
הכיכר המרכזית של העיירה לא השתנתה בהרבה מהתמונה שנשמרה אצלו
בראש. מהכיכר נפתח המבט אל התחלת הגשר שמחבר בין שתי גדות
הנארמדה. כל החנויות והמסעדות בכיכר פתוחות, הדוכנים מלאים
אבקות צבעוניות לטקסים, פסלוני גאנש, אבני שיווה מבריקות
תמונות סכריניות של אלילי המתולוגיה ההינדית. הרמקולים משמיעים
את התפילות מהמקדשים בעבר השני של הנהר. הצלילים צווחניים
ומלטפים בו זמנית. רוב המסעדות ריקות והתבשילים שמוצגים
במטבחים הפתוחים שלהן מושכים בעיקר זבובים, ולא מעוררים את
החשק. מחליט ללכת על המסעדה הקטנה שמול דוכן הצאי הזכור לטובה
מהביקור הקודם. חייב מזון לגוף ולנפש.
הוא הלקוח היחיד במסעדונת הקטנה בשעת צהריים מאוחרת זו. הוא
היחיד שאינו הודי מבין כל האנשים הממלאים את הכיכר והשוק שנפתח
ממנה.
אחרי שגמע את משקה הלאסי מתחיל לטעום את התבשילים השונים
שהובאו לו במגש הטאלי. תוך כדי הארוחה רואה איך מתוך המולת
הכיכר שבחוץ, נכנס אל המסעדה איש מבוגר לבוש כברהמין. חזר אולי
מטקס איזשהו.הוא דומה לבחור הצעיר שמנהל כרגע את המקום ולקח
ממנו את ההזמנה. נראים כאבא ובן. הבן אומר לאבא שני משפטים
בהינדי. נדמה שהוא מדווח לו שהלקוח שלהם הזמין באנג לאסי
וטאלי.
מעבר לפתח המסעדה הוא רואה שלוש נשים עטופות בסארי אוריריים,
מלאות ואציליות, חולפות מולו בהליכה לכיוון הגשר הארוך. נושאות
עליהן כלים ושרשראות פרחים לעבודת האלילים שלהן. הולכות בצעדים
בטוחים, מכירות את מערכת החוקים המורכבת של המקום ומשייטות בה
בקלילות. מבטו עובר אל קירות המסעדה . עליהם תמונות של אנשים
קדושים, בינהם הוא מזהה את מהטמה גנדי. גם רקמה של גאנש, האליל
בעל חדק הפיל, המתחייב כמעט בכל בית עסק הינדי ועוד תמונה
מפתיעה ובה שש דמויות של בני אדם ולצד כל אחת מהם תמונה של כלב
שדומה לה מאוד. כשהוא שבע וממוסטל ממשקה הלאסי, שעורבב בתערובת
בונג מקומית של עלי גנג'ה ואגוזים, הוא שם לב פתאום שהאור
והחום שחודרים למסעדה מתחילים לפנות מקום לרוחות קרירות יותר.
מבין שהגיע הזמן לחצות את הגשר אל החלק השני של אומקרישוואר,
אזור המקדשים שבנוי על האי, זה שסביבו מתפתלת נארמדה בצורת
אום.
עוד לפני שמתחיל לחצות את הגשר מפזר בדרך כמה עשרות רופיות
לקבצנים הזקנים שבוהים אליו במבטים מקושקשים. משקפיים עבות
זגוגית המתעקמים בפרצופים שלהם, והוא לא מצליח לזהות מה נמצא
שם מעבר לזחיחות במבטיהם. אחר כך בדרך, בין קריאות 'הארי-אום'
אליו וממנו, מפזר חיוכים לפרות שחולפות על פניו, מתעלם ממבטיהם
של המקומיים ושל חבורות העולים לרגל שאינם מורגלים במראה
תיירים זרים בעונה הזו של השנה. ממקומו מעל הגשר מסתכל על
נרמאדה. בתקופה הזו של סוף המונסונים היא זורמת נמוך ולאט וצבע
המים בה עכור מבוץ וסחופת.
חוצה את הנהר. בגדה השנייה של הגשר אחת המוכרות הזקנות מצליחה
למכור לו אשכול בננות בשל מידיי. אחרי עוד כמה צעדים, פוגש נער
שמסתכל לו בעיניים עם מבט עצוב ומנסה להגיד לו משהו. הוא מושיט
לנער בננה מתוך האשכול. הנער לוקח את הבננה ואומר עוד כמה
מילים. אותן מילים שאיתן פנה אליו בתחילה. בלי לעמוד על פשר
דבריו של הנער הוא ממשיך בדרכו לכיוון השביל המקיף את האי.
בנקודה מסוימת השביל מתפצל לשניים. בכיוון אחד שוק הומה ובקצהו
המקדשים לשיווה, לכיוון הזה פונים רוב העולים לרגל. בכיוון
השני, שבו הוא בחר, יש יער הוא זוכר ויש מבני קש קטנים בהם
שוכנים הנזירים הנודדים שעובדים את האל שיווה. הנער שדיבר אליו
את המילים הסתומות עדיין מלווה אותו וממשיך לחזור כל פעם על
אותן מילים שאמר בהתחלה בטון הולך וגובר. עם עוד קצת תנועות
ידיים, ורעש גדול שנשמע פתאום מבין העצים לאורך השביל הוא מבין
פתאום. הנער מנסה להזהיר אותו מהקופים. בשבריר השנייה בו
המחשבה עוברת לו בראש, מגיח פתאום קוף גדול ואלים לעברו ותוך
כדי צווחות קרב חוטף מידיו את הבננות. בשבריר שנייה מבטיהם
מצטלבים. מפגן כוחות בין עיני האדם שלו ועיניה של החיה, נפסק
עם דמותה המתרחקת ונעלמת במהירות בין העצים, ואיתה צרור הבננות
הבשלות.
ביחד עם האדרנלין שמציף אותו וזכרון עיני החיה הפראית מולו,
מהדהדות לו בראש מילים. תמונות מרצדות. הוא מכיר כבר את ההשפעה
של עלי הגנג'ה עליו. אפלה מבעיתה אורבת בפינות חבויות בתוכו.
הוא לא חייב לפגוש אותה אם הוא לא באמת רוצה. רק לשנות את
התמונות בתוך הראש. שמש בשמיים, פרחים בצד הדרך, נער תמים
עיניים לצידו. סמדר.
הכל בסדר. הכל קסום. לחייך את הפה.
זכרון פניו של הקוף מתחלף בזכרון פניה של סמדר שמתמזג בזכרון
מראה הנארמדה הזורמת, נשקפת לצד השביל.
אחרי עוד כברת דרך שהוא עובר עם הנער השקט לצידו, מאחד
מהביתנים הקטנים שפזורים לצד הדרך עולה קריאה. היא מתבררת
כהזמנה אל החצר של תיאגי באבא ושיב, שני נזירים שחיים שם כעת.
יושב עימם מספר דקות, מדבר איתם תערובת שפות שמובנת במידה
מספקת לשלושתם כנראה. מקטרת הצ'ילום עולה אל פני השטח. פתאום
בלי שהרגיש איך קורה הדבר, הוא מוצא עצמו במה שנראה כמו
התכנסות של כל הבאבות הנזירים והנזירות שנמצאים בסביבה. המעגל
מתרחב ליותר מעשרה נוכחים. הנער שליווה אותו עד לאותו מעמד
מוזר, קם ומתרחק מהמקום אחרי שאחד מהבאבות אמר לו משהו. הוא
מרגיש שהרבה עיניים בוחנות אותו, שהמלמולים מסביבו מתקשרים אל
נוכחותו. אחד מהשניים שהזמינו אותו לשבת איתם, דובר אנגלית
עילגת פונה ואומר לו 'סמוק גוד נאוו?' שקט נהיה פתאום. הדובר
עושה תנועות שפשוף בכפות ידיו שמסבירות את הכל.
הוא מבין שחבורת הנזירים הללו התאספה בשביל דבר אחד בלבד. חלק
מסויים מהוויתם סובב סביב אותו חומר צמיגי שמופק משרף פרחי
הקאנבס הגדלים פרא במורדות ההימלאיה.. והחומר הזה חסר להם מאוד
בעונה הזו של השנה, זמן רב אחרי סוף עונת המבקרים מההרים
שבצפון. ולפי מראהו- תייר זר קורן מבט - קיוו שמצוי עימו אותו
חומר מבוקש. אבל אין לו מה להוסיף למקטרת הצ'ילום שמגיעה אליו,
והמעגל מתחיל להתפזר. גם איזה קסם חמקמק שנכח עם אותו מעגל
נעלם בבת אחת.
את הדרך חזרה אל הגשר ואל הגדה השניה של הנהר הוא עושה לבד
ובחשכה. קולות רשרוש בין ענפי העצים לצד הדרך מקפיצים אותו,
מזכירים לו את תקרית הבננות. נזכר בסמדר פתאום. רוצה לראות
אותה, להרגיש את נוכחותה. הזכרון שלה נוסך בו בטחון. פתאום
עולה בו גם רצון להפגש פעם נוספת לעימות חזיתי עם הקוף הגדול.
ואז, חושב לעצמו שאין קסם. יש רק דרך. וחוקים שצריך ללמוד.
בדרך הקשה ודרך האהבה.
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.