האמינו בשירה
שירת ה"אין כוונה"
שירת "האין בחירה"
שירת החידה:
יש לנו שני טילי לאו (אני מהדור הישן...) ואת בין לאדן שיכול
להימצא באחד משלושה מקומות (רק באחד מהם, בלי יכולת תנועה).
מהי האסטרטגיה לנקוט בעניין פירוקו לגזרים (כן... ברור לכולנו
כאן שזו תהיה הפעם השניה למותו)?
אנחנו נכתוב קוד פעולה (מראש!):
נניח שאנחנו נבחר (מראש!) את המקום B כמקום שעליו אנו מהמרים,
שבו נמצא השטן הזה.
ואז -
התוכנית הכתובה (מראש!) תהיה, לירות את הטיל הראשון לאחד משני
המקומות האחרים (A או C), ואם היעד לא יהיה שם - התוכנית
(הכתובה מראש!) תורה על ביצוע תקיפת הטיל הנותר - לאתר C.
זאת אומרת שבכדי להרוג את הניבזה, עלינו לבחור לירות (בכל
מקרה!!!) למקומות שבהם דווקא החלטנו שהוא לא יהיה (שם...)
אנחנו מחליטים (מראש) שהוא (כן!!!) שם - ויורים לשני המקומות
שמראש הימרנו שהוא לא!!! (שם...)
מעניין מה זה אומר לנו על "כוונה" ו"בחירה", לא?
שואלים מה היה לנו פה? הסטטיסטיקה לנו פה.
איזו סטטיסטיקה? זו שמראה לנו שהאסטרטגיה הנכונה לפעול בה
בבחירת הדלת לפרס הגדול בתכנית the price is right היא -
לבחור בדלת B, ואם פתיחת דלת A ריקה - האסטרטגיה הנכונה היא
לקבל את הצעת המנחה ולהחליף את ההחלטה הראשונית - דהיינו לשנות
את הבחירה (לזו הנכונה סטטיסטית!) לדלת C
זה לא אני - ראו בגוגל.
אז בואו למקרה הבא ולחידה הבאה:
ראינו קודם שבמשחק the price is right, עליך לשנות את הצבעתך
בהזדמנות השניה שניתנת לך, בכדי לשפר את הסיכוי (סטטיסטית)
לזכות בפרס,
מה קורה במקרה של הזדמנות שניה שניתנת לך כשבאותה דלת שבחרת יש
"עונש" - נגיד ש"אתה גם מאבד את כל מה שהשגת עד עתה, וגם חייב
לשיר יודל בקריוקי לפני כל האומה"?
האסטרטגיה הכתובה בקוד (ומראש!) אמורה להיות כך:
אתה בוחר את הדלת שאתה מעריך שהרוע נמצא בה - נניח בחרת את
B,
אם אתה מורה לפתוח את אחת הדלתות האחרות (A או C) ואין בה
"כלום" - והנה צדקת!
בכדי לשפר את הסיכוי הסטטיסטי של בחירתך בדלת הנוספת שאין בה
כלום - אתה משנה את החלטתך הראשונית (דלת B "נבחרה" כדלת
הרשעה, זוכרים?) ומעכשיו C היא דלת יום הדין - ובוחר עכשיו
שהדלת הנוספת שאין בה "כלום" (ואליה תשוקתך) היא B, ואז אתה
מורה לפתוח את דלת B...
זה מובן? מראש נבחרה דלת B כדלת שיש בה את "העונש" ואין לפתחה,
והנה היא זו שנבחרת על ידך להיפתח... - ת מ י ד !!! (כתוב
בקוד, מראש!)
הנה "לכאורה בחירה", או "בחירה לכאורה".
מה זה אומר לנו על "כוונה" ו"בחירה"?
אחת התשובות - מזל שיש לנו את גוגל...
ועכשיו ההיקו:
הַסְּטָטִיסְטִיקָה
כְּמוֹ אֶת גּוּגְל לְמָזָל
קְוַואנְט לְכָל שׁוֹטֶה
|