אמר המעתיק: מצאתי מדרש זה בגניזה והוא כתוב בלשון ארמי, היא
לשון הזהר הקדוש והוא זר לי. לא ראיתיו בספרים הקדושים. רק שם
ראיתי כתוב בשולי הגליון והוא מדרש הנסתר. וחשבתי, שמא הוא
מכתבי ר' שמעון בר יוחאי, שנשמטו בעוונות. ואחר ראיתי, שהוא
אינו ככתיבת רשב"י, אולם נחמד הוא ויפה הוא למשכיל מאוד כולו
מחמדים. ועל כן באתי אני הקטן להעתיקו ללשון הקודש למען ירוץ
בו הקורא:
"לא טוב היות האדם לבדו" פתח ר' זירא: והרי אומרים האנשים "כל
שעושה הרחמן לטובה הוא עושה." ככתוב "זכר ונקבה בראם וכתוב
אחרי כן: "והנה טוב מאוד". טוב זה יצר טוב, טוב מאוד זה יצר
רע. כל מה שאינו טוב הוא דברי רצון בני אנוש, שניתנה להם רשות
להעמיד ארץ חדשה ורקיעים חדשים בגין כך שהקב"ה מקשיב לקולם של
העוסקים בתורה ומכל דבר שמתחדש בתורה על ידי ההוא שמשתדל בתורה
עושה הקב"ה רקיע אחד ככתוב "הנני בורא שמיים חדשים וארץ חדשה".
וכאשר עוסקים ישראל בתורת אמת ובחכמת אמת אלה רקיעי אמת וארץ
אמת וכאשר חותמים ישראל תורת שקר וחוכמת שקר "איש תהפכות" הם
"לשון שקר" ואלה רקיעי שוא וזהו שאמרו המרגלים ארץ אוכלת
יושביה. והוא שכתוב "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב
ואת המות ואת הרע". וזה "דרשו טוב ואל רע" וזה "דרשוני וחיו"
ללמדך שאין חיים אלא בתורה. וכתוב לימדו היטב דרשו משפט,
ותרגומו תבעו דינא. בעולם הזה כפי שכתוב "ישב עולם לפני אלהים
חסד, ואמת מן ימצאהו?".
והיו הדברים שמחים וחופה של אש סביב והיה ר' יוחנן יושב ור'
זירא עומד לפניו ודורש והיו פניו מאירות כזיו השמש ומילותיו
עולות אל עתיק היומין. והיה חבל נביאים קרב אליהם והיו מרקדים
לפניהם שותים ומזמרים. קם בן עקיבא ואמר קול שופר אנכי שומע,
שמא בן דוד בא. אמרו "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי
איש לאהליו ישראל". השופר שופרנו, אנחנו המצאנו את האושר. "כל
העדה כולם קדושים" לא לנו חוק ומשפט ולא מלך.
אמר לו ר' זירא שב. "קול ענות אנכי שומע" שמשיחי שקר הם בני
רקיעים של שוא. עליהם הכתוב אומר "האומרים שלום שלום ואין
שלום" וזה הוא שכתוב "כי נבערו הרועים ואת ה' לא דרשו על כן לא
השכילו וכל מרעיתם נפוצה:" אלה בני רקיעי של שוא שהם בני המזל
שאין להם דין ואין להם דיין והקב"ה אינו משגיח בהם וכאשר ישראל
כך הקב"ה אינו פוקד את האילה ואינו זוכר אותה ואורו אינו שורה
ביניהם. כמו שאמרו אין מזל לישראל.
וזהו שנאמר "אשר עשה האלהים את האדם ישר והמה בקשו חשבנות
רבים:" שאינם עושים רצון קונם כפי שראוי אלא הולכים אחרי ההבל
ויהבלו שכבר אמרו וכי לאושרי אנכי נתון כי אם לפועלי. שכל אשר
עוסק בתורה כפי שראוי יש לו דין ויש לו דיין ויש לו חברותא ויש
לו עזר כנגדו ותורתו וזרעו עומדים לעולם ככתוב "כי כאשר השמים
החדשים והארץ החדשה אשר אני עושה עמדים לפני נאם ה' כן יעמד
זרעכם ושמכם". |