מי מכם שמע על הסדרה "פונדק החלומות"? ומי מכם שמע שהיא מוגשת
בפינת הפרים טיים של רשת, תאמינו? ואם אני אגיד לכם שהיא מובאת
בשידורים חוזרים, משמע שנהיא כבר הייתה במשבצת יותר טובה בערוץ
שתיים, מה אז? תתפסו את הראש ותתהו איפה הייתם?
אז ככה התוכנית היא מאין ראליטי, אין בה שחקנים אלא רק
סיפורים. סיפורים על הצוות של בית ספר שדה במצפה רמון. האנשים
אינם שחקנים והדבר, והסיפורים אמיתיים.
זה נחמד, זה רעיון נדוש. אבל זאת תוצאה לא רעה בכלל. הדמויות
אמינות, ואין שם שום פוזה של דרמה מכל סצנה. האנשים בתוכנית
מתייחסים למצלמה כמו לעציץ ולא נותנים לה כמעט להפריע להם
בשיגרת היום יום.
הפס קול ישראלי, ונותן רקע של חמימות ושל הזדהות עם
האנשים/דמויות. הוא מלווה את הסדרה ומופיע ,לדאווני, רק
בקטעים, הלכאורה מרגשים של התוכנית, וזה חבל כי התוכנית היתה
באמת יכולה לרוץ יחד עם פסקול עוקב.
חוץ מזה יש לי בעיה עם הצילום, מרוב שהבמאי מחפש לגרד את הרגש
של הצופה הוא גורם לצלם לחפש אחרי כל הבעת רגש של האנשים ונובר
להם, כמעט בכל סצנה, עמוק בתוך הפרצוף. ואולי כאן צריך לתת
למשתתפים כרדיט ענק על שהם לא מעיפים בעיטה לצלם וסטירה לבמאי,
אבל זה כבר עסק שלהם (מה אנשים לא יעשו היום בישביל קצת
פירסום).
את צילומי החוץ בתור מעברים לא המציאו אצלנו אבל אנחנו מצליחים
לא רק להרוס אותם אלא להשתמשמש בהם במורה מגוחכת עד בכי...
ובפונדק החלומות זה עוד יצא להם טוב.
כל הרעיון בצילומי החוץ האלה הם להעביר את האווירה של הרחוב
ולתת תחושת שייכות למקום. אבל אצלנו עושים מזה סלט. בסדרה
המדוברת יוצא הצלם לשטח, מצלם מדרכה, מצלם שביל, מצלם קיר
וסוגר יום. סתם, בלי שום קשר צילום שמראה לי שהצלם מצלם במצפה
רמון, מיצדי הוא יכל לצלם גם באבן גבירול בתל אביב, מילא זה
אבל גם הסאונד גרוע, לא יכולתם לצלם בלי שנשמע את הרוח? עם
איזה מצלמה יצאתם לשם? אם ניקון?
אז למה אני אומר יצא להם טוב? כי לעומתם יש את אהבה מעבר לפינה
שם הם מחקו את הסאונד (כדי שלא תיהיה רוח) ובנוסף לזה צילמו
דברים לא קשורים ולא מובנים, בלי פוקוס על המצלמה. מה שמוזר
הוא שבפרקים הראשונים של "אהבה" לא היה בכלל צילומי חוץ כאלה,
ופתאום הם נחתו משום מקום. וזה נראה כאילו הבמאי רצה לשרוף קצת
זמן מסך ולא מצא דרך טובה יותר.
אני מבין שהמשחק של השחקנים גרוע, הרי בלי זה טלנובלה לא
עובדת, אבל למה הצילום צריך להיות כל כך רע? האם זה אווירת
חפיפניקיות ששררה בהפקה. עזבו, נרד מהם הפעם ונחזור למצפה
רמון.
לא ברור מה רצה להעביר יוצר הסדרה בתוכנית, הרי אין לה מסר
חברתי (אנחנו יודעים על בעיות חברתיות הרבה יותר גדולות במצפה,
ויקו כנפו למשל...) ואין בה שום מסר מתוך התוכן. לגרום לך
לחשוב היא בטח לא מתכוונת לעשות, אז מה כן? כנראה ליבכות. אם
זה על הצילום או על הדמויות.
לסיכום, שווה לתת לתוכני ניסיון (ימי חמישי 18:40 בערוץ 2),
אבל אל תצפו לגדולות ונצורות ממנה, זה בדיוק כמו לראות צ'יק
פליק (סרט בנות, למתקשים). |