פסלוני ונוס ד"ר אמנון טיל, DAT http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm Homepage: http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm New Stage Homepage: http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill Email: amnont@walla.co.il =========================== ראשי פרקים ======= הקדמה פסלוני ונוס מאמרים -------------------------------------- ביבליוגרפיה, תמצית והערות מאמרים בסידרה: האבולוציה של האדם ==================================== הקדמה המאמר מביא מקורות דיגיטליים העוסקים בפסלוני ונוס. ========================================= פסלוני ונוס פסלוני ונוס מאנסרס קום http://www.answers.com/Venus%20figurines ישראל פסל "ונוס" מברכת רם שבגולן, ישראל, מ-221 אלף שנה לפנה"ס http://donsmaps.com/ukrainevenus.html http://www.imj.org.il/imagine/HightLight.asp http://www.golan.org.il/museum/pre.htm מרוקו פסלון "ונוס" מ-221 אלף שנה לפנה"ס, ממרוקו, ליד העיר טן טן http://donsmaps.com/tantanvenus.html http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3047383.stm http://www.clearwisdom.net/emh/articles/2003/5/26/36166.html http://www.hayadan.org.il/oldeststatue.html אוסף "פסלוני ונוס" (פסלוני פריון) מהתקופה הפלאוליתית http://donsmaps.com/venus.html http://donsmaps.com/dolnivenus.html http://www.nytimes.com/library/national/science/121499sci-archaeology-women.html http://www.paleolithicartmagazine.org/pagina23.html יש לציין ש"פסלוני ונוס" נמצאו מהאיים הבריטיים ועד סיביר. ========================================= מאמרים Modern Eyes on an Ancient World: Theories and Interpretations of Upper Paleolithic Depictions of Females. http://www.sfu.ca/archaeology/museum/papers/contents/aeg1.htm The focus will be on Upper Paleolithic European depictions of females, due to the high number of representations found in that area and time period, and the amount of literature on that theme. The intent is not to prove one interpretation to be correct above all others. On the contrary, it is to present proposed ideas and analyze them to a two-fold conclusion, that 1) the very nature of the extraordinarily ancient artifacts and their creators renders conclusive interpretation virtually impossible and 2) the large number of interpretations already made are encouraging and should provoke further investigation to refine them or create new ideas. This is not a contradiction, as the impossibility of conclusively proving something should not prevent robust discussion and debate from provoking serious thought on the matter. Prehistoric human figures are often discussed as a single phenomenon, despite the facts that they cover an immense time span (roughly 25,000 BC to 2,000 BC), and have many variations on a basic theme. Ehrenberg (1989:66) feels that they should not be interpreted as singular, for these reasons. The same tendency to homogenization is true of studies of prehistoric female depictions (Delporte 1993; Ehrenberg 1989; McDermott 1996). As Delporte (1993) points out, there is a question of whether Paleolithic art, and by extension, female representations, had one intention or function which was static over 20,000 years of the Upper Paleolithic or whether it was more fluid in nature. The fluidity model suggests that socio-economic change, diversity of style and technique, and the passage of time may have an affect on the intention and function of the artifacts. ========================================= ביבליוגרפיה, תמצית והערות ספרים ומאמרים העוסקים באבולוציה של האדם http://stage.co.il/Stories/493330 ====================================== מאמרים בסידרה: האבולוציה של האדם http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lhuev.htm ======================================= הבלוג שלי בתפוז http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill הבלוג שלי בקפה דמרקר http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968 =============== |
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד. |
|