[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








הערות לספר ''מהפכות המידע: מציורי המערות וציורי הסלע ועד
למהפכה הדיגיטלית''
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

=========================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
הערות לספר "מהפכות המידע"
--------------------------------------------
ביבליוגרפיה ווביוגרפיה והערות
פרקי הספר "מהפכות המידע"
=========================================
הקדמה

בפרק זה אביא מספר הערות לספר "מהפכות המידע". תמיד חשבתי
שהערות המחבר לספרו הם חשובות ביותר ומהוות אחד מהחלקים
המשמעותיים של הספר. גם במקרה זה, לדעתי ההערות הן חלק חשוב
ביותר בספר זה.
=====================================
הערות

כיצד נולד הרעיון לכתיבת הספר

בשנת 1998 התבקשתי ע"י פרופסור יהושפט גבעון (שהיה אז ראש
המחלקה לאינפורמטיקה במכללת בית ברל), להעביר סמנריון
לסטודנטיות של מדעי המחשב בנושא "המעבר מתרבות הספר לתרבות
המיחשוב".

ישנן דרכים רבות להעביר סימנריון זה ומבין הדרכים השונות
החלטתי לבחור את הדרך ההסטורית של הצגת נושא זה. חלקתי את
מהפכות המידע לשתי תקופות עקריות:

א. מהפכות המידע הקדם דיגיטליות: ציורי המערות וציורי הסלע,
מהפכת הכתב והכתב האלפבתי ומהפכת הדפוס.

ב. המהפכה הדיגיטלית: המיחשוב והתקשוב. בסמסטר א' עסקנו
במהפכות המידע הקדם דיגטליות ואילו את סמסטר ב' הקדשנו למהפכה
הדיגיטלית.

הסטודנטיות בסמינריון זה ובסימנריונים הבאים אחריו, הגישו מבחר
של עבודות בנושאים שונים והנה מספר דוגמאות:

1. המעבר מספר רגיל לספר דיגיטלי.

2. המעבר ממפות רגילות למפות דיגיטליות.

3. המעבר מספריה רגילה לספריה דיגיטלית.

4. המעבר מדואר רגיל לדוא"ל.

5. המעבר מבית ספר רגיל לבית ספר וירטואלי.

6. המעבר מלמידה פרונטלית ללמידה מרחוק בהשכלה הגבוהה.

7. המעבר מוידאו אנלוגי לוידאו דיגיטלי.

8. המעבר ממילון רגיל למילון דיגיטלי.

9. המעבר מעיתון רגיל לעיתון דיגיטלי (כולל השוואת גירסאות של
עיתונים רגילים למהדורה הדיגיטלית שלהם).

10. המעבר מטקסט לטקסט דיגיטלי ולהיפרטקסט.

11. המעבר מקניות רגילות בחנות לקניות וירטואליות ברשת
האינטרנט.

12. המעבר מאמנות אנלוגית לאמנות דיגיטלית.

13. מוזאון רגיל ומוזאון ברשת האינטרנט.

ועוד...
--------------------------------------------------------------------------------------
כדי לספק לסטודנטים חומר לימוד התחלתי לכתוב ברשת האינטרנט
ראשי פרקים בנושאים השונים שבהם עסקנו. כל סטודנטית הציגה בכל
סמסטר עבודה קטנה אחת (בד"כ בעזרת מצגת) וכן לבסוף הן הציגו את
עבודת הסיום שלהן. את עבודת הסיום הן יכלו לבצע או באופן עצמאי
או בזוגות, שכן אני חסיד העבודה בחברותא (כל זמן שהצוות כולל
רק שתי סטודנטיות).
------------------------------------------------------------------------------------
לאחר מספר שנים שבהן העברתי סמנריון זה, החלטתי שהגיע הזמן
שאכתוב ספר בשם "מהפכות המידע" ובו יאורגן המידע הנמצא הן
בספרים והן ברשת האינטרנט הקשורים לנושא זה. החלטתי להשתמש
בגישה ההיסטורית כדי לתאר את מהפכות המידע השונות.
---------------------------------------------------------------------------
הנה תמונה מהמוזאון האמריקאי למחשבים המקשרת את ציורי המערות
בתקופה הפרה הסטורית למהפכה הדיגיטלית של ימינו.

http://www.compustory.com

------------------------------------------------------------------------
לאחרונה מצאתי ברשת האינטרנט אדם בעל גישה דומה לשלי

http://62.90.235.45/publiclectures.htm

========================================
טכנולוגיה, חברה ותרבות

הבעיה הראשונה שהחלטתי לעסוק בה הוא היחס המורכב שבין
טכנולוגיה, חברה ותרבות. אחד הספרים שקרבו אותי לנושא זה הוא
ספרו הנפלא של ג'ארד דיימונד "רובים חיידקים ופלדה" (2002).
עתה אציג כמה ממחשבותי על היחס המורכב שבין טכנולוגיה, תרבות
וחברה.

ללא ספק שיש להתפתחות הטכנולוגיה השפעה מועילה על החברה
האנושית בתחומים רבים כגון: התגברות על מחלות שונות, צמצום
משמעותי בתמותת תינוקות בלידה, הארכת אורך החיים במדינות שונות
ב20-30 שנה, עליית פריון החקלאות, עליה בפריון העבודה ובייצור,
פיתוח תחבורה גלובלית באמצעות מטוסים רכבות משאיות ואוטובוסים,
צמצום שעות העבודה ל40 שעות שבועיות (בד"כ)  ועוד. אבל...

במאה ה18 "עידן ההשכלה והנאורות" ובמאה ה19 היה נהוג לפרש את
ההיסטוריה כהתקדמות מברבריות לתרבות. רעיון מרכזי בתפיסת
הנאורות הוא רעיון הקידמה, כלומר התפיסה הגורסת שהאנושות
מתקדמת לתנאי חיים טובים יותר, הן מבחינה מוסרית ופוליטית והן
מבחינה טכנולוגית.

כבר בזמנם יכלו הוגי הנאורות לדעת שהשגים מדעיים וטכנולוגים
רבים של היוונים והרומאים הקדומים אבדו בימי הביניים ונתגלו
מחדש רק בתקופת הרנסנס.

המהפכה הצרפתית עצמה שקראה ל"חופש, שיוויון ואחווה" הובילה
למשטר הטרור היעקוביני. במשטר זה עבדה הגיליוטינה בפריז שעות
נוספות לקול תרועות ההמון, וחלק מהנידונים למוות היו חפים
מפשע.

לבסוף גם ראשי המהפכה בינהם רובספייר הוצאו להורג. סופה של
המהפכה הייתה בעלייתו של נפוליאון לשלטון שהכתיר עצמו לקיסר
צרפת והביא נהרות של דם לאירופה.
------------------------------------------------------------------------------------
המהפכה הצרפתית

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94%3A%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%94%5F%D7%94%D7%A6%D7%A8%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%AA

http://www.answers.com/topic/french-revolution

http://www.e-mago.co.il/e-magazine/mmant-ykay.html

----------------------------------------------------------------------------------
אירוע המפתח שגרם לאינטלקטואלים אירופאים רבים להפסיק להאמין
בקידמה ובנאורות האנושית היה מלחמת העולם הראשונה (1914-1918)
עם כ15 מליון ההרוגים של מלחמה זו.

לא עברו יותר מ21 שנה  ובשנת 1939 נפתחה מלחמת העולם השניה שעם
סיומה ב1945 נמנו 55 מליון הרוגים. מלחמה זו כללה רצח עם שיטתי
של יהודים, צוענים, הומסקסואלים, חולי נפש ובעלי פיגור שכלי
ועוד וכן שימוש בשתי פצצות אטום שהוטלו ע"י האמריקאים על
הירושימה ונגסקי.

בעוד שבמלחמת העולם הראשונה השתמשו בגז מרעיל לצרכי התקפות
צבאיות הרי שבמלחמת העולם השניה שימש הגז המרעיל (ציקלון B)
לצורכי השמדת עם.
----------------------------------------------------------------------------------------
שימוש בגאז במלחמת העולם הראשונה והשניה

http://www.worldwar1.com/arm006.htm

http://www.holocaust-history.org/dachau-gas-chambers

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A6%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%9F%20%D7%91%D7%99&redirect=%D7%A6%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%9F%5F%42

-------------------------------------------------------------------------------------
הרוגי מלחמת העולם הראשונה והשניה

http://users.erols.com/mwhite28/warstat1.htm

--------------------------------------------------------------------------------------
הרודנים היטלר, סטאלין ומאו גרמו, במישרין או בעקיפין, למותם
של עשרות מליוני בני אדם. יש הסטוריונים המעריכים שמאו גרם
למותם של 40 מליון איש, היטלר למות 34 מליון איש וסטאלין 20
מליון איש.
-----------------------------------------------------------------------------------

http://www.answers.com/topic/adolf-hitler?cat=biz-fin

http://www.answers.com/Stalin?cat=biz-fin

http://www.answers.com/topic/mao-zedong

http://users.erols.com/mwhite28/tyrants.htm

--------------------------------------------------------------------------------
למי שחשב שלאחר מלחמת העולם השניה העולם לא יעמוד מנגד כאשר
מתרחש רצח עם (ג'נוסיד) במאה ה20 הרי כמה דוגמאות שמראות שאין
זה כך:

הסטוריונים מעריכים שכ600 אלף טיבטים נרצחו ע"י הסינים מאז
1950 לאחר כיבוש טיבט. ברואנדה ובורונדי נרצחו כמליון ו350 אלף
איש (ע"י שבטי ההוטו והטוטסי), בקמבודיה נרצחו מליון ו650 אלף
איש ע"י הקאמר רוז', בסודן מאז 1983 נרצחו מליון ו900 אלף איש
(כולל רצח העם בדארפור שחלק מפליטיו מגיע עתה לישראל דרך
מצרים), ובקונגו נהרגו  3.8 מליון איש במלחמות אזרחים שונות,
ביוגוסלביה נהרגו כ195 אלף איש ובביאפרה שבניגריה נרצחו כ100
אלף איש. אלו הן רק חלק מארועי המאה ה20.
-----------------------------------------------------------------------------------

http://users.erols.com/mwhite28/warstat2.htm

---------------------------------------------------------------------------------
ההערכה היא שבכל המלחמות במאה ה20 נהרגו ונרצחו כ180 מליון
איש, הרבה מעבר לכל מה שנהרגו במאות הקודמות למאה ה20.
המאה ה20 היא ללא ספק מאה רצחנית וברברית במיוחד. שכלול
טכנולוגיית הנשק וההרג הביא לעליה משמעותית במספר ההרוגים
במלחמות וברצח העם.
-------------------------------------------------------------------------------
ג'נוסיד

http://www.answers.com/topic/genocide?cat=biz-fin

========================================
לאור הרצחנות המסיבית של המאה ה20 קשה להסכים עם הדעה של אנשי
תקופת הנאורות שאנו נעים לעבר קידמה מוסרית ופוליטית יחד עם
ההתפתחות הטכנולוגית. הטכנונוגיה בתחומים שונים אמנם מתפתחת
בצעדים מהירים אולם הקידמה הפוליטית והמוסרית אינם מתפתחים יחד
אתה בו זמנית.

גם שבע השנים הראשונות של המאה ה21 לא הביאו עימן בשורות טובות
עם התקפת הטרור ב11.9.2001 על ארה"ב, מלחמות אפגניסטאן ועירק
ופרשת רצח העם בדארפור שבסודן הן דוגמאות ספורות למה שקורה
במאה ה21.
------------------------------------------------------------------------------------

http://www.answers.com/topic/september-11-attacks

http://www.answers.com/topic/darfur-conflict

---------------------------------------------------------------------------------------
אנשי הנאורות לא העריכו במידה מספקת את הרוע האנושי, שגורם לכך
שמנהיגי מדינות שונים (ובמיוחד דיקטטורים למינהם) עלולים  לנצל
את פיתוח הטכנולוגיה ליצירת כלי נשק לרצח המוני ולשימוש בהם
לצורכי השמדת עם, ונסיון להשתלט על העולם באמצעות מלחמה.

עם פיתוח הנשק הגרעיני האטומי ופצצת המימן העולם הגיע למצב שבו
גם ברית המועצות לשעבר וגם ארה"ב יכלו (ועדיין יכולות) להשמיד
את העולם מספר פעמים. עתה עם התרחבות המועדון האטומי להודו,
פקיסטאן, צפון קוראה ובעתיד איראן הסכנה לחידוש המלחמה
הגרעינית הבאה הולך וגובר.

היה זה אלברט איינשטיין בכבודו ובעצמו (ווינסטון 2005), שהצביע
על קנה המידה של ההרס שהתאפשר בזכות תגליותיו (הנוסחה המפורסמת
של האנרגיה: האנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע):
"אינני יודע מה יהיו כלי הנשק של מלחמת העולם השלישית, אף
במלחמת העולם הרביעית ילחמו במקלות ובאבנים".

בנוסף לכך התפתחות הטכנולוגיה והתיעוש גרמו למפגעים אקולוגים
רבים הן בעולם והן בארץ:
---------------------------------------------------------------------------------

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lecho.htm

------------------------------------------------------------------------
הפליטה המוגברת של גז דו-חמוצת הפחמן גרמה בעידן התעשייתי
להתחממות הגלובלית, אשר עתה מסכנת את החיים על פני כדור הארץ.
---------------------------------------------------------------------------------
התחממות גלובלית

http://stage.co.il/Stories/537243050

------------------------------------------------------------------------------
ברור שגם הפתרון לבעיית ההתחממות הגלובלית יבוא ע"י שימוש
בטכנולוגיה בצורה מושכלת: שימוש בפיתוח אמצעי "אנרגה ירוקה"
כמו שימוש באנרגיית שמש, באנרגיית הרוח, באנרגיית גלי הים,
באנרגיה תרמית ובהיתוך המימן. ע"י כך נוכל להפיק אנרגיה ממים
ושימוש באמצעים אקולוגים כמו בתים חוסכי אנרגיה, שיטות מיחזור,
הפקת אנרגיה מפסולת ועוד.

הפרק "טכנולוגיה, חברה ותרבות" עסק גם בנסיגות טכנולוגיות
ובמרד נגד הטכנולוגיה וכן בהגבלות תרבותיות וחברתיות על
התפתחות הטכנולוגיה. הראתי שבניגוד לדעתו של מקלוהן תרבויות
שונות ודתות שונות יודעות כיצד לנצל את ההתפתחויות הטכנולוגיות
לטובתן (הדגמתי למשל כיצד דתות שונות מנצלות את רשת האינטרנט
להפצת הדת) ול"ביית את הטכנולוגיה" לצרכיהן השונים.
---------------------------------------------------------------------------
שנוי טכנולוגי אינו פועל בצורה דומה בתרבויות שונות. אני אם כן
דוחה את את רעיונו המרכזי של מרשל מקלוהן:
Medium is the Message או בעברית "המדיום הוא המסר".
--------------------------------------------------------------------------------
מרשל מקלוהן

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%9E%D7%A8%D7%A9%D7%9C%5F%D7%9E%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%94%D7%9F

--------------------------------------------------------------------------------
המדיום אינו המסר והמסר של המדיום מתבטא בצורה שונה ביותר
בעמים ובתרבויות שונות באותו הזמן וכמובן שבזמנים שונים. אביא
עתה מספר דוגמאות לכך.

יש לזכור שהתפתחות טכנולוגיית הכתב הייתה קשורה להתפתחות
ציליויזציה עירונית (כמו שהייתה קיימת בשומר, במצרים הקדומה
ובסין).
אף חברת ציידים/לקטים לא פתחה בצורה מקורית תרבות של כתיבה
וקריאה.

התפתחות טכנולוגיית הכתב הייתה שונה בצורה משמעותית בשומר
(הכתב השומרי עבר תהפכות רבות מכתב ציורים לכתב סימנים ולכתב
שהכיל צורות פונטיות רבות) במצריים ( שלשה סוגי כתב:
הירוגליפים בשרות הכהונה, כתב הכתב ההירטי: צורה קורסיבית של
ההירוגליפים והכתב הדמוטי).

בצורת התפתחותו האחרונה הכיל הכתב המצרי העתיק סט של אותיות
אלפבתיות שאח"כ שימשו בסיס לכתב הפרוטו שמי במדבר סיני ולכתב
האלפבתי הקדום).  

סין, למרות כל התהפוכות של 3000 השנה האחרונות, נשארה עד היום
עם כתב סימנים. סיני מודרני צריך לשלוט לפחות ב2000 סימנים
בסיסיים כדי לדעת לקרא ולכתוב סינית! אנו חיים במאה ה21 וסין
בנוקשות תרבותית בנוגע לכתב לא עברה מכתב הסימנים לכתב
אלפבתי.

המקרה ההפוך מסין היא טורקיה שבזמנו של כמאל אתא טורק בתחילת
המאה ה20 עברה מאותיות ערביות לאותיות לטיניות במסגרת
מודרניזציה של המדינה.
------------------------------------------------------------------
כמאל אתא טורק: מנהיג טורקיה המודרנית

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%A4%D7%94%20%D7%9B%D7%9E%D7%90%D7%9C%20%D7%90%D7%AA%D7%90%20%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%9B&redirect=%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%A4%D7%94%5F%D7%A7%D7%9E%D7%90%D7%9C%5F%D7%90%D7%AA%D7%90%5F%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%A7


האלפבית הלטיני

http://www.answers.com/topic/latin-alphabet

אני יכול להעיד באופן אישי שכאשר בקרתי במרמריס (אי טורקי)
בחברת אשתי וילדי יכולנו לקרא את שלטי הרחוב והחנויות ולהבין
את חלקם.
-----------------------------------------------------------------------
התפשטות האוריינות של קרוא וכתוב היא גבוהה מאד בארצות אירופה
ואמריקה הצפונית והארצות הקומוניסטיות לשעבר ונמוכה בחלקים של
העולם השלישי כולל ארצות מוסלמיות שונות במאה ה20 ובמאה ה21.
גם בשנת 2007 עדיין מהפכת הכתב רחוקה מלהיות שלמה בחלקים
נרחבים של העולם.

יש לציין שבעולם השלישי יש יותר גברים הם אורייניים מנשים.
האנלפבתיות של נשים בעולם השלישי נועדה לצרכי שליטה של הגברים
על הנשים. בעירק למשל היה אסור ללמד נשים קרוא וכתוב עד שנות
ה30 של המאה ה20, וכנ"ל גם לאחרונה בסוף המאה ה20 ותחילת המאה
ה21 בתקופת שלטון הטליבאן על אפגניסטאן.  
--------------------------------------------------------------------------------------
נתוני אתר הCIA על אפגניסטאן

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/af.html

יודעי קרא וכתוב באוכלוסיה הכללית: 28.1 אחוז
                                   גברים: 43.1 אחוז
                                   נשים: 12.6 אחוז
---------------------------------------------------------------------------------
נתוני אתר הCIA על פקיסטאן

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/pk.html

יודעי קרא וכתוב באוכלוסיה הכללית: 49.9 אחוז
                                   גברים: 63 אחוז
                                    נשים: 36 אחוז
---------------------------------------------------------------------------------------
גם בנתוני פקיסטאן וגם בנתוני אפגניסטאן אנו רואים את הפער
הגדול בין גברים ונשים באוריינות קריאה וכתיבה. בשתי הארצות
הללו בולטת רמה נמוכה למדי של אוריינות קריאה וכתיבה, כאשר
בשתי האוכלוסיות פחות מ50 אחוז מהאוכלוסיה הם יודעי קרא וכתוב.
יש לזכור שבפקיסטאן חיים 164.7 מליון איש ובאפגניסטאן 31.889
מליון איש.
----------------------------------------------------------------------------------
טכנולוגיית הדפוס התפתחה בצורה שונה בסין ובאירופה של ימי
הביניים
בעולם המוסלמי ובעולם היהודי ובאמריקות למשל. ניקח למשל את
עיניין התפתחות הדפוס בעולם המוסלמי, כפי שכתבתי עליו בפרק על
התפתחות הדפוס.

בשנת 1485 הוציא הסולטאן העותמני ביאזיט השני (1481-1512)
(II Beyazit),  צו האוסר על כתיבת אותיות ערביות באמצעות
מכונות דפוס. האיסור נשמר בכל רחבי העולם המוסלמי.

רק בשנת 1727 ניתן האישור הראשון לבנות בית דפוס המדפיס אותיות
ערביות באמפריה העותומנית, תחת פיקוח ריכוזי הדוק, שלא איפשר
הדפסת ספרי דת.

ההתנגדות להנהגת דפוס למוסלמים בערבית היו מטעמים דתיים
ואסתטיים והתנגדות מאורגנת של הסופרים המקצועיים. כמו כן היה
הרצון למנוע הפצת דעות, שאינן מקובלות. בית הדפוס האיסלאמי
הראשון הדפיס רק 17 ספרים והפסיק את עבודתו.

למעשה, רק מאמצע המאה ה19, כאשר גברה התנועה למודרניזציה, נכנס
השימוש הדפוס בעולם המוסלמי במתכונת אירופאית. עיתון תורכי
ראשון יצא לאור רק ב1831. בית הדפוס הראשון במצרים הוקם ב1822.
ספר פרסי ראשון הודפס רק ב1874.

החלטת הסולטאן באזיט השני היא החלטה היסטורית גורלית, מסוג
ההחלטות המשנות את פני ההסטוריה. כל התמורות, שהאיץ הדפוס
באירופה, לא התרחשו כלל, או התרחשו בקצב איטי מאד בעולם
המוסלמי.

החלטה זו היא אחד ההסברים החשובים ביותר לעובדה, שבעולם
האיסלאם מצא את עצמו מן העת החדשה (1500 לספירה ואילך) בפיגור
ניכר ובעמדת חולשה בהשוואה לדינמיות ההולכת וגוברת של תרבות
המערב.
------------------------------------------------------------------------
הסולטן הטורקי באזיד השני

http://www.answers.com/topic/beyazid-ii

-----------------------------------------------------------------------
אפילו במאה ה20 עדיין חלק מהעולם המוסלמי היה אנאלפאבתי. גם
בתחילת המאה ה21 ישנן הרבה הרבה ארצות מוסלמיות באסיה ואפריקה
בהן ישנו אחוז גבוה של אנאלפבתיות.

אותו סולטאן באזיט השני החליט אחרת לגבי הדפוס היהודי באימפריה
האותמנית: היהודים פתחו באיסטנבול את בית הדפוס הראשון
באיסטנבול ב1493 (כלומר בשלב די מוקדם של הדפוס היהודי והדפוס
האירופאי). כמובן שהם שמרו על הפתווה שלו לא להדפיס באותיות
ערביות במכונת הדפוס שלהם.

כאן אנו רואים דוגמא קלאסית לכך שנורמות תרבותיות ודתיות שונות
(האוסרות על הדפסת אותיות ערביות במכונת דפוס) גורמות למניעת
ועיקוב התפתחות הדפוס בארצות האיסלאם ובו בעת הגברת הדפוס
היהודי באותו זמן ותחת אותו שלטון אותמני של אותו שליט. המדיום
הוא אותו מדיום: דפוס ואילו ההתפתחות שונה למוסלמים וליהודים
באותו זמן ובאותו שלטון בגלל נורמות תרבותיות ודתיות שונות!

המהפכה הדיגיטלית שונה למשל בסין, ביפן (דגש חזק ביותר על
יצירות וידאו דיגיטלי לצרכי משחקים), בהודו (שם המהפכה
הדיגיטלית הופכת את הודו לבסיס של מיקור חוץ) באנגליה, בארה"ב,
בגרמניה או באפריקה בהתאם לשוני הרב שבתרבויות אלו ולמצב
הכלכלי השונה בו נמצאות ארצות אלו.
-----------------------------------------------------------------------------------
תופעת ההיקיקומורי ביפן

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%99

http://en.wikipedia.org/wiki/Hikikomori


תופעת האוטאקו ביפן

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%98%D7%90%D7%A7%D7%95

http://en.wikipedia.org/wiki/Otaku

-----------------------------------------------------------------------------------
חלק מאנשי העולם השלישי המרויחים דולר ליום (או כ200-300 דולר
בשנה) קשה להנות מפרי המהפכה הדיגיטלית. חלק מאנשי העולם
השלישי הם אנלפבתים ועדיין לא עברו את מהפכת הכתב (קריאה
וכתיבה).
=========================================
הבעיה בהתפתחות טכנולוגיות המידע והשימוש בהם

עד עתה עסקנו בטכנולוגיות שונות אולם מעתה ואילך נתמקד אך ורק
בטכנולוגיות המידע.
------------------------------------------------------------------------------------
נתחיל עם דיאלוג הנמצא בכתבי אפלטון:

האל המצרי של הכתב ההמצאות והכישוף תות (Thoth) הציע למלך
תאמוס מתנה: טכנולוגיה חדשה את הכתב. האל תות הבטיח שהמצאה
חדשה זו, תגביר את הזיכרון ותעצים  את  התבונה.

המלך תאמוס (שלמעשה מייצג את דברי אפלטון עצמו) נוזף באל המצרי
תות על המצאת הכתב:

"המצאה זו תביא לידי שכחה בנפשות הלומדים, משום שלא ישתמשו
יותר בזיכרונם. הם יתנו את אמונם באותיות הכתב החיצוניות  ולא
יזכרו את  עצמם. הדבר המסוים שגילית אינו כלי- עזר  לזיכרון
אלא  להעלאת זיכרונות, אתה  מעניק לתלמידיך לא את האמת, כי אם
את צלמה של האמת  בלבד. הם  ישמעו דברים רבים, אך לא  ילמדו
מאומה. הם יהיו כאילו יודעי  הכל, ולמעשה  לא  ידעו מאומה. הם
יהיו חבורה משעממת אשר תופיע  כחכמה, אך לא תהיה כזאת
במציאות".
-------------------------------------------------------------------------------------
כלומר כבר במעבר מהדיבור אל הכתב ישנה, לדעת אפלטון, סכנה
גדולה, המתבטאת בכך שהכתב הוא טכנולוגיה שתביא בעקבותיה מראית
עיין של למידה ולא למידה "אמיתית", מראית עין של זכרון ולא
זכרון "אמיתי" מראית עין של אמת ולא "אמת" והם יראו כאילו הם
יודעי כל ולא ידעו מאומה.

אפלטון כתב באגרת השביעית שלו (פוסטמן 2000, עמ' 16), "על כן
לא יעז אדם, ששכלו בראשו, לשים את מושכלותיו אל כלי חלש זה,
ולא כל שכן שאין ביכולתו לשנות את אשר אמר, והלא זה דינן של
מילים הכתובות בספר".
------------------------------------------------------------------------------------
הערתי במאמר מוסגר: (לפחות בספרים הדיגיטליים ברשת האינטרנט,
כמו בספר זה, אפשר לשנות את הכתוב ע"פ תגובות והערות הקוראים
ובזה אני רואה את אחד היתרונות הגדולים של המהפכה הדיגיטלית:
האלסטיות של הטקסט. הטקסט אינו קבוע אלא דינמי והוא מאפשר
דיאלוג בין הקורא לכותב).
-------------------------------------------------------------------------------------
למרות כל זאת אפלטון הרבה בכתיבה, והוא הבין שכתיבה מולידה את
הפילוסופיה, את הדקדוק, את הלוגיקה, הרטוריקה, כתיבת ההסטוריה
והתפתחות המדע. אילולא הרבה אפלטון לכתוב, לא היינו יודעים הן
את דעותיו והן את דעות הפילוסופים שקדמו לו שאותם הוא לפעמים
מצטט.
-----------------------------------------------------------------------------------------
עלינו אם כן להיות רגישים לעובדה שהשנויים הטכנולוגים של
מהפכות המידע מביאים בעקבותיהם לא רק ברכה אלא גם סכנות
והתפתחויות שליליות למינהם.

בספר זה "מהפכות המידע" השתדלתי להדגיש במיוחד את הסכנות של
המעבר לעידן התיקשוב והאינטרנט בפרק העוסק ב"צד האפל של רשת
האינטרנט". פרק זה הוא מלא וגדוש בהתפתחויות שליליות שרשת
האינטרנט מביאה (או ליתר דיוק הרוע האנושי שמשתמש בהתפתחות
הטכנולוגית של רשת האינטרנט לצרכיו השליליים והמגוונים
והשונים).
--------------------------------------------------------------------------------------
הצד האפל של רשת האינטרנט

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ldark.htm

---------------------------------------------------------------------------------
כל מי שהיום משתמש בדואר האלקטרוני רואה בצורה יום יומית כיצד
הדואר שלו מתמלא בדואר זבל והודעות המלאות וירוסים ורוגלות
למינהם.

על מעשיהם של הפדופילים באינטרנט קשה שלא לשמוע (למשל קבוצת
הפדופילים הבלגית שהשתמשה ברשת האינטרנט והסתירה את קרבנותיה
הילדות הבלגיות הצעירות שנעלמו) וכן על השימוש שקבוצות טרור
כמו אל קעידה ואחרות (המציגות בין השאר את כריתת ראשם של
קרבנות טרור כמו דניאל פרל ואחרים) עושות ברשת.  
------------------------------------------------------------------------------
חייו ומותו של דניאל פרל ז"ל

http://www.answers.com/topic/daniel-pearl

http://www.danielpearl.org


פדופילים ברשת האינטרנט בארץ ובעולם

http://stage.co.il/Stories/405661

--------------------------------------------------------------------------
כולנו שמענו כיצד אופיר רחום ז"ל, נער בגיל 17 נסע לירושלים
ומשם לרמללה בעיקבות הודעות של צעירה פלשתינאית אליו ברשת
האינטרנט הישראלית ונרצח שם בידי פלשתנאי.
--------------------------------------------------------------------------------
ראו פסק דין על הרצחו של אופיר רחום ז"ל

http://www.4law.co.il/Lea507b.htm

------------------------------------------------------------------------------------
בין השאר, רשת האינטרנט משמשת במה לקבוצות שנאה גזעניות
(המספרות על עליונות הגזע הלבן או הארי, אנטישמיות ושנאת
שחורים, נאו נאציזם גם באמריקה וברוסיה ועוד). מתנהלות ברשת
מלחמת דיגיטליות שונות (למשל בין האקרים ישראלים ומוסלמים
מארצות שונות) והרס אתרים (כמו למשל אתר "במה חדשה" שנפל קורבן
להאקרים ישראלים ומדוע? איזה עוול עשה אתר "במה חדשה"
למישהוא?).  על יתר השימושים השליליים של רשת האינטרנט תוכלו
כמובן לקרא בפרק העוסק ב"צד האפל של רשת האינטרנט" (ראו לעיל).


אם נקרא כמה מהפרסומים שנכתבו בתחילת ימי רשת האינטרנט כמו
ה"מניפסט של רשת האינטרנט" זה יכול להזכיר לנו את סיסמאות
המהפכה הצרפתית על "חופש, שיוויון ואחוה" שנסתיימה במרחץ הדמים
של הגיליוטינה הצרפתית ובמלחמות הנפוליאוניות באירופה.
---------------------------------------------------------------------------------
כמה מהמניפסטים של רשת האינטרנט

http://www.hippy.com/manifesto.htm

http://www.ifla.org/III/misc/im-e.htm

--------------------------------------------------------------------------------
המסקנה היא אותה מסקנה כמו בפרק העוסק ב"טכנולוגיה תרבות
וחברה". בניגוד לדעתה של הנאורות היצור האנושי לא הופך למוסרי
יותר עקב התפתחות טכנולוגיות המידע. הרוע האנושי מוצא לו כר
נרחב לשימוש בטכנולוגיות המידע, ואת זה אנו (משתמשי המיחשוב
והתקשוב) חווים מדי יום ביומו.

הרבה מדענים העוסקים בנושא האבולוציה של המין האנושי הגיעו
למסקנה העצובה שבעוד שהטכנולוגיה התפתחה בצורה מדהימה, הרי
ההתנהגות האנושית, המוח האנושי וה"אינסטינקט האנושי" (ווינסטון
2005) פועלים באותה צורה כמו בתקופה הפלאוליתית (תקופת האבן),
התקופה שבני האדם או ההומינואידים עזבו את העצים ועברו להתגורר
בסוואנה האפריקאית.
=====================================
מהפכת ציורי המערות וציורי הסלע

מהפכות המידע לא נוצרו במאה ה20. למען האמת מהפכת המידע
הראשונה מתרחשת בערך לפני כ70 אלף שנה כאשר האדם האפריקאי החל
לחרוט על גבי סלעים בסביבת המערה בה הוא חי.

לפני כ5000 שנה התחוללה מהפכת הכתב, במאה ה15 התחוללה מהפכת
הדפוס של גוטנברג ומאז התחוללו במאה ה20 המהפכה הדיגיטלית
שכללה את מהפכת המיחשוב והתקשוב המאופיינים ע"י השימוש במחשב
והאינטרנט.

מהפכת המידע הראשונה היא מהפכת ציורי המערות וציורי הסלע.
במהפכת מידע  זו האדם החצין בפעם הראשונה את הדימויים של העולם
שהיו בראשו, והפך אותם למיצגים פומביים.

הוא החל ליצור מורשת תרבותית ואינטלקטואלית פומבית. הוא החל
ליצור סביבה מלאכותית וליצור חפצי אמנות ומיצגי אמנות. זו
ההתחלה של האמנות, היצירתיות, מאגרי המידע הויזואליים, צבירת
ידע  ויצירת סביבה סמלית שאינה הכרחית לסיפוק הצרכים היום
יומיים.

התרבות של ציורי המערות וציורי הסלע קודמת לתרבות הכתב בעשרות
אלפי שנים. זו הייתה דרכו של האדם להביע את עצמו, לתקשר,
לדמיין, ליצור יצירת אמנות ואולי גם ליצור יצירה לצורכי פולחן
כל שהוא.

יש הרבה תופעות מפתיעות הקשורות למהפכת ציורי המערות וציורי
הסלע.
------------------------------------------------------------------------------
ראו נא מספר ציורים שצויירו לפני כ32 אלף שנה במערת שובה
שבצרפת:

דב

http://www.bradshawfoundation.com/chauvet/images/chauvet-bear2.jpg


צבוע

http://www.bradshawfoundation.com/chauvet/images/chauvet-hyena.jpg


קרנף

http://www.bradshawfoundation.com/chauvet/images/7horned-rhino.jpg


סוסים

http://www.bradshawfoundation.com/chauvet/images/chauvet-chagall.jpg

http://www.bradshawfoundation.com/chauvet/images/wavylinehorse.jpg

-------------------------------------------------------------------------------
כאשר אנו מתבוננים בציורים הראליסטים הללו אנו עשויים לחשוב
שהם צויירו במאה ה20 או במאה ה21 לספירה ולא לפני 32 אלף שנה.
אולם עלינו לזכור שמוחם של אנשי הקרו מניון שציירו את ציורי
המערות בצרפת לא היה שונה ממוחנו.

האבולוציה של המח האנושי ארעה בתקופה של כ7 מליון שנה (מתומאי
שחי בסוונה האפריקאית לפני 7 מליון שנה ועד להומו ספיאנס
שהופיע לפני 195 אלף שנה), ו30 אלף שנה הם זמן קצר ביותר לגבי
התפתחות המח האנושי.
-------------------------------------------
לוסי, תומאי ומאובנים של הומינואידים מפורסמים

http://stage.co.il/Stories/532752

---------------------------------------------
גם האינטליגנציה שלהם, לא הייתה נמוכה מהאינטליגנציה של ימינו.
כדי לשרוד בתקופת הקרח של אירופה היה על אנשי הקרו מניון
להתגבר על מכשולים רבים, למצוא מקלט, למצוא מזון, לצוד להתרבות
ולהעביר את הידע שלהם לדור הבא, ובאופן כללי לשרוד. אין ספק
שאנשים אלו היו נבונים מאד. על פי הציורים המדהימים שלהם הם
נחנו בחוש אסתטי מפותח, וביכולת וכשרון לתפוס ולהעביר לנו את
דמויות החיות שהם ראו.  

========================================
מהפכת הכתב ומהפכת הכתב האלפבתי


========================================
מהפכת הדפוס: תחילת עידן תקשורת ההמונים



=======================================
המהפכה הדיגיטלית: מהפכת המיחשוב והתקשוב


======================================
השוואה בין מהפכות המידע השונות




======================================
נספח: האבולוציה של האדם בתקופה הפרה-הסטורית




======================================
נספח: העולם העתיק


(המשך יבוא בקרוב)
===========================================
ביבליוגרפיה ווביוגרפיה והערות

דיימונד ג'. (2002), רובים חיידקים ופלדה, עם עובד, ת"א.

בקורת על הספר הנ"ל

http://www.haayal.co.il/story?id=1760&NewOnly=2&LastView=2007-08-14%2019:03:32

http://www.lider.name/crit/daimond.html

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=292804&contrassID=2&subContrassID=12&sbSubContrassID=0

http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1,2506,L-2535853,00.html

http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=3253

-----------------------------------------------------------------------
ווינסטון ר. (2005), האינסטינקט האנושי, אוניברסיטת ת"א,
ת"א.

האימרה של איינשטיין על מלחמת העולם הרביעית מופיעה בעמ' 259.

על הספר הנ"ל

http://www.text.org.il/index.php?book=0505073

http://taupress.tau.ac.il/index.php?cat=3&name=all&book=1018&nav=1

-------------------------------------------------------------------------------
לואיס ב. (2006), משבר האיסלאם, כנרת, זמורה ביתן, דביר, אור
יהודה.

על הספר הנ"ל

http://www.text.org.il/index.php?book=0604023

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=690789&contrassID=2&subContrassID=12&sbSubContrassID=0


לואיס ב. (2004), מה השתבש?", כנרת, זמורה ביתן, דביר, אור
יהודה.

על הספר הנ"ל

http://www.booknetshop.co.il/prodtxt.asp?id=37936&perur=2&t=16&c=541

http://www.notes.co.il/eshed/17914.asp

-------------------------------------------------------------------------
מקלוהן מ. (2002), להבין את המדיה, בבל, ת"א.

על הספר הנ"ל

http://www.answers.com/topic/understanding-media-the-extensions-of-man


מרשל מקלוהן

http://www.answers.com/Marshall+McLuhan?cat=technology

---------------------------------------------------------------------------
פוסטמן נ. (2000), בידור עד מוות, השיח הציבורי בעידן עסקי
השעשועים
, ספריית הפועלים, ת"א.

הערות לספר הנ"ל

http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/afalot/info1.htm

http://www.lifshiz.macam.ac.il/m/pages/m0611/m0611385a.html


אינפורמציה על ניל פוסטמן

http://www.neilpostman.org

http://news.walla.co.il/?w=//449533

-----------------------------------------------------------------------------
פרידמן ת. ל. (2006), העולם הוא שטוח, אריה ניר, ת"א.

בעמ' 96-104 עוסק פרידמן במיקור חוץ של ההודים וכיצד הרוויחו
ההודים מבאג 2000 וממשבר הבועה.

בקורת על הספר הנ"ל

http://www.text.org.il/index.php?book=0604022

http://www.tapuz.co.il/blog/viewentry.asp?entryId=710603

http://www.tchelet.org.il/magazine/magazine.asp?id=296

=======================================
פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר "מהפכות המידע"

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm

=======================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

=================================









loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
מאז שהפסקתי
לכתוב סלוגנים
כבר לא מאשרים
לי אותם...





ערד עזמוביץ...
בעצם לא משנה.


תרומה לבמה




בבמה מאז 13/9/04 23:46
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה