New Stage - Go To Main Page

ששת שצ
/
פרשת נח

אוזירב רועה הצאן הביט אל הניסיר המושלג בפסגתו, הר מוזר היה
הר זה.
באותו יום נשמעו לפתע קולות והעדר נס בפחד לכיוון הפסגה.
לאוזירב לא היו הכוחות לדלג אחריהם ביער הסבוך, וגם הקולות
שעלו משם לא עודדו אותו לכך.
מעולם לא היו חיות טרף כאלו בהרי אררט, אולי דובים וזאבים.
הקולות שעלו משם היו של חיות אחרות, שאותן לא הכיר, וגם לא
ראה.
למחרת היום אוזירב וכמה מחבריו הרועים טיפסו אל ההר לחפש את
העדר. שם בפסגה הוא נמצא בשלמותו בתוך צריף עץ ענק. בפתחו של
הצריף עמדו שתי חיות ענק מוזרות עם חדק, כאילו מגנות על
יושביו. אוזירב נזכר באגדה על אודות מלך אורוק שהציל את החיות
ואת חבריו ממבול שהציף את הארץ.
סיפורו של הרועה המשיך ונישא עד שהגיע לחוקרים ואלו מחפשים עד
היום הזה את התיבה הקרויה אצלנו "תיבת נח", היא התיבה הנוצרת
חיים בפי הבבלים.
פרשת נח היא אחת הפרשות הקוסמופוליטיות והיא מופיעה בכמה
מהדתות והאומות. סיפור גלגמש מופיע על לוח שנמצא באשור.
כך כותב גלגמש: "עשיתי את תבנית התיבה. מאה ועשרים ואמה עד
פאת מכסה. מאה ועשרים אמה קומת כותליה. תחתים שניים ושלישיים
ורבעיים, חמישים ושישים לתיבה, שביעיים לתיבה מבחוץ... ששה
כיכרים כופר שפכתי בה. כל אשר היה לי טענתי עליה... זרע כל
החיים למינהו טענתי עליה. הורדתי את כל בני ביתי ואת כל אחי
באניה. בהמת שדי, חיית שדה הבאתי בה..."
גם במיתולוגיה היוונית מסופר על האל זבס שהמטיר מבול ודבקליון
בנה תיבה שבה הציל את משפחתו ואת הנחוץ לו.
כך גם בהודו מסופר כי העולם נחרב כמה פעמים במבול שהאל ברהמה
הטיל עליו, מה שמעיד שהיקום היה מלא בני אדם ושסיפור המבול
היה גם היה. אולם מתוך לימוד הנושא נראה כי לא כל היקום
הושמד; עובדה, בני קין נותרו.
מתוך לימוד הפרשה מצאתי במקורות כי אלוהים אומר לנח "כי-אותך
ראיתי צדיק לפניי" (בראשית ז'). והאמרה הזו "נח היה איש צדיק
ותמים" או "צדיק בדורותיו" הביאה אותי שוב אל הרב, ובעת
שהסביר לי את המפרשים המסבירים מהו צדיק ותמים, כאיש הגון ישר
ומוסרי, עלו בי מחשבות על אנשים וגבהות האדם כאשר מולי עומדת
תמונת מגדל בבל.
ואז אומר לי הרב: "שמע, ששת, הנה מעשה שהיה:
אדם הלך ברחוב וצעק גנב, גנב. באו אליו העוברים ושבים ושאלהו
לפשר צעקותיו.
ענה להם: נכנס גנב לביתי, גנב את חוזה המכירה הלך לטאבו וזייף
מסמכי מכירה ורשם את הדירה על שמו, החליף מנעול והנה אני מחוץ
לביתי שלי.
שאלהו וכיצד זה שאתה קורא לו גנב שהרי נאמר "אל תדון את חברך
עד שתגיע למקומו" שמא גם אתה גנב? אולי הדירה עצמה היא לא שלך
מלכתחילה?"
הבטתי ברב בשאלה
וענה לי הרב: "על זה נאמר צדיק הוא איש ישר מוסרי ותמים
בלבו."
"רבי, אני עוד שואל ונח נניח שהיה אכן צדיק ותמים, הכיצד זה
ששוב אחרי המבול שב העולם והפך מיד לעולם של חוטאים ורשעים."
"ששת", אומר לי הרב, "ומה המעשה הרע הראשון שעושה נח?"
"לא יודע, בטח מגדל את כל החיות הטמאות שהביא עמו."
"לא, ששת. דבר ראשון הוא נוטע כרם גפנים ליצור יין ושכר,
שנאמר בבראשית פרק ט' "ויחל נוח, איש האדמה; וייטע, כרם.
ויישת מן-היין, וישכר; ויתגל, בתוך אוהלו", ולא אמשיך, על כל
המשתמע מכך."
"אבל רבי", אני מקשה, "מה רע ביין? שהרי יין ישמח לבב אנוש."
ענה לי "עולם אינו יכול להיבנות על יין טרם נקבעו כללי מוסר
כיצד לנהוג ולהיות מוסרי."
הבנתי כי אדם המייצר יין צריך להיות מוסרי שאם לא כן טוב לא
יצא מהיין הזה.



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 9/2/07 15:57
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
ששת שצ

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה