[טיוטה לליברית]
מערכה ראשונה
אולפן טלויזיה. רויטל לניאדו, קריינית
נאה בחולצה עמוקת-מחשוף מישירה מבט
בקהל. בנוסף לציוד האולפן הסטנדרטי
בולט לצידה מסך טלוויזיה ,שנועד
לשימושה הפרטי ושהיא מביטה בו בכל
עת שמשודרת כתבה או פרסומות. אלה
קוטעות את המהדורה אחת לכמה דקות.
המסוף מוצב כך שהקהל יכול לראות
באופן חלקי מה מתרחש עליו. מסך גדול
מאפשר גם לקהל לעקוב אחרי מה
שמתרחש על המרקע.
תרועות פתיחת המהדורה.
קול קריין (על רקע מוסיקה קצבית) :
שוט לחדשות - עעעעם... רויטל לניאדו !
שוט לחדשות - ! ITS HOT
רויטל לניאדו: (למצלמה, מזמרת מעין
RAP עם ליווי מוסיקלי)
שלום רב, ערב טוב לכולם
הטבח באוננדה: זעזוע בעולם
46 נטבחו בכנסיה;
הערב יועלו מחידי הנסיעה.
ועוד במהדורה שלנו היום:
סרביה שולחת כוח שלום... לרואנדה !!
(טאטאטאטאטא)
האם שר הבטחון מתגרש?
מלון גרמני הפך מלכודת-אש.
הפגנות אלימות של ישראלים בניו-יורק.
מי תהיה אשתו של ביורן בורג?
חשיפה מיוחדת: סרטי סנאף לילדים.
נקרין לראשונה קטעים מיוחדים.
כל אלה ועוד - לאחר הפרסומות..
בשעה שהפרסומות משודרות נשענת רויטל
לאחור ומביטה במרקע שלה, שעליו
מוקרנת אופרת סבון מבוליביה :
( I BELIEVE YA ). הקהל יכול לעקוב
אחר המתרחש באופרה מעל גבי מסך
גדול. המוזיקה נרגעת בבת אחת .
השחקנים מדברים בג'יבריש ספרדי
ורויטל עוקבת אחרי התרגום ומעירה
הערות.
רויטל לניאדו: (בקול רם, מדברת לעצמה
וגם לצוות האולפן)
אני לא מאמינה. הוא שוב עושה לה את
זה, משקר לה בפנים, מתנצל, והיא
מאמינה לו.
(הפוגה. אנחה עמוקה.)
שקרן כזה. אבל איזה עיניים.
אי אפשר שלא להאמין לו!
הייתי מאמינה לכל שקר שלו,
לפחות לשעה-שעתיים.
(הפוגה)
נו תפסיק לדבר כבר, חביבי.
(הצידה: בסנטר הוא דומה קצת לביבי.)
מירנדה ואנטוניו, זוג שכזה.
תמיד הפתעות כי
כל הזמן או שרבים או ש
מתנשקים. תבכי, חמודה.
גם בסוף את תבכי
אבל לא מרוב אושר.
(הפוגה. מוזיקה רומנטית, מתגברת
והופכת דרמטית)
רויטל לניאדו: (סופקת כפיים במעין
תגובת -הפתעה תיאטרלית) איך לא ! ברור
הקלפטע הזקנה תיכנס באמצע! שאף אחד
לא יתפלא אם זה יגמר רע!
(מזדקפת בפתאומיות לשמע אות ולובשת
ארשת עניינית: היא שוב בשידור)
חזרנו. לא שהלכנו לאיזה מקום (צחקוק.)
בראש המהדורה: מנהיג המורדים
באוננדה מודיע שהמעורבות האמריקנית
בסכסוך, במסווה של כוחות או"ם
כדבריו, לא תעבור בשלום, וכי הטיל
שפגע היום בכנסיה הבפטיסטית והרג 46
מתפללים, רובם נשים וילדים, הוא רק
פתיחה למערכה מקפת נגד כל מעורבות
זרה בסכסוך. כתבנו החתיך גיורא
ספוקויני מדווח מן האולפן. הרי לא
ציפיתם שיסע לאוננדה, מה?
(עוברים לדיווח, ורויטל חוזרת למרקע
הפרטי שלה. המוסיקה מותאמת שוב
לרומנטיקה הסכרינית )
רויטל לניאדו: אח, מירנדה, מירנדה.
אחותי את. אני יודעת בדיוק איך את
חושבת. תמימה לנצח. העולם הקשה הזה
לא חודר אליך באמת. את מאמינה לכל
האגדות שסיפרו לך, ורוצה להיות ילדה
טובה, נסיכה נפלאה בעולם זהוב. ואיך
אפשר מול כל הרשע הזה? אנטוניו, מנוול
כזה, הוא הכי גרוע, כי עוד יש בו ניצוצות
טובים, והוא נראה כל כך נפלא. הלב נמס
שהוא נכנס לחדר. ישר מרגישים שהכל
יהיה בסדר, שיש מי שדואג שהכל יסתדר.
שהמהומה המכוערת הזאת לא תיגע בך.
(חוזרת בבת אחת מן ההסחפות
הרומנטית אל הענייניות והציניות
המתוחכמת של סגנון הגשת החדשות
שלה)
תודה לגיורא. לא, עוד אין לו חברה,
צופות יקרות. סערה בכנסת בעת הדיון על
הפרטת בית המשפט העליון. כתבנו
הכלכלי דווח מן המליאה על תגרה בין
הח"כים לשרה.
על מסך גדול מוקרנת אופרת הסבון.
ה"פאם פאטאל" גריזלדה ( צרוף בלתי
מפוענח וחסר תקדים של גרטה גרבו,
מדונה, בנזיר בוטו ומרלון ברנדו תפקיד
קורץ ב"אפוקליפסה עכשיו") מנסה לפתות
את אנטוניו. הוא מתפתה.
הם מתנשקים, ובדיוק אז - איך לא -
נכנסת מירנדה. היא פורצת בבכי ;גריזלדה
מחייכת בארסיות ואנטוניו הנבוך ממלמל
התנצלויות: "זה לא מה שאת חושבת,
מירנדה...וכ', בג'יבריש ספרדי. קלוז אפ
על מירנדה בחדר אחר, ממררת בבכי.
(דו שיח שלהלן - אפשרות כאריה-דואט)
רויטל לניאדו: מירנדה, ילדה, מה יהיה,
תגידי מה
את כזאת נשמה
לא מבינה את העולם
את הגברים ברובם
לא המוח מנחה, לא הרגש, עדיין
מוביל אותם רק
הראש של הזין
הם זקוקים לטיפול, לחינוך, להסבר
ללמוד שאפשר לוותר
ואת, מירנדה, צריכה
לדעת להתגבר על הכל
לא לתת לעולמך להתמוטט
להחליט, גם אם הלב שותת
לבחור לעצמך את הדרך
לעזוב את אנטוניו לנצח
לגדום אהבה שהנצה
לקוות שיגליד הפצע
לסגור את הספר
לקום מן האפר-
או:
לצאת למלחמה
על לבו הבוגדני, הילדותי
להלחם על כל שעל אדמה
שיראה את הדבר האמיתי.
להלחם בתותחים ומרגמות
וגם בצפרניים אם צריך
להלחם גם בעורמה ותחבולות
למען האמת גם לשקר
אז העולם יהיה יפה יותר.
מירנדה: ( מרימה את פניה אל רויטל.
חיוך מפציע מבעד לדמעות. היא
מדברת בג'יבריש ספרדי ולמטה מופיע
תרגום עברי עם שגיאות פה ושם ) כן.
את צודקת. עלי להחליט. ואני מחליטה:
אלחם! אלחם בה בנשק שלה, וגם
בנשק המיוחד שלי: היושר והתמימות
והאנושיות שלי. נשק מיושן כל כך,
שרבים כבר שכחו כיצד מתגוננים מפניו.
רויטל לניאדו: (נרתעת, פונה בבת אחת
למצלמה): ולנושא הבא. נמצאת באולפננו
אשת שר הבטחון. שלום לך,
ברכה בר-נר
א.ש.ה.: שלום.
רויטל לניאדו: ובכן, כעת זה כמעט רשמי:
את ובעלך החלטתם להתגרש .מדוע ?
א.ש.ה.: אמת, החלטנו להיפרד ולפנות
לדרכים שונות. זו החלטה קשה, וגם
פרטית מאוד, אבל לאור תפקידו הציבורי
של בעלי החלטנו לדבר על זה בתקשורת.
רויטל לניאדו:כמה זמן אתם נשואים?
א.ש.ה.25 : שנה.
רויטל לניאדו: ואחרי שנים כה רבות -
איך מגיעים פתאום להחלטה כזו?
א.ש.ה.: זה כמובן לא פתאומי. ההחלטה
היא הדדית והיא תולדה של תהליך ארוך.
רויטל לניאדו: מה אומרות הבנות והבן?
איך הגיבו?
א.ש.ה.: לשמחתנו הילדים בוגרים
ויכולים לקבל בהבנה את הצעד שלנו. זה
הקל עלינו מאד, הידיעה שהפגיעה בילדים
היא מינימלית.
רויטל לניאדו: ברכה - מה את מרגישה
באמת? תעזבי לרגע את הניסוחים
הרשמיים. ספרי על כל מה שקדם לזה.
השגרה. ההתרחקות. הניכור: נשיקות
פרידה שהופכות מכניות, חסרות כוונה.
ההתפרצויות... היו התפרצויות?
היו...גילויים?
א.ש.ה.: ( במרירות ) היה הכל. כל מה
שאת רוצה. דבר הוליך לדבר. הרגע
הקשה הוא רגע ההבנה הסופית,
כשפתאום, אחרי עוד ויכוח, זה נהיה
ברור. אחר כך עוד חוזרים הספקות
וההתלבטויות.. אבל הרגע החשוף,
העירום, של ההבנה, הוא צורב כמו אש
את הנשמה.
רויטל לניאדו: (מהנהנת ) יש תחושות
אשמה, נכון? כאילו לא עשית כל מה
שאפשר?
א.ש.ה.: יש, ודאי שיש. לכולנו יש כל
הזמן, לא? אבל אני כבר מעבר לזה. אני
יודעת שזו לא אני. בטח לא רק אני.
רויטל לניאדו: היתה מישהי אחרת?
א.ש.ה.: (בציניות ) לא, הרי אין לו זמן
לזה.. בטח שהיתה. שהיו. על חלק ידעתי.
חלק לא. בענינים בטחוניים יש הרבה
חשאיות.
רויטל לניאדו: מה זה יעשה לך? יש לך
תמונה של איך יראו החיים שלך מעכשיו
והלאה?
א.ש.ה.:לא. הכל עוד טרי מדי. בעיקר אני
צריכה עכשיו שקט, זמן לחשוב.
לדבר בשקט עם חברות, כמו כאן. תעשי
לי קפה? (מתחילה נעימת הפרסומת).
רויטל לניאדו: תיכף חמודה. נס עם שתי
סוכר?
] פרסומת לנס קפה: ברגעים ההם,
כשצריך עידוד, ומילה טובה, כשצמאים
לחמימות, למשהו בטוח ומוכר... (מוזיקה
רכה, תקריב של קפה נמזג לכוס.[..)
הפרסומת נמוגה ורויטל חוזרת להביט
באופרת הסבון.
מירנדה: אני חייבת לעמוד מולה.
גריזלדה. איזה כוחות שחורים מפעמים
באשה הזאת! איזה רשע טמון בה. אילו
היתה זו אהבה, יכולה הייתי
להבין. אבל היא אינה אוהבת את
אנטוניו. אולי היא חושקת בו .אבל אינה
אוהבת, כי אינה יודעת כלל מה זאת
אהבה.
גריזלדה נכנסת לחדר.
גריזלדה: (בלעג) ובכן זאת את, מירנדה
המפורסמת. אנטוניו דיבר עליך
הרבה... עד שהפסיק לדבר. הוא מצא
דברים מעניינים יותר...אם את יודעת
למה אני מתכוונת!...הא הא הא!
