מחקר חינוכי בתקשוב
ד"ר אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm
Homepage (English):
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
Email: amnont@walla.co.il
=======================================
ראשי פרקים
=======
הקדמה
מחקרים
---------------------
מאמרים בסידרה: חינוך
==========================================
הקדמה
במאמר זה יובאו מקורות דיגיטליים שונים העוסקים בהשפעת המחשוב
והתקשוב על מערכת החינוך.
==========================================
מחקרים
עברית
השפעת היקף המשתתפים בקבוצות דיון מתוקשבת על הפעילות החינוכית
וההדרכתית
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=34&referer=%2fDefault.aspx%3f
החוקרים של המחקר הנוכחי, אשר נערך באוניברסיטה הפתוחה בישראל,
ביקשו לבדוק את ההשפעה של גודל הקבוצה בלמידה מרחוק על דפוסי
האינטראקציה במערכת קבוצות דיון נלוות לקורסים מתוקשבים
(קבוצות דיון אשר ההשתתפות בהן היא בלתי מחייבת).
אוניברסיטת ת"א: חדשנות חינוכית בבתי ספר משולבי מחשוב
http://muse.tau.ac.il/ict/fileso/reportp1.doc
המחקר בדק את השאלות הבאות:
1. מהי רמת החדשנות בתחומים השונים בבתי-הספר?
2. האם רמות החדשנות שונה בין התחומים השונים בתוך ובין בתי
הספר?
3. מה מידת ההתאמה בין רמות החדשנות של התחומים השונים?
4. מהם הגורמים המעורבים ביישום חדשנות משולבת תקשוב
בבתי-הספר?
5. מהי תרומתם של הגורמים המעורבים בחדשנות בבתי-הספר?
6. מהם דפוסי הטמעת החדשנות ויישומה בבתי-הספר?
שילוב של תקשוב בהוראה: מה סטודנטים חושבים על כך? מט"ר.
http://www.matar.ac.il/research/2001-12.asp
במחקר שנערך בישראל, נמצא שסטודנטים להוראת מתמטיקה ומדעים
מתייחסים, בדרך כלל, בחיוב לשילוב של תקשוב בהוראה. עם זאת,
הסטודנטים מעדיפים שלא להתמקד רק בהוראה בסביבת לימודים
ממוחשבת, אלא ללמד גם בדרכים המקובלות האחרות.
טכנולוגיית הרשת והנעה ללמידה
http://www.matar.ac.il/research/2001-04.asp
מחקר, שנערך בקרב תלמידי כיתה ו' בבית-ספר בצפון ארצות-הברית,
בדק אם השימוש בטכנולוגיות הרשת משפיע על ההנעה (מוטיבציה)
ללמידה. התברר, שבעקבות לימוד נושא מדעי בשילוב טכנולוגיות
האינטרנט, ההנעה ללמידה וההישגים הלימודיים של התלמידים גדלו.
תלמידים, מחשבים והישגים חינוכיים
http://www.matar.ac.il/research/2000.07.asp
מחקר שנערך בארה"ב בשנת 1998 בדק את הקשר בין מספר המחשבים
בכיתה, הזמינים לשימוש בהוראה, לבין תוצאות חינוכיות. נמצא
שאין הבדלים מובהקים בין ההישגים של התלמידים בבתי-הספר, שיש
בהם נגישות גבוהה למחשבים, לבין הישגי התלמידים בבתי-הספר,
שהנגישות למחשבים בהם נמוכה.
אתרים לימודיים ברשת
http://www.matar.ac.il/research/2000.04.asp
מחקר שנערך בישראל, עוסק בזיהוי מודלים ומגמות, המאפיינים את
פיתוחם של אתרים לימודיים ברשת האינטרנט. התברר, שמגמה של
אימוץ מודלים חדשניים בפיתוח של אתרים מתפתחת בתחומים כגון:
למידה שיתופית, קהילה לומדת, שפה חזותית ולמידה מרחוק.
תלמידים בעידן האינטרנט
http://www.matar.ac.il/research/99.11.asp
כמחצית מן התלמידים בני 18-12 בישראל משתמשים באינטרנט בחיי
יום-יום. נמצא כי הצעירים משתמשים באינטרנט בעיקר מהבית, וכי
השימוש העיקרי שלהם באינטרנט הוא לצורכי תקשורת.
נפגשים או מתקשבים?
http://www.matar.ac.il/research/98.06.asp
נמצא שהסטודנטים הפעילו חשיבה ביקורתית בשתי מסגרות הלמידה,
אולם בסמינר המתוקשב רוב המדדים של החשיבה הביקורתית היו
גבוהים יותר, להוציא את מדד החידוש, שהיה באופן משמעותי גבוה
יותר בסמינר פנים אל פנים.
אתר: דידקטיקה בסביבה ממוחשבת
http://www.levinsky.macam98.ac.il/arielam/didactica.htm
פרוייקטים מתוקשבים כגשר לקהילה
http://muse.tau.ac.il/ict/fileso/oecdndvd.doc
ניסוי בשימוש במחשב נייד
http://news.walla.co.il/?w=/4/791612
"ניסוי שנערך בכיתה ביבנה מעיד על היתרונות של לפ-טופ לכל
ילד"
המגמות הבולטות בתחום הטכנולוגיה והחינוך
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3406525,00.html
=======================================
אנגלית
דו"ח התקדמות והמלצות של הועדה הלאומית האמריקאית בנושא
מידענות
http://www.infolit.org/documents/progress.html
The Report went on to make six recommendations, whose joint
goal was "to reap the benefits from the Information Age by
our country, its citizens, and its businesses." One of the
major purposes for this update is to outline the astounding
progress that has been made toward the reaching of these
recommendations in such a relatively short period of time,
with little financial support, and largely through volunteer
and grassroots efforts. The following highlights of the
progress that has been made in each recommended area are
presented within the context of the outstanding work still
needing to be addressed.
Assessing the Costs& benefits of Telelearning
http://research.cstudies.ubc.ca/nce/EDST565.pdf
Online courses can be cost effective, especially if marketed
internationaly
===========================================
מאמרים בסידרה: חינוך
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm
=======================================
הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill
הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968
=======================
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.