New Stage - Go To Main Page

אריסטו בולוס
/
תמונה משפחתית

"ואני שואלת שוב אימא, איך זה יכול להיות שאני חוגגת היום שש
עשרה ועדיין לא קיבלתי מחזור, שלא נדבר על זה שה... נו... את
יודעת... ה.... ה.... הציצי שלי עדיין לא גדל?"

אימא הביטה לעברי, לא היה זה מבט לאה אליו הורגלתי בשש עשרה
שנות קיומי, גם לא מבט מובס בו הסתכלה אימא על חמישים שנותיה,
בהחלט לא היה זה מבט מופתע, תגובה יותר הולמת לשאלה שלי.
היא הסתכלה עלי, מלמלה משהו מתחת לשפמה (ששכח מתי נמרט בפעם
האחרונה) והמשיכה לטרוח בבישוליה.
"או קיי, אל תעני לי, אני אשאל את אבא, אולי הוא יסביר לאן
נעלם המחזור, איפה הציצי ולמה לעזאזל צומחות לי שערות על
החזה"
אימא הביטה לעברי פעם נוספת, הפעם זיהיתי את המבט התורן ששלחה
לעברי, הפעם מבטה ירק אש.

מבטיה של אימי מדברים באופן תדיר יותר מפיה בשש עשרה השנים
האחרונות. בכלל, אימא לא הרבתה לדבר, צורת התקשורת המועדפת
עליה לא קוהרנטית במיוחד; בעיקר נהמות, מלמולים ותנועות ידיים
מבולבלות, לפעמים היא שוברת שתיקתה ומשחילה כמה מלים, אבל לא
מלים שאוזן אנושית מסוגלת לקלוט.

"אוליבמקוםלשגעאותיבזמןשאנימכינהלךעוגתיוםהולדת,
תעזריקצתלאמאשלך,ותביאילהאתאבקתהאפייה"


"מה?"

"עזרה, עוגת יום הולדת, אבקת אפייה"
לא נראה שאימא ששה במיוחד לענות לי, לא בפעם הראשונה כמובן,
אבל די קיוויתי שלכבוד יום הולדתי אקבל במתנה קצת תשובות לכמה
שאלות די בסיסיות.

שירכתי רגליי במעלה המדרגות לעבר עליית הגג, זו הפעם השנייה
בחיי שאני עולה לשם. בפעם הראשונה עליתי לשם בלי רשות מאימא,
זה היה לפני חמש שנים בדיוק, והמכות ההגונות שחטפתי מאבי (ביום
הולדתי ה11) כמעט והשכיחו ממני את שראיתי באותו יום. אבל רק
כמעט.
הפעם אימא היא זו שביקשה ממני לעלות לעליית הגג, אמנם כדי
להביא לה את אבקת האפייה שלה ותו לא, אבל אם אני כבר שם....
פתחתי את הארגז הגדול שניצב משמאלי, שלפתי שתי אריזות של אבקת
אפייה והנחתי אותן על דלתה של עליית הגג בצורה כזו שאם מישהו
ינסה לפתוח את הדלת, האריזות יפלו ויעשו מספיק רעש כדי שאוכל
להפסיק את מעשיי בזמן. אני לא רוצה את אותה מתנת יום הולדת של
לפני חמש שנים.

פשפשתי בין הארגזים עד שמצאתי את אלבומי המשפחה הישנים, רפרפתי
בעשרות אלבומים עד שמצאתי את מבוקשי. אלבום אדום, דהוי ומאובק,
אלבום שנראה כאילו לא נפתח פעם נוספת לאחר שהוכנסו לתוכו
תמונות, אבל זה רק נראה כאילו. לפני חמש שנים פתחתי את האלבום
הזה מתוך אינסטינקט, אינטואיציה נשית של ילדה בת 11 אם תרצו.
הפעם לא אינטואיציה הובילה אותי לאלבום, חיפשתי תשובות והחלטתי
לנצל את ההזדמנות הנדירה הזו כדי למצוא אותן.
הנה תמונה של אימא, אבא ושלמה כשהוא עדיין תינוק, זאת תמונה של
אימא ושלמה כשהוא כבר בן שנתיים, וזאת תמונה של אבא ושל אימא,
והנה תמונה של שלמה כשהוא בן 3 בגן המשחקים, וזאת סבתא מחבקת
בזרועותיה תינוקת, אני כמובן. הנה התמונה שחיפשתי, אבא מחזיק
ביד של, של, רגע, זה אני?

ילד בן חמש, לבוש אפודה צבעונית תוצרת סבתא חייך אלי מהתמונה,
מסביבו מתקני שעשועים, לצידו עומד אבא שלי, שום חיוך לא עטה
עצמו על פרצופו, ומאחוריהם מבנה ענק עם שם בשפה אחרת, יתכן
ולטינית.
מי זה הילד הזה, למה הוא מחזיק לאבא שלי את היד ואיך זה שהוא
כל כך דומה לי?

                                     




נרגשת, רעדתי דרכי מטה במורד המדרגות, נכנסתי למטבח והנחתי את
שתי האריזות על השיש, את התמונה הנחתי מעל האריזות. אימא הסיטה
מבטה לרגע בעד בישוליה לעבר האריזות, אמרה תודה ושבה לעיסוקיה,
אך לא לזמן רב. התבוננתי מהצד כיצד אימי אט אט מאבדת שלוותה,
עד שלפתע התחילה לגעות ולבכות יחדיו. סימפוניית הבכי/געייה
הפתיעה אותי מאוד, אך ההפתעה התחלפה בהלם כשאימי פצתה פיה
ואמרה :

"חיכיתילזה,תארתילעצמישזהיקרהמתישהו,אבללאציפיתישזהיקרההיום,לאנשארהליברירהאנירואה"

"מה?"

אימא התיישבה לידי, בידה האחת אחזה בתמונה ובידה השנייה מחתה
את דמעותיה.
"אני אנסה להיות ברורה לשם שינוי, ה י ל ד, ה ז ה, ה ו א :
א ת, נחמה.


"א..א...איך,הא? מה?"

"התמונההזאתצולמהלפניאחתעשרהשניםכשהייתבתחמש,
היאצולמהבקולומביה,זהאבאשלך,וזאתאתנחמהבתי.
הגיעהזמןשהאמתתצאלאור, מנחם,בני."


לא הבנתי הרבה, גם כך קשה להבין את אימי, וכשהיא בוכה,גועה
ורועדת, אפילו יותר קשה, אבל כן הבנתי שהילד החייכן שמביט אלי
כרגע מהתמונה בה אני אוחזת, הוא למעשה אני, ואיך קולומביה
קשורה לכל זה ?
קרקוש צרור המפתחות בישר על שובו של אבי הביתה מעבודתו.
רציתי לשאול אותו לגבי האלבום בעלית הגג, רציתי לשאול אותו
לפשר התמונה שאחזתי בידי הרועדת, רציתי גם לשאול אותו מדוע
נחמה ומה קרה למנחם. רציתי לשאול אותו כל כך הרבה שאלות, אך
עוד בטרם פציתי פה הניח אבא מעטפה סגורה בידי השנייה (יד אחת
קמטה בהתרגשות תמונה דהויה) והלך לשאול לשלומה של אימי שללא
ספק נראתה נרגשת ונסערת.

"היאמצאהאתאלבוםהתמונותהישן,זהשבעלייתהגג.
אנייודעתשביקשתממנילהעליםממנוכלזכראבללאיכולתי,
לאיכולתילזרוקככהאתהזיכרונותהאחרוניםשלנוממנחם,
אלתכעסעלייקירי,לאיכולתי, בבקשה."


נראה שגם אבא לא כל כך הבין מה ניסתה אימא להגיד, אבל את השם
מנחם הוא הצליח לצוד בג'ונגל הורבאלי של אימא. הוא הפנה ראשו,
התבונן לעברי במבט מאוכזב ואמר : "כל הכבוד נחמה, הרסת את
ההפתעה שלך". הוא הצביע על המעטפה שבידי וסימן לי לפתוח אותה.
תכולת המעטפה לא יכלה להיות רלוונטית ומפתיעה יותר, בתוך
המעטפה חיכה כרטיס טיסה זוגי לקולומביה, על שם אבי ועל שמי.
"מתנת יום ההולדת שלך" אמר אבא וחיוך מוזר התנוסס על פניו.
"המתנה שלי אליך" לחש.

אימא החלה לבכות שוב, ניסיתי להרגיע אותה בכל דרך אפשרית אך
ללא הצלחה, היא לא חדלה למלמל
"שבועהבאהואיעשהלהציצי,שבועהבאהואיעשהלהציצי,ואז...אויואבוימהיהיהבשבועהבאכשהואיעשהלהציצי."
"מה יש בקולומביה? מה יש בקולומביה ואיך זה קשור לציצי שלי?"
אבל אבי לא ענה, במקום זאת משך אותי אליו בחוזקה והצמיד את פני
לחזהו, "שבוע הבא נעשה ממך אישה ראויה" הוא אמר בלחש כך שרק
אני שמעתי. שבוע הבא יעשו ממני אישה.
מההההההההההההה?

בלילה נכנסה אימא בסערה לחדרי ובדרכה המיוחדת סיפרה לי הכול :
סיפרה על קולומביה שם אין פיקוח על ניתוחים פלסטיים (ועל עוד
כמה דברים כך אומרים), סיפרה על אכזבתו של אבי שלא הניבה לו בת
לאחר בן בכור, כפי שחלם תמיד. סיפרה על השם מנחם שנתנה לי,
בתקווה שאבי ימצא נחמה בבן נוסף, אך ללא הועיל. סיפרה גם סיפרה
על הטיול שלי ושלו לקולומביה לפני אחת עשרה שנים, סיפרה על
הניתוח לשינוי מין, סיפרה על דמעות, לבטים וויכוחים, סיפרה כול
שזכרה ואז יצאה כלעומת שבאה. רק דבר אחד שכחה לספר, אולי לא
ידעה. אולי.

אחריה נכנס אבא ונתן לי את מתנת יום ההולדת "האמיתית" שלי, הוא
הבטיח לי שכשיהיה לי ציצי יהיה לשנינו יותר כיף, אבל אני לא
מאמינה יותר לאף מלה במשפחה הזו, ובכלל - תמונה שווה אלף מלים.
(999)



נכתב כמטלה עבור בי"ס לקולנוע סם שפיגל, סיפור תחת הכותרת :
"תמונה משפחתית".
(מגבלת שני עמודים, בגרסה המקורית 999 מלים בדיוק, לפי הוורד
כמובן)



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 18/8/07 22:55
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אריסטו בולוס

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה