[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








סקירת ספרו של קן וילבר "A brief history of everything".  

נניח שהייתם צריכים לבחור בספר אחד המסביר באופן המלא,
האינטיליגנטי, והברור ביותר את היקום כולו, את המין האנושי
בפרט, ואת התפתחותם ומהותם של כל הישים, מופשטים וחומריים גם
יחד. באיזה ספר הייתם בוחרים?

עד לפני שנה לא קראתי אף ספר שיכול אפילו להתקרב לקרסוליים של
הגדרה העצומה והיומרנית הזאת, היום אני יודע שהוא קיים. לספר
הזה קוראים "היסטוריה מתומצתת של הכל"  -
 (Shambhala publications - 1996) A brief history of
everything
והוא נכתב על ידי קן וילבר: חוקר, מדען, מורה, מספר סיפורים,
ופילוסוף אמריקאי בן זמננו (ראה קישור לביוגרפיה בסוף המאמר).

"היסטוריה מתומצתת של הכל" הוא אכן המפה העשירה, המדוייקת,
והשלמה ביותר של האדם והיקום, כולל מהותם, היווצרותם
והתפתחותם, מהרמה הבסיסית ביותר ועד לפרטים הקטנים. תימצות
רעיונותיו העיקריים של הספר והסברתם במאמר קצר זה אינם אפשרים
בעיני, במיוחד אם נביא בחשבון ששלוש מאות וארבע עשרה עמודי
הספר מהווים בעצמם תימצות של אחד עשרה ספרי המחקר הקודמים שלו,
ושל יותר מעשרים שנות עבודת מחקר והגות מאומצת. להבדיל מרוב
ספריו הקודמים של וילבר, ספר זה מיועד לקהל קוראים כללי, ולא
רק לאנשי אקדמייה, אך הקריאה (באנגלית) דורשת ריכוז וידע כללי
נרחב במגוון תחומים. במאמר זה אנסה רק לתת "טעימה" מחלק
מרעיונותיו של וילבר, ולהציג את קו החשיבה היחודי שלו.

אדם המנסה להגיע להבנה מעמיקה ואמיתית של היקום ושל עצמו, משול
לנמצא באולם עצום המלא  באוצרות, צעצועים, רעיונות, הסברים,
תיאוריות ועצמים שונים המשמיעים קולות פיתוי ומתחרים בינהם על
תשומת ליבו. כל אותם אוצרות נאספו בעמל, גאונות והתעלות של
אנשים בודדים לאורך ההיסטוריה, התפתחו אחד על גבי השני, וביחד
יצרו מעטה סמיך ומבולבל של מידע שלמרות אינספור קוים מגבילים,
עדיין נראה סותר ובלתי ניתן לשילוב. אין פלא אם כן, שמעטים
בלבד, פילוסופים או לא, ניסו ברצינות לסדר את כל הבלגן הזה
לתפיסת עולם הרמונית קוהירנטית וכוללת אחת.

ברגע מסויים בחייו אסף וילבר כמות עצומה של תרשימים, היררכיות
ודיאגרמות ממגוון תחומים כמו ביולוגיה, פיסיקה, פסיכולוגיה
חברתית והתפתחותית, פילוסופיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ודתות
ומסורות שונות, בעיקר מהמזרח, ופרס אותן על רצפת ביתו. הוא
החליט ליצור תרשים אחד שיכלול בתוכו את כל האמיתות והמידע
שקיים בכל אותם תרשימים. לאחר כמעט שנה של מחקר, נסיונות,
וחשיבה מאומצת, בנה וילבר תרשים המחולק לארבעה רבעים המייצגים
כל אחד מימד אחר, וניתן להשלכה על כל האובייקטים ביקום,
חומריים או מופשטים. וילבר קורא לכל האובייקטים "הולונים": דבר
שלם שהוא בו זמנית חלק ממבנה גדול יותר הנוצר ביחסי גומלין עם
בני מינו האחרים. הוא מדגים את קיומם של ההולונים בכל אחד
מארבעת רובדי המציאות, ומראה כיצד ניתן למצוא ולהבין מבנים אלו
ולאיזה חוקים הם מצייתים. שני הרבעים העליונים בתרשים מתייחסים
להולון כיחידה בודדת ושלמה, ושני הרבעים התחתונים מתייחסים
לחברה המורכבת מהולונים המקיימים יחסי גומלין. חלוקה נוספת
בתרשים, בין הרבעים השמאליים לימניים, נובעת מההבחנה בין המימד
החיצוני/אובייקטיבי של כל הולון, לצד הפנימי/סובייקטיבי
שמחוייב בפרשנות ולכן יותר פרוץ ושנוי במחלוקת.

ניקח לדוגמא חוויה אנושית ישירה ופתאומית של אור פנימי בוהק
מלווה בתחושת חיבור לעולם ולשאר ההולונים שבו, בדומה ל"סאטורי"
או לחוויה מדיטטיבית אחרת. לחוויה זאת רישומים פיזיים של
תנודות חשמליות וכימיות במוח (הרבע הימני עליון) אך מייד אחרי
שהיא עוברת ינסה החווה להסביר אותה, בינו לבין עצמו, תוך שימוש
במילים ובמושגים תלויי תרבות (רבע שמאלי תחתון) אך גם תלויי
מבנה חברתי (רבע ימני תחתון) ועל פי הכרת תודעתו שלו (רבע
שמאלי עליון). יתכן שחלק גדול מכל אותן חוויות אישיות שהיוו
טריגר ליצירת דתות ותורות חדשות לכל אורך ההיסטוריה, היו דומות
בבסיסן, אך פרשנויות שונות ותרבויות שונות הפכו אותן ל "סיפור
אחר לגמרי".
תפיסה אינטגרלית של אירוע כזה דרך כל ארבעת הרבעים, היא מתקדמת
ושלמה יותר, וככזאת יכולה לקדם את החווה הלאה, מבלי שישאר
מאחור עם פרשנות חלקית ולא מדוייקת. זה נשמע כמעט טרוויאלי,
אבל קשה להגזים בחשיבות ההבנה של וילבר לגבי הבעיתיות של ראיית
עולם שאינה מביאה בחשבון את כל ארבעת הרבעים, במיוחד שמביאים
בחשבון שכמעט כל המידע והתאוריות שנצברו עד עתה התייחסו בכל
פעם לרבע אחד מהתרשים, או לשני רבעים, תוך ביטול (במודע או שלא
במודע) ההיבטים והחשיבות של אותו נושא הקיימים בשאר הרבעים.
וילבר מראה כיצד יכולה תיאוריה חלקית להיות אמיתית ומועילה עד
לשלב מסויים, אך מזיקה מעבר לשלב זה, וחייבת להיתפס כחלק
מקונטקסט רחב יותר של שאר הרבעים כדי להיות שלמה.

וילבר מציין שאחד הנזקים הגדולים של העידן הפוסט מודרניסטי
הנוכחי הוא בכך שרבים מאמינים שבגלל הסובייקטיביות אין כלל טעם
לחפש את האמת, ולנסות להיות חכם או צודק, וטוען שזוהי הקצנה של
האמיתות הפוסט מודרניסטיות החשובות, הגורמת לכך שבכל תחום חוץ
מהמדע האמפירי (וגם המדע עצמו בעקבות הגילויים של חמישים השנים
האחרונות) נחשב כלא "אמיתי" מספיק, כך שהחיים הופכים שטוחים
וחסרי משמעות ומתייחסים רק להיבטיים כמותיים חיצוניים וטכניים,
שהם קלים יותר למדידה. גם פרשנות סובייקטיבית יכולה וצריכה
להיבחן ולהימדד, וישנם קריטריונים מוסכמים ומקובלים המתאימים
לכך.
רובם הגדול של הדברים שכותב וילבר נמצאים בצורה זאת או אחרת
במקורות אחרים, וילבר הוא מעל הכל תלמיד מצויין, שמקשיב ובוחן
כל רעיון, אך רואה את התמונה השלמה ואת מקומו של הרעיון בתוכה,
ונזהר שלא להיות אקלקט שמדביק כל מה שבא ליד. הוא מוכיח את
טעויותיהם של המורים, המסורות, השיטות, והתאוריות שתוך כדי
נסיונן להגיע לאמת הולכות בדרך חלקית, אגרסווית, מעוותת או
מטעה. היקום הוא מקום מורכב, וכבני אדם זכינו למנות גדושות
ביותר של מורכבות, שמתבטאת גם במספר הקילקולים, הטעויות,
והבעיות שמשתנות בכל שלב אבולוציוני ותודעתי שאני עוברים.
וילבר אינו מתחמק מאף אחת מהשאלות ההעקריות בכל אחד מהתחומים,
ומצליח לשבץ את כל התשובות בפסיפס מרהיב שמילא אותי באושר,
וגרם לי להרגיש שאפשר ובעיקר כדאי להבין את היקום ואת עצמי
באופן משמעותי, מלא, וטוב יותר.

for more information about Wilber's work, go to
www.worldofkenwilber.com







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
"קיבינימט! לא
מצליח למצוא את
זה"


יש לך אוזן קשבת
באגודה לאנשים
מאותגרי גודל.
התקשר עכשיו ל-
זה-קטן-יגדל-1


תרומה לבמה




בבמה מאז 18/1/04 17:26
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אורן אנטין

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה