[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







אורי וייס
/
מה הוא טקסט מהפכני?

The Communist Manifesto and Other Revolutionary Writings
Marx, Marat, Paine, Mao, Gandhi and Others, Edited by Bob
Blaisdell, Dover Publications

הילכתי בניו יורק ברחוב וול סטריט וקצה נפשי בקפיטליזם. נכנסתי
לחנות הספרים המקומית של רשת שייקספיר וכחומד לצון ביקשתי את
"המניפסט הקומוניסטי". להפתעתי הוצעו לי מיד שתי מהדורות,
וחשתי שהאצילות מחייבת להודות בתבוסה ולרכוש את הספר. קניתי
מהדורה שעלתה שלושה דולרים וחצי, ושנוסף למניפסט הקומוניסטי
היא מבטיחה גם כתבים מהפכניים נוספים משל גנדי ומאו. זו אחת
העסקאות הטובות שביצעתי.

אלא שהספר, שכל הטקסטים בו מצוינים ומומלצים לאדם חושב, לא
מאגד רק טקסטים חתרניים. יחד עם מרקס ואנגלס, לנין, טרוצקי,
רוזה לוקסמבורג וגנדי כרוכים בו גם הצהרת העצמאות האמריקאית,
מאמר של ג'פרסון, הצהרת זכויות האדם של המהפכה הצרפתית וכתבים
של וולטר ורוסו. האם הטקסטים הללו כולם מהפכניים? הלא הם חוללו
מהפכות, ולו מחשבתיות? מה הוא טקסט מהפכני? האם גם הצהרת
העצמאות האמריקאית במהפכנים?

תשובה אחת היא שטקסט מהפכני מחליף בחברה נתונה את הפשע והחוק.
מהפכנות הטקסט תלויה אפוא בהקשר חברתי ותחומה לגבולות זמן
ומקום. מכאן, שכאשר טקסט קורא לחברה האמריקאית להיות כמו קובה,
הוא מהפכני בארצות הברית אך שמרני בקובה. כמו כן, לפני התחלפות
הפשע והחוק הוא חתרני, אך לאחר התבססותם הוא הופך שמרני. המבחן
הזה מזמין, כמובן, להבחין בין טקסט מהפכני בכתיבתו לטקסט
מהפכני בקריאתו. טקסט הסולל מהפכה בכתיבתו נותר כך גם לאחר
התממשות המהפכה, אך קריאתו איננה מהפכנית לאחר התממשותה. כך
הם, למשל, התנ"ך והברית החדשה. לעומת זאת, טקסט שבחברה נתונה
הוא שמרני בכתיבתו, יהיה מהפכני בקריאתו בחברה אחרת או לאחר
התמוטטות הדוגמה. כך, למשל, עלעולו של תלמיד ישיבה ב"מעריב
לנוער" הוא מהפכני.

אך מה הוא טקסט מהפכני טהור, שמהפכנותו אוניברסלית, לא זמנית
ולא מקומית? דומני כי אפשרות אחת ולא ממצה לתשובה היא שבטקסט
מהפכני טהור הפשע והחוק מתחלפים ביניהם ללא הרף. בטקסט מעין
זה, דרך משל, דרך השכנוע עצמה חותרת מהותית נגד ההכרעה, עד כדי
כך שהטקסט יהיה לצנינים בכל חברה. כזה הוא, למשל, "מורה
נבוכים" לרמב"ם. גם מאות שנים לאחר שריפת הספר ולאחר שמחברו
היה לאחד משלושת עמודי התווך של ההלכה היהודית, ביאליק מתאר
ב"המתמיד" את סילוקו של תלמיד מן הישיבה לאחר שנתפס מסתתר עם
"מורה נבוכים" בעלייה.

"מורה נבוכים" הוא טקסט מהפכני מפני שהוא משכנע להאמין באמצעות
הטלת ספק. המחבר מועיד אותו רק לבעלי האמונה הפגומה, ואפשר
אפילו להפוך בו את סדר הקריאה: קודם התשובות ולאחר מכן השאלות.
מהפכנותו של הטקסט שורדת במבחן הזמן, כיוון שהמתודה של הטלת
ספק קוראת תיגר על המאמינים, ואילו המסקנה של אמונה קוראת תיגר
על האפיקורסים. אדם דתי שיקרא בו מפר את הנורמה הקהילתית, ואף
אדם חילוני שיקרא בו נקרא להפוך את אורח חייו. הנה, בניגוד למה
שמקובל לחשוב, שהמהפכנות היא אותו מעבר מקוטב אל קוטב תוך כדי
ניתוץ פסלים, המהפכנות הטהורה נשענת דווקא על הסתירה. המהפכן
הטהור לא נע על הציר מאפס למאה, אלא מחליף את סדר המספרים
ומתחיל, למשל, לספור כך: 99 ,2 ,100 ,1... המהפכנות הטהורה של
הרמב"ם - בניגוד למהפכנות הטמפורלית של שפינוזה ומנדלסון - לא
עברה מקוטב האמונה אל קוטב הספק-הכפירה, אלא ראתה בהטלת הספק
באמונה דווקא נקודה קרובה ועוקבת לאמונה, נקודה שמובילה אל
האמונה.

האם הספר שלפנינו הוא אכן מהפכני בחברתו? הוא אמנם גונז טקסטים
מצוינים שכולם מהפכניים בכתיבתם, אך התשובה היא שהספר אינו ממש
מהפכני. שהרי חלק ניכר מהטקסטים הללו אינם מהפכנים בקריאתם
בחברה הנתונה שלה הספר מיועד: החברה האנגלו-סקסית (ואולי אף
המערב-אירופית). אף שהטקסטים היו מהפכניים בכתיבתם, בחברה
הנתונה הם שמרניים וקאנוניים. גם את הטקסטים המהפכניים
בקריאתם, הספר לא גאל מתהום הנשייה. תרומתו של הספר היא דווקא
בערבוב של מרקס והצהרת העצמאות האמריקאית. בכך הספר מציע לקורא
להתבשם בניחוח מהפכני מרקסיסטי, אך להמשיך לינוק מהצהרת
העצמאות. הוא למעשה מנטרל בכך את יצר המהפכנות. את טכניקת
נטרול המהפכה אפשר לפגוש גם בחנויות מזכרות בניו יורק שמציעות
למכירה חולצות של צ'ה גווארה, ונראה שאפילו עצם הטריק של צביעת
הדוגמה בגוונים מהפכניים שחוק מכדי להיחשב מהפכני.


פורסם ב"הארץ" ערב פסח התשס"ז







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
אם אתם על הגג
של עזריאלי,
קחו משקפת יהיה
לכם יותר קל
לראות


תרומה לבמה




בבמה מאז 9/10/07 14:35
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אורי וייס

© 1998-2025 זכויות שמורות לבמה חדשה