2. המאבק על הגמילה
ימים רבים עברו עליו, על הרב משה מלמן, במאבק איתנים פנימי,
כשהוא מנסה את כוחו, מתמרד כנגד הכוח הכופה הנורא המשתלט על
נפשו ומענה את נשמתו.
בשבוע הראשון לא יצא כמעט ממיטתו, מסרב לראות איש, ישן אוכל
וחוזר לישון. בשעות הערות המעטות מתקשה היה לרכז את מחשבותיו
ולהבין את שעבר עליו. לא רק להבין התקשה, אלא אף לתפוס, לקלוט,
להאמין. היה מנסה להדחיק, להרחיק, להתעלם.
משהתנדף הסירחון שהדיף גופו וחדל, שוב לא נותר בו סימן חיצוני
ולא עדות של ממש למאורעות הנוראים שחווה, ואלו נדמו כחלום
בלהות ולא יותר. מלמן היה רוצה לראות בכך סוף פסוק ודי, רק
הפחד היה מתעצם כל אימת שזיכרון השוקים הנוראים היה עולה
במוחו.
עדיין היה חושש להעלות בדעתו כל צורה של ביטוי ושם האלוהים,
וכשאלו היו רק מתחילים לנקר במוחו, היו מתחילים זרמים עזים
לעבור בגופו כאזהרה בלתי מתפשרת ובלתי ניתנת לפרשנות שגויה.
הוא היה מתכווץ אז אל תוך עצמו, סוגר את מוחו מפני כל מחשבה
וצולל אל תהום הנשייה.
את רעייתו היה מלמן דוחה כמעט בבוז. תהליך הבחינה פנימה בנשמתו
טרם החל, אבל כבר ברור היה לו שאין בפניו מקלט, אין לו מנוס
מפני אותו הבירור, בינו לבין עצמו, ורק בינו לבינו. מה אירע
לו. מדוע. על מה ולמה. מה חטאו ומה פשעו וכיצד הפך מצדיק ונערץ
לכלי משחק בידי השטן, מרב מכובד יקיר קהילתו, למרמס רגלי
חזירים בדיר, יעד לחבטות נוראות, ממשה מלמן לאיוב.
שושנה הייתה נעלבת והוא התעלם בגסות מרגשותיה. שום דבר מלבד
מכאוביו לא היה על סדר יומו, לא עלה על דעתו, והוא לא הניח
לדבר לחדור אל מתחת למסך ההגנה שכיסה בו את עצמו מפני החדירה
לפרטיותו הנעלבת העכשווית. הוא חש חימה יוקדת המתפתחת ויורדת
בעורקיו, זורמת אל תחתיות בטנו, הולמת בו ומשבשת את מחשבתו.
ידע ולא רצה לדעת, שהמאבק הזה מתחיל, שעליו להתייצב לקרב על
נשמתו, על עצמיותו, על אישיותו, ועליו לשאת בכל תוצאה. ידע
שסבל רב עוד נכון לו ולא היה בטוח בעצמו. לא היה משוכנע שיש
בכוחו לעמוד במשימה, לעמוד על שלו כאיוב. להיות נאמן רק לעצמו
ולהגן בחירוף נפשו על תורתו ודרכו. הפחד מפני המאבק חלחל אל
עצמותיו והן רחפו והרעידו, והוא שקע במרה קשה ופרץ שוב בבכי.
שינה כבדה נפלה עליו עד הבוקר. למחרת כבר היה מאושש. לאחר
ארוחת הבוקר, חייך בקרירות אל שושנה וסימן בידו כמבקש להישאר
בגפו ללא הפרעה. הקרב החל בתוך ראשו פנימה. היו אלה הקולות ההם
שנאבקו עבורו. היה הקול העבה, המצווה והשליט, החד והמבקר,
הדורש והמאשים, והיה הקול השני, המתגונן, החלוש, המבקש רחמים
לעיתים ולעיתים מחציף ודורש צדק, תוקף ונסוג, מבכה על המכות,
סופג, בוכה ומבקש על נפשו.
הקול הראשון היה לו למלמן קטגור והקול השני כסנגור.
רשע אתה מלמן, היה אומר לו הקול הקטגור ומייסר את גופו.
הכיצד רשע אני? היה בוכה הסנגור בשמו של מלמן, ואני כל דרכי,
כל חיי רק את התורה אהבתי, רק את דרכי ה' אני מבקש.
הזרמים שמהם היה חושש כל הזמן החלו מתגנבים אל גופו ומענים.
הזכרת שם השם הייתה בבחינת עבירה מודעת בסיטואציה אליה נזרק
מלמן, אבל לצורך הבירור הנוקב הזה, כנראה הותר לו במידת מה
לחרוג ולעשות שימוש קל וללקות אך במעט.
שקר אתה דובר, סנט בו הקטגור בחומרה ובבוטות רבה. שקר מלמן. לא
את דרכי השם אתה מבקש. גאוותן אתה, יהיר, קנאי ורע לב.
לא! נזעק הסנגור, לא! רק בדרך התורה אני דבק כל ימי. התורה היא
הנר שלרגלי, רק בדרכיה אני הולך ואת מצוותיה אני מקיים.
שקר אתה מדבר מלמן! שקר גס! צעק עליו הקטגור. אל תעז פנים פן
תלקה.
הכיצד? בכה מלמן, הכיצד תאשימני בשקר? ואני, כל ימי קודש לתורה
הם, לתפילות ולצדקה ולאהבת הארץ הזו.
זיוף אתה מלמן. זיוף! כל כולך זיוף, מכף רגל ועד ראש. אין בך
אמת ואף לעצמך אתה משקר בגסות ואינך מודה ברוע ובאכזריות שפשתה
בנשמתך.
תורתך מלמן, אינה התורה. תורתך תורת רשעות היא, בנויה על קנאות
והתנשאות, על שפיכות דמים והעמדת צרכיך האישיים במרכז.
הסנגור השים עצמו כמי שאינו מבין או כמסרב לקבל את הדין. איש
מעולם לא העז להאשים את הרב משה מלמן בהאשמות נוראות שכאלה.
מלמן החשיב עצמו כצדיק. היה מדקדק בתורה, קלה כחמורה, ובודק
חזור ובדוק כל פרט וכל דין. שום דבר לא היה מקבל כפשוטו, ותמיד
היה מוסיף ונועץ עם קולגות, רבנים חשובים בני שיחו, חבריו
להשקפת עולמו וגדולי הפוסקים.
רשע אתה מלמן, רשע ומזויף. חזר הקול וגער בו פעם אחר פעם. לא
התורה עומדת במרכז מעייניך, אלא שאיפותיך. השאיפות האנושיות
הקטנוניות האישיות שלך, אותן אתה דג ושולה מתוך כתבי הקודש,
מחפש ומתאים לדרישותיך, ורק אותן אתה מאמץ אל חיקך ומתעלם
מהעיקר. לא נוח לך העיקר, מלמן?
מלמן נחרד עד מאד.
מהו העיקר שאני מתעלם ממנו? יילל בקול דק הסנגור.
ובכן, הציע הקטגור, כלום את מיכה הנביא שכחת? פרק ו' פסוק ח'
למשל: "הגיד לך אדם, מה-טוב; ומה-יהוה דורש ממך, כי אם-עשות
משפט ואהבת חסד, והצנע לכת, עם-אלוהיך"? זה לא אומר לך כלום
מלמן? "עשות משפט ואהבת חסד, והצנע לכת, עם-אלוהיך"!
סנגורו של מלמן שתק ארוכות. אהבת חסד אכן לא הייתה על סדר יומו
של הרב ימים רבים. הוא לא זכר מתי לאחרונה עסק בכך. חסד היה
ערך מרוחק, ערך מהספרים, לא ממשי. משהו כמו אהבה, משהו
וירטואלי, כמעולם זר ומוזר, לא מהישוב. הוא לא עסק בדברים
פחותי ערך שכאלה. הוא עסק בדברים גדולים וחשובים כמו ארץ
ישראל, עם ישראל, תורת ישראל, נצח ישראל, מלחמת היום-יום
בשכנים. מה לו ולאהבת חסד?
הצנע לכת עם אלוהיך, היה בדיוק ההפך מדרכו בפועל. אבל היו לו
הצדקות. הוא חי בתוך מאבק מתמיד. יש רשעים המתנגדים לתורה.
קיים מאבק מתמיד על ההתיישבות והריבונות היהודית בארץ הקודש,
ארץ האבות, ארץ ההבטחה. זמן מלחמה הוא זה, החסד נאלץ להמתין
אולי דור אחד, ולהצניע לכת עם אלוהים אין הזמן מתאים, שהרי
מאבק איתנים יש לנהל כנגד הכופרים, הרפורמים ושונאי הדת
האחרים. יש להניף את דגל האלוהים ולנפנף בו בעוז, ויש להוליך
את העם תחת הדגל הזה בעוז, ולשאת את דבר השם בראשי חוצות,
ולומר את דברו מעל כל במה, ולזעוק ולהתפלל בקול גדול, ולאיים
על הכופרים בעונשים כבדים ובנקמת האל, ולהשיג בכוח חקיקה שתרבה
את דבר השם ותורתו על פי מצוותיו, בדיוק כפי שהרב מלמן מבין
אותן...
למי יש זמן ל- הצנע לכת עם אלוהיך? אולי לנביא מיכה? לא לרב
משה מלמן.
הסנגור גיחך אבל הקטגור היה תקיף מאד. אף אחד מהטיעונים הללו
לא יכול להחזיק מים.
מלמן אתה נבל, הטיח בו הקול האשמות קשות ושלח בו זרמי שוקים
מתחזקים. אינך מקשיב. במקום להבין אתה מתייהר ברשעות. הנה
גאוותנותך גוררת ענישה. עליך להבין זאת.
העונש לא איחר הפעם, אבל הותיר למלמן זמן להפנים את הנאמר,
ואחר כך המשיך קול הקטגור.
התורה מלמן תורת חיים היא. אתה רשאי לחיות בה, אבל אינך יכול
לעשות ממנה כלי לשימושך. אינך בעליה של התורה מלמן. חפש ומצא
בלבך פנימה מלמן, את רבי עקיבא, וזכור את דבריו: "ואהבת לרעך
כמוך". "את השנוא עליך לא תעשה לרעך, זאת כל התורה כולה. השאר
פרטים ופרשנויות, זיל גמור". צא ולמד מלמן.
הגיד לך אדם, מה-טוב; ומה-יהוה דורש ממך, כי אם-עשות משפט
ואהבת חסד, והצנע לכת, עם-אלוהיך.
ואתה מלמן, המשיך הקטגור והאשים בזעם, כיצד אתה נוהג? התזכור
את תפילותיך בטרם בא עליך כל הצער הזה שאתה לוקה בו? הנה
אזכירך, מילה במילה:
"אלי, שמע קולי, הצילנו אלי מידי זדים ורשעים, מידי אויבינו
הרוצים לגזול אדמתנו, הראה לאויביך אלוהים את נחת זרועך, הכה
בהם ואל תחוס, כי עמלקים הם כולם, רשעים ונוכלים, שונאי תורתך
הקדושה וארץ אבותינו, שהבטחת לנו בבריתך עם אבותינו."
החצפת פניך כלפי אלוהיך מלמן, האשים הקטגור, העמדת את עצמך,
רצונך ושאיפותיך הפרטיות מעל הכל. דרשת להכות בזולתך, שאתה
מכנה רשעים, והנה נמצאת רשע בעצמך, והנה נמצאת לוקה, ומה לך כי
תלין?
הסנגור ניסה עוד ועוד את כוחו לאמור: אבל התורה מצווה ואני עבד
למצוותיה ומחויב בכולן, וכיצד אבחר לקיים האחת ולהפר אחרת?
קול ענות חלושה היה קול הסנגור, קול התבוסה היה בקולו, אבל
הנסיגה טרם נשמעה בקולו ברורה והחלטית.
הפרת מצוות רבות מלמן, גער בו קול הקטגור. אל תחציף פנים ואל
תיתמם. הבחירה היא בידיך תמיד. "ובחרת בטוב". אתה תבחר בטוב
מלמן, דרש הקול, אבל עד כה, הראית שאתה, הרב משה מלמן, אתה
בוחר ברע, בקנאות, בגבהות הלב, במפריד, בשנאה, במלחמה,
בהתבדלות. אתה אומר תורה, ומטיף להיפך הגמור ממנה. אתה מרכז
סביבך כנופיות פראי אדם להפר חוקי הממלכה, משום שדעתך איננה
סובלת אותם. דעתך האישית מלמן. לא דעת התורה.
התורה איננה איש ואינה ברת דעת מלמן, התורה היא תורת חיים. אתה
רשאי לחיות בה, היא מסגרת, היא מייעצת, היא מראה דרך, היא
איננה כלי מלחמה, היא איננה נשק, ומי שעושה ממנה כזאת, איש רע
הוא, רשע ופושע, ועליו לשאת בכל עונש.
אילו באמת אהבת את התורה מלמן, המשיך הקטגור והיה זה כעת כנאום
סיכום, אילו באמת, ורק באמת את אהבת התורה ביקשת, לא היית הופך
למר נפש, למנהיג כנופיה, למוכיח בשער, למטיף ולאיש מדון. במקום
זאת היית מתעטף בצנעה, עוסק בענייניך, דואג לפרנסת משפחתך,
רעייתך וילדיך, מבטיח את עתידם, השכלתם רווחתם וביטחונם, חדל
להיאבק בשלטונות ארצך ומולדתך, חדל ממאבקים אידיאולוגים, והצנע
לכת, עם-אלוהיך, מלמן!
אלא מתוך שאתה מר נפש כל כך, וגאוותן, אינך איש תורה מלמן,
אינך צדיק. אתה רשע. האם נכון אתה לגמילה מחולשתך זו הרב משה
מלמן? האם מקבל אתה על עצמך להיגמל? לחזור בתשובה מלאה?
להזדכך? לחיות בענווה? בשלום? באחווה? בדרכי אנושיות שקודמת
לתורה כולה?
עיניו של מלמן נעצמו בכוח, כמבקש לחדול. דרושה לו המנוחה לשם
התאוששות. לא ידע מה קשה היה לו יותר, הסבל ההוא מלא המכאובים,
שם בדיר החזירים, או כאן, במיטתו, תחת זרם ההאשמות הנורא,
המאיים לשבש עליו את דעתו, שאינו מסוגל עוד לעמוד בו, ושלוות
רוחו כבר מזמן ממנו והלאה.
אולי מוטב לו ללקות שוק אחר שוק, מאשר מטר האשמות נורא שכזה,
אלא שלא בידיו הדבר, וקול הקטגור החזק המאשים, הדורש, המאיים,
אינו מניח לו, עד שהסנגור קם לבקש הפסקה למספר שעות, למנוחה,
לעיכול הדברים.
מנוחתו הייתה טרופת חלומות זוועה. תרדמה קצרה נפלה עליו מופרעת
בקולות מתנצחים פנימה בתוך ראשו, קולות רמים שאינם מצליחים
להגיע אל תודעתו, רק שאינם מניחים לו, אינם מתיישבים בדעתו,
אינם נתפסים בזיכרון, נשמטים, מתחמקים, נעלמים כלא היו.
בכל זאת נותר בו משהו. זיכרון של מעין נאום מרשיע, נאום מחייב,
מצווה, פסק דין קשה, קצבי מאד והחלטי:
שומה עליך להבין את פשעיך, שומה עליך מלמן לזנוח את דרך הפשע
והרוע. שומה עליך לחדול מגאוות הלב, שומה עליך לדעת שהתורה
אינה מצווה על מלחמה בשמה.
אחר כך בא הסבר מרוכך, הסבר שצריך היה לסבר את דעתו לאמור:
כי התורה כולה היא למען האדם ולא למען אלוהים. המצוות כולן
למען האדם, וכל מצווה שנדמה שאינה כזאת, משהו לקוי בהבנתך.
תורה שהיא למען האלוהים, איננה תורה אנושית. התורה מלמן, היא
החייבת להתאים עצמה לרוח הזמן. לא על האדם להתאים עצמו לתקופות
הקדמונים. לא זה דבר התורה.
כל זאת נותר לו לרב מלמן בזיכרונו מתוך הזיותיו, וכל זאת מנוגד
היה בתכלית לדרכו בחייו ולדעתו כרב על התורה ותלמודו אותה,
וגרם לו בלבול נורא.
כשנעור וחזר לעשתונותיו, כבר ירד היום ומלמן היה רעב ומצב רוחו
ירוד. חפץ היה לקרוא לרעייתו שתכין את ארוחתו, אבל נמנע עדיין.
חש בביטנו אבל הבין שטרם מיצה את מאבקו. היו טרוניות בלבו על
ההאשמות שספג. הוא התכוון במפגיע לתקוף את המאשים, אולם חששות
עמוקים הרתיעו אותו, וניסה לדחות את הבלתי נמנע.
בדחילו ורחימו העלה דרך קול הסנגור שבראשו רק תביעה אחת,
לבירור הטענה המציקה לו ביותר: מדוע נאמר עלי שרשע אני, והרי
קנאותי, כפי שננזפתי, קנאות היא לשם ולתורה. אך ורק לתורה
הקדושה, ולארצנו הקדושה שניתנה לנו בהבטחה האלוהית מימי
אבותינו.
קנאות שווה רשעות מלמן, ענה הקול המאשים בפסקנות, והתורה אינה
זקוקה לקנאות. הארץ ניתנה לישראל פעם ואם ירצה האל יתננה עוד
פעם. עם ישראל יחיה כאן גם בלי "קדושה". הקדושה נתפסת אצלך
בדמות קנאות מיותרת, ואתה הקנאי, אתה הרשע. סור מרע. היה בן
אדם! חזור בך מלמן, פן תמשיך ללקות עד אחרית ימיך.
איש לא ידע לעולם מה אירע לו, וכיצד נגמל הרב משה מלמן. גמילה
היא תהליך ארוך וממושך, מלא ייסורים, התקדמויות ונסיגות, ולא
תמיד מוצלח.
האם היה לו גם גמול לגמילה?
יש אומרים שגמולו גדול היה. הוא היה לאיש. חדל משנאה. חדל
מלראות אויבים בכל פינה. חזר לשפיות הדעת. גמילתו הייתה קשה
ואיומה, רצופה מאבקים מרים, אבל הרב משה מלמן גם חדל להצטער
עליה. הוא לא נזקק עוד לשוקים בכדי להזכירו להיות בן אדם. הקול
הפנימי שבמוחו, מתחת לקליפת עצם הקודקוד, הקול הפנימי, הרך
והמנחם, הוא נותר שם, מעודד ברור וצלול.
היה אדם מלמן. ההומאניות קודמת לכל אידיאולוגיה, קודמת לתורה
כולה. היה אדם.
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.