[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







נים פסבדו
/
''ראש-ביצה''

את שמעיה בן כיתתי פגשתי ביום העצמאות אחרי שנים שלא התראינו,
כשבאתי לבקר את אמי בקיבוץ. יומיים המתינו לו עד שהגיע מאמריקה
להלווית אחיו שנקבר ביום הזיכרון.    
לא מיד ולא בוודאות זיהיתיו. הוא עמד על השביל ליד הבית הישן
הצפוני המשופץ, בית חד קומתי בן ארבע דירות חדר שנבנה לפני
שנולדנו, ושבגבו היה פעם עץ רימון שאת טעם גרגרי פירותיו עדיין
אני זוכר בפי, אחרי למעלה מחמישים שנה. המפגש בינינו היה בלתי
נמנע. ואולי בחרתי להגיע לבית אמי דווקא בשביל הזה, בין משום
רצוני לברר האם זה באמת שמעיה ובין משום שפגישה כזאת, עם אדם
שגדלת אתו ושלא ראית זמן רב, מחזירה לך במידת מה שנים, חיים,
אירועי ילדות ונעורים שאבדו לך במרוצת הזמן.
כשהתקרבתי הבטתי ישירות לתוך עיניו, וכשניצת בהן זיק של היכרות
פניתי אליו בשמו בשאלה, והוא ענה לי בשמי בשאלה ושנינו הנהנו
לאישור. אחר כך לחצנו ידיים, אני מלמלתי מילים של נחמה והוא
עשה חשבון שלא התראינו 32 שנים ואמר שלא השתניתי.
הוא לא השתנה הרבה. גידל שפם צנוע, גופו תפח במידה מתונה ומבטא
זר דבק בדיבורו, והוסיף לווית חן לאופן בו הפיק כתמיד את
אותיות זסשר"צ, כשלשונו מבצבצת מבין שיניו.  
שאלתי אותו היכן הוא גר. הוא סיפר לי שהוא בלונג איילנד ושיש
לו חנות לכלי עבודה. "hardware store", תירגמתי בסנוביות, "אני
בעסקי software", הוספתי. "כן", ענה לי, "אני זוכר שהיית טוב
במתמטיקה. אני הרי ישבתי בשולחן מאחוריך", הזכיר לי. אני זכרתי
שישב דווקא בשולחן הקדמי מימין. אבל זה היה אולי בתקופה אחרת,
בבית הספר היסודי, כשישב ליד אורן, ה"ילד חוץ" הראשון שלנו
בכיתה.



אורן הגיע אלינו בכיתה ג'. המורה הציגה אותו בפנינו והושיבה
אותו ליד שמעיה, בשולחן הקדמי, קרוב אליה. ילד יפה היה אורן.
גבוה מרובינו, עם ראש גדול ועם עיניים וסגנון דיבור של זקנים.
הוא השתמש במילים של ספרים שהיו זרות לאוזנינו ונעל סנדלים עם
גרביים. הוא היה שונה ומוזר ואנחנו התייחסנו אליו בבוז, הצקנו
לו בלי הרף ולא קיבלנו אותו כאחד מאיתנו.
כנהוג בקיבוץ, "אומץ" אורן על ידי משפחתו של אחד מחבריו לכיתה,
על ידי משפחתו של שמעיה. בימים ההם היו הילדים חיים ביחד ב"בית
הילדים" ומבקרים את הוריהם בביתם רק מארבע אחר הצהריים עד
הערב, עת חזרו לישון בבית הילדים.
בכל יום אחר הצהריים היה אורן מתלווה לשמעיה בדרכו אל בית
הוריו. ההסדר הזה לא מצא חן בעיניו והוא התעלה על כולנו
בהתעללויותיו והצקותיו לאורן.
בידודו של אורן נמשך חודשים לא מעטים, למרות מאמציו להידמות
לנו בסגנון דיבורו ובלבושו. הוא היה זר ומוזר בעינינו, אורח לא
רצוי מכוכב אחר, שיש להקשות עליו את החיים ומותר ואף חובה
להתעלל בו.
בחופשות נהגנו לשוטט ברחבי הקיבוץ, ללא השגחה, כלהקת גורים
המסיירת ובודקת את תחום בית גידולה. התגנבנו למגדל המים
וטיפסנו בסולם שבתוכו עד ראשו. שוטטנו באיזור הרפת והדיר.
מלאנו את כיסנו בגרעיני חמניות ב"מכון לניקוי זרעים" ואכלנו
אפונים מהעגלות העמוסות בעונת הקציר.
לפעמים שוטטנו סתם כך, ללא מטרה, משוחחים על דא ועל הא, או
מחפשים "מציאות" מעניינות, כגון מגל חלוד, צלחת של מחרשת
"דיסקוס", צינור השקייה נטוש וכיו"ב.
בכל אותם "שיטוטים" היה אורן משתרך מאחורינו, במרחק סביר, כזה
שלא ייחשד שהוא אחד מאיתנו.  
באחד הימים שוטטנו באיזור המתבן ואורן, שחיפש דרך להרשימנו,
החל לטפס על חבילות החציר שהונחו זו על גבי זו והתרוממו לגובה
של בניין בן שתי קומות לפחות.  
תוך שהוא נעזר בחבלים, המשיך אורן לטפס עד שהגיע לחבילה
העליונה ונעלם ברווח הצר שבינה לבין גג המתבן.
לאחר זמן מה הציץ ראשו מלמעלה וחיוך רחב נמתח על פניו. ידו
הושטה קדימה ושיחררה חפץ לבן וסגלגל, שצנח ממרום ערימת החציר
במהירות הולכת וגוברת, עד שהתרסק במרכז פדחתו של שמעיה. נחלים
של נוזל רירי וצהוב גלשו על פניו של שמעיה ההמום והוא פרץ
בבכי.
אחר כך התברר, שכשהגיע אורן למעלה, הבהיל מרבצה תרנגולת שדגרה
על ביציה. באחת מהן השתמש אורן כ"פצצה" על מנת לשובב את לבנו,
מבלי שהעלה בדעתו שהיא תפגע באחד מאיתנו.
למראה ראשו זב הביצה של שמעיה נמחק החיוך מעל פניו של אורן
ופניו נעלמו מעינינו. זמן רב נשאר אורן במקומו, ורק כשהתחיל
להחשיך העז לרדת מ"מגדל החציר" ולחזור בגניבה ל"בית הילדים".

כשנכנס לחדרו ונשכב על מיטתו ניגש אליו יודל'ה, שהיה המנהיג של
חבורתנו, ושיתף אותו בתיאורו המשעשע על שמעיה כשהביצה התפוצצה
על ראשו. לאט לאט התקרבנו כולנו, כל אחד הוסיף לסיפור הערה
משלו וכולנו ביחד צחקנו עד דמעות.
מאותו יום ראינו באורן אחד משלנו והתייחסנו אליו בכבוד מיוחד,
בגלל יכולת הטיפוס המופלאה שהפגין ובמיוחד לנוכח מבצע הטלת
הביצה ממרום חבילות החציר ולפגיעה המושלמת בראשו של שמעיה.  
גם שמעיה הצטרף לחבורה, קיבל את אורן כאחד מאיתנו, ואף חש
גאווה על עלילות "אחיו המאומץ", למרות שמאותו יום דבק בו
הכינוי "ראש-ביצה" שליווה אותו כל שנות ילדותו ונעוריו.



"שנתיים אחרי שהגעתי ללונג איילנד פגשתי את ד"ר מרקוביץ'
במנהטן, באמצע השדרה החמישית", המשיך שמעיה, "אולי אתה זוכר
אותו. אורן מרקוביץ'. היה אצלנו שש שנים, עד התיכון". הנהנתי
בראשי לאישור. "מאז אנחנו נפגשים בכל שנה, בחול המועד סוכות,
לארוחת בוקר במסעדה כשרה ברחוב 21. אוכלים ארוחת בוקר כמו
אצלנו כאן: ביצה מקושקשת, סלט, לחמניה עם חמאה. אחר כך, על כוס
קפה, אנחנו יושבים שעה ארוכה ומעלים זיכרונות מהקיבוץ".
"הוא פלסטיקאי מצליח במנהטן. מאוד עסוק. אין לו זמן ליותר
ממפגש אחד בשנה. בחול המועד סוכות הוא לא עובד ואז הוא יכול
להיפגש אתי".
נזכרתי שהאירוע בגינו זכה שמעיה לכינוי "ראש ביצה" היה בחול
המועד סוכות. תהיתי האם ואיך השפיע האירוע על שני גיבוריו: בעל
חנות כלי העבודה מלונג איילנד והפלסטיקאי המצליח ממנהטן, שגלו
מארצם.  

למעלה מ-30 שנה מאז עזב שמעיה את הארץ והשתכן בלונג איילנד.
מאז הגיע לארץ רק פעמיים: לפני 10 שנים, במות אביו, ואתמול,
כשנקבר אחיו הבכור. כשסיימנו את שיחתנו איחלתי לו "להתראות
בשמחות" והבעתי תקוותי שבפעם הבאה לא המוות יהיה סיבת ביקורו.

                             
                                          מאי 2005







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
ואם אני רוצה
לשלוח באגט?


צרפתייה מתקוממת


תרומה לבמה




בבמה מאז 31/5/05 22:49
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
נים פסבדו

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה