ולפני שנעבור למאמר עצמו, הנה אצבע משולשת למישהו, שחושב שאין
לי ביצים לכתוב י"ה. לך תזדיין!!!
(מאמר שפרסמתי באתר החדש "חוצפה")
http://www.hutzpa.co.il/categories/article.aspx?articleid=157
הסם משעבד את האדם
במקום ענישה והפחדה, יכלו הגורמים הממסדיים להיות יעילים יותר
ולנקוט בהסברה מאוזנת. להגיד שסמים פוגעים בחשיבה, להזהיר
אנשים צעירים לא לחשש ולנהוג בו זמנית. וגם במערכת החינוך יכלו
לנהוג כך.
סמים מוחקים את התודעה. סמים משעבדים את האדם. סמים מוחקים את
היכולת לחשוב בצורה עצמאית.
מגיל צעיר אני זוכר שראיתי תשדירי שירות בטלויזיה, חלקם הגדול
של האגודה למלחמה בסמים. ואני מסכים עם הטענה, תתפלאו. באמת לא
הייתי רוצה שהבן העתידי שלי ינהג יום אחד ויפגוש מולו נהג
חשישניק שאיבד שליטה על ההגה. או נהג שתוי, לצורך העניין.
במקום ענישה והפחדה, יכלו הגורמים הממסדיים להיות יעילים יותר
ולנקוט בהסברה מאוזנת. להגיד שסמים פוגעים בחשיבה, להזהיר
אנשים צעירים לא לחשש ולנהוג בו זמנית. וגם במערכת החינוך יכלו
לנהוג כך.
כאן אני מגיע לקטע המעניין באמת: מהו אחד מהגורמים מדכאי
המחשבה העצמאית בחברה המודרנית? מהו הגורם שמשעבד ילדים למשך
12 שנים, לעתים גם כשיתבגרו ולכל חייהם?
מערכת החינוך כמובן. הרי מה התוצר האמיתי שלה, חוץ מאנשים
אפרוריים שממלאים את רצון החברה ואינם שואפים לשינוי? כשבמערכת
החינוך מתרעמים על האלימות כלפי מורים, או חוסר הכבוד, הם
צודקים. לפחות בקטע של האלימות, כי כבוד לא נראה לי שמגיע
למוסד שמודד אותך לפי כמות הידע שאתה מקיא על הדף וכמה אתה
מציית לאופן שבו רוצים שתענה. ממתי תיגמלו בבית ספר על
יצירתיות? או על חשיבה מקורית? ממתי לימדו אותך שלא צריך לכבות
את המוח וחשוב לעקוף את המוסכמות כשהן מנוגדות ללב? הכרתי
שניים שלושה מורים יצירתיים, בזכותם אני ממשיך לכתוב, אבל
שתיים שלוש נקודות אור אינן מצדיקות תשדירי שירות מופלצים
בסגנון "מורה טוב- מורה לחיים" (כמה כאלה כבר יש?!), כמו גם את
ההתיחסות הכמעט אוהדת מצד התקשורת הממוסדת למערכת החינוך, הסם
הקונפורמיסטי האימתני.