[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








"פיתגורס היה מתמטיקאי גאון שנאבק על מנת להמשיך לפתח את
תורותיו החדשניות וללמדן לתלמידיו. הוא הסתתר במערות ונרדף על
ידי בני בליעל מתקופתו וכל זאת על מנת להביא לעולם המודרני את
המשפט שלעולם ייזכר כהישג המוכר והנפוץ ביותר של אותו איש
גאון: a2+b2=c2 " - סיכום ממצה של הפרק על פיתגורס בספר
"המשפט האחרון של פרמה".
"תלמידים, הוציאו נא את מחברותיכם. רשמו לפניכם: 'משפט
פיתגורס: a
2+b2=c2 '. האותיות הן צלעותיו של משולש ישר
זווית. מוישל'ה! די להפריע. עכשיו תפתחו את הספר בעמוד 867
ותפתרו את תרגילים 1-545,657. מה שלא תגמרו בכיתה יישאר לבית,
וייערך בחן 'פתע' בשיעור הבא. יש שאלות?" - סיכום ממצה של
שיעור מתמטיקה (כן, אותה מתמטיקה באופן תאורטי) טיפוסי העוסק
באותו משפט ממש.

אחד הכלים החשובים שהמציא האדם מאז היותו צירוף של מספר רב של
תאים הוא המתמטיקה. לא זו בלבד שהמתמטיקה עוזרת לנו להבין את
שקורה סביבנו (שכן חוקי הפיסיקה והכימיה מבוססים עליה), אלא
היא גם מאפשרת לאדם להתנסח בבהירות לגבי כל דבר ועניין שירצה,
בין אם כדי לתאר את מעשיו ביום x ובין אם כדי לחשב כמה זמן
ייקח לו להגיע ממקום a למקום b. המתמטיקה מיוחדת, כיוון שהיא
הומצאה לחלוטין על ידי בני אנוש בשר ודם. בעוד שניתן להגיד
(אלה מאתנו שמאמינים במשוואה המוחלטת הלא היא אלוהים) שהעולם
המושלם נברא על ידי אלוהים, ואין האדם יכול לקחת נקודות זכות
על כל דבר שהוא רואה, הרי שהמתמטיקה היא היא בריאתו של האדם יש
מאין. נוכל לומר, שברור הוא העניין שכאשר לוקחים שני חפצים
(אחד ועוד אחד) מובן שמתקבלים שניים, על פי התפיסה שהעולם
הקיים סביבנו הוא חסר סתירות, אולם לא היה כל רמז מטרים לאדם
המתפתח בנוגע לגילויים עתידיים בנושאים של ווקטורים, תורת
הקבוצות ומספרים אינסופיים שרק ניתן היה לחלום עליהם בזמנים
שלפני המחשב הדיגיטלי. מוחו של האדם, היצירתיות שלו והגאונות
הפנימית שהייתה חבויה בו הם אלה שגרמו לפיתוחה של תורת
המתמטיקה שהיא מורכבת להפליא, ולמרות שרבים עסקו בפיתוחה במשך
מאות שנים ובארצות שונות, עדיין מעטות הסתירות שנמצאו בה, וגם
את כל אלה ניתן לפתור, הכל על פי עקרון גאונות האדם. המתמטיקה
מהווה, לפי דעתי, את המפעל האנושי החשוב ביותר שלא נעשה לצורך
הגשת מטרה מסוימת, כיוון שהיא מורכבת להפליא ונבראה כל כולה על
ידי האדם.

בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה והפיכתה לתחום מבוקש
ורווחי, קרתה מסיבה תמוהה (תמוהה בהחלט על פי הדוגמא שבהתחלה)
מגמה הפוכה לגבי אהדת התלמידים את המתמטיקה. בעוד תלמידיו של
פיתגורס היו מוכנים להצטופף במערות כדי לשמוע דברי תורה חיים
(לא טעות כתיב) מפי מורם, הרי שהיום יש נטייה להקנות לתלמיד
עוד בתחילת לימודיו את הרעיון שהמתמטיקה היא תחום מורכב מדי,
שאין להתעמק בו ויש לנסות להתרחק ממנו עד כמה שאפשר. ניתן
להניח שבמשך כמה מאות שנים מאז ימי פרמה וגאוס לא הספיק המוח
האנושי לשנות את הרכבו באופן כה מרחיק לכת עד שאיבד את יכולתו
להבין מתמטיקה, אולם בהחלט ניתן לראות ירידה משמעותית ביוקרתה
של המתמטיקה ושל העוסקים בה, ובמיוחד ירידה ניכרת מאוד במספר
היחסי של הלומדים מתמטיקה מתוך אלה המסוגלים להרשות זאת לעצמם.
מכאן ניתן להסיק שיכול להיות שהבעיה, אותו גורם המרתיע אף את
התלמידים המוכשרים ביותר וגורם להם לפיק ברכיים לפני כל מבחן,
נעוצה דווקא בשיטות הלימוד יותר מבכל גורם אחר.

לפי דעתי ההידרדרות שחלה בדורנו לגבי כל אספקט אפשרי של
המתמטיקה היא מצערת ביותר, ומהווה הפניית גב של האדם המודרני
כלפי אחד מהישגיו הראויים ביותר. כפי שנצפה מאם שילדה תינוק,
להישאר אתו ולתמוך בו כל חייה, כך יש לצפות מהאנושות להמשיך
לפתח את המתמטיקה ולהמשיך להקצות לה מקום מכובד.

אחת הדרכים להפסיק את השנאה התהומית לתחום בקרב תלמידים
(שכמובן גדלים והופכים בעצמם למפתחים ומורים) היא לשנות את
גישת הלימוד ואת השיטה. אין שום ספק שהעוקץ המתוק במתמטיקה
אינו מצוי בחישובים האלגבריים הארוכים וחסרי התועלת המייגעים
את מוחם (שעוד עלול היה לחשוב) של התלמידים המתענים וחשים פחד
וחוסר תקווה. יש ללמד את המתמטיקה כפי שהיא - תחום מופשט הדורש
הבנה מעמיקה של רעיונות מסובכים מאין כמוהם. אין להבהיל את
התלמידים בגלל כשלון בזכירת לוח כפל שאינו אלא טבלה חסרת
משמעות שאינה בודקת דבר, אלא להבהיר לכל אחד ואחד שהוא עומד
בפני התחום מורכב ומופשט מאין כמוהו, ושדרוש כשרון מיוחד
ואינטלקט ייחודי כדי להצליח לחדש בו. אולם, יש גם לציין, שאין
הדבר בלתי אפשרי, הרי אנשים בשר ודם בדיוק כמונו היו אלה
שנקראים בפינו "גאונים". מה שהם עשו, אין שום סיבה שלא נוכל
לעשות אנו.

לשמחתנו הרבה, למתמטיקה יש מנגנון הגנה חכם במיוחד. ככל שמערכת
החינוך הופכת אותה לבלתי נסבלת, כך היא מושכת יותר את אלה
שנאמנים לה בליבם. מנגנון זה יבטיח את הישרדות המתמטיקה לעולם,
אבל כדי שהמתמטיקה תחזור לתור הזהב שלה ותתערה בחיי הכל כפי
שהיא צריכה, נחוץ לנו שינוי מהפכני בשיטות ההוראה הכלל
עולמיות.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
צפיחית בדבש,
יקירה-
מה זה בכלל
צפיחית?



שפרירית, תוהה
בנוגע לעניינים
ברומו של עולם


תרומה לבמה




בבמה מאז 9/10/01 12:04
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
דני פינקוביץ'

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה