הגבלת השימוש בטכנולוגיה ע"י החברה
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm
Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
Homepage: Stage New
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
amnont@walla.co.il Email
===================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
השימוש באינטרנט בסין, סוריה, ערב הסעודית ואירן
החקלאות בהודו
כת האמיש בארה"ב
המחקר על תאי גזע עובריים בארה"ב
השימוש ברכבת בישראל
השימוש בטלוויזיה בישראל
-------------------------------------------------
ביבליוגרפיה
ווביוגרפיה
פרקי הספר "מהפכות המידע"
========================================
הקדמה
המאמר מביא מקורות דיגיטליים שונים בנושא הגבלת השימוש
בטכנולוגיה ע"י החברה.
=======================================
דוגמא: השימוש באינטרנט בסין, בסוריה, ערב הסעודית ובאירן
ראו מאמרי בנושא זה:
פגיעה בחופש הביטוי ברשת האינטרנט
http://stage.co.il/Stories/617811
==========================================
דוגמא: החקלאות בהודו
בהודו, למשל, לא נעשה במשך שנים רבות בעבר שימוש בטרקטורים
ובמכונות חקלאיות אחרות לצרכי חקלאות כדי לאפשר להרבה אנשים
עבודת ידיים. עבודת אנשים הייתה זולה בהודו מאשר עבודת
מכונות.
========================================
דוגמא: כת האמיש שבארה"ב
כת זו היא כת נוצרית של הולנדים לשעבר (אבל גם גרמנים,
סקוטים, אנגלים, וולשים, שוויצרים וצרפתים לשעבר במוצאם)
שהתיישבו בארה"ב ב1720-1730, בעיקר בפנסילבניה אבל גם באוהיו
ואילינוי ובסכ"ה ב22 מדינות בארה"ב וכן באונטריו שבקנדה.
הם מאמינים בתנ"ך ובברית החדשה במשמעותם המילולית הפשוטה.
הםאינם משתמשים במכוניות אלא בעגלה עם סוסים ואינם משתמשים
בחשמל. הם מתנגדים לאלימות ואינם משתמשים ברובים או בכלי נשק
אחרים כמו אקדחים וכן אינם מתגייסים לצבא. הם מתפללים בבתים
במקום בכנסיה. לבוש הגברים והנשים הוא צנוע.
הילדים לומדים 8 שנים בבית ספר יסודי ואח"כ עוזרים בחווה
החקלאית של הוריהם עד לנישואיהם. לאחרונה ילדים רבים מכת
האמיש הולכים לבתי ספר תיכוניים ולמכללות או לאוניברסיטאות.
לפני שהילדים מצטרפים לכת האמיש יש להם זמן של כשנה בו הם
יכולים לבחון אורחות חיים אחרות.
בעבר היו רב אנשי האמיש חקלאיים ואילו היום חלקם עובד בחנויות
ובבתי חרושת הנמצאים מחוץ לשטחם. אנשי האמיש עוזרים אחד לשני
בבניית בתיהם. אנשי האמיש מדגישים צניעות, ודגש על חיי משפחה
וקהילה.
על כת האמיש
http://www.800padutch.com/amish.shtml
http://www.amish-heartland.com
=========================================
הגבלת המחקר על תאי גזע עובריים בארה"ב
ראו מאמרי בנושא זה:
מחקרים בנושא תאי גזע עובריים
http://stage.co.il/Stories/613965
===========================================
דוגמאות מישראל
לא צריך להרחיק לכת לסין, להודו או לסוריה. גם בארצנו הקטנה
ישנן דוגמאות כיצד אינטרסים פוליטיים שונים, למשל, מנעו שימוש
בטכנולוגיות שונות. אביא שתי דוגמאות: השימוש ברכבת
ובטלוויזיה בישראל.
==========================================
דוגמא: השימוש ברכבת בישראל
הרכבת בישראל, שפותחה הן ע"י הטורקים והן ע"י הבריטים, נוונה
במשך כ50 שנה ע"י המדינה. האמנם האינטרסים של "דן", "אגד"
ונהגי המשאיות הועדפו על האינטרסים של תחבורה זולה ובטוחה
בצורת רשת רכבות ארצית?
רק בשנות ה90 המאוחרות (בן השאר גם עקב מכת תאונות הדרכים,
שגרמה למותם של למעלה 22,000 איש - יותר מהרוגי כל מלחמות
ישראל). ב10 השנים האחרונות מתו כ500 איש כל שנה מתאונות
דרכים
שלא לדבר על אלפי הפצועים והפסד ימי העבודה, (שמוערך כלכלית
ב6.21 מליארד ש"ח לשנה) החלו להשקיע ברכבת שנית.
יש לציין שהרכבת התחתית בערים ישראל (חוץ מ"הכרמלית" בחיפה
שגם היא התנוונה) לא התפתחה כלל למרות ההצהרות חדשות לבקרים
של פוליטיקאים שונים על הצורך בה.
============================================
דוגמא: השימוש בטלוויזיה בישראל
בן גוריון, למשל, החליט שהטלוויזיה היא מיותרת לתושבי ישראל
ואמנם עד סוף שנות הששים לא הייתה טלוויזיה בישראל. רק בשנת
1968 נוצרה הטלוויזיה הישראלית, בתחילה כדי לשדר שידורי
טלוויזיה שנועדו לקליטה בשטחים, שנכבשו ע"י צה"ל במלחמת ששת
הימים, ואח"כ בישראל של הקו הירוק.
הדוגמאות הנ"ל ממחישות, שאמנם הטכנולוגיה יכולה להשפיע על
החברה והתרבות, אולם גם החברה או התרבות יכולים להשפיע על
התפתחות טכנולוגיות מסויימות בארצות שונות ע"פ סוג המשטר
הנהוג בהן והאמונות החברתיות או התרבותיות או הפוליטיות שלהן
או של שליטיהן.
=======================================
ביבליוגרפיה
עברית
דיימונד ג'. (2002), רובים, חיידקים ופלדה, גורלותיהן של
חברות אדם, עם עובד, ת"א.
הנטינגטון ס. (2003), התנגשות הציליויזציות, הוצאת שלם,
ירושלים.
זילברמן ע. (1998), הציווי ההומניסטי בטכנולוגיה, הוצאת
המכללה למנהל, ת"א.
עמית א. (1992), "טכנולוגיה, חברה ואדם, הרהורים בשלהי המאה",
מעשה חושב, י"ט, 5-6, 58-63 .
שעשוע ש. (1995), "טכנולוגיה, חברה וחינוך", עיונים
בטכנולוגיה
ובמדעים, 23, 20-23.
=======================================
ווביוגרפיה
מאמרים בנושא טכנולוגיה תרבות וחברה
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ltech.htm
=========================================
פרקי הספר "מהפכות המידע"
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm
=========================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
=========================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968
=========================================