New Stage - Go To Main Page


באר שבע הייתה לוהטת מדי מכדי להתהלך בלי מטרה ברחובות או
להתעכב על עניין שאינו מלהיב בצורה מוחלטת. וסגן ראש העיר,
יונה אלפסי, שישב בבית הקפה "ערבה" בצלו של סוכך ירוק-לבן
שמרקם פסיו הירוקים כבר כמש לגמרי, נראה היה כמי שירד מנכסיו
ולפי שעה אוצר איזו מראית עין של הגינות.
זו 1993. עדיין מיזוג בתי הקפה לא קנה לו איזושהי תפוצה שהיא
מעבר לאנקדוטה רופפת והזיעה נטפה מעניבתו של אלפסי וזוחלת אט
אט, הרטיבה את כל בטנו ואת חולצת הכפתורים הלבנה הארוכה
והחליפה ברוח הקברנים. שועלי עיניו נכבשו על ידי משקפיים
שחורות, עם מסגרת עבה, שהדגישו את סיפון שיערו המלא, בצבע
הפחם, פרי צביעה. שפתיו היו עבות ואדומות - מלאות בשר, כשל
כושית. ועל רגליו, המכנסיים המגוהצים האפורים, גדולים מעט
ממידות גופו, הוצבו במקומם על ידי חגורת עור חומה.
על אף שכל סבר פניו הצהיר קדרות פריכה ואיזו מין הסכמה של קבלת
הדין, הופעתו בכל זאת הייתה מהוגנת ביחס למה שכולם ידעו עליו
ולאופן שראוי היה להתלבש בו באקלים, במקום, ברוח הדברים.
מה היה רוח הדברים? על כך ניתן דווקא לענות בפסקנות: יונה
אלפסי היה מחוק  לחלוטין מבחינה פוליטית. מזמן לא היה מישהו כל
כך חסר סיכוי בסביבה. הוא היה ללעג ושנינה בסוף השבוע האחרון
וגם בזה שלפניו. אפילו הילדים ידעו שהוא לא ישרוד בבחירות
המוניציפליות הקרובות. אם מותר לעשות פשע אבל אסור להיתפס,
אלפסי נתפס ושוב הפעם נתפס. במיוחד דיברו על פרשיית השחיתות
האחרונה וגם אמרו שרצח מישהו, אבל כאן לא ידעו לומר את מי. על
כל פנים, נראה לכולם שהוא הגזים אפילו ביחס לפוליטיקאי.

אווירת רקב נישבה מכל עבר והקיפה את הגוש השחור-אפור, גופו
הרשמי של סגן ראש עיריית באר-שבע - הריח המתוק של פלאפל זיגדון
המעורב בבקלאוות הפלאפלים המתחרים, החמיצות בקרבה אל הזונות,
שווארמה צ'ומפי הריקה מאדם, המבצעים של רחוב הפלמ"ח, מסעדות
סיניות כשרות, סלטי כרוב בגוונים כלשהם הנתונים לחסדי האוויר
החמים המשתולל בעיר, חנויות שמציעות עגלות תינוק, הבוטנים
הרותחים של אברהם אמריקה - ואל אותה מושחתות נסתפחה נשורת
ריקבונו הפנימי של אלפסי. המדרכות היו הרוסות ותשושות, כמו רצו
לבנות מזרקות בכל מקום על ידי קבלנים מקורבים. העיר נראתה
כאילו נבזזה אחרי קרב ארוך וקשה, לאחר תבוסה ברורה. עניין
החלפת המדרכות כל שלוש שנים - המון מתפרנסים מזה. העובדה הייתה
מוכרת לכולם. אבל בניגוד לכולם, אלפסי, בעל השפתיים המזיעות,
לא רצה להצפין אותה, את השחיתות, אלא דשדש בה בשאון רב,
בטבעיות, כחייל הנושא בגאווה את תת-המקלע.  

אלפסי ישב בבית הקפה עם שאול סומך, כתב ותיק של עיתון מעריב,
ושניהם צחקו בשל חיקוי לא ברור. כולם אז (לאורך 1993) חיקו את
כולם, אולי כדי להצהיר על הנורמליות שלהם עצמם. אלפסי, שהיה
לבוש כגביר משטטל אירופי - אציל פולני חורפי ומהודר שפותה אל
בית קפה שרוב ולא-יוצלח! - הציע לכתב של מעריב סיגר.
כשהעיתונאי סרב, אלפסי הכניס אותו לכיס, בחיוך נוסף. הוא לא
תכנן לעשן את הסיגר, רק להציגו.
הם שוחחו על עוד משהו ואחר כך אלפסי דיבר בגנותו של חיים
זורין, כתב המקומון העצמאי "באר שבע", מי שפתח והוביל את
המתקפה אשר הביאה את אלפסי למצב הנוכחי. "באר שבע" היה אחד
מאותם מקומונים בגיליון שממדיו מחצית עיתון רגיל, שהיו טבולים
בצבע סמיך ממש עד עיוות הדפים. תבנית דף העיתון הזעירה נקבעה
כך שאפשר יהיה לדחוק את העיתון מתחת לבית השחי כשסוחבים ביד
גרעינים שחורים ולבנים לסוף השבוע.
לא נמצאתי בפגישה זו, אבל כך, פחות או יותר, זו התנהלה.
אלפסי אמר: "למשל, חיים זורין כתב שכל עסקי העיר התאומה הומצאו
רק כדי שאוכל לטוס לשוויץ. על מה הוא מדבר שם? לא הייתי בשוויץ
אפילו פעם אחת. מאיפה הוא בכלל המציא את שוויץ? חיים זורין הוא
בחור טוב, אבל שיעשה את העבודה. איך הוא לא מבין עד כמה חשוב
לעיר שתהיה לה עיר תאומה. זה המפתח להצלחה של הנוער".
"אתה מדבר על פרשת לוזאן?", שאל כתב מעריב, אולי מתוך נימוס.
"היה משעמם נורא בלוזאן, קור חמורים, איך הוא יכול היה לכתוב
שרציתי לנסוע לשם בכלל. אני נוסע לחו"ל כדי לגייס כסף לעיר
הזאת, כדי שאפשר יהיה לבנות מתנ"סים, שיהיה בשביל מה להעלות
לנו את המשכורות", את החלק האחרון אמר בחיוך: לא הצליח להתאפק
שלא לומר אותו.
"עיתון באר שבע דופק אותך באופן מאורגן מראש", ניסה שאול סומך.

"זה רק חיים זורין עם השיניים שלו. מאפיה עשה ממני. אני
מאפיונר? ברכילות שלהם דווקא כתבו נחמד, על האלפא רומאו החדשה
שקניתי".

חם היה כאמור מכדי להגות בדברים אחרים. ונראה כי בצל, מתחת
לסוכך המפוספס בירוק, היה רע במיוחד, כי עופפו שם הזבובים
שנסוגו מן השמש, כשבבי תירוצים. הם לא התקרבו לאלפסי אבל הכו
גלים גלים את שאול סומך, כתב מעריב, שהיה מנופף בידו בלאות תוך
כדי שהוא מדבר, משלים עם היותו מקור משיכה לחרקים. ולמרות
החום, בצורה הפוכה לזו שראוי היה שתהיה, ידעה העיר יוזמות על
גבי יוזמות, ארמדה של רעיונות עסקיים: פלאפל מקומי ניסה להקים
סניף בתל-אביב, נפתח באר קטן סביר, רשת של סופגניות זרעה
שלוחות בעיר, עם כמה חנויות שמכרו רק סופגניות, הוקם סניף חדש
של הסופר-פארם, אלפסי עזב את הליכוד לטובת אלתור מפלגה עצמאית,
בתוך האוטובוסים הציבו טלוויזיות קטנות שיוכלו להקרין פרסומות
אלקטרוניות לנוסעי התחבורה הציבורית, בגלידה באר שבע הצליחו
ליצוק גוש קפוא בטעם טרופית, והיה מדור מוזיקה ראשון בעיר של
כתב אחד, במה שנראה כמראית עין של מצב תקין.
"אז מה יהיה בבחירות?", אמר שאול והוסיף בחנופה: "נראה לי שאתה
בסוף תפתיע את כולם".
"מה אתה אומר על שם המפלגה?".
"שם יפה".
"שם יפה למפלגה, 'למען', נכון?"
"כן,  שם יפה".
"הברקה הברקה. תדע לך שראש העיר רועד מהשם הזה. רועד. ואל תשאל
איך אני יודע את זה".
"להזמין לך פחית, אלפסי? מאוד חם".
"לא, לא חם לי בכלל".

לקראת הבחירות, העיר התעשרה בקמטי תמונות של הפוליטיקאים,
המנסים לבייש זה את זה באופנים שונים, גבובים על קירות פח.
בדרך כלל היו הקנטות אלה קשורות בחריזה ובשם הפוליטיקאי שנגדם
התחרו: לבד מחוסר המעשיות שבכך, היו עוד הרבה נקודות השוואה
בין כרזות הבחירות המוניציפליות לשירה. הבחירות המוניציפליות
עשו רק טוב לסבר הפנים החיוור של העיר. אולי זו צריכה הייתה
להיות התפאורה האמיתית, מתאר הקבע של באר-שבע, ולא המזרקות
והשטחים הירוקים, דקורציה קולוניאליסטית ברוח מרכז הארץ. הרי
אלה לא הצליחו לקנות אחיזה בנגב. אחרי הבחירות הגנים הציבוריים
מעלים עשבים שוטים והמזרקות מתפרקות ומתייבשות ומתבטלות.
מדי פעם חלפה מול בית הקפה מכונית והעלתה צלילי מוזיקה -
והאנשים ישבו בה, במכונית, זועים ומרוצים. אלפסי לא יכול היה
כבר לחכות לעוד חודש, כשמערכת הבחירות תגיע לישורת האחרונה. אז
ייסעו עשרות המתכות המצוחצחות  - טנדרים וג'יפים ומכוניות
פרטיות - ועל עורפן זוהרים ומתוחים שלטי הבחירות, וישמיעו את
הג'ינגלים של המועמדים למועצה ולראשות העיר, וביניהם הג'ינגלים
של מפלגת 'למען' של סגן ראש העיר. הם יצפרו לאנשי באר-שבע
הטובים, העסוקים בענייניהם, וינסו ליצור דרמות ולאגף דרמות
אחרות - זוהי פוליטיקה ואלפסי אהב מערכות בחירות. כל בזאר
הדמוקרטיה הזה מחויב להיות תולדה של הדחקה מינית כבירה. טבעו
הבסיסי של האדם, מן הסתם, הוא איזה סוג של אקסהביציוניזם,
עירום בפומבי, משכב קרקסי עם מספר שותפים רב ככל האפשר, שבו
הוא מציג פסטיבל של גיוון וסטיות, וכשאינו רשאי לעשות את זה,
נדחק להכיר בדמוקרטיה המודרנית (בשונה מהדגם האתונאי). כבר דה
אונמונו המליץ לגיבור שנפל למלנכוליית-אהבה להיכנס לפוליטיקה,
כדי לשפר את מצב רוחו ולהישלף מן הדיכאון והמרה השחורה. הקשר
בין היצר המיני לפוליטיקה מוניציפלית אף פעם לא הוברר בצורה
מדעית. משום מה, אנשים מייחסים לפוליטיקה הארצית חשיבות יתר
מול זו המתרחשת בקירוב אליהם.
"חיים זורין מסוגל לכתוב הכול. אפשר לחשוב שרצחתי מישהו", אמר
סגן ראש העיר בחיוך רב משמעי לשאול סומך. התזמון של התחקיר היה
איום מבחינת אלפסי - בה בעת עם עזיבתו את הליכוד. באחרוני
התומכים שלו זרעו התחקירים פקפוק נוגה. מדוע בכל זאת לא נראה
כעוס? ייתכן שמפח הנפש ממצבו הפוליטי והייאוש מהחום סתרו
וביטלו זה את זה.
אותו כתב מעריב, אותו שאול סומך, שנתלווה לאלפסי, היה קטן
מידות. הוא לא היה באמת נחמד. הוא נראה כמו דמות הרע בסרט
מצוייר. חבוש כיפה (גם חיים זורין, שחשף את פרשיות השחיתות של
אלפסי, חבש כיפה) ולקקן, בעל עניין לא פתור בתנועות הצבא. רק
כך היה אפשר להשתיק כתבים חטטנים, באמצעות אנקדוטה צבאית.
כאילו העולם הוא איזו שלוחה, איזה נותן שירותים, של צה"ל. הוא
היה פחות מוצלח מהכתב של ידיעות אחרונות, ידעו כולם, ואפילו
מזה של עיתון חדשות, שעדיין פעל אז, באופן מעט מניה-דפרסיבי.

פניו הנפוחות, המרובעות, של אלפסי, אבל הרזות, התכסו באיזה גון
תכלכל. הוא מתח את רגליו לפנים אל מתחת לכסא בשולחן שעל ידם,
אשר היה ריק מיושבים: זה היה בערך הרגע שחלפתי ממול, מנסה
להראות שקוע בשרעפים מול אלפסי ושפתיו הבשריות הנוטפות זיעה.
אין לכך קשר, אבל בליל אמש, נקלעתי לתוך סיטואציה מוזרה
שאופיינית לימיי האחרונים בבאר שבע. כשאני מסתובב לבדי בשעה
עשר בלילה, נעצרתי על ידי המשטרה, באשמת הליכה עם סוודר הפוך.
הכל היה בימים האלה, בשנה האחרונה שלי בעיר באר שבע, כחלום.
מעשיי במרבית השנה האחרונה בבאר-שבע: בעיקר ישבתי מול שני
סניפים של מסעדות בייגל טוסט שהיו פתוחים עשרים וארבע שעות
ואכלתי בייגלים עמוסי זעתר עם חברים, בדרך כלל עיתונאים
מהעיתון שלי, "הנגב", או מהעיתונים המתחרים. הבייגל היה נכנס
לתוך פה הטאבון לאחר שהוסף לתוכו פלפל שחור וביצה קשה ואז יוצא
מהביל וטעים, וכשנפתח היה קרום מוצרלה לבן קרוש בין שני
החצאים.
אבל, כאמור, הלכתי אמש לבדי ונתקעתי עם השוטרים. הייתי צריך
להוכיח להם שאני עיתונאי ששמו מופיע במקומון. הם שחררו אותי
בשמחה. הם היו צעירים, והריחו משום. כנראה גם מאותם
בייגל-טוסטים ששיגעו את העיר. אחד השוטרים אפילו הפעיל את
הסירנה, כדי להעניק משנה תוקף לעבודתו. הם לא היו רעים: אחד
מהם היה תלמיד של אמי, הסתבר אחר כך.
לפני שנעצרתי, ראיינתי חקיין עלוב אחד, בעליו של אולפן הקלטות
ננסי. הוא עשה חיקויים של גולדה מאיר ועוד ראשי ממשלה וכמה
פוליטיקאים מוכרים אחרים, בדרך כלל כאלה שהלכו לעולמם דווקא.
הוא היה חקיין סטנדרטי אבל העובדה שהתעקש להמשיך ולהציג
חיקויים של גולדה מאיר נראתה לי אז כאיזה משהו עם משמעות מעבר
למה שהוא עושה (חיקויי גולדה במובן של חיקויי אנשים מתים).
קל להתמקד בגולדה, אבל אז שוכחים שאם יש דבר שאין בו תועלת הרי
זה הכפלת כמות השרים וראשי הממשלה באמצעות אותם חקיינים.

אף שהסתרתי זאת, את אלפסי מובן שזיהיתי. תמיד הייתה לי הערכה
מיוחדת למושחתים. הם היו משהו! אבל בראשי הנהנתי רק לכתב
מעריב, שאול סומך, כי הייתי נבוך מהמפגש עם הפוליטיקאי הנודע
ברבים. ועדיין, גם בגילי המבוגר, אני נוטה להסתנוור מאנשים
שעשו משהו בחייהם או לפחות הרעישו מאוד.
כאן המקום להודות שעד אותם צוהריים בקפה ערבה לא ראיתי
פוליטיקאים רבים במו עיני, וגם אחר כך לא אראה, כי אפנה
לכיוונים אחרים, יתכן שלא נכונים. בשדה התרבות מרב הסיכויים
שלא תפגוש אנשים מעניינים באמת. הייתי שמח אילו הזדמן לי לראות
יותר פוליטיקאים - שיהיו מושחתים ולא מושחתים, מצחיקים
ומשעממים, כל עוד הם מכהנים.
פוליטיקאים לשעבר, נטולי סמכות, אין זה מעניין לפגוש. כמוהם
פגשתי רבים, אפילו שרים לשעבר. אבל פוליטיקאים מכהנים - אם הם
כבר שם, מוצפי עוצמה ותשוקה, למה שלא אפגש אתם? מי יעצור אותי
מכך? מי ימנע ממני ללחוץ את ידיהם בחום ולתחוב אצבעי אל האזור
שמתחת לגרונם, אל אזור שיער-החולצה, כשבפי איזו האשמה מחמיאה.
אני ודאי נראה כאיזה מאן דהו שהתהלך כל חייו בלי לפגוש אנשים
חשובים, והקורא חש שהוא השקיע את עתותיו היקרות בעיון בסיפורו
של אדם שלא חווה דבר הגון בחייו, אבל זה כי העלמתי עובדה
מסוימת, מתוך צניעות או אולי מתוך שאיפה לחיטוי ולקוניות: פעם,
שלוש שנים לפני המקרה הזה, כשהייתי ילד בן 14, ראיתי את ראש
הממשלה, יצחק שמיר. זה היה בטקס גזירת סרט לשכונה חדשה, ברובה
של יוצאי גרוזיה. כל הדרך למפגש עם שמיר, נמלאתי מחשבות מה
אגיד לו אם ילחץ את ידי, אך הוא - אולי בעצת יועציו? - ויתר על
כך. והרי תכננתי לפתוח עליו את הפה. לא אותי, נער בגיל העשרה
עם סדר יום, תקנה לחיצת יד. אני חושב שהוא לא לחץ יד לאיש
באותם צוהריים. הוא נראה מוטרד, שחפי גביניו היו חתומים על
עיניו, זועמות. יתכן שרגז על כך שלא היה שם סרט. וחוץ משמיר לא
ראיתי אף פוליטיקאי, עד אלפסי (למעשה, ראיתי את חבר הכנסת
והחידונאי שבח וייס בעת ביקורו בבאר שבע בשבוע הספר של 1991
אבל זה משהו שראוי לסיפור נפרד ולא להערת אגב בת פסקה וחצי).

בית הקפה ערבה: אלפסי היה מפורסם ומושמץ בעיר, כשם שאהיה אני
עוד מספר שנים לא גדול. אבל לי לעולם לא יהיה כל כך הרבה
סגנון. עד מותי לא אראה כל כך הרבה אפסות מוסר באדם אחד - אדם
שכל משפט ומשפט שאמר נועד להראות
עד כמה מרוחק הוא מהשאיפה שלא להזיק - אמן! - אבל זה קרה אז,
במקום שכוח אל, מתחת למלון "ערבה", עסק שמנסה למכור תכשיטים
מזויפים מפלסטיק לתיירים ולהצמיד קפה אפרפר למובטלים ששוחחו על
פוליטיקה ולפוליטיקאים.
פניו העייפות של אלפסי, לחייו התפוחות שנראו כמלאות באוויר,
כמו שהיה אז בנייק אייר - את כל פרטי פניו אלה רשמתי במוחי עד
היום. גם אני הייתי לבוש מוזר, בעצמי, לעזאזל. הייתי מסייל
ברחוב עם אקדח מים ריק ומשקפי שמש. מה חשבתי כאשר עשיתי את זה?

נראיתי מוזר תמיד, אף שבאותו רגע שעליו אני מספר, רגע המפגש
שלי עם יונה אלפסי, לא הייתי עם משקפי שמש. עבדתי אז במקומון
"הנגב". התחילה פריצת להקות הרוק הצעירות לתרבות הישראלית ואני
דיווחתי עליה לתושבי באר-שבע - ואלה, בתגובה, לא התאוו לשמוע
על כך. קורט קוביין ונירוונה הוציאו את "מריח כמו ריח הנעורים"
והיו להקת זקני צפת ואיפה הילד - היום אתה יכול להבין את
משמעות השמות, העיסוק בזקנה ובעלומים, בעשור שבו הזקנים הפכו
לנבלים, חקיינים פתטיים של גולדה, זו גם אשמתי, כעיתונאי צמא
דם, בעבור סכום שאז היה 400 שקלים, עניין שאני מנסה לכפר עליו
כיום בהיותי מושמץ וגולה מאהבת האנשים, האנשים, ההמון, האנשים
החשובים לי כל כך, כאותו אלפסי מגונה עם עיניו הכבויות והחולצה
שכולה רצינות ואירופיות (מזרח אירופיות), בה היה רוחץ בזיעתו
שלו, מוקף תמיד, עד הרגע האחרון, בעיתונאי-חצר ובלהק חנפנים.
בבאר שבע היה אז רק מקום אחד להופעות, "המקום של שוקי". הוא
קנה שטחי פרסום גדולים בעיתון שלנו ולכן נשלחתי לסקר שם הופעות
וכל מיני אירועים. נטיתי לכתוב ביקורות שליליות: זו הייתה
האופנה במקומות שמחוץ לבאר-שבע. היא התנגשה מספר פעמים עם
המציאות המקומית. הבעלים והמנהלים של "המקום של שוקי", למשל,
סירבו להיפגש מול ביקורות שליליות, אפילו כאלו שהן שליליות
למחצה, ושלחו כתבי תביעה ברוב הפעמים שכתבתי את דעתי על משהו.
ואז נדרשתי לרשום כתבות התנצלות - דבר שהכניס לי עוד כסף, היות
וכתבתי פעמיים. אבל כתב תביעה רציני קיבלתי רק כשערכתי מוסף
פרסומי בנושא בריאות, והענקתי כותרות מוזרות מדי לקליניקה
למדרסי רגליים.

העיתונאים של באר שבע הם אנשים מוזרים ומשוגעים כולם, אולי
מקבילים לקברנים או למוהלים במסורת ההומור של כרכים ואומות
אחרות. אין קשר בין תפקיד העיתונאים הנהדרים של באר שבע בחברה
לבין מקביליהם בכל מקום אחר בעולם. ולכן הלבוש המוזר שלי לא
נראה מוזר כלל ועיקר.

בסמיכות לאותה חברות שנפתחה ביני לבין אלפסי, נעשיתי גם ידיד
אמת לחיים זורין המקסים, אויבו הגדול, שעבד בעיתון המתחרה לי,
שהמערכת שלו נמצאה מאה מטרים מהעיתון שלי. זורין היה
אינדיבידואליסט של ממש. הוא דיבר כמעט אך ורק דרך זרם התודעה.
נאמר שאלת אותו שאלת מה-בכך, "מה שלומך?", בעת שישב ב"בית
הפנקייק והפול" והתמקח על המחיר. "הדולפינים דולפינים, מה
להגיד?", אמר. אהבתי אותו מאוד.
התחברתי במהירות עם רבים מהעיתונאים. ביניהם היו הומוסקסואלים
בארון, בתולים, דתיים, היה כתב אחד לענייני מושבים עם כובע
פונפון ומכנסיים משובצים אדומים, מכנסיים סקוטיים מסורתיים,
והיו נרקומנים ומורים בדואים המנצלים את העיתון למפגשים
מיניים, בנים של חברי מועצת העיר, אנשים שמוגשים כלפיהם כתבי
אישום בנוגע לכמה סעיפים, רבנים, אנסים, כולם אהבו את העיתונות
עד כדי כך שהיו נרדמים באוטו, במערכת, בראיונות, בבתי הקפה.
מסירות אמיתית כזו למקצוע לא אראה עוד.  
התחברתי כמעט עם כולם. היו כמה פחות נחמדים, שלא הצלחתי לפצח -
בדרך כלל, באמת היו אלה כתבי הספורט. אחד מהם עבד במקביל כמנהל
של סניף בנק הבינלאומי יעלים, שנמצא ליד גשר שמכונה "הגשר",
בשכונה ה', שם נמצא גם הבנק של אבא שלי. כתב הספורט שנא אותי -
האם ידע עליי משהו שאיני יודע? וכל כך רציתי להתחבר אתו: הוא
זכר ראיונות שלמים בני שעות בעל פה. ראיונות משעממים כל כך הם
היו! איך יכולים אנשים לומר דברים משעממים כל כך!
גם עם אנשי המנהלה והפרסומות ניסיתי להתחבר, בלי הצלחה. גם
היום קשה לי שלא להתאהב בבחורות ממחלקות שונות באותה עבודה. גם
חיים זורין היה מאוהב כל הזמן. הוא היה בן עשרים ותשע ויצא
לדייטים, מהם הוא חזר שבור לב, לישון בפז'ו הכחולה שלו,
שהתפרקה לאט לאט. דיברו על גבי שעבדה במחלקת הנהלת החשבונות של
העיתון שלי, ששברה לו את הלב, עם החיוך הנבזי שלה, שנראתה
כמסוגלת לכול.  





כאן אני רוצה לספר על הפעם הראשונה שבה נפגשנו, אני וחיים
זורין. בשעות האור, המקום הקבוע שלי היה מוסד באר שבעי בשם
"בית הפנקייק והפול". לא הרחק מצמד קיוסקי ה"בייגל טוסט".
ל"בית הפנקייק והפול" הלכתי בגלל המחירים הזולים וההפתעות
שהעניקו ללקוחות - מיני פטריות חינם וצלחות חמוצים מיוחדות
ורוטבי עגבניות במכסה של שום. עד היום נראה לי מדהים לקבל צלחת
קטנה שלא הזמנתי הרוחשת מאכלים, ויהיה טעמה אשר יהיה.
בדרך כלל הייתי הולך לבדי אבל הפעם ישבתי עם כתב הפלילים של
העיתון שלי, דוידי. דוידי התנהג אמנם כאילו היה חבר שלי, אבל
יכול להיות שהתחבר איתי רק כי קיבל החזרי ארוחות, והיה מעוניין
בקבלות שלי. לפתע התיישב לידינו בלי הקדמות מרובות אדם עם
מערכת שיניים יוצאת דופן, שאחז פיתה, זה היה חיים זורין, חבוש
הכיפה. הוא הזיז את רובה המים שלי ועיניו ברקו אל הפיתה בידו.
דוידי ערך בינינו היכרות. זורין אמר לי שהוא קורא אותי כי הוא
אוהב מאוד מוזיקה, והחל להרצות על איך לפי דעתו צריכה להיות
מוזיקה, מצד אחד, רועשת וקצבית עם תופים, אבל מן הצד השני עם
מילים רומנטיות. במקביל עסוק היה במלחמה חסרת-סיכוי נגד הפיתה
שטפטפה על מכנסיו.
חמש דקות אחרי שהתיישב חיים זורין לידינו, צפצפו שני מכשירי
הביפר, שלו ושל דוידי, בעת ועונה אחת. המכשירים היו גם רוטטים
והתחילו להלך על השולחן עד שנפסק צלצולם. אז עוד לא היה לי
ביפר. רציתי מאוד אחד, אבל התביישתי לרמז על כך לעורכים שלי.
התברר מתוך שרשרת ההודעות בביפר שבעת הנחת צינור, נמצאה גופה
של איזה פושע, ברנש שידעו זמן רב בודאות כי הוא נרצח. דוידי
נותר לסיים את האוכל שרק אז הגיע בעוד אני מתלווה לחיים זורין
במסע אל הגופה. מן הסתם יעביר לו חיים זורין את הידיעה, למרות
שהוא בעיתון מתחרה - דבר שמקובל בעיתוני הנגב בקיץ, ומכונה
"פול". הגענו במכונית קטנה שחיים זורין האזין בה לרדיו ברמת
הקול המקסימלית, כך שבנוסף לשיר המקורי עלה איזה צליל כחכוח
מבעד לרמקולים השבוקים. נסענו צפונה במהירות. חיים זורין היה
נהג איום, הוא צפר וקילל כל הזמן את הנהגים בסביבה, כמעט נהג
לגמרי כשראשו מחוץ לחלון, שר את השיר שברדיו, שהיה קשה לזיהוי
עכשיו גם בשל הכחכוח וגם בשל השירה העולה ויורדת שלא היטיבה
איתו. נראה גם שהרדיו לא היה מכוון בדיוק רב מדי לתחנה.
היעד היה לא רחוק מ"השכונה האמריקאית", שנקראה כך על שום
הבניינים הזהים זה לזה, בעלי גג הרעפים שלא מרעפים, אלא מחתיכה
יחידה של מתכת ירוקה, בתים שנראו כמו מבני לגו בהיר המוטלים
באקראיות באמצע המדבר.
חנינו באזור צחיח והלכנו מרחק של מאתיים מטר עד תלולית קטנה,
שם הוקם מחסום קטן לידו הצטופפו עוד שני כתבים פליליים, שלושה
צלמים, שוטרים בשתי ניידות, מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ומנהל
מערכת החינוך בעיר, מינוי של המפד"ל. הם ישבו והתבדחו. המת היה
סרוח 20 מטר מהם. לאט לאט התקרבו גם ובאו פוליטיקאים לא
מוכרים, מדשדשים בחול, וגם ילד אחד.
זה היה סופו של עבריין - שאם הבנתי נכון מקושר למכונות בינגו -
להיות חלק מהמפגש החברתי הראשון ביני לבין חיים זורין. מדי פעם
הגיחו במהירות מכוניות
משטרה עם סירנות מצלצלות ובלמים חרוקים. השמש הייתה דהויה, ואף
שהיה קיץ, השמיים נצבעו אפור עכור, והעננים, קצוצים במדויק,
יצרו גלים גלים של קשקשים מעל הסובארו של זורין.
חיים זורין היה חביב הפיקוד הצבאי. לאיזה אלוף משנה ששפמו צימח
לא בסימטרייה הוא סיפר משהו שמזכיר בדיחה, בסגנון זרם-התודעה
שלו: "איש אחד היה נשוי לבחורה נמוכה. באו אליו שלושה אנשים
ושאלו אותו - איך קוראים לאשתך? הגיע אז פרסי, הוא שאל את
שלושת האנשים לשמותיהם והמשיך הלאה. שלושת האנשים ושעון מחשב.
בשביל מה זה טוב השעוני המחשב האלה? המחשב צריך לדעת מה
השעה?".
מחזיק בידי רובה צעצוע צהוב, הבטתי במת מהמרחק שהיה רצוי
למניחי המחסום, השוטרים, מן הסתם - כמו כולם, לבד מן הצלמים
שעברו את המחסום בלי קושי. כמו שוטרים וכלבים - משהו מפריד
בינם ובין האנושות.
ממרחק, המת הזכיר אננס: חצי השנה שקבור היה, רקוב באדמה, הפכו
את מראהו לצהוב ולא-אנושי. האשם ברצח כבר ממילא היה בכלא. אלוף
המשנה עם השפם הלא סימטרי וחיים זורין הסתודדו. עד כאן סיפור
הפעם הראשונה והיחידה שראיתי אדם מת. זהו גם סיפור התחלת
חברותי עם חיים זורין, הכתב המוניציפלי הלוחם, חבוש הכיפה, בעל
השיניים הראויות לציון, המאוהב תמידית במישהי שלא מהמחלקה שלו,
אותו אדם שהרס את סיכוייו של אלפסי לחזור למועצה.
היו גם שמועות שהוא בתול. אולי זה מה שהבהיל את גבי מהנהח"ש
מלהיענות לחיזוריו. אבל אין זה קשור לכך שהיה דתי: לכיפה
הכחולה הכהה שלבש לא הייתה משמעות גדולה מדי יותר מאשר לרובה
הצעצוע בידיי.
לפעמים מתעסקים בעיתונאים תושבי באר-שבע שעלו לגדולה והפכו
לכתבים ראשיים בעיתונים, למפיקי תוכניות טלוויזיה או לעורכי
עיתונים גדולים במרכז הארץ. אני מקדיש מילים אלה היוצאות מלבי
לעיתונאים שנמצאים בבאר-שבע, אלמוניים לגמרי מן הבחינה
הלאומית, אנשים שיעשו הכול כדי להשיג סיפור, חרוצים, חסרי
מורא, נבונים ומקוללים.
חיים זורין היה אחד מהעיתונאים הטובים בישראל, אבל לא התקדם
למרכז הארץ או לתפקיד עריכה בגלל היותו עושה-צרות מקצועי. הוא
אהב להנהיג מאבקים של עובדי דפוס וסדר, נהג לנתץ את הדלת של
עורך החדשות (עורך העיתון כבר ויתר על דלת) או להרים בידיו
הכחושות כתבים זוטרים ובכירים שחשב שראויים להיות מונפים
באוויר. עם נשים היה ביישן, מתקפד בתוך כיפתו, ונושף על
ציפורן-אצבעו כשדיברו, הסמיק וכמעט נראה כבוכה, אולי כי, בגילו
המאוחר, עמדה על שיניו פלטה, שיצרה פס נוצץ של מתכת על שיניו
העליונות.

בסוף השבוע של אותו השבוע התפרסמה הידיעה על המת בעמודי האמצע
של שלושת המקומונים, עם ניסוח זהה פחות או יותר. אבל חשוב מכך:
הודפסה הידיעה הראשונה שנגעה לשחיתותו של אלפסי. זה היה כאמור
חודש לפני הפגישה שלי ושל אלפסי.
תוך זמן קצר אלפסי עזב את הליכוד. בשיא המרוץ העצמאי, כשהוא
שבר כלי מבחינה פוליטית, הייתה פגישתנו ההיא בקפה ערבה, שבה גם
נמצא שאול סומך.

מאז הפגישה הראשונה עם אלפסי לא ראיתי אותו אלא כחלוף שבועיים.
חיים זורין, על אף הצלחותיו העיתונאיות במלחמתו עם אלפסי, היה
עצוב מאוד באותה תקופה - יותר ויותר מצאו הוכחות שזה קשור לגבי
מהנהח"ש. כשלא היו בסביבה, כולם דיברו על אהבתם החד-צדדית.
לדברי הרכילות, גבי "נראתה" עם גברים אחרים ללא-הרף: זה היה
ברור שחיים זורין נראה מעוניין מדי בשבילה, והיא הייתה בחורה
שנמשכה לכוח. גבי היתה זו שגילתה שאני מרוויח כפול מהכתבות
ואחר כך מכתבות ההתנצלות, וקיצצה את התעריף כשמדובר בכתבות
התנצלות. אני לא מבין מדוע זה הפריע לה, אבל בניגוד לעיתונאים
ולעורכים, אנשי ההנהח"ש תמיד מסורים במאת האחוזים לגוף בו הם
עובדים.
היא הייתה יפה כל כך, מעבר לשולחן! היו לה עיניים פיליפיניות,
ומעט אקנה נבזק בצדי לחייה, נראתה גמישה כמו כפית פלסטיק
בפיקניק. והאקנה רק תיסף את הרצון לנסות לאהוב אותה במספר
אופנים שאינך יכול לאומדם.
אלמלא הקול שלה, לא היית יכול לדמיין שהיא במחלקת הנהח"ש.
לחייה היו מתוחות כל כך כשהיא צעקה עלי. ידעתי שהיא יפה מדי
עבורי - איני יפה במיוחד, אני נמוך ומגיל צעיר בעל מצח גבוה,
שיער כתום דליל, וכיסי עיניים של קשיש עשיר. אני נוטה שלא
להאמין ביכולת שלי לשכב עם בנות יפות כל-כך. היא הדיפה
אלגנטיות, וזו, באותה תקופה, היה הדבר שהייתי הכי רחוק ממנו,
עם רובי המים שלי ומשקפי השמש הצבעוניים שאתם התנהלתי בשעות
הלילה.
לא פלא שהיא שברה את הלב לזורין הטוב שחי אצל אמו בדירת קרקע
של שיכון דרום - שכונה נחמדה ליד העיר העתיקה.





שבועיים לאחר מכן חלפתי שוב על יד קפה ערבה, הפעם מצאתי את
אלפסי עם מספר שתיים ברשימתו, יושבים זה לצד זה ושותקים כשהם
בוחנים את המלצר שהיה מפנה כוס קפה לנדוור מהשולחן (השלט 'קפה
ערבה' היה למעשה במימון פירמת הקפה לנדוור). אלפסי נראה עצוב
וחולה.
עדיין היה חם. התיישבתי לידם, מביט לעבר שקית ניילון לבנה
שקופה שעופפה בין העננים. "זה סופי. חיים זורין החליט לקרוע לי
את הצורה", הוא אמר.
"הוא לא בן אדם", אמר מספר שתיים בעצבנות שהייתה אף גדולה מזו
של זורין. מספר שתיים גם הוא היה חבר מועצה בליכוד עד הפרישה,
צעיר מאלפסי בכחמש שנים ובעל שיער קצר מאוד שעליו נקודה של
שיער שיבה. הוא נראה שתקן אבל לא נראה ששתקנותו העידה על
צניעות כלשהי. פשוט נראה שתקן. הוא היה ראש ועד העובדים
הלאומיים במקורות אם הבנתי נכון מקריאה במודעת הבחירות של
מפלגתו של אלפסי שהציגה את הכותרת "למען - נבחרת צעירה ומנצחת
למען עתיד העיר". שמתחתה הוצגו בעיקר תמונות פספורט עלובות של
גברים רדומים.
"אתה תצביע לנו, נכון?", שאל אותי אלפסי, בקול שבור.
מלמלתי, "יש לי ברירה?".
"הנה, יש לנו קול אחד", אמר במה שניסה להיות בדיחה. אלפסי, גוש
הטוקסידו,
לא התיימר להיות מצחיק, או חכם או ישר. איני יודע מה התיימר
להיות.
הם ישבו ליד עיתון "באר שבע" - היה זה גיליון שיצא הישר ממכבש
הדפוס ועדיין לא תפס את מקומו הדהוי בחנויות. בשער עמדה המילה
"אלפסיגייט" באותיות ענק אדומות, כשעליה פזורים כשמונה שלדים
צהובים מחייכים שכנראה צוירו ביד חובבת כדי לתת תוקף לנושא -
דברים כאלה קורים רבות במקומונים, במה שאמור לצבוע את האייטם
ולהוכיח על יצירתיות. מהתחקיר התברר למעלה מכל ספק שאלפסי ניסה
לצותת לברק גרינבאום, מזכ"ל תנועת הליכוד בבאר-שבע. תגובתו של
אלפסי, לפי העיתון, הייתה "רודפים אותי" והיא הוצגה
כפרנואידית. התיישבתי, מביט בשלדים המאויירים, שאחד מהם פנה
באצבעו לעבר הקורא, אני, וניסיתי להעלות על פני ארשת השתתפות
בצער - אף שהשלדים היו חמודים וצחקנים, שניים מהם מנופפים זה
לזה לשלום.
בחיוך, הצטרף אלינו אלוף המשנה בעל השפם הלא סימטרי שהיה עד
עכשיו בשירותים, אותו אלוף משנה ששוחח עם חיים זורין ליד גופת
העבריין. הוא לא אמר לי שלום, מן הסתם בשל הסח-הדעת, והתיישב
בין אלפסי למספר שתיים.  
"קראתם בידיעות אחרונות?", הוא אמר.
כולנו הבטנו לעברו בפחד גדול.
"המציאו תפוח אדמה שזוהר בחושך", המשיך אלוף המשנה, תוך שהוא
מחליף כסא לנקי יותר.
"בישראל?", שאל מספר שתיים.
"לא בישראל, באמריקה".
"אז למה כותבים את זה בידיעות אחרונות? תראה לאן העיתונות שלכם
מגיעה", פנה אלי מספר שתיים. הוא נראה כעומד לפרוץ בבכי.
שתקתי.
"זה לא הוא, זה חיים זורין", הגן עלי אלפסי. "הוא בעדנו. נכון
כתבת פעם משהו מקצועי בעדנו?".
"אני לא כותב על פוליטיקה", אמרתי.
"לא כתבת פעם משהו? זכרתי שכתבת משהו יפה עלינו".
"לא נראה לי", אמרתי.  הייתי מוטרד מאוד.
"אל תצטנע", אמר אלפסי. "זה היה מאוד יפה".

כעבור זמן מה אלוף המשנה הלך שוב לשירותים. הפעם קמתי והלכתי
אחריו. "אתה זה שמדליף לזורין על אלפסי", שמעתי את עצמי שואל
אותו.
"מה אתה רוצה ממני?", הוא אמר בבהלה, קילוח השתן שלו פסק ואז
חזר לזרום.
"כלום".
"אני אפסיק", הוא אמר בעצב. "זהו, אני מפסיק".
"זה לא ענייני. אתה יכול להמשיך אם אתה רוצה", אמרתי ויצאתי
מתא השירותים.
"אתה רוצה שאני אדליף גם לך?".
"מה אתה יכול להדליף?".
"עניינים מוניציפליים, תנועות של הצבא, סדרי יחידות, מספרי
טנקים".
"אני כותב רק על רוק".
"אם אני אשמע משהו, אני אספר לך", אמר בקול משכנע.
"אין צורך. תשכח מכל מה שדיברנו".
"אל תדאג. אני אספר לך. אולי אשמע. על רוק, אתה אומר... מה יש
לי על רוק...". הוא עיווה פניו כאילו הוא מביט במאגרי מידע
סודיים שהזדמנו לו כקצין.
"שטויות", אמרתי. הרגשתי לא נעים וכמעט שביקשתי לשם נימוס כמה
מספרי טנקים כדי שזה ירגיש שהוא יצא מכדי חובתו. באר שבע דרשה
את הסחר-מכר הזה.
"אני מתנצל".
"אין לך על מה, אתה עושה את העבודה שלך", אמרתי. על אף שלא
ברור מה הייתה משמעותו של משפט זה.
"על כל פנים, אני מתנצל", הוא אמר בפחד.

ישבתי עמם זמן מה, חבוש משקפי שמש מנוצים, שזגוגיותיהן השחורות
הוקפו בעיגולים ירוקים ולבנים, והקנו לי מראה של תוכי שיצא
מבית גידולו הטבעי. איני יודע באיזה עוד עיר יכלתי להיות מוזר
כל כך בלא להיחשב כמשהו שאינו ראוי להתייחסות חוץ מבעיר ילדותי
הנהדרת.
"אני חושב שאני צריך להיות ממציא", אמר אלפסי פתאום, מביט
בכתבה על תפוח האדמה הזוהר. "תמיד יש לי רעיונות של ממציא.
אשתי תמיד אומרת 'יונה, יש לך עודף יצירתיות'. כל פעם שיש בעיה
היא מתקשרת. אני מתחיל להגיד את הפתרון, אפילו שאיני יודע מהו.
ואז אני מקשיב לתשובה שלי ומפתח אותה. זו עבודה נהדרת להיות
ממציא".

כשם שפגשתי יותר ויותר את זורין, כן פגישותיי עם אלפסי היו
יותר ויותר תכופות. אף שלא התנדבתי למסור לא באזני זה ולא
באזני זה שאני נפגש עם האויב. בפעמים הבאות כמעט שלא ישב אלפסי
ליד סגן האלוף המריר, המקור המדליף, שכל פעם שראה אותי ברח
מהשטח מפחד שאגלה את סודו בטעות. נראה גם שמספר שתיים התוקפני
נעלם כשהסקרים הראו שאפילו אלפסי עצמו, מספר 1 ברשימת "למען",
לא יעבור את אחוז החסימה ויאבד אפילו את המקום השמור לחברי
מועצה.
אלפסי התבטל, קבור בתוך אווירה יצירתית והרסנית, ככל שהסקרים
הורו שמספר האחוזים שלו ירד, ואחר כך כשלא נותרו אחוזים,
כשירדו הפרומילים, חלקי האחוזים, מהעמודה שלו בעיתון, ולבסוף
נסוגו גם הפרומילים והופיע קו קטן במקום אחוזי תמיכה, התקרב
אלי אלפסי יותר ויותר.
לא שוחחנו על הסקרים. אבל נראה שהאמין בנס, בחום הזה. אף
שבמקביל הרהר בקריירה של ממציא. במקביל, הוא חשב על מיני
תוכניות להביס את גורלו. "ראש העיר לא אוכל כשר", אמר לי,
למשל, באחת הפגישות.
"לא?".
"הוא מאוד לא אמין. דרוש שינוי", ניסה עלי.
"שינוי?".
"דרושה תקווה לעיר הזאת".
"תקווה?".
"הוא נכנע לסיעות הדתיות".
"מה הוא נותן להם?".
"איך כל האנשים האלה מצביעים כמו פתיים לראש עיר שכזה, עבד של
גרינבאום. אילו הייתי יכול להגיד לך מה אני יודע עליו. כמה אתה
מקבל?".
"אני מקבל על פי כתבות".
"אתה חושב שאני יכול להיות עיתונאי? העיר הזאת מושחתת, אנשים
פה פריירים.
אני יכול לכתוב כתבות שיפתחו לאנשים פה את העיניים".

בחשבון הכללי אלפסי היה אדם סגור מאוד: כמעט ששוחח אך ורק על
עצמו. כאשר העזתי להתייחס לנושא הקשור בי או לכל נושא שאינו
אלפסי, אינו מפלגת "למען", או משהו שלא שייך לאסטרטגיה פוליטית
בבאר-שבע - קם וצעד משם, כאילו הודיע לפתע נשיא המדינה כי הוא
מעונין לפגשו בדחיפות. אלפסי ביקש סליחה ועליו פנים מלאי-יגון
והתפוגג. שנים נראתה לי תופעה זו נחלת אלפסי בלבד, אבל אחר כך
פגשתי קו-אופי זהה אצל אמן פלסטי תל אביבי אחד. עד אז זה לא
היה עניין מוכר לי. על כל פנים, באותן שיחות, אף שסח רק על
עצמו, ולעתים אף אהב להביא מובאות מחייו, הוא להתגאות
בשחיתותו, חוצפתו ותיאבון הכוח שלו - היה תמיד מרוחק.
הוא לא התקשר אלי מעולם ופגישותינו היו פרי המקרה וההזדמנות.
בכל זאת, יצא
שנפגשנו כפעמיים-שלוש בשבוע בעיקר בקפה ערבה. בעיקר, ישב בבית
הקפה משותק, כאילו אין מערכת בחירות.
לא רק מספר שתיים נמוג משולחנו, גם הקהל שהביט עליו תמיד בפחד
התחיל נעלם ואנשים שחלפו מול שולחנו הפכו פתאום נחמדים
ומחייכים. ירידתו בסקרים לא שינתה דבר ביחסי אליו היות וידעתי
שאני עומד לעבור לתל אביב. לא נזקקתי לרשיון עסק או זיכיון
הפעלת אוטו גלידה: להפך, נוח היה לי יותר עכשיו להתחבר עם סגן
ראש העיר על בסיס שוויוני. אף כי אחרי שעזב את סגנות ראש העיר
ואת החברות במועצה וחזר להיות קבלן לא נפגשנו יותר, לבד מפעם
אחת.
זה קרה בקניון הנגב, כשבאתי לאחד מביקוריי הראשונים בבאר שבע.
הגעתי עם סל ענק של כביסה ובטן ריקה, באותם ימים ראשונים הייתי
רעב מאוד, מגביל את עצמי למאכלים עם מחיר חד-ספרתי פעם ביום.
ישנתי פעמים רבות רעב, מוקף בספרים ובעיתונים, ולא הבנתי שיש
בכך רע.
מולי, בקומה השניה של הקניון, הלך אלפסי עם אשתו הנאה והרזה
וילדו בן העשר. אלפסי היה שמן, מכוסה בטי-שרט אפורה. כמעט שלא
זיהיתי אותו, כי שיערו דהה והאפיר. הוא נזף בילדו כאילו ביצע
הילד עוון איום ונורא. ואחרי שעשה זאת, הילד בכה. אלפסי לא
הרפה וצעק עת ארוכה על הילד, שפתיו קמולות מכעס בגין התנהגות
הילד.
מסתתר מאחורי סל הכביסה העצום, המשכתי הלאה, אל עבר תחנת
האוטובוס הסמוכה לקניון. אך שיערו המלבין, בטנו התופחת, לבושו
המוזנח ולחייו - לחיי אסיר - ציערו אותי מאוד.

ככל שקרב מועד הבחירות, התגייסו יותר ויותר עיתונים וכתבים
למלחמה בשחיתותו של אלפסי - אותה גופה שכבר הייתה מוטלת ללא
ניע בשדה. לא רק בעיתון של חיים זורין כתבו שאלפסי הולך להיות
מובס שוק על ירך, בכל העיתונים, וגם בעיתון שלי, הצטיירה
התמונה מדויקת וברורה: הטייקון הפוליטי, העסקן התחמן עומד
ליפול הפעם.
במהלך יחסינו שנמתחו מאותה פגישה ראשונה ונסתיימו ביום לאחר
הבחירות, מעולם לא התקשר אלי אלפסי. לבד מפעם אחת, אחרונה.
זה קרה עשרה ימים בדיוק לפני הבחירות. הוא התקשר ודרש לפגוש
בי. חשבתי שהדבר נוגע לפוליטיקה. אולי התאווה שאהיה סגנו,
במקום מספר שתיים. כשנמצאתי למטה, הוא היה כעוס על הזמן שלקח
לי לרדת. נכנסתי בשתיקה לאוטו הממוזג שלו, מכונית אלפא רומאו
שחורה עם סימון דיפלומטי שלא ברור איך השיג.  
הוא נסע במהירות, מניח את ידו על המסעד שמאחורי גבי ופותח
וסוגר את הגג.  אלפסי לא הסכים להגיד לנו אנה אנו נוסעים.
שפתיו היו עבות מתמיד ונזל מהם ריר, שהלבין על שפתיו, והוא
ניקה אותן שוב ושוב בלשונו. אך עדיין נותר עליהן פס לבן באחד
הצדדים, פס שהוא לא איתר אולי בגלל שלא הייתה מראה במכונית.
זו הייתה המכונית הראשונה שראיתי ללא כל מראות.

המכונית נטשה את מרכז העיר, הגיעה למקום שבו התחרו זו בזו שתי
תחנות דלק ובכל אחת מהן שיפודיה בינונית וזולה מאוד, וחתכה דרך
שדרות דוד טוביהו שלרגל הבחירות ניטעו בעיבורן ערוגות סדורות
היטב של פרחי שן-ארי צהובים-שחורים. עד כדי כך היה ברור שמדובר
רק בטריק בחירות שאפילו לא נבנתה מערכת השקיה ראויה לשמה בין
הפרחים; פרחי הבחירות, הפרחים שנבראו כדי לפרוח עד הבחירות,
היו יפים מאוד, פוערים לועיהם אל השמש וכלפי המכוניות היפניות.
כולם הביטו לעברם בחיבה, נזכרים בראש העיר הפופולרי: הוא היה
באמת פעלתן, אבל פרחי הדמי היו בונוס, רגע מהחודש האחרון שלי
בעיר. זו הייתה מערכת בחירות בה ידעו הכול שראש העיר יישאר
בתפקידו, ראש העיר שאלפסי שנא כל כך עד שעזב את מפלגתו. או
שאולי הרגיש ראש העיר די פופולרי כדי לסלק איש מנגנון תאב-כוח
ומושחת כאלפסי ולנצח בכל זאת בבחירות.

הגענו למלון נאות מדבר. באר שבע לא התיימרה באותה תקופה למשוך
תיירים, והמלון נועד בעיקר לאנשים מתל אביב שהגיחו לכמה שעות
של פגישות עסקים ונתקעו ללילה. זה היה לפני הפריחה של העיר בשל
הסכמי השלום וגלי העלייה. באותה עת דובר על תיירות כעל משהו
וירטואלי, לא משהו שבאמת אמור לפרוץ, כשם שמדברים אודות
דמוקרטיה במדינה בעלת מסורת טוטליטרית.
הייתי במלון נאות מדבר פעמים רבות קודם לכן. אבל רק בבריכה, בה
שחיתי כילד עם משפחתי. זו הייתה אז הבריכה הגדולה היחידה חוץ
מזו של האוניברסיטה והקאנטרי-קלאב. מאז שעזבתי את העיר, ודאי
נבנו מניין של בריכות. אבל זו הייתה הפעם הראשונה שנכנסתי לחדר
הקבלה של חלק המלון. חדר ירוק עם תקרה גבוהה.
פרחי פלסטיק עיטרו את סביבת הדלת הפוטואלקטרית, ניצבים בתוך
גושים של אבנים חומות, כנראה אבני פלסטיק. על הקיר עמדה תמונה
ענקית של גייזר  ולצידה תמונה של הרמטכ"ל מתוך מעריב. אלפסי
חייך אל איש חדר הקבלה, שהזדרז לקום כדי להראות חרוץ ונמרץ. או
שהיה זה המנהל. אלפסי הסתודד אתו מעט, מסמן לי להמתין בחוץ.
אולי נתן לו כסף, אבל סביר יותר כי אמר לו שהם יסתדרו מאוחר
יותר.
עת דמדמת הייתה זו. חלפנו על פני הברכה השלווה והריקה מאדם,
שבה נמנם המציל, גבר מרוקאי שזוף כבן 60 בשם שרלי, אביו של
כדורגלן ב"הפועל באר-שבע". הוא היה לבוש עדיי ענק שנראה כי
יטביעו אותו אלנכון כשינסה לשחות לעבר שחיין המגלה סימני
שקיעה. השמים היו אדומים-כהים כמו בסופי סיפור והקרינו על
הבריכה קווים עגומים מפוארים.
השרב של העת האחרונה, השרב האחרון שלי בבאר-שבע, נותץ. האוויר
היה נעים. רק הבוגנוויליות, כמו נשים מזקינות, נראה שלא
התאוששו מחום היום, ושהמשחק הפוליטי - הבחירות הבאות על העיר
בסערה - לא מעניין אותן.
חלפנו על פני הברכה עד שאלפסי איתר את החדר - המלון הוא למעשה
מספר קרוונים המפוזרים לצד הברכה היפה. מי הבריכה הטילו על
צמרות עצי האשל הבודדים קרני אור ביישניות. הלכנו בעקבות חץ
מספור החדרים המורה לאזור הסוויטות. אלפסי שיחק עם מפתח
החדרים. בטוקסידו שלו, המבריק והשחוק, נראה כמי שבכל מקום
שאינו באר שבע היה הופך אולי למועמד לנער מעלית.
הסוויטה הייתה למעשה חדר קטן עם קירות ירוקים ומיטה מוצעת, לצד
המיטה עמד שולחן קטן שלידו גלילים שנועדו להניח עליהם מזוודות,
כנראה במקרה של הצפה. עיני ננעצו בדף המלון שבו הבהיר בעל
המלון כי הוא מברך את הבאים מקרוב. ברכותיו של בעל המלון היו
אנמיות ונראה שיותר משהתיימרו להתפאר ביקשו להוריד ציפיות.
תמיד אהבתי טקסטים כתובים מסוגים כאלה, ואני עדיין סבור
שמכתמים פרסומיים מעניינים ברובם מאותו בליל אותיות משמים,
מוסרני ומדכא שקרוי ספרות ישראלית. כשם שהיום אני מבין שמוזיקת
קו-אופ משמעותית ברובה, ויפה בדרך כלל יותר, מזו הארוזה
ומומלצת בחנויות המוזיקה.
"תוריד נעליים מהר ותכנס למיטה", הוא ביקש בשובבות לחשנית
ובעצמו ישב על ספה. נכנסתי למיטה עם בגדים. "הגענו", הודיע
ברעש. כשלא נשמעה תגובה נקש על דלת המקלחת. דבר לא קרה.
הוא פתח את דלת המקלחת, צעק שוב "הגענו", ורק אז הבנתי שמישהו
נמצאה בפנים. כעבור דקה יצאה גבי מהנהח"ש בפרצוף מתנודד לבושה
בחלוק כחול פתוח שהסתיר את שדיה אך חשף את שער ערוותה
הלא-סדיר.
אלפסי קם, עימם את האור, ושב לספה, מרוצה ממבטי - ספה מחוספסת
בצבעי אדום שחור, שהייתה מורכבת מהכריות שיוצאות ממקומן. כל
הזמן הביט לעברי כאילו קבע "אתה מרוצה". על הקיר נתלתה תמונה
של מרסל ינקו שנגזרה מתוך ספר אמנות, או לוח שנה, ממוסגרת
בצורה מוצלחת מאוד, על אף שהגזירה הייתה שלא כהלכה ושניתן היה
לראות בחלק הלבן שבציור מעט מהציור מהצד השני.
גבי מהנהח"ש, בהילוך מתנודד, אחזה ליקר לבן ששמר על גון סמיך
למרות יורק הקירות, היא רעדה מקור, שדיה נראו נפולים מעט מבעד
לקימונו, ונכנסה למיטה, מופתעת שדווקא אני שם. קודם כל לא
הסתכלה לבדוק מי אני, אלא רק הביטה באלפסי. כנראה הייתה מאוהבת
בו.
"כהן בבריסל עד אחרי הבחירות", הוא התנצל. כהן היה הסגן אלוף,
אשר מסתבר כי אני הייתי התחליף שלו. היא הביטה באלפסי, מוצאת
בו גאון הנלחם על חייו מול עדת כסילים שאינם מבינים כי שחיתות
אינה דבר רע כלל ועיקר.
לא אתפלא אם התאכזבה בגללי - הייתי סתם נער מוזר, לא גנרל ולא
איש עסקים - אבל גם אילו התאכזבה, הסתירה זאת היטב, כדי שלא
להיראות שלא מרוצה מהבחירה של אלפסי. והרי כל הארגון הזה, כל
הבחש, נועד על מנת להציג לראווה את כוחו, את דמיונו ואת
עוצמתו, של הפוליטיקאי השוקע הזה, מעין גיוס אחרון של כוחות
ליצירת איזושהי הפעלה ציבורית.
לא הייתי בתול, אבל שכבתי עד אז רק עם מישהי אחת: נערה מתנועת
שמאל שבה
הייתי חבר אז. נערה גבוהה מאוד, עבה וגרמית, בעלת שיער קש
צהוב-כתום, מוסרנית מאוד, שהודיעה לי למשל פעם שהיא רוצה
להתנסות במין עם בחורה בשביל הליברליזם שבדבר. אותה נערה לקחה
את האידיאולוגיה מאוד קשה, בניגוד אלי שרק אי-צדק קיצוני מצליח
להרעיש אותי. אני תמיד בעד אי-צדק  מסוים שיכון בעולם בגבולות
כלשהם. דבר המסביר את אהבתי לאלפסי, שיכול להיראות ללא
באר-שבעים כתופעה מסוכנת. והרי הרבה מאוד בגלל פוליטיקאים
כמותו הנגב נותר במקומו הנחות מבחינה כלכלית ותרבותית. אבל את
זה יכול להגיד רק מי שלא התוודע לאלפסי.
גבי: איני יודע מדוע לא הייתי מבוהל משכיבה עם גבי מהנהח"ש,
שהפכה מהאדם שאחראי למשכורתי למישהי ששוכבת עם חלוק פתוח על
הכר לצדי. התפלאתי שאלפסי לא הצטרף אלינו. אבל הוא הניח מגבת
בהירה על אזור חלציו - כך שנראה שהיו לו תוכניות משל עצמו. על
כל פנים העניין המרכזי שלו לא היה מיני. קשה לי להגדיר את
הסיבה למעשיו, אני חושב שהדבר קשור לדרך האמיתית שבה מתמצית
אצלו - באורגניזם הקרוי יונה אלפסי - המילה הלא ברורה, השקרית
ברוב המקרים, אהבה.
כלפיי. כלפי גבי. כלפי עצמו. כלפי באר-שבע. היו לה, גבי, שדיים
- עכשיו הבחנתי - שנראו כבעלי עור דק כעור הצוואר. שונים
מהשדיים חומי-הפטמה, הגסים, של פעילת השמאל. ותוך זמן קצר
הייתי מצוי עליה. היא אחזה אותי ברגליה באמצעות עקביה, ושרטה
את גבי, ואת ישבני הקטן, עשתה הכול כדי שאלפסי יחזה בכמה שיותר
ממנה, יראה כמה מקצוענית היא. ואכן במהרה היא התהפכה ועלתה
עלי, אוחזת בשתי עצמות כתפי ונעה במהירות, מציבה את ישבני על
כרית כך שהמחזה יראה מרשים לאלפסי.
זה היה מלון ללא מיזוג ואף שבחוץ החל להיות נעים, אני והיא
טבלנו בין רגע בזיעה חמה. תנועותיי היו חדות, מלוניות וחסרות
מטרה. הייתי מהרהר תוך כדי שהיא עלי, מחככת את עצמה בי. כעבור
זמן קצר הצלחתי לשכוח את העובדה שהמעמד מביך, שאכן היא פעלה
בדרך פיזית מוצלחת מאוד.
לקח לי זמן קצר מאוד לגמור, וזה היה הדבר הנכון לעשות, שכן
נראה שהיא עמדה להחליף עוד תנוחה כדי להנציח את אותה מקצוענות
מיטה. כשראתה שאני מפסיק לנוע מתחתיה, היא ירדה ממני בחיוך של
ניצחון ורצה לשירותים באיטיות.
"אני לא יכול לסבול שנוגעים בי", הסביר לי בלחש את הסיבה שאני
הייתי צריך לתווך בין הגוף שלו ושלה.

במכונית אחר כך, באותו ערב עשרה ימים לפני הבחירות, אלפסי
הפעיל את הרדיו. השיר "סמלס לייק טין ספיריט" התנגן בתחנה
פירטית ששידרה בכל דרום הארץ.
"זה שיר הצעירים. בשבילכם, חברים, אני בפוליטיקה. ישר כח",
התחיל לומר, אבל המשיך בקול חרד: "אני חייב את הקולות של
הצעירים. איך אתה חושב שהצעירים יצביעו לי ביום שלישי הבא?".
"אני לא מבין בפוליטיקה".
"אני חייב לספר לך על איזה רעיון שלי", הוא אמר. "אבל שמור על
הרעיון בסוד.
יהיו מי שיגנבו לי אותו. אני מפחד שבלפור קויתי ובנ"צ כרמל
יקחו לי את הרעיון".
"מה הרעיון?".
"יש לי רעיון מדהים איך לקנות את הדור הצעיר", אמר וסגר את
הגג. גלגל שיניים סב על צירו ואט אט הסתיר את השמיים השחורים
של באר-שבע, רקיע העיר שאעזוב עוד פחות מחודש. הוא פתח את תא
הכפפות והראה לי משהו שהסתיר בקופסא שחורה. "ואני פונה אליך
כמי שמבין את הצעירים. אני הולך לשנות את כיוון הלבוש שלי. אין
לי מה להפסיד. אני הולך לענוד עגיל באוזן. עגיל באוזן יכול
לשווק אותי נכון. אני אדם דינמי, אחרי הכל. אתה תראה מה יעשה
עגיל באוזן בבחירות. אז מה אם יש לי רק עשרה ימים. למועצת העיר
אני מתכוון השבוע להגיע עם העגיל הזה ולא אכפת לי מה יקרה".
פתח את הקופסא והראה עגיל שנראה כאילו היה מכוסה יהלומים של
אמת, שכאילו האירו אור של אמת על המכונית ועל פניו של אלפסי.



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 30/11/03 12:15
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
רועי-צ'יקי ארד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה