New Stage - Go To Main Page


מחקר מדעי בנושא ציורי המערות וציורי הסלע בתקופה הפלאוליתית
ד"ר אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

=========================================
לחלק הראשון של מאמר זה ראו:

http://stage.co.il/Stories/370520

============================================
ראשי פרקים
=========
המחקר האקדמי
חוקרים ידועים בתחום מחקר אמנות ציורי המערות וציורי הסלע
מתי התפתחה ההכרה האנושית?
-------------------------------
ביבליוגרפיה
פרקים בספר מהפכות המידע
מאמרים בסידרה: האבולוציה של האדם
======================================
המחקר האקדמי

יש לציין שלמרות שדוחות ספורים על ציורי המערות וציורי הסלע
פורסמו בעולם האקדמי במאות ה-18 וה-19, המחקר האקדמי מתחיל
בסוף המאה ה-19. בארה"ב התפרסם ספר זה:
G. Mallery,(1893) Picture-writing of the American Indians,
Smithsonian Institution

בתחילת המאה ה-20 החלו להופיע סדרת מאמרים וספרים על אמנות
הסלע בדרום אפריקה, בסהרה, באוסטרליה ובשוודיה. אחרי גילוי
מערת אלטמירה ב-1880 בספרד, החלו האירופאים למצוא מערות שונות
בספרד בצרפת ובאיטליה.

ב-1985 התגלתה מערת לה מות בדרום ספרד וב-1895 התגלה מערת לה
קומבר באותה סביבה. רק ב-1902 הכירו הארכיאולוגים רשמית באמנות
המערות הפרה היסטורית.

ב-1994 התגלתה מערת שובה בצרפת והציורים בה תוארכו ל-30 אלף
לפנה"ס.
--------------------------------------------------------------------------------
אגודה מדעית

The International Federation of Rock Art Organisations
(IFRAO)

http://mc2.vicnet.net.au/home/ifrao/web/index.html


מגזינים וכתבי-עת מדעיים בנושא חקר אמנות המערות וציורי הסלע

Paleolithic Art Magazine

http://www.paleolithicartmagazine.org/pagina21.html


Rock Art Research

http://mc2.vicnet.net.au/home/rar1/web/index.html


Cave Art Research Association

http://mc2.vicnet.net.au/home/cara13/web/index.html


journal Rock Art Research

http://mc2.vicnet.net.au/home/rar1/web/index.html


MUSEUM OF THE ORIGINS OF MAN

http://www.museoorigini.it/pagina36.html


Scientific articles about Rock Art from Bradshaw Foundation

http://www.bradshawfoundation.com/site-map.html


Origins Net

http://www.originsnet.org

Three Million Years of Prehistoric Art, Religion and Symbol
in Human Evolution


Paleolithic Art    

http://cogweb.ucla.edu/ep/Art

אוסף ממצאים שונים של אמנות פלאוליתית מארצות שונות.

ארגונים שונים ברחבי העולם העוסקים באמנות הסלע

http://www.rock-art.com/orgs.htm

-----------------------------------------------------------------------------------
חוקרים ידועים בתחום מחקר אמנות ציורי המערות וציורי הסלע
====================================
חוקר חובב ספרדי

מערת אלטמירה נמצאה בשנת 1868, כאשר כלב נפל למערה זו ובעליו
חיפש אחריו. Don Marcelino Sanz de Sautuola הוא ספרדי בעל
אחוזה וארכאולוג חובב, שבשטחו נמצאת מערת אלטמירה בספרד. בתו
בת ה-5, מריה, מצאה את הציורים במערה בשנת 1879, והיא העירה את
תשומת לב אביה לציורים על קירות המערה ("אבא, אבא, ראה את
השוורים על הקיר").

Don חקר את ציורי המערות ופרסם מאמר ב-1880 בשם:
Short notes concerning some prehistoric subjects in
Santander province.

כאשר הציורים התגלו, התייחסו אליהם האקדמאים בבוז והעריכו את
גיל ציורי המערות באלטמירה בכ-20 שנה. אולם המאמר האקדמי
הראשון שהכיר באותנטיות של נושא אמנות ציורי המערות באלטמירה
התפרסם רק בשנת 1902, הרבה אחר מותו של Don בשנת 1888. מעניין
שמאמר זה התפרסם ע"י אקדמאי בשם אמיל קארתלק, שהיה בין ראשי
המתנגדים להכרה בציורי מערת אלטמירה כציורים פרה היסטוריים. שם
מאמרו של קארתלק נקרא "טעותו של ספקן".

במשך 40 שנה הייתה מערת אלטמירה סמל האומנות הפלאוליתית
באירופה עד שהתגלתה מערת לסקו בצרפת. כאשר נתגלתה מערת שובה
ב-1994 והציורים בה תוארכו ל-30 אלף לפנה"ס, היא הפכה למערה
המפורסמת ביותר בציורי המערות באירופה.
----------------------------------------------------------------------------------
תמונתו וקורות חייו של של Don Marcelino Sanz de Sautuola

http://www.answers.com/topic/marcelino-sanz-de-sautuola

http://donsmaps.com/images/sautuola.jpg

http://vm.kemsu.ru/en/person/sautuola.html

========================================
חוקרים צרפתיים מהאסכולה האירופאית

פרופ' אנרי בריל

(Henri Breuil (1877 - 1961, כומר צרפתי קתולי (שמעולם לא עבד
ככומר), היה אחד החוקרים האקדמאים הראשונים של ציורי המערות.
הוא העתיק את ציורי המערות והחל לעשות זאת במערת אלטמירה ומאז
המשיך בכך במשך 40 שנה. הוא בילה למעלה מ-700 ימים בהעתקת
ציורי מערות במערות שונות ברחבי אירופה וכן כתב מספר ספרים
בנושא זה. בריל בקר ביבשות שונות בהן נתגלתה אמנות פלאוליתית
ולעתים נוכח בשעת הגילוי.

בריל הסתכל על הציורים כפרטים ולא כציור מורכב. לדעתו הציורים
תפקדו כמעין "כישופי ציד", שתכליתם לספק ציד בשפע ולהבטיח
הצלחה בהריגת הציד. הבעיה היא שגם בריל עצמו העתיק ציורים בהם
נראה במפורש בעל חיים כמו ביזון למשל הורג אדם. כיצד אם כן
ציור מעין זה עוזר בהבטחת ציד?

כמו כן, לא תמיד בעלי החיים הניצודים ע"י האדם היו האובייקט
העיקרי או השכיח של הציורים. לעתים תכופות אובייקט הציור היה
בפירוש חיות שלא היו מרבים לצוד אותן (כמו סוסים למשל, שלא היו
מנת הציד העיקרית בתקופה הפלאוליתית למרות שהיו אובייקט הציור
העיקרי). היום ישנה ביקורת נוקבת על התיאוריה של בריל.

תמונתו וקורות חייו של אנרי בריל

http://donsmaps.com/images/breuil.jpg

http://vm.kemsu.ru/en/person/breuil.html

=======================================
פרופ' לוראה-גורהם

(Leroi-Gourham Andre (1911 - 1986 היה מנהלו של "מוזיאון
האדם" בפריז ופרופסור בסורבון. הוא כתב 400 מאמרים מדעיים
בארכאולוגיה, אתנוגרפיה וההיסטוריה של הדת ונחשב לאחד החוקרים
הידועים של ציורי המערות בצרפת. לאחר מותו של בריל הוא נחשב
כדמות המרכזית במחקרים הפרה היסטוריים בצרפת.

הוא חקר את נושא משמעות ציורי המערות מנקודת מבט סרוקטורליסטית
צרפתית, כפי שהיא מתגלמת בעבודותיו של האנתרופולוג הידוע קלוד
לוי-שטראוס. בסוג עבודה כזה אנו מחפשים מוטיבים המשקפים את
אופן הפעולה הבסיסי של המוח. במסגרת זו מבדילים בין חושך לאור,
טבע ותרבות, זכר ונקבה וניגודים דומים.

לגביו סוסים הם זכרים וביזונים הם נקבות, חניתות הם זכרים
ואילו פצעים הם נקביים. המחבר הרכיב טבלאות סטטיסטיות של
דמויות זכריות או נקביות ומיקומם וניסה לפתח תיאוריה של דמות
ומיקום.

יש לציין שגם בריל וגם גורהם היו בטוחים שציורי המערות
הפלאוליתיים התקדמו בסגנון ובזמן מהציור הפרימיטיבי, הגס
והפשוט אל הציור המעודן והמתוחכם. שניהם, אם כן, חקרו את
סגנונות הציור השונים של המערות וכל אחד בדרכו ניסה לפתח שיטה
שתקבע על-פי הסגנון מה קדום ומה מאוחר. למותר לציין ששניהם
טעו. כאשר נתגלו הציורים המדהימים של מערת שובה ב-1994 ובשיטת
פחמן 14 תוארכו ציורים אלו ל-30 אלף שנה לפנה"ס, קרסו
התיאוריות הידועות של בריל ושל גורהם.

תמונתו וקורות חייו של Andre Leroi-Gourhan

http://vm.kemsu.ru/en/person/leroi-gourhan.html


Leroi-Gourham A. (1967), Treasures of Prehistoric Art, H.
N. Abrams, New York.
==========================================
Laming-Emperaire Annette  ד"ר (1917-1977) למדה פילוסופיה
וביולוגיה בסורבון. היא התמחתה באמנות הפרה היסטורית של מערות
צרפת ופרסמה עבודות רבות על ציורי מערת לסקו בצרפת. כמו כן
עבדה הרבה בדרום אמריקה. היא שייכת לזרם הסטרוקטורליסטי
הצרפתי, אולם עבודתה בניסיון לפרש את ציורי המערות בצרפת
בפירוש סטרוקטורליסטי זכתה לביקורת חריפה ע"י החוקרים שבאו
אחריה. היא וגורהם לא יכלו להגיע לידי הסכמה על אילו חיות,
למשל, מבטאות את הצד הזכרי ואילו את הצד הנקבי, דבר מרכזי
בתיאוריה הסטרוקטורליסטית הצרפתית. היא עבדה גם במוזיאון האדם
בפריז בו עבד גורהם כמנהל המוזיאון.


תמונתה וקורות חייה של Laming-Emperaire Annette

http://vm.kemsu.ru/en/person/laming.html

=====================================
ד"ר מיכאל לובלנשה

Lorblanchet Michael הוא ארכיאולוג צרפתי. במשך שנים אחדות הוא
ביצע מחקר ארכיאולוגי ניסויי, בו הוא ניסה לשחזר את הטכניקה בה
השתמשו האומנים הפלאוליתיים באמנות ציורי המערות. הוא ניסה,
בין השאר, ליצור מחדש את סוסי פש מרל. הוא השתמש בשיטת נשיפה
מתוך צינורית במאמצי שחזור שלבסוף הצליחו. בנוסף הוא כתב
מאמרים רבים בנושא אמנות המערות.

את השיטה כיצד לצייר את ציורי הקיר הוא למד מהאבוריג'ינים
האוסטרלים, שכן הוא התמחה גם באמנות ציורי הסלע האוסטרליים
בנוסף להתמחותו באמנות המערות בצרפת.
=========================================
חוקרים איטלקים

פרופ' עמנואל ענתי

פרופ' Emanuel Anati (מ-1930 עד היום) הוא ראש המרכז למחקרים
פרה היסטוריים באוניברסיטת Leece באיטליה. הוא למד ארכאולוגיה
והיסטוריה גיאוגרפית באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא המשיך
את לימודיו בהרווארד, בסורבון ובאוקספורד. התעניינותו המרכזית
היא אמנות ודת בתקופה הפרה היסטורית. הוא חקר בעיקר את המזרח
התיכון ואת מערב אירופה.

הוא חקר את אתר הר כרכום בישראל בגבול מצרים, בו נמצאים 100
אתרים פלאוליתיים מבין 400 האתרים הנמצאים באיזור. הוא כתב ספר
בו זיהה את הר כרכום עם הר סיני. הוא לימד כפרופסור לפרה
היסטוריה באוניברסיטת ת"א וכמובן שגם באוניברסיטה שלו Leece
באיטליה. הוא עבד הרבה למען יונסקו על שימור אתרים פרה
היסטוריים וגם ערך למענם סקר על ציורי הסלע ברחבי העולם.

תמונתו וקורות חייו של פרופ' עמנואל ענתי

http://www.harkarkom.com/Anati.php


Anati, E. THE STATE OF RESEARCH IN ROCK ART A WORLD REPORT
PRESENTED TO UNESCO

http://www.iatp.am/ara/bcsp

זהו סקר חשוב שעשה פרופ' ענתי למען יונסקו על אמנות הסלע ברחבי
העולם.

ענתי ע. (תשי"ד), "ציורי סלע עתיקים בנגב המרכזי", ידיעות
החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, י"ח, 245-254.

זהו מאמר של פרופ' ענתי בעברית.

צור שיזף על הר כרכום ופרופ' ענתי

http://shezaf.net/zope/home/he/3/1130150163

-----------------------------------------------------
Filingeri Licia

ד"ר פילינגרי הוא עורך המגזין המדעי העוסק באמנות הפלאוליתית:

http://www.paleolithicartmagazine.org/pagina21.html


הוא כתב מספר מאמרים בנושא זה והנה דוגמה אחת:

Filingeri L. Birth of the Symbolic Thought, Paleolithic Art
Magazine,

http://www.paleolithicartmagazine.org/pagina111.html

----------------------------------------------------------
Pietro Gaietto

ד"ר פיאטרו גא'יטו כותב גם הוא מאמרים רבים במגזין לאמנות
פלאוליתית. הנה דוגמא למאמר על האמנות בתקופה הפלאוליתית
התחתונה:

SHORT HISTORY OF THE DISCOVERIES OF THE ART OF THE LOWER
PALEOLITHIC, AND HYPOTHESIS ON THE FUTURE OF THE SEARCH

http://www.paleolithicartmagazine.org/pagina73.html

=======================================
חוקר גרמני

ד"ר מיכאל ראפנגלוק

צפיה בכוכבים בתקופה הפלאוליתית העליונה

http://stage.co.il/Stories/530526

=====================================
חוקר הולנדי

החוקר מרטן ואן הוק חקר את אמנות הסלע בארצות שונות וכתב על כך
מאמרים רבים.

Rock art Investigations by Maarten van Hoek

http://mc2.vicnet.net.au/home/vhra/web/index.html

=====================================
חוקר אמריקאי

פרופ' אלכסנדר מרשק

(Alexander Marshack (1918-2004 החלל את הקריירה שלו כעיתונאי.
אח"כ היה למנהל המוזיאון הפרה היסטורי באוניברסיטת הרווארד
ופרופסור לארכאולוגיה פרה היסטורית. בספרו החשוב על "שורשי
הציוויליזציה" (Marshack 1991), הוא ניסה לטעון שפענח חלק
מהסימנים הגיאומטריים שנמצאו על גבי העצמות במערות מהתקופה
הפלאוליתיות העליונה. הוא טען שהאנשים בתקופה זו עקבו אחר
העונות ואחר מחזורי הירח והם סימנו זאת על העצמות.

טענות אלו של מרשק עוררו התנגדות רבה וביקורת מצד אחד ותמיכה
ע"י חלק מהמדענים מצד שני. כיום נראה שחלק גדול מהביקורת עליו
בעניין זה הייתה מוצדקת, אולם בינתיים נמצאו אנשי מדע אחרים,
כמו למשל ד"ר Michael Rappenglueck, חוקר גרמני, שמצא בעבודת
הMA שלו מפות שמים במערת לסקו בצרפת ובמערה בספרד.

מרשק פיתח שיטות מיקרוסקופיות חדשות, שמראות את מבנה הציור או
החריטה הפלאוליתית. כמו כן הוא התמחה גם בשימוש בקרניים
האינפרה אדומות ואולטרה סגוליות לצורכי חקר ציורי המערות.
מאוחר יותר הוא חקר את החשיבה הסמלית של אנשי התקופה
הפלאוליתית.
מרשק גם חקר את "פסלון ונוס" מברכת רם בישראל. הוא היה הראשון
להוכיח שפסלון זה הוא לפחות בן 223 אלף שנה והוא נחרט ע"י הומו
ארקטוס (מין אדם הקודם להומו ספיאנס בן זמננו).

תמונתו של פרופ' אלכסנדר מרשק

http://donsmaps.com/dolnivenus.html


לזכרו של אלכסנדר מרשק

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,60-1450823,00.html


Alexander Marshack, (1991), THE ROOTS OF CIVILIZATION, New
York:
Moyer Bell Ltd.


Alexander Marshack, The Tai Plaque and Calendrical Notation
in the Upper Palaeolithic, CAMBRIDGE ARCHAEOLOGICAL JOURNAL,
Vol 1, No 1,
1991.

ביקורת על עבודתו של פרופ' מרשק:
An Annotated Bibliography Of
Studies of Occidental Constellations and
Star Names to the Classical Period
Compiled by Gary D. Thompson

מהמאמר:

Alexander Marshack's theory of the existence of Paleolithic
lunar calendars remains controversial and numerous
objections have been raised against such. (See: Megaliths,
Myths and Men by Peter Brown (1976); Paleolithic Lunar
Calendars: A Case of Wishful Thinking? by Francesco D'Errico
(Current Anthropology, Volume 30, Number 1, 1989, Pages
117-118) and see also his reply to Alexander Marshack in
Current Anthropology, Volume 30, Number 4, 1989, Pages
494-500; Upper Paleolithic Notation Systems in Prehistoric
Europe. by Simon Holdaway and Susan Johnston (Expedition,
Volume 31, Number 1, 1989, Pages 3-11); On the Impossibility
of Close Reading: The Case of Alexander Marshack. by John
Elkins (Current Anthropology, Volume 37, Number 2, 1996,
Pages 185-201) and see also responses and replies on Pages
201-226. See also critical reviews of Alexander Marshack's
publications by Andrée Rosenfeld (Antiquity, Volume
XLV, 1971, Pages 317-319); and by Arden King (American
Anthropologist, Volume 75, Number 6, 1973, Pages 1897-1900)

A stable lunar calendar is not easily enabled and is a
complicated undertaking. The principal arguments against
accepting Marshack's lunar calendar interpretation of
scribed marks on certain bones relates to the issues of (1)
where he decides a particular sequence of marks begins, and
(2) how he decides to count the marks. The critical
investigation by Francesco D'Errico of Alexander Marshack's
claim that lunar calendars were kept by the Azilian culture
of France circa 12,000 years ago has not been supportive of
the claim. The important experimental work carried out by
Francesco D'Errico found that marks that appeared to be made
over time by different tools on items that were claimed to
be lunar calendars were, in all likelihood, made by the same
tool and without time gaps. Further, no example has ever
been given by Marshack, or his supporters, of any scheme of
correct lunar month counts on any of the notched bones
claimed to be lunar calendars. "Marshack's lunar-notation
months vary from 27 to 33 days; the first and last quarters
vary from 5 to 8 days and periods of Full Moon and New Moon
from 1 to 4 days - plus an allowance of 1 1 day for errors
in observation . From these very flexible parameters the
lunar model used by Marshack can be made significant for any
number or sequence of numbers between 1 and 16 and between
26 and 34. The difficulty in accepting Marshack's ideas is
that for each example he has studied, each seems to require
assumptions to be made about 'cloud-outs' or it requires
other adjustments to account for inconsistencies. With good
reason critics have claimed that his ideas are too glib and
allow too much maneuvering or arbitrary jiggling of numbers
to suit circumstances. (Megaliths, Myths and Men by Peter
Brown, (1976), Page 29.)" Also, the moon itself is never
depicted on any of the bones claimed to comprise lunar
calendars; but animals and other symbols sometimes are.
====================================
ד"ר ג'יימס הרוד

ד"ר .Harrod James B התמחה בחקר דתות, וחקר במיוחד את הדת ואת
האמנות של התקופה הפלאוליתית. הוא כתב מאמרים שונים על קדם
השפה הפלאוליתית האירופאית. הוא כתב גם על מקור האמנות וההכרה
האנושית לפני שני מיליון שנה. הוא ייסד באקדמיה האמריקאית
לדתות את היחידה העוסקת בדת בתקופה הפלאוליתית. הוא עסק
בחקירות ארכאולוגיות של האמנות הפרה היסטורית באירופה, באפריקה
ובהר כורכום בישראל. הוא עשה את עבודת הדוקטורט שלו
באוניברסיטת סירקוז בארה"ב בנושא השוואת מיתוסים ודת יוון
העתיקה.


תמונתו וקורות חייו של ד"ר .Harrod James B.

http://www.originsnet.org/cv.html

http://www.originsnet.org/jbhintro.html


פרסומים של ד"ר ג'יימס הרוד

http://www.originsnet.org/publications.html


האתר שהוא יצר בנושא האמנות הפלאוליתית

http://www.originsnet.org


Two Million Years Ago: The Origins of Art and Symbol

http://www.originsnet.org/old.pdf

======================================
חוקר קנדי

פרופ' ווייט רנדל

פרופ' White Randall הוא פרופסור לאנתרופולוגיה ב-NYU ומייסד
ומנהל Institute for Ice Age Studies. הוא פרסם מאמרים וספרים
רבים בנושא זה. לדעת ווייט, השיא של האמנות הפלאוליתית הוא
האמנות של ציורי המערות באירופה ובמיוחד בצרפת, ובספרד. ווייט
מאמין ב"התפרצות היצירתית" של האדם הפלאוליתי באירופה
המערבית.

תמונתו וקורות חייו של פרופ' White Randall

http://www.nyu.edu/gsas/dept/anthro/faculty/white.html


White R. (2003) Prehistoric Art: The Symbolic Journey of
Humankind. New York: Harry Abrams.

White R. Dark Cave Bright Visions

http://www.insticeagestudies.com/library/darkcavesbrightvision/index.html


White R. The earliest images

http://www.insticeagestudies.com/library/earliestimages/index.html


White R. Representation, Technology and Society Before
Lascaux

http://www.insticeagestudies.com/library/representationtechnology.html

White R. Representation and the Evolution of Cultural
Memory

http://www.insticeagestudies.com/library/representationandevolution.html

המכון לחקר תקופת הקרח שבו הוא עובד

http://www.insticeagestudies.com

===================================
חוקרים מאפריקה

פרופ' דיוויד לואיס וויליאמס

פרופ' דיוויד Lewis Williams יסד את המרכז לחקר אמנות הסלע
(RARI) באוניברסיטת Witwatersrand ביוהנסבורג שבדרום אפריקה,
וניהל אותו עד שנת אלפיים. מרכז זה הפך להיות מוסד המחקר
המרכזי באפריקה לחקר אמנות הסלע ואחד המוסדות האקדמיים
המרכזיים בעולם בנושא זה.

פרופ' לואיס-וויליאמס חקר את האמנות של בני שבט סאן ממדבר
קלהרי (ילידי אפריקה המכונים בפינו בושמנים והם אחד השבטים
הקדומים ביותר באפריקה). אחרי שהתחקה אחרי האמנות השמאניסטית
של בני שבט זה ותהליכי יצירתה. הוא ניסה לטעון שגם האמנות של
ציורי המערות באירופה היא אמנות שמאניסטית.

פרופ' וויליאמס טוען שאמנות המערות היא אמנות קדושה שסימלה
עבור אנשי התקופה הפלאוליתית מקום בו הם יכולים לקבל עזרה
ואנרגיה רוחנית מהכוחות הנסתרים המצויים ב"עולם האחר". הוא טען
שהשמאנים או הקוסמים או המכשפים של אותה תקופה ציירו את
הדמויות של החיות (כמו סוסים וביזונים), שלהם ייחסו אלמנטים של
קדושה, הציורים של יצורי הכלאיים (דמות שחציה בן אדם וחציה
חיה) והציורים הגיאומטריים אחרי שהיו במצב של טרנס ושל
הלוצינציות. יש לציין שישנם חוקרים רבים המסתייגים מהפירוש
שפרופ' לואיס-וויליאמס מקנה לאמנות הפלאוליתית של ציורי
המערות.

תמונתו של פרופ' דיוויד לואיס וויליאמס

http://rockart.wits.ac.za/index.php?page=view&ID=4

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/650095.stm


מבחר מאמרים של פרופ' דיוויד לואיס וויליאמס

http://rockart.wits.ac.za/index.php?page=publications


Written in Stone: 'Shamans and the Origin of Art'

http://www.bradshawfoundation.com/latest-bozeman.html


Images of the Spirit World

http://www.archaeology.org/9905/abstracts/spirit.html


San rock paintings always had spiritual significance. In
addition to red ocher and other substances, some images of
the eland, Africa's largest antelope, were made with its
blood, thought to contain the animal's supernatural potency.
This example, in the Prentjiesberg Mountains of South
Africa, is less than ten inches from nose to tail. (Courtesy
Rock Art Research Centre, University of the Witwatersrand)


המכון שהקים וניהל פרופ' לואיס-וויליאמס ביוהנסבורג, דרום
אפריקה
Rock Art research Institute

http://rockart.wits.ac.za

http://www.bradshawfoundation.com/rari

באתר האחרון ישנם חמישה עמודים מלאים של תמונות נפלאות מאמנות
הסלע מאפריקה. מנהל המכון עד שנת 2000 היה פרופ' דיוויד
לואיס-וויליאמס.

Ape-man: Origin of sophistication

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/650095.stm


But according to two scientists working in South Africa,
this view of the ancient painters is totally wrong. They
believe the paintings are evidence of a complex and modern
society.

The researchers think they can prove that the cave painters
were just like us.

In a new, landmark series on BBC Two - Ape-man: Adventures
in Human Evolution - David Lewis-Williams and Thomas Dowson
make the link between ancient rock paintings in Europe and
more recent ones in the South African Cape.


Suzanne Carr: עבודת M.A.  על האמנות הפלאוליתית

http://www.oubliette.zetnet.co.uk/Intro.html


בשנת 1995 כתבה סוזן קר עבודת MA בה היא בדקה את התאוריה של
פרופ' לואיס-וויליאמס. למרות שאין כמובן דרך לבדוק את התאוריה
של לואיס-וויליאמס בצורה ישירה, היא הראתה בעבודה זו שהתאוריה
שלו מתאימה לידע המצטבר בתחומים שונים של המדע.
====================================
חוקר אוסטרלי

רוברט בדנאריק

Bednarik Robert G נחשב כיום לאחד החוקרים החשובים ביותר במחקר
של האמנות הפלאוליתית. הוא נולד באוסטריה, התיישב באוסטרליה
והחל לחקור את אמנות הסלע באוסטרליה ואח"כ ברחבי העולם.

הוא חיבר למעלה מ-1000 מאמרים מדעיים ומספר ספרים ב-32 שפות,
העוסקים בעיקר באמנות הפלאוליתית. הוא הנשיא והעורך של IFRAO ,
International Federation of Rock Art. הוא גם המזכיר והעורך
של AURA, Australian Rock Art Research Association.

הוא ביצע עבודות שדה ברחבי העולם: באוסטרליה, אפריקה, בצפון
ודרום אמריקה, אירופה ואסיה. לפרופ' בדנריק הישגים מדעיים
רבים, ובין השאר הוא פיתח שיטות ישירות לתארוך אמנות הסלע,
ומצא את האמנות הפלאוליתית העתיקה ביותר בסין ואת רוב ציורי
המערות באוסטרליה.

בדאנריק הוא אחד המתנגדים החריפים להשקפה היורוצנטרית של
החוקרים האירופאים הרואים באמנות ציורי המערות באירופה המערבית
בתקופה הפלאוליתית העליונה את שיא האמנות הפלאוליתית.

הוא טוען שרוב האמנות הפלאוליתית נוצרה באפריקה, אסיה
ואוסטרליה, וחלקים ממנה הם יותר מתוחכמים מציורי המערות
האירופאים. הוא טוען שהגיע הזמן לחקור את האמנות הפלאוליתית
ברחבי העולם, במיוחד מהתקופה הפלאוליתית התחתונה והתיכונה. הוא
טוען שמקור האמנות נוצר לפני שני מיליון שנים, ושלאדם
הפלאוליתי הייתה חשיבה סימבולית בתקופה הרבה יותר מוקדמת ממה
שהחוקרים האירופאים משערים.

הוא טוען שאירופה לא מילאה תפקיד חשוב תרבות העולם העתיק והגיע
הזמן לזנוח את מרכזיות אמנות המערות האירופאית. בדאנריק חקר
בצורה אינטנסיבית ממצאים רבים מהתקופה הפלאוליתית התיכונה
והתחתונה, בין השאר את אמנות ציורי הסלע בהר כורכום בישראל ואת
פסלון הוונוס שנמצא בברכת רם ברמת הגולן בישראל.

כיום עוסק רוברט בדנאריק בשחזור המסעות הימיים של הומו ארקטוס,
הנאנדרטלים והומו ספיאנס. יש לציין שבדנאריק הוא אוטודידקט
ומעולם לא למד באוניברסיטה.

תמונתו וקורות חייו של Robert G. Bednarik

http://www.semioticon.com/people/bednarik.htm


The Origins Of Symbolling

http://www.semioticon.com/virtuals/symbolicity/origins.html


Gallery of Paleolithic Art

http://www.semioticon.com/virtuals/symbolicity/BednarikGallery.html


Beads and the origins of symbolism

http://www.semioticon.com/frontline/bednarik.htm


The Tan-Tan Venus

http://donsmaps.com/tantanvenus.html


Palaeolithic cave art in Britain

http://mc2.vicnet.net.au/home/cara13/web/Ripoll.html


Rock art dating

http://mc2.vicnet.net.au/home/date/web/index.html


Articles on rock art dating

http://mc2.vicnet.net.au/home/date/web/arti.html


Cave art in Australasia

http://mc2.vicnet.net.au/home/cara13/web/caveaus.html


CUSSAC CAVE: A BREACH OF DEONTOLOGY

http://mc2.vicnet.net.au/home/cara13/web/cussac.html


DATING AUSTRALIAN ROCK-MARKINGS: AN INTERDISCIPLINARY
CHALLENGE

http://mc2.vicnet.net.au/home/date/web/tuniz.html

==================================
חלק זה אינו עוסק באמנות הפלאוליתית אלא בנסיון של בדנאריק
לשחזר את המסעות הימיים של הומו ארקטוס, הומו ספיאנס
והנאנדרטלים

The First Mariners Project

http://mc2.vicnet.net.au/home/mariners/web/mariners.html

http://mc2.vicnet.net.au/home/mariners/web/ng2004.html


Bednarik, Robert G. 2000 Crossing the Timor sea by Middle
Paleolithic raft. Anthopos 9537-45.

Bednarik, Robert G. 2003 Seafaring in the Pleistocene.
Cambridge Archaeological Journal 13 (1):41-66.


Erectus Ahoy
Prehistoric seafaring floats into view

http://www.sciencenews.org/articles/20031018/bob8.asp

===================================
חוקרים נוספים

http://www.rock-art.com/research/researchers/index.html


יש לציין שבמאמרי זה הצגתי רק חלק מהחוקרים הידועים של חקר
אמנות ציורי המערות. הויכוח על משמעות ציורי המערות נמשך, וכן
בו זמנית ממשיכים להתגלות ציורי מערות שונים ברחבי העולם
השופכים אור חדש על הנעשה בתחום זה.
=========================================
מתי התפתחה ההכרה האנושית?

הויכוח על ציורי המערות הוביל לויכוח נוסף על התפתחות ההכרה
האנושית והחשיבה הסמלית, וויכוח זה הפך להיות "נושא חם" בקרב
החוקרים המדעיים. בעוד שהחוקרים מהאסכולה האירופאית טענו
שהתפתחות ההכרה האנושית ארעה לפני כ45 אלף שנה הרי רוברט
בדנריק וחוקרים רבים אחרים טענו שתהליך זה החל לפני כ2 מליון
שנה. דעתי בנושא היא כדעתו של רוברט בדנריק, שתהליך ההכרה החל
בזמנו של הומו ארקטוס לפני כ2 מליון שנה.

הנה כמה מאמרים בנושא זה:

התאוריות על התפתחות הקוגניציות וההכרה האנושית

http://www.sciencenews.org/20020921/bob9ref.asp


התנהגות סימבולית בתקופה הפלאוליתית

Stone Age symbolic behaviours: questions and prospects

http://www.semioticon.com/virtuals/symbolicity/behaviours.html


הוכחות להתנהגות סמלית בתקופה הפלאוליתית

http://www.semioticon.com/virtuals/symbolicity/BednarikGallery.html


סימפוזיון וירטואלי על ההתנהגות הסמלית בתקופת האבן

http://www.semioticon.com/virtuals/symbolicity/index.html


Subterranean Mining and Religion in Ancient Man

http://home.entouch.net/dmd/mining.htm


תם ולא נשלם.....
==========================================
ביבליוגרפיה והערות

בלפר-כהן (1992), תולדות האדם הקדמון, האוניברסיטה המשודרת,
משרד הביטחון, ת"א.

ספרה של בלפר-כהן עוסק בתולדות האדם הקדמון וחלק ממנו עוסק
בציורי המערות ובאמנות הניידת של האדם הקדמון.

גולד ס. ג'. (2002), הר הצדפות של לאונרדו והדיאט של וורמס,
זמורה-ביתן, אור יהודה, 181-219.

בספר זה ישנם שני פרקים העוסקים בציורי המערות. בפרק 8, הנקרא
"כנגד הקיר", עוסק גולד בתיאוריות של בריל וגורהם העוסקות
בציורי המערות. בפרק 9, הנקרא "שיעור מרבי האומנים הקדומים",
עוסק גולד בחיה Megaloceros giganteus המכונה "האייל הקורא
האירי" ובאופן שבו ציורי המערות עוזרות לפענח את סוד הדבשת של
אייל זה.

טטרסל א. (2004), היעשות אדם, האבולוציה וייחודיות האדם,
הוצאת מגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1-20.

בספר זה ישנו פרק העוסק בציורי המערות בעיקר של המערות
האירופאיות.

ענתי ע. (תשי"ד), "ציורי סלע עתיקים בנגב המרכזי", ידיעות
החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, י"ח, 245-254.

ליקי ר. (1998), מוצא האנושות, הד ארצי, אור יהודה, 97-110.

בספר זה, שנכתב ע"י החוקר הדרום אפריקאי הידוע (שמשפחתו מזוהה
עם החיפוש אחר מקורות המין האנושי באפריקה). הפרק השישי נקרא
"שפת האומנות" ועוסק באמנות הפלאוליתית.
========================================
להמשך קריאת מהפכות המידע נא עבור ל:

התרבות האורלית

http://stage.co.il/Stories/400856

=======================================
פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר "מהפכות המידע"

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm

בשלב זה הפרקים על המהפכה הדיגיטלית עדיין לא עודכנו.
===========================================
מאמרים בסידרה: האבולוציה של האדם

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lhuev.htm

===========================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

=========================







היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 28/12/05 12:41
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה