בצור - מלשון בציר. קטיף ענבים.
ד. מסוק - מלשון מסיק. קטיף זיתים והפיכתם לשמן.
בוטי-שלי
א. סנדרו בוטיצ'לי - 1445-1510 תקופת הרנסאנס הקדיש ציורים
רבים לנושאים דתיים ולנושאים מיתולוגיים. הוא מצוין כאומן שיצר
תוך התייחסות לספרות. יצירה ידועה שלו במיוחד היא "ונוס העולה
מן הים" או "לידת ונוס". בוטיצ'לי כלל את דמותה של ונוס (אלת
האהבה הרומית) ביצירות רבות שלו לצידם של מרס (אל המלחמה),
ובנה של ונוס, קופידון.
ב. עלי חביב במיוחד הציור ונוס ומרס הישן. (וזה באמת סתם לידע
כללי).
ג. חלק מרשים של עבודותיו של בוטיצ'לי מוצגות בגלריה הלאומית
של אנגליה, בלונדון. הכניסה לגלריה חופשית.
הסעודה האחרונה
א. הסעודה האחרונה היא כותרת רווחת בעולם הנוצרי המתייחסת
לארוחתו האחרונה של ישו לפני לקיחתו למשפט והוצאתו להורג. את
הסעודה הזאת קיים ישו, אשר על פי המסורת, ידע כי סופו קרוב,
כדי להיפרד מתלמידיו. מן הסעודה, יצאו מנהגים נוצרים רבים
וידועים כמו למשל "לחם הקודש" המסמל את גופו של ישו, והיין
המסמל את דמו.
ב. הסעודה האחרונה שימשה השראה ליוצרים רבים. אחת היצירות
המפורסמות ביותר בעולם היא של ליאונרדו דה-וינצ'י אשר צוירה
בין השנים 1498-1495.
ג. המרגל שבפנים - על פי המסורת, נבגד ישו ע"י תלמידו יהודה
איש קריות שמכר את מקום הימצאו לשלטונות תמורת 20 מטבעות כסף.
יהודה נכח בסעודה האחרונה. על פי המסורת, לא רק שישו ידע על
קצו המתקרב, הוא גם ידע מראש מי יבגוד בו, ובכל זאת הוא לא עשה
דבר כדי למנוע את ההתרחשות. (אני בכל אופן, התייחסתי למרגל
הפנימי שנמצא בכל אחד...)
מדרש שם
א. מדרש שם הוא הביטוי בו משתמשים פרשני התנ"ך כאשר מופיע הסבר
בתוך הטקסט התנכי לשם הניתן לאדם או מקום. למשל: "משה, כי מן
המים משתהו".
ב. חשבתי לקרוא ליצירה זאת גם: "המשפט". אם חשבתם עד עכשיו
שאין בין המשפטים קשר, נסו לקורא את השיר שוב עם הכותרת הזאת.
מילניום
- אין הערות ליצירה זאת בשלב זה -
מכתב למר גודו
א. נכתב בהשראתו של המחזה "מחכים לגודו" מאת סמואל בקט
(1906-1989). המחזה נבחר להיות מחזה המאה. (קישור לאתר המוקדש
לסמואל בקט:.
http://www.beckett.english.ucsb.edu/
ב. סמואל בקט ידוע כמחזאי המשתייך לז'אנר של תאטרון האבסורד.
ג. עלילתו של המחזה "מחכים לגודו" מסתובבת סביב המתנתן של שתי
דמויות לישות שלישית אשר לא יודעים עליה דבר כמעט, פרט לכך
ששמו הוא "גודו". (השם הגזור מן המילה גוד - אלוהים באנגלית).
המחזה עוסק בנושאים קיומיים, האבסורד שבציפייה כמטרה לחיים
ועוד נושאים רבים, תוך הצגת דמויות תמוהות ומוזרות בסיטואציות
סוריאלסטיות. (הממ... עד כאן לא להשתמש במילים גדולות). המחזה
נכתב במקור בצרפתית ותורגם ע"י המחבר גם לאנגלית. בארץ יצא
המחזה בתרגומו של מולי מלצר (אשר תרגם מצרפתית!) בהוצאת "אדם,
מוצאים לאור".
נספחים לשייקספיר
א. וילאם שייקספיר - מחזאי, סופר, משורר דגול. בריטי.
(1564-1616 , בקירוב...). נולד סטרטפורד. יצירותיו התאטרליות
נמנות עם הסגנון האליזבטני. שייקספיר כתב 37 מחזות ומעל מאה
סונטות. המפורסמים שבמחזותיו הם: רומאו ויוליה, המלט, מקבת,
מהומה רבה על לא דבר, אילוף הסוררת, המלך ליר, הסערה, חלום ליל
קיץ ועוד...
יש הטוענים כי שייקספיר לא כתב את כל המחזות המיוחסים לו.
המרחיקים לכת טוענים כי האדם שייקספיר בכלל לא היה קיים וכי
היצירות נכתבו ע"י אנשים מספר, ואף המאמינים בקיומו של
שייקספיר כיוצר, יודעים לקבוע כי חלק גדול מן העלילות
שבמחזותיו אינן מקוריות והן למעשה עיוותים של סיפורים מוכרים.
תהיה האמת אשר תהיה, יצירותיו של שייקספיר קנו לו אולי את
המקום הרם ביותר בהיסטוריה בכל הקשור בכתיבה. יצירתו תורגמה
לאין ספור שפות ומחזותיו מוצגים בתיאטראות בכל העולם עד היום.
מספר לא מבוטל של יצירותיו אף זכו לעיבוד קולנועי (איבוד?).
הידועה שבהן היא "המלט" בכיכובו של לורנס אוליבייה.
קישור לאתר המרכז יצירות של שייקספיר ואינפורמציה עליו
(אנגלית)
http://www.bardweb.net/index.html
ב. מכתב מהורציו - השיר מתייחס למחזה "המלט". הנסיך המיוסר אשר
פחות מחודשים אחרי מות אביו, מלכה האהוב של דנמרק, מתחתנת אימו
עם דודו (אחיו של אביו) וכך למעשה מנושל המלט מן המלוכה המגיעה
לו. המלט פוגש ברוח אביו המספר לו כי נרצח בקנוניה ע"י אימו
ודודו ומטיל עליו לנקום את נקמתו. הנסיך רך הלב מתייסר מחזה
שלם (4 שעות בקירוב) כיצד לנקום, תוך שהוא מעמיד פני מטורף.
כמו בסופה של כל טרגדיה שייקספירית טובה, הסיום הוא מרחץ דמים,
כאשר הורציו, חברו הטוב ביותר של המלט (ואולי אף יותר מזה...)
הוא השורד היחיד לספר על הזוועה.
ג. נקרופיל - אדם הנמשך מינית לגופות.
ד. סומא -עיוור.
ה. יורק - (גופתו של יורקYorek ), לייצן החצר המת (סצנת
הגולגולת המפורסמת בה מדבר המלט בבית הקברות על ידידו הטוב
שנהג לצחוק ולהצחיק ועתה כל שנותר ממנו הוא עצמות מתגלגלות)
ו. אדיפוס - גיבור טרגדיה יוונית אשר רצח את אביו והתאהב
באימו. על שמו נקרא "תסביך אדיפוס" המרמז על קשר של משיכה
מינית בין אם לבנה או בהשלכה: כאשר גבר מחפש דמות אם בבת זוג.
(בימאים רבים עמדו על המתח המיני העצום בין המלט לאימו גרטרוד.
כך מתקשר ביצירה זאת).
ז. מתוך המדור: "שלוש מכשפות יקרות" - מתייחס למחזה "מקבת".
שר צבא המגלה כי נועד לגדולות, מזרז את הגעתו למשרת המלך ע"י
רציחתו של זה. כל זאת, מתוך יוזמתה ועידודה של אישתו (הליידי
מקבת). המחזה מונחה ע"י שלוש מכשפות, המופיעות בין המערכות
וחוזות למקבת את עתידו. יש הטוענים כי דמויותיהן של המכשפות לא
נכתבו כלל ע"י שייקספיר עצמו, אלא נוספו למחזה בגירסאות
מאוחרות יותר ויוחסו לו בכל מקרה.
במחזה המקורי אין כל קשר ישיר בין המכשפות לליידי מקבת.
הליידי מקבת משתגעת מתוך רגשות אשמה לאחר רצח המלך. היא
מדמיינת כתם דם שלא יורד מידה ע"י אף אמצעי ניקוי.
ח. מכתב ההתאבדות של יוליה - אולי הטרגדיה המפורסמת ביותר של
שייקספיר: "רומאו ויוליה". מרחשת בונציה שבאיטליה. שני ילדים
הנולדים למשפחות אויבות בנפש, מתאהבים ומחליטים שעדיף למות אם
לא לחיות אחד לצד השניה.
ט. "פגיון שמח" - מתוך מונולוג ההתאבדות של יוליה, המתעוררת
ומגלה את אהובה מת. מכיוון שלא השאיר לה רעל, היא נועצת את
הפגיון בבטנה.
י. נרקיסיזם - (נרקיסיסטית) כינוי מעולם הפסיכולוגיה לאנשים
המאוהבים בעצמם. (ראה הערה מורחבת בעמוד זה תחת היצירה "תחייתו
של נרקיס").
יא. פדופיל - אדם הנמשך מינית לקטינים.
נצחונות קטנים
- אין הערות ליצירה זאת בשלב זה -
סיסטיני
א. מושפע מיצירתו של למיכאלאנג'לו על תקרת הקפלה הסיסטינית.
ב. מיכאלאנג'לו, בוונרוטי. (1475-1564). פסל,צייר, משורר
ואדריכל - איש פירנצה שבאיטליה. כינויו היה "האלוהי". בגיל 23
התחיל לעבוד גם ברומא, בשרות האפיפיור והוותיקן. בזמן שעבד על
תכנון הקבר ליוליוס ה- 2, נקרא לעטר את תקרת הקפלה הסיסטינית ב
- 1508. (קישור לאתר המפרט את ציוריי התקרה של הקפלה
הסיסטינית:
http://www.christusrex.org/www1/sistine/0-Ceiling.html)
סיפורם של שלושה דורות ומשיח
א. פרנויה - מעולם הפסיכולוגיה. פחד. בעיקר אנשים שחווים פחד
מוגזם מדברים ספציפיים או באופן כללי.
ב. קב"ן - קצין בריאות נפש. פסיכולוג/פסיכיאטר צבאי.
ג. 21 -פרופיל רפואי נפשי המאפשר שיחרור מצה"ל על חוסר כשירות
ו/או התאמה.
סלומה
א. סלומה - שלומית. (אנגלית, תנ"ך/ הברית החדשה).
ב. סלומה היתה ביתו של הורדוס אנטיפס, שליט הגליל מטעם
האימפריה הרומאית. האגדה מספרת כי היתה צעירה (16) ויפה
(כלומר: כוסית של החיים ) והיתה גם קשורה משפחתית להורדוס (אבל
אז מי חשב בכלל שגילו עריות זה רע...). הורדוס שחש תשוקה עמוקה
אליה, הציע לה כל שתבקש אם רק תרקוד לפניו את ריקוד שבעת
הצעיפים (ריקוד ארוטי שבסיומו נותרת הרקדנית עירומה), וסלומה
הסכימה בתנאי שראשו של יוחנן המתביל (שהיה כלוא במרתפיו של
הורדוס) יובא לה על מגש של כסף. (סלומה היתה מאוהבת בנזיר
האידיאליסט שלא החזיר לה אהבה).
ואכן כך קורה. כאשר ראשו של יוחנן מובא לפניה היא מנשקת את
שפתיו באומרה: חי או מת, אתה תהיה שלי. הכוהנים הגדולים ממהרים
ליעץ להורדוס להוציא את סלומה להורג לפני שתביא קללה על הארמון
בעקבות רציחתו של איש קדוש ואכן כך מגיעים חייה של סלומה
לסיומם.
ג. יצירות רבות נכתבו על סלומה. בין המפורסמות שבהן גם אופרה
שחיבר המלחין הגרמני ריכרד שטראוס שהליברט שלה נלקח מן המחזה
המקורי שנכתב ע"י אוסקר ווילד.
ד. אדום מאדום - הורדוס, שליט הבובה הרומאי של הגליל היה
במוצאו חצי אדומי.
ספקטרום
א. ספקטרום - טווח. מגוון. קשת רחבה.
סקס עם אישה
א. אגרסיבית - תוקפנית. רבת עוצמה.
ב. קלעפטס - (מיידיש) רכלניות.
פרספקטיבה
א. פרספקטיבה - נקודת מבט. תישקופת.
ב. אוקסימורון - ביטוי המכיל רצף של ניגודים (למשל: קור
לוהט).
שירת הערפד הצימחוני
א. ערפד - יצור מיתולוגי המתקיים על דמם של יצורים חיים. חיי
לנצח, אולם בלילות בלבד. דרכים נפוצות להרוג ערפד: חשיפתו לאור
שמש, תקיעת יתד בלבו, חשיפתו לצלב ומשום מה, לשיני שום...
ב. "הו הבשר הזה", הוא פתיחה למונולוג מפורסם של המלט, גיבור
הטרגדיה השייקספירית שנקראת על שמו (ראה גם בעמוד זה, ביצירה
"נספחים לשייקספיר", סעיף ב').
פלסטיקה
תחייתו של נרקיס
א. על התמונה עצמה - כן, זה אני... (חדי האבחנה יזהו שאותה
תמונה שימשה גם כבסיס לזאת שבראש דף היוצר שלי). אז אני אוהב
את איך שאני נראה... אז תתבעו אותי...
ב. האגדה על נרקיס ואקו (EChO) - נרקיס היה נסיך יפה תואר.
היפה ביותר בכל יוון (יש מקומות בהם הוא נקרא גם נרקיסוס). כל
הנשים (וגם כמה אלות) נפלו בקסמיו אולם הוא לא התאהב חזרה באף
אחת מהן.
יום אחד, בהלכו ביער, ראתה אותו בת הקול אקו (הד - יוונית,
אנגלית). אקו קוללה בכך שלא יכלה לדבר עבור עצמה אלא רק לחזור
על דבריהם של אחרים. בניסיונותיה הנואשים לכבוש את תשומת ליבו,
היא הטילה עליו כישוף כי הדבר הראשון שיראה, בו יתאהב, כאשר
בכוונתה להתגלות לעיניו ראשונה. אולם הגורל יעד לנרקיס דבר מה
אחר. בעודו כורע לחוף הנחל כדי לשתות מים, ראה את בבועתו בנהר
והתאהב - בה! כה עצומה היתה אהבתו שזינק אל הנחל כדי לחפש
אחריה וטבע.
במקום בו איבד את חיו, עלה הנרקיס. הפרח המלכותי בעל כתר הזהב,
הצומח מתוך המים ומביט כל משך חיו בבועתו.
ג. סרנדות - שירי אהבה. (גזור מן המילה "סירנות", מן
המיתולוגיה היוונית. הסירנות היו בנות חסותו של פוסידון, אל
הים. הן שמרו על מייצר בים בכך שכאשר קרבה אליו ספינה הן שרו
שיר שפיתה את המלחים להתקרב אל החוף המסולע, שם היו נטרפות
ספינותיהם בים)
ד. דו-חיות - כמו בעלי חיים השייכים למשפחה זו המסוגלים לנשום
גם במים וגם ביבשה, כגון: צפרדעים...