מירנדה: (בנחישות) גריזלדה. אין לי דבר
משותף איתך, פרט לאנטוניו.
אבל את צריכה להבין בעצמך שגבר
שהתאהב בי, שמצא ענין בי - אינו
מתאים לאשה כמוך. הוא אולי נמשך
אליך, אך זו משיכה רגעית. הוא
יתחרט. האם אינך רוצה לחסוך לשניכם
את כאבי הלב?
גריזלדה:(בהפתעה משועשעת )תראו!
הילדונת הקטנה מן הגן מנסה לשחק
במגרש של הגדולים. מה את מבינה
בגברים, קטנטונת? הלא חונכת אצל
הנזירות. את יודעת איך הופכים למאהבת
מושלמת? רק מהנסיון, יקירתי.
רק הנסיון. נדמה לי שלך המצרך הזה
חסר מאד.
מירנדה: הביני. את אינך מענינת אותי.
אני אוהבת את אנטוניו ויודעת שהוא
אוהב אותי. כל השאר אינו חשוב. הרי כל
הגברים נופלים לרגליך .לשם מה לך
אנטוניו?
גריזלדה: (סוקרת את מירנדה ) לשם מה?
יש לי סיבות משלי. את צודקת: כל
גבר שארצה, אקבל. אפילו את... (מחווה
בידה, מחפשת דוגמה הולמת ) שר
הבטחון. אבל אני רוצה דוקא את אנטוניו.
ואת - את תצטרכי להסתלק מן הדרך.
מירנדה: (מזדקפת, עיניה יורות גיצים ):
הו לא. אני לא אסתלק. את לא תצליחי
לרמוס את כל מה שיקר לי. אנטוניו ידע
בסופו של דבר במי לבחור. כשהוא יגלה
מי את באמת, לא ישאר איתך אף רגע!
גריזלדה: (מעפעפת כממתיקה סוד ) את
חושבת כך? ולי נראה שכאשר יגלה מי
א ת באמת, יתחרט על כל רגע שבילה
איתך. יש דברים רבים שאני יודעת
עליך, מירנדה. את חלקם גם את בעצמך
אינך יודעת.
מירנדה: (מתאבנת, בקול מרוסק ) למה
את מתכוונת?
רויטל לניאדו: ומהכתבה המזעזעת
הזאת, שודאי תעורר הדים רבים, לנושא
שונה לחלוטין. עבמ"ים ברחוב פרוג
בת"א.5 גופים זוהרים ומסתוריים
נצפו על ידי עוברים ושבים משייטים
ברחוב פרוג ופונים לפרישמן, שם
נעלמו מן העין. בבדיקות מעבדה של
האבק הזוהר שהותירו נתגלה חומר
שאינו ידוע למדע. כתבנו גיורא ספוקויני
מדווח, למרות שזה לא התחום
שלו. אבל, לידיעת הצופות, הוא גר באזור
ההתרחשות.
היא פונה אל מסך הטלוויזיה של אופרת
הסבון. כעת מופיע עליו גיורא ספוקויני המדווח
בג'יבריש ספרדי עם תרגום:
מה יכול להתרחש וטרם התרחש בפועל
בדרמה האינסופית הזאת של משפחת
סקרלטיני? מי שעוקב מקרוב אחר
ההתרחשויות אינו יכול להיות מופתע
באמת ממה שהתרחש היום במוקדי הכוח
והשחיתות של משפחת סקרלטיני.
גריזלדה, אשת המיסתורין שבילתה שנים
רבות בפאריס, שבה על מנת ללכוד
ברשתה את אנטוניו סקרליטיני, היורש
הצעיר והעשיר של אימפריית הקפה
ושטיחי הרפיה של אביו החולני. לשם כך
היה עליה לסלק מן הדרך מכשול שולי
וזניח לכאורה, את הנערה מירנדה
אסקובל, היפה והזכה בבנות, אהובתו של
אנטוניו מזה שנה, שלפי כל הסימנים עדיין
נמצאת בבתוליה . אלא שנראה שהבעיה
הקלה הזאת אינה כה פשוטה כפי שהיא
מצטיירת ממבט ראשון.
המשך יבוא -- |