התעוררה בליבי מחשבה לאחרונה על מעשי האדם בחייו.
המחשבה נבעה מההקשר למעשי טוברע, שכולנו חונכנו לפיהם
בילדותינו.
צריך בהתחלה לחשוב על מה אתה, אישית, מגדיר כטוב ורע.
אז בואו ונעשה זאת, מנקודת מבטי כמובן כי אתם לא יכולים
לכתוב.
אז ככה. מה זה טוב ורע?
מעשה טוב הוא: "מעשה שאדם מבצע ללא פגיעה (כלשהי) באדם אחר".
[הגדרה א]
אם היינו מגדירים מעשה טוב כמעשה ש"נועד למטרה חיובית" [הגדרה
ב] היינו מוצאים בעיה במקרים שבהם מנוגדים האינטרסים של אותו
אדם.
דוגמא א': משה תרם 500 שקלים לצדקה. - במקרה זה, אין שום ספק
שמטרותיו של משה היו חיוביות לחלוטין והוא עשה מעשה טוב (לפי
שתי ההגדרות).
דוגמא ב': משה ביקש מחברו דוד להלוות לו כסף לשכר דירה, אך דוד
לא הסכים, משום שבאותו הכסף הוא צריך לקנות לאמו את תרופותיה,
וכך להצילה מכאב. - במקרה זה, לדוד הייתה מטרה חיובית, הצלת
אמו. אך משה נפגע פגיעה נפשית מסויימת, משום שכעט יהיה קשה לו
לגור בביתו. כך דוד באותו המעשה מתכוון לחיוביות אך גורם
שליליות בו-זמנית, ואין לומר בבירור האם עשה מעשה טוב או לא
(לפי הגדרה ב'). לפי הגדרה א' המעשה שדוד עשה לא נחשב לטוב,
משום שגרם פגיעה כלשהי בכל זאת, למרות כוונותיו החיוביות.
אנו רואים שהגדרה א' היא מוחלטת יותר, ולמרות נוקשותה פועלת
לנפות מקרים חריגים ואי החלטיות מהדיון.
מעשה רע הוא: "מעשה שאדם מבצע בכוונה תחילה לפגוע (בצורה
כלשהי) באדם אחר". כאן יש הדגשה מיוחדת על עניין "כוונה
תחילה". שכן אם לא היינו מוסיפים זאת להגדרה, אדם היה עושה
מעשה רע פעמים רבות, בלי שהתכוון לעשות שום דבר כלל או שלא לא
היה מודע למעשיו.
דוגמא א': במשחק כדורגל, משה בעט לעבר השער, ובטעות פגע בחברו.
חברו נפל ועיקם את ידו. - במקרה זה לפי ההגדרה המעשה לא נחשב
לרע, משום שאין הפציעה נגרמה בזדון.
דוגמא ב': במשחק כדורגל, משה בעט את הכדור לעבר ראשו של השחקן
היריב בחוזקה, במטרה לפצוע אותו. - במקרה זה ברור שהמעשה נגרם
בכוונה תחילה, ולכן נחשב לפי ההגדרה לרע.
עשינו את ההבחנה בין מעשים טובים לרעים, אך צריך לזכור שמעשים
אלו הם "רעים" או "טובים" רק לפי הסטריאוטיפים של הדור שלנו.
בתרבויות עתיקות (או עתידניות) יכול להוות מעשה רצח, מעשה טוב
מאין כמוהו וזכאי לשבחים, לכן אנו חותרים למצוא הגדרה כוללת
עוד יותר למעשים טובים ורעים, כדי שכל אדם מכל תרבות ימצא
בהגדרה זו, סיפוק לגבי מעשיו.
אם נסתכל במקרים קיצוניים שבהם יחשב מעשה הרצח לטוב מאוד, או
מעשה הצלת החיים לשטני, אנו מחוייבים למצוא הגדרה מוחלטת עוד
יותר. נפעל לפי ההנחה שלכל מעשה ינתן ערך לפי דעתו של אותו אדם
בעל המעשה.
אם כן, הגדרת מעשה היא פשוטה ביותר:
מעשה טוב: "מעשה אדם שנחשב לפי דעתו הסובייקטיבית לטוב".
מעשה רע: "מעשה אדם שנחשב לפי דעתו הסובייקטיבית לרע".
ובכך, הבנו שאין ביכולתנו לקבוע מהם ערכם של מעשי האדם, רק
ביכולתנו להרהר על כך... |