[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








( הופיע במקור בכתב העת למורים לתנ"ך "על הפרק ")
הספר הפופולארי והנקרא ביותר בכל הזמנים הוא התנ"ך, וצורת
התקשורת הפופולארית ביותר כיום היא צורת התיקשורת הויזואלית של
הקולנוע  והטלביזיה ומיליוני אנשים שאינם יודעים או אינם
טורחים לקרוא   מקבלים את כל המידע שברשותם דרך צורות  תקשורת
אלה.  התנ"ך , זכה מטבע הדברים לחשיפה גדולה באמצעי תקשורת אלה
אם כי יש ויכוח עד כמה ניתן להעביר בצורה נאמנה את הערכים
הספרותיים והמוסריים  הקיימים  בו למדיום הויזואלי .
במאמר זה   אתן   סקירה על התפתחות ז'אנר הסרט המקראי בקולנוע
העולמי. ובמאמר המשך   אדון במקרא בקולנוע  ובטלוויזיה
הישראלים מראשיתם  ועד ימינו, המדיומים שבהם היה צריך הספר
הלאומי של עם ישראל ומקור ההיסטוריה שלו לזכות לחשיפה מלאה
ביותר.  

הסרט התנכי האילם

ראשית הסרט המקראי בתקופת הסרט האילם ב-1904 כאשר נעשה סרט
תנכי אילם בצרפת,   אם כי עוד שנים לפני כן נעשו סרטים שהתבססו
על חייו ומותו  של ישו. מאז נעשו סרטים אילמים תנכיים במספרים
גדולים.אך אם כי נעשו סרטים תנכיים גם בארצות כמו אנגליה ,צרפת
וגרמניה , הסרטים התנכיים  וההיסטוריים ביכלל החשובים והמרובים
ביותר נעשו תמיד בשתי ארצות, איטליה וארה"ב.
באיטליה נעשו בעשורים הראשונים למאה מספר רב של סרטים תנכיים,
ורק בשלב מאוחר יותר ניסתה הוליווד להתחרות עימם.
הבמאי האמריקני הראשון שביים סרטים תנכיים חשובים  היה הבמאי
המפורסם ד. ו.גריפית שסרטו הארוך הראשון  (והארוך ביותר
בקולנוע האמריקני עד אז) היה סרט על פי הספר החיצוני על יהודית
יהודית מבתוליה   מ-1913.  לאחריו הוא עשה סרט אפי קלאסי
שהורכב מ-3 סיפורים היסטוריים  וסיפור מודרני בשם  "אי
סובלנות"   (1916) שהחלק המפורסם ביותר בו עסק בכיבוש בבל
בימי דניאל ובלשצר .
גריפית יצר בסרט זה ז'אנר חדש של סרטים תנכיים שהיה דומיננטי
בשנות ה-20.  סרטים שרק חלקם  בצורת פרולוג , חלום , או "
פלאש-בק"" עסק בסיפור התנכי  וחלקם עסק בסיפור בן תקופתנו  שבו
אותם השחקנים שהופיעו בתפקידים התנכיים הופיעו גם  בתפקידים
מודרניים כדי לתת לסיפור רלבנטיות זמנם.בין הסרטים מסוג זה
היו: "שמשון ודלילה" (1923)   "תיבת נח"  ( 1928) והמפורסם
בכולם  הגירסה הראשונה של "עשרת הדברות" (1923)  של ססיל דה
מיל .
גם אם רק חלקם היה תנכי עדיין היו אלה סרטים אפיים עתירי
ניצבים ותיפאורות שעלו כסף רב.

מלך הסרטים התנכיים
המלך הבלתי מעורער של ז'אנר זה היה ססיל דה מיל שחידש את
הז'אנר  לאחר שנים של דילדול בראשית תקופת הסרט המדבר, בשנות
ה-40 עם הסרט "שמשון ודלילה"  (1949)  על פי ספרו של זאב
ז'בוטינסקי ( אך בשינויים גדולים מאוד).   לאחר סרט זה יצר דה
מיל את הסרט התנכי המפורסם ביותר של כל הזמנים: "עשרת הדברות"
( 1956) שבו יצר מחדש את נושא סרטו האילם. אך בעוד שבסרט האילם
הסיפור התנכי היה רק פרולוג של כ-60 דקות לסיפור מודרני , הרי
כאן יצר דה  מיל אפוס אמיתי של 3 שעות שבו צ'רלטון הסטון שיחק
את תפקיד משה ויול ברינר את  פרעה עם אלפי ניצבים. הסרט זכה
להצלחה אדירה ושימש כמודל שיש לחקותו  לכל הסרטים התנכיים
שלאחריו.
הוליבוד ואיטליה מעודדים מהצלחת הסרט המשיכו  ליצור סרטים
תנכיים כמו  "דוד ובת שבע"  עם גרגורי פק ( 1951) "שלמה ומלכת
שבא" ( 1959)  שוב עם יול  ברינר ו"סיפורה של רות" (1960)  עם
השחקנית הישראלית אילנה עדן ששיחקה בתפקיד רות ושחקנית ישראלית
אחרת בתפקיד אחותה ערפה . "סיפורה של רות "  היה חלק מנטיה
הוליוודית  קצרת ימים של הצבת שחקניות ישראליות בתפקידים
ראשיים בסרטים היסטוריים ותנכיים. דוגמה אחרת היא "בן חור"  
(1959) עם חיה הררית  .
בכל הסרטים האלה התייחסו הוליבוד והאיטלקים לסיפורי התנ"ך כאל
מלודרמות ומקור לסיפורי אופרות סבון המדגישים את היסוד
הסנסואלי והסנציונלי בסיפורים (אורגיות רבות מרוצי סוסים,
קרבות גלדיאטורים  וכו') . הבמאים הותקפו לעיתים קרובות "על
ששינו והוסיפו שלא לצורך לסיפורי התנ"ך , אך יש להודות היה
עליהם לעשות זאת שכן הקולנוע הוא מדיום שונה מאוד מהמילה
הכתובה וכל ניסיון להעביר את סיפורי התנ"ך בדיוק כפי שהם למסך
עלול לשעמם את הצופים המודרניים  (ואכן מספר ניסיונות שנעשו
בכיוון זה כמו של החברה של חיים טופול בה נדון במאמר ההמשך
הצליחו רק כחומר חינוכי לכנסיות ולבתי ספר  ולא כסרטים מסחריים
לבתי קולנוע).  
ב-1966 נוצר בידי המפיק דינו דה לורנטיס הסרט  שאמור היה להיות
סרט התנ"ך הגדול ביותר של  כל הזמנים ושמו נקרא בהתאם
"התנ"ך".
בתחילה דובר על סידרת סרטים ש"יכסו" את כל סיפורי וספרי  התנ"ך
.לאחר מכן דובר על סרט שיכסה "רק "  את כל ספר בראשית וחלקיו
יבוימו בידי במאים שונים . אך לבסוף הסרט שנוצר  כיסה ב3 שעות
רק את 22 הפרקים הראשונים של בראשית ובוים כולו בידי ג'ון
יוסטון. אם כי  הסרט זכה להצלחה לא הייתה זאת ההצלחה לה קיוו
המפיקים ואיתו נסתם הגולל על ז'אנר הסרט התנכי הגרנדיוזי
בקולנוע. סרטים תנכיים נעשו מעתה  אך ורק בשביל הטלביזיה
בתקציבים ובגרנדיוזיות קטנים בהרבה.
רק פעם אחת ניסו מאז בהוליווד  לחדש את הסרט התנכי. ב-1985
בסירטו של הבמאי ברוס ברספורד עם ריצ'רד גיר "המלך דוד" . אך
סרט זה לא זכה להצלחה הקופתית המקווה,וקיבל  ביקורות גרועות.
ז'אנר הסרט התנכי בקולנוע ההוליוודי שקוע מאז בתרדמה.

סרטים תנכיים מצוירים
עם זאת לאחרונה חלה התעוררות בתחום הקולנוע התנכי מכיוון בלתי
צפוי : הסרט המצוייר . הסרט המצוייר "נסיך מצרים"  (1999) על
חיי של משה רבינו כאיש צעיר במצרים ועל יציאת מצרים    (מחזמר
שלו תרמה בין השאר הזמרת הישראלית עופרה חזה שיר) זכה להצלחה
גדולה ביותר . כתוצאה החברה מפיקה DREAMWORKS  יצרה סרט תנכי
מצוייר נוסף  על חיי יוסף JOSEPH KING OF DREAMS  .  אך משום
מה סרט זה לא יצא למסכי הקולנוע כמו קודמו אלא הוצא  ישר לשוק
קלטות הוידאו בנובמבר 2000 .
היום חברה זאת  שוקלת  להפיק סרטים תנכיים מצוירים נוספים לשוק
הוידאו  וייתכן שאנו עומדים בפני אופנה חדשה של סרטים מצויירים
על נושאים תנכיים אכן  בטלוויזיה ובשוק הוידיאו סרטים מצויירים
על נושאים מקראיים הם פופולאריים מאוד ומופיעים בכמויות גדולות
בעיקר עבור שווקים פאונדמליסטיים.  
התנ"ך בטלוויזיה
בטלביזיה האמריקנית  לעומת הקולנוע  הז'אנר מראי סימני חיות
חזקים. מידי מספר שנים יצרה  הטלביזיה האמריקנית סרטים תנכיים
חדשים לרוב בצורת מיני סדרות.
המפורסמת שבהם הייתה ההפקה האיטלקית "משה נותן החוק"  (1976)
עם ברט לנקסטר בתפקיד משה ומתסריט של הסופר הבריטי המפורסם
אנתוני ברג'ס . סידרה זאת באורך שש שעות שצולמה במדבר סיני
ניסתה לתת תיאור ריאליסטי ומפורט ביותר של חיי המצרים  והעברים
הקדמונים. שני סרטים תנכיים מקבילים כל אחד באורך ארבע  שעות
נעשו עבור הטלביזיה האמריקנית בידי הבמאי היוני קאקויאניס על
יעקב ויוסף ויצאו  בגירסה משולבת ומקצרת לקולנוע כ"סיפור יעקב
ויוסף" (1977).
בשנים האחרונות יצרו   מפיקים איטלקיים בשיתוף פעולה עם המפיק
טד טרנר סדרת סרטי תנ"ך שאפתניים כל אחד באורך  ארבע שעות
שאמורים לראשונה לכסות את כל התנ"ך. המטרה המקורית של המפיקים
האיטלקיים   הייתה  להסריט  לראשונה את כל ספורי התנ"ך כולל
סיפורים שלא הוסרטו עד כה ב-40 סרטים אך לבסוף החליטו לצמצם
במעט את הפרויקט השאפתני הזה....
עד כה נעשו סרטים על "בראשית : הבריאה והמבול " (1993)
אברהם,(1994) "יעקב" (1995), יוסף ( עם השחקן בן קינגסלי בתור
פוטיפר , 1995), משה (  שוב עם השחקן בן קינגסלי  והפעם בתפקיד
משה רבנו, 1996) , "שמשון ודלילה" ( עם השחקן דניס הופר,
1996), "דוד" ( עם לאונרד נימוי  בתפקיד שמואל הנביא  , 1997)
,"שלמה" ( עם בן קרוס , 1997) , " ירמיהו
( עם פטריק דמפסי ) ,
"אסתר" ( עם פ. מורי אברהם כמרדכי ) , ומיני סדרה על ישו .  
בסרטי טלוויזיה האמריקנים והאיטלקים הללו   זכו   סיפורי התנ"ך
לטיפול ראליסטי ומפורט ביותר מעבר למה שזכו לו אי פעם על המסך
הגדול . וגם אם אינם יכולים לספק את "הגרנדיוזיות , אלפי
הניצבים , והתקציבים הגדולים אותם יכול לספק המסך הגדול," דומה
שיתר הריאליזם וההתמקדות בדמויות רק הטיב עם  הסיפורים
המקראיים.

הז'אנר של הסרט התנכי ממשיך להתקיים הן בטלוויזה האמריקנית
והאירופית והן בסרטים קטני תקציב שמופקים בידי גופים דתיים .
אך נראה שחייו בצורת סרטים אפיים גדולי תקציב ורבי ניצבים
בנוסח "עשרת הדברות " הסתיימו .
ואולי לא ... הסרט "גלדיאטור "  על רומא של הקיסרים הראה שאפשר
להחיות את האפוס ההיסטורי הקדום על ימי רומא העתיקה עם הניצבים
המרובים בעזרת פעלולי מחשב. יתכן שעוד נראה שוב את עלילותיהם
של משה , דוד ושלמה על המסך הגדול בסרטים הוליוודיים שבהם כל
הניצבים והניסים הם תוצר פעלולי המחשב.
על התנ"ך בקולנוע ובטלוויזיה
http://gbgm-umc.org/Response/articles/movies.html

סרטי תנ"ך והיסטוריה עתיקה :
http://www.fordham.edu/halsall/ancient/asbookmovies.html
סרטים תנכיים :
http://www.dowse.com/movies/holyshit.html
על ססיל דה מיל והסרטים התנכיים וההיסטוריים שלו :
http://lynnpdesign.com/classicmovies/demille/historic.html
על הסרט "אברהם " של טד טרנר
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/6303257828/104-8156625-1482327
על הסרט "נסיך מצרים "
http://www.digbible.org/princeofegypt.html
על הסרט "משה " של טרנר:
http://www.jewishsf.com/bk960405/etmoses.htm

על  הסרט "שמשון ודלילה " : http://www.hobrad.com/samson.htm

סרטי התנ"ך של טרנר :
http://www.metroactive.com/papers/metro/04.03.97/tv-9714.html
וגם :
http://www.christiananswers.net/spotlight/movies/pre2000/rvu-turner.html
עוד על סדרת סרטי התנ"ך הזאת שהופקה בידי חברה איטלקית :
http://www.luxvide.it/production/bibbia.html
ועוד :
http://www.fivemileriverfilms.com/chronology.html

פוסטרים של סרטים תנכיים:
http://www.sundaysoftware.com/posters/index.htm
ועל סרטים תנכיים ישראליים
בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע הישראלי
http://stage.co.il/Stories/90880







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
ונעבור לידיעה
שהגיעה זה עתה

מחקרים אחרונים
בנושא מוכיחים
חד משמעית כי
בניגוד לדעה
הרווחת רוסים
אינם מסריחים.
הם פשוט לא
משתמשים
בדאודורנט.


תרומה לבמה




בבמה מאז 9/2/02 9:02
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה