[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







גבריאלה בר
/
השיבה

"ואם היה לך הכסף שיש לי, מה היית עושה איתו?"
הוא שתק. אולי דקה. אולי שתיים. אולי שלוש. אני לא ספרתי והוא
וודאי לא ידעת להגיד.
"אני לא יודע מה את רוצה לשמוע", הוא ענה לבסוף.
וכל הציפיות שהשתיקה המתארכת נפחה ופיתחה בי, התנפצו עם המילים
הנבובות האלה.
"את האמת, למשל", עניתי בלי לחכות. "אתה כל הזמן מדבר על הכסף
הזה, הכסף, הכסף. כאילו גנבתי אותו, או רצחתי בשבילו. אני
אפילו לא ביקשתי אותו. אני רוצה לדעת מה כל כך נורא בו, ומה
אתה היית עושה אם היה לך את הכסף הזה. זה מה שאני רוצה
לשמוע".
עוד שתיקה.
"הייתי..." הוא עצר שוב. הוא נשם עמוק לפני שהשלים את המשפט.
"אני חושב שהייתי חוזר".
"חוזר?" שאלתי. לא הצלחתי להסתיר את ההפתעה בקולי. אף פעם לא
שמעתי את דניאל מדבר על חזרה, אפילו לא בחודשים האחרונים,
כשמסביב הכול רעש וגעש וקלח באנשים שדיברו רק על הבית והגעגוע.
על הים, העצים. על כלבים.
אני לא זוכרת מתי זה התחיל, אבל איפשהו בשנה האחרונה איבדנו את
האמונה שלנו בעתיד טוב יותר בחוץ. לא שמישהו חושב באמת שהייתה
או שיש לנו ברירה, אבל כל אחד רוצה להיות זה שיקבל את ההזדמנות
לחזור, לנסות לתקן את מה שהרסנו ולהשיב עטרה ליושנה.
ומכל עבר נשמעים המלמולים האלה, הביטול של המושבה והרצון לעזוב
הכול וללכת. ממש כמו שנשמעו כולם לפני כמה שנים, כשעוד היו על
הארץ ותכננו איך יוכלו להגיע לכאן- לכוכב האפשרויות הבלתי
מוגבלות, מושא חלומותיו של כל תושב הארץ לפני חמש או עשר
שנים.
בכל מקום אליו הלכתי, בכל חדר בו ישבתי, שמעתי את זה, הרגשתי
את זה. או שזה היה נושא השיחה, או סתם, דיברו על אוכל, או
מוזיקה, או צילום או כל מה שזה לא יהיה, ומישהו היה נאנח ואומר
בחיוך עצוב, :אני זוכר עדיין את הפעם האחרונה שאכלתי דג. זה
היה שלושה ימים לפני שעזבתי", או, "כל האינסטרומנטים המתוחכמים
האלה כאן לעולם לא יוכלו  להשתוות לפילהרמונית של ברלין מבצעת
בטהובן", או, "אני זוכר איך טיפסתי על ההר ההוא בקנדה, והייתי
כל כך המום ומוצף מכל היופי ההוא שלא זכרתי את המצלמה, ורק
ברבע הדרך למטה נזכרתי וטיפסתי חזרה".
אנשים דיברו על פירות, על ספרות שנשכחה, על פלסטלינה, שלא
שורדת את האטמוספרה כאן, על לונדון ופריז, על ירושלים ורומא.
מישהו הגדיל לעשות ודיבר על "שערי גן-עדן שחשבנו שפתחנו
לעצמינו, וכשטיפסנו למעלה דרכם מצאנו תהום הפוכה, חור שחור
שבולע הכל".
והיחיד, היחיד, שלא שמעתי אותו הוגה ולו מילה אחת של מרמור או
כאב, תסכול, געגוע או חרטה, היה דניאל.
לכן הייתי המומה כל כך כששמעתי אותו אומר את המשפט הקטן הזה,
תוהה אם יכול להיות שהתכוון לחזרה אל כל מקום אחר.
"חוזר לאן?", שאלתי.
"הביתה".
אז מה הביא אותו לשתוק כל הזמן הזה, שאלתי את עצמי. האם זו
הייתה הידיעה שאין לו את הכסף? או אולי, הרשיתי לעצמי להעיז,
אולי הייתה זו נאמנות אלי?
דניאל ידע איך הרגשתי בכל פעם שנשמעו הדיבורים האלו. אולי הוא
רצה שלפחות את הכאב הזה, הכרוך בידיעה שגם הוא מרגיש בדיוק
אותו דבר, לפחות אותו אני לא ארגיש. עד עכשיו.
"ואז מה?", שאלתי.
הוא הביט בי במבט לא מבין, תמה.
"ואז מה היית עושה? נוטע שטרות ומחכה שיצמחו יערות? קונה
אטמוספרה חדשה? לחזור הביתה זה לא רק כרטיס אוטובוס, אתה יודע,
ויש דברים שאי אפשר לקנות. חשבת על זה פעם?"
"ידעתי שלא תרצי לשמוע... את לא יכולה להבין איך כולנו מרגישים
כאן. את לא יכולה, ולא תוכלי, וטוב שכך. אבל אנחנו
מרגישים..."
שוב שתיקה. שתיקה שלא שברתי, כי פחדתי לשבור הרבה יותר.
"מרגישים כמו שבלול בלי הקונכייה שלו, אם את עדיין זוכרת מה זה
שבלול ומה זאת קונכייה".
מנוול.
"כן, דניאל. אני זוכרת. אבל אני זוכרת עוד דברים, זה כל ההבדל.
למשל, אני זוכרת גם שאין יותר שבלולים. אני יודעת שזה לא הבית,
אבל אני זוכרת עדיין למה הפך הבית ומה מחכה לך אם באמת תחזור
לשם.
אז אם אתה רוצה אני מוכנה לקנות לך כרטיס".

"לא"
"מה לא?"
"לא ככה הייתי עושה אם היה לי הכסף שלך"
"על מה אתה מדבר?"
"לא הייתי נוסע לבד"
"לבד?"
"בלעדייך. אם היה לי הכסף שיש לך, ולך את הכסף שיש לי, הייתי
מתחתן איתך. והיינו נוסעים יחד"

אוי, דניאל.



(יומן, אריאלה קול, עמוד 214)




יאמר מי שיאמר, וודאי ימצא מי שיאמר, שלא טוב עשינו כשציטטנו
כאן מיומנה של העלמה קול. הלא יומן זה נכתב ממנה אל המגירה,
וראוי שכולנו נכבד את משאלתה.
עם זאת, לא ניתן לספר את סיפור השיבה מבלי להכיר לעמוק את
העלמה קול, מבלי לידע את מחשבותיה, רגשותיה, פחדיה, משאלותיה,
וכן הלאה אותם דברים מופשטים הקיימים בנפש האדם ומעניקים לו את
מה שנהוג לכנות בשם "אישיות".
ולא ניתן להכיר אישיות זו של העלמה קול מבלי לעיין עיין היטב
ביומנה, אשר היה היחיד שזכה לשמוע גם את מה שהסתירה מאוזן כל
אדם. יתכן ויימצא האדם שיחליט, אם כן, שאין ברצונו לשמוע,
ללמוד וללמד את עלילות השיבה.
אדם זה יכול לסגור את הספר ברגע זה ולהמשיך בדרכו. ללכת אל
הספרייה, ולשאול ספר של אחד מסופרי המופת, דיקנס או דוסטויבסקי
או אפילו שייקספיר, או אולי סתם מותחן- טיסות נחמד ומהיר. אדם
זה יקרא, בכובד-ראש או בהיסח-הדעת, את הספר מתחילתו ועד סופו,
המר או המאושר, הוא יגיע לאותו קתרזיס שבחוויית הקריאה, ונפשו
תזוכך. הוא יסגור את הספר, אולי יהרהר עוד במה שקרא, אולי ישכח
כליל את המשפטים והפסקאות, אולם לבטח לא ינקוף אותו מצפונו על
שפלש למקום לא-לו, אל תוך נבכי נפשה הכמוסים של העלמה קול,
שמתוך אותה פלישה אל ממלכת סודותיה, אשר בהכרח יוצרת תחושת
קרבה, נרשה לעצמינו לכנות אותה מעתה והלאה בשם אריאלה.
אותו אדם ילך לישון בלילה, ועם הניחו ראשו על הכר, ייפלו חבלי
שינה על עיניו ותנומה על עפעפיו.
לא נוכל לטעון שום טענה כנגד אדם כזה.
אולם- מי שרוצה לשמוע על השיבה שהביאתנו עד הלום, עליו לזנוח
כל גינונים של התחסדות וצידוק מוסרי, ולשים בנו מבטחו, שכל
מילה שנאמרת כאן נבדקה בקפידה ותחת זכוכית מגדלת, אם להשתמש
במליצה, ונמצאה חשובה, אם לא לומר הכרחית, ואולי אף קריטית
לצורך הבנת העניינים.
קשה לנו לשים אצבע על הרגע המדויק בו נולד רעיון השיבה, ועל כן
על הרגע המדויק בו על סיפורינו להתחיל. בשל מחסור בידע מדויק
יותר, נתחיל באותה ארוחת בוקר אשר סעדה אריאלה בחברת הוריה, מר
וגברת קול.

אותה ארוחת בוקר הייתה שקטה במיוחד, אם כי לא בדרך המתוחה לה
וודאי הייתם מצפים. דבר זה הלא מובן, שכן אותו גורם למתח
שישכון החל מאותה ארוחת בוקר ועד לקיצו של ספר זה בין אריאלה
ובין מר וגברת קול, מקורו באותן מילים שיפרו את השקט, שעדיין
איננו מתוח, אותו תיארנו בתחילת הפסקה.
ובכן, בני משפחת קול אכלו יחד ארוחת בוקר, כשהפרה אריאלה את
השתיקה, ושאלה, את אביה או את אמה, או את שניהם, אבל וודאי שלא
אף אחד מהם, "אז מה בנוגע לכל הדיבורים האלה על הארץ? יש לנו
עמדה בקשר לזה?"
הגברת קול נשתתקה, ואילו מר קול נעץ בבתו מבט שחציו תמיהה
וחציו אכזבה. אריאלה לא ידעה על איזה כפתור רגיש לחצה, ומה היה
תוכן השיחה הלא נעימה אותה ניהלו המר והגברת קול לפני שהשינה
השתלטה עליהם בליל אמש.
"למה את מתכוונת כשאת אומרת 'דיבורים על הארץ', אריאלה? איזו
ארץ זאת שאת שמה לפניה ככה את ה' הידיעה?"
אריאלה, שהתעוררה רק זמן קצר לפני הארוחה הזו, הרגישה שכוחה לא
יעמוד לה במשחקי הכוח המילוליים נגד אביה. על כן ענתה בפשטות,
"על הארץ, אבא. על המקום היחיד שקוראים לו בצדק ארץ, ובוא
נפסיק לרמות את עצמינו".
אבל המילה האחרונה אנחנו רק מנחשים, משלימים על פי הכרותינו עם
המין האנושי ואופן דיבורו, שכן את מה שאמרה אריאלה אי אפשר היה
לשמוע, וזאת בשל הרעש שהשמיע המזלג כאשר הטיח אותו מר קול
בצלחת. ניכר היה שכעסו גואה, ועם זאת הוא עושה כל שביכולתו
בכדי לרסן אותו, לגמד אותו. אולי, אם יהיה לנו מזל, אפילו למגר
אותו.
"יש טעם בשאלה הזו ששאלת, או שזאת הדרך המקסימה שלך להנעים את
ארוחת הבור שלנו, אריאלה?"
"אני רוצה לדעת מה אני אמורה להגיד בכל פעם שהנושא הזה עולה,
ואני רוצה גם לדעת מה אתה חושב על זה, אבא".
"את לא אמורה להגיד כלום, אריאלה", השיב מר קול, והמתבונן היטב
יכול להבחין שבאותה התמודדות של הורדת ידיים, הלך הכעס והצמיד
את ידו של מר קול אל השולחן.
"אני לא יכולה יותר לשבת ולשתוק, אבא".
"איזה מילים את חייבת למישהו? אם אין לך משהו חכם להגיד, מוטב
שתשתקי. ואם השתיקה שלך מייסרת אותך ואת המצפון שלך, תיזכרי
בכל מה שהאנשים האלה כבר קיבלו מאיתנו ותביני שלא את, לא אני,
ולא אף צאצא של משפחת קול, חייב עכשיו או יהיה חייב אי פעם,
דין וחשבון לאף אחד מתושבי המושבה".
"אזרחים", לחשה אריאלה. מילה קטנה וקצרה שנלחשה בשקט, אבל לא
חמקה מאוזנו של מר קול, שעל אף כעסו עדיין שלט לפחות בכמה
מחמשת חושיו.
"סליחה?", שאל המר קול, ואנו יודעים שהייתה זו תרמית, שכן כפי
שציינו, המילה אותה לחשה אריאלה לא חמקה מאוזנו של מר קול, ועל
כן כל מטרתו הייתה לגרום לאריאלה להגות שוב את אותה מילה, אם
כי לא ידוע לנו מדוע בחר מר קול לנהוג כך.
"אזרחים, אבא. אזרחי המושבה. ואולי אם תתחיל לחשוב עליהם ככה
הם גם יתחילו להתייחס למקום הזה כמו אל בית".
"בית, אריאלה, הוא ארבעה קירות וגג שאתה יכול לישון בתוכם.
נתנו להם הרבה יותר מזה. אם החברים כפויי הטובה שלך לא מסוגלים
להבין את זה, אולי כדאי שהם יחזרו למקום שהם מכנים בית. וכדאי
יותר שאת תמצאי לך חברים חדשים", אמר מר קול, או אם נדייק
יותר- צעק המר קול במידה שגרמה לטבח שבמטבח להחליף מבטים
נבוכים עם האחראית על הניקיון.
"אולי אם תפסיק לטפוח לעצמך על השכם כל בוקר כשאתה מתגלח, אם
לרגע אחד תפסיק להיות כל כך מרוצה מעצמך, אולי אז תצליח לראות
לפחות חלק מהדברים הלא כל כך נעימים שקורים כאן", צעקה אריאלה
חזרה. "זה נכון שהמקום הזה היה הזדמנות חדשה, אבל מה עשינו עם
ההזדמנות הזאת? האם לאנשים כאן יש באמת חיים טובים יותר מהחיים
שהיו להם על הארץ, על הארץ בה' הידיעה, לפני חמש עשרה שנה? זה
נכון שמה שהיה שם לא קיים עוד, אבל איזו מן מתנה אתה חושב שנתת
לאנשים האלה אם לא קידמת אותם מהמצב שהם היו בו לפני חמש עשרה
שנה אפילו צעד, ובמקום זה כלאת אותם כאן במקום חסר ההשראה הזה,
בלי שום אפשרות בחירה? זה נכון שיש כאן מה שצריך בשביל לחיות,
אבל אין שום סיבה. אין כאן טיפת רוח, או יופי, או חופש. האנשים
כאן הם עבדים של הרעיון שלך, אבא, ואתה אפילו לא מבין את זה.
וזה נכון שנתת להם חמצן לנשום ומים לשתות, אבל הם אנשים, בני
אדם, יצורים חושבים ומתפתחים, והם צריכים יותר מזה. אני צריכה
יותר מזה. איך אתה יכול לא לראות את זה?!"
כל זאת הטיחה אריאלה בפני אביה ההמום ועזבה את השולחן ואת חדר
האוכל.
התדהמה של מר קול לא נבעה מהחדשנות שבתוכן הדברים, אלא מאותו
מקום שנבעה תדהמתה של אריאלה כששמעה לראשונה את דניאל מדבר על
הארץ בכיסופים. על אף שידע היטב מהם הלכי הרוח בקרב תושבי,
עדיין לא יכול לחשוב עליהם בשום תואר אחר, המושבה, מעולם לא
חשב שלבה של בתו נהה אחריהם.
אחרי אותה שיחה לא נעימה שניהל בליל אמש המר קול עם רעייתו,
הגברת קול, חש עצמו כעת בודד ונואש.
ובדידות וייאוש מביאים את האדם לכדי מעשים בודדים.
ונואשים.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
סאורון?
קטן עליי.

לורד וולדמורט,
סבור שממעיטים
בערכו.


תרומה לבמה




בבמה מאז 27/3/10 20:56
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
גבריאלה בר

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה