[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







ל. נטלי
/
גברת פלפלת

מה קורה איתי?
לי קוראים פלפלת
וזאת כפינה,
כפית קטנה של פלא.

הביטו מה עשתה לי
כפית הפלא
אני כל כך קטנה,
לכל אני מוכנה.

אני אישה קטנה מאוד ושמי פלפלת
יש לי כפית קסמים קטנה
כפית פלאים שובבה
והיא עושה לי לפעמים צרות כאלה
מזל שהכל קורה רק לטובה.

זה מזל,
כל יום קורה לי איזה פלא,
פלא מסוכן ונהדר.

אנשים
אומרים עלי
"מה עם פלפלת, יש בה יש בה
משהו מוזר"

בסוד ספרי לי
כפית פלאים שלי
למה רק לי?
למה למה רק לי?

אני אישה קטנה מאוד ושמי פלפלת
יש לי כפית קסמים קטנה
כפית פלאים שובבה
והיא עושה לי לפעמים צרות כאלה
מזל שהכל קורה רק לטובה.

ניתוח

השיר הוא שיר לירי קצר בעל חמישה בתים ופזמון חוזר.
הדמות הראשית בשיר היא גברת פלפלת, והדמות המשנית היא "כפינה"
- כפית פלא.


בית ראשון:
הבית מתחיל בשאלה "מה קורה איתי?", דבר המעיד על בלבול וחוסר
ודאות. זוהי שאלה בגוף ראשון, ששואלת את עצמה הדמות הראשית
ומיד בשורה השניה בבית עונה עליה "לי קוראים פלפלת", למרות
שהתשובה לא ממש קשורה לשאלה עצמה. היא שואלת על מצב ואז מציגה
את עצמה לקורא, שלה קוראים פלפלת. מיד לאחר מכן, בשורה השלישית
של הבית הראשון היא מציגה את "כפינה" כפית הפלא שלה. הבית
הראשון הוא מעין אקספוזיציה לשיר, למרות שזהו כלל אינו מונח
בשירה אלא בסיפור קצר, אך מוצגות בבית זה הדמויות וניתן להבין
את הרעיון הכללי של השיר.
בית שני:
בבית זה יש נימה של האשמה כלפי הכפית "הביטו מה עשתה לי כפית
הפלא", הדמות הראשית קוראת תיגר על הכפית, שאמורה כביכול להיות
חברתה הטובה, ומיד לאחר מכן, בשורה השלישית בבית זה היא קופצת
נושא וחוזרת למה שחשוב באמת (לדעתה) בשיר - אל עצמה, דבר המעיד
על חוסר ביטחון בדבריה על הכפית ועל אגואיזם, שהיא החשובה. היא
אומרת שהיא כל כך קטנה, ועם זאת "לכל אני מוכנה", משפט שניתן
לפרשו במספר דרכים:
1. מבחינה נפשית - לכל צרה שלא תיפול עליה, דבר הגיוני בהקשר
של השיר, מאחר והיא מאשימה את הכפית בכל הצרות שלה (גם בהמשך)
2. מבחינה מינית - לכל פעולה מינית שתהיה, מכל הבחינות,
ומבחינה זאת ניתן אף להבין זאת כי לה ולכפית יש מערכת יחסים
משלהן, ואולי היא אומרת שהיא מוכנה למשהו שהקורא אינו יודע
ואולי יוודע לקורא בבתים הבאים.

פזמון:
בפזמון חזרה על התצוגה "אני אישה קטנה מאוד ושמי פלפלת". החזרה
מעידה אולי על חוסר ביטחון במי שהיא באמת, האם היא באמת גברת
פלפלת, מה שמחזיר את הקורא לבית הראשון בשיר "מה קורא איתי?"
שמעידה על בלבול ותחושה של חוסר שייכות... היא אינה מבינה את
עצמה, אולי מחוסר ביטחון של "מה תגיד הכפית" ואולי פשוט כי היא
אינה זוכרת פרטים בסיסיים באישיות שלה, ולכן החזרה.
בפזמון הדמות הראשית כבר מאשימה בצורה גלויה את הכפית "והיא
עושה לי לפעמים צרות כאלה" ואז מסתייגת מדבריה שלה "מזל שהכל
קורה רק לטובה". הבלבול בא לידי ביטוי בשני משפטים אלה גם כן,
ושוב מעיד על חוסר הביטחון של הדמות הראשית ואולי על פחד ממה
שעלול לקרות לה, למרות שבבית השני היה נראה כי היא בטוחה יותר
בעצמה במשפט "לכל אני מוכנה", אך יתכן שזהו ניסיון שכנוע
עצמי.

בית שלישי:
החזרה על המילה "מזל" מרמזת על הרעיון המרכזי בשיר - המזל של
גברת פלפלת לצאת מכל צרה אליה מכניסה אותה הכפית. היא חוזרת
ומדגישה כמה שהיא בת מזל על כך שהיא נחלצת ממצבים מסוימים, אך
עדיין מאשימה את הכפית בכל הצרות שלה, כפי שניתן היה לראות
בבתים הקודמים. בסוף הבית, בשורה האחרונה צמד המילים "מסוכן
ונהדר" מראה על ניגוד, שוב הפיצול הזה שבא לידי ביטוי כבר קודם
בצורה סמויה, הופך לגלוי, דבר המעיד על שני דברים:
1. פיצול אישיות של הדמות הראשית - גברת פלפלת
2. תוצאה ישירה של הבלבול שלה כבר בשורה הראשונה של השיר.

בית רביעי:
פה כבר יש את הרובד החברתי בכל הסיפור, האנשים - החברה. מה
שאומרת החברה על גברת פלפלת, ויש פה העברת ביקורת סמויה של
החברה עליה. "... יש בה משהו מוזר" - החברה מתייחסת אל גברת
פלפלת כאל משהו שונה וחריג, וכנראה שאינה מוכנה לקבלה. עצם
החזרה על צמד המילים "יש בה" תורמת לקצב הקריאה בשיר, שגורם
לנו להבין שזהו בית נוסף ולא המשך ישיר לבית הקודם. גברת פלפלת
היא "חריגה" לפי איך שהחברה רואה אותה, למרות שהדבר ה"רע"
היחיד שעשתה היה הבלבול בו היא נתונה או אולי הפיצול באישיות.
החברה לא מקבלת את השונה ממנה. ואולי יש פה ביקורת גם על החברה
עצמה, בבית הבא, כאשר גברת פלפלת מנסה להבין מדוע הכל קורה רק
לה.

בית חמישי:
בבית זה מנסה הדמות הראשית להבין את כל הדברים הרעים שקורים לה
כל הזמן, ומנסה למנוע את תחושת הבלבול שמקבל הקורא מן השיר כבר
בהתחלה, אך ללא הצלחה מרובה. היא מבקשת מן הכפית, שחוזרת בבית
זה לאחר שני בתים בהם לא הוזכרה כלל (אולי מכיוון שגברת פלפלת
התכחשה אליה, ולא רצתה שום קשר ישיר אל הכפית בגלל כל הצרות
שעשתה לה) וכאן מנסה גברת פלפלת להבין מדוע הכפית עושה את כל
הצרות רק לה, וחוזרת על השאלה פעמיים כאשר בפעם השניה היא
מדגישה את מילת השאלה "למה" ע"י חזרה כפולה. פתאום בבית זה היא
כבר אינה מתכחשת לכפית ואף משתפת אותה ברצונותיה - הצורך
הלגיטימי לדעת "מה קורה איתה", שוב - החזרה אל תחילת השיר.

הפזמון שחוזר סוגר את השיר בצורה מעגלית, ועל כן ניתן להבין
שזהו שיר מסגרת. ישנה עלילה שלמה שמתרחשת בחמש הבתים והסיכום
הכללי בא לידי ביטוי בפזמון.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
החיים הם לא
זיין,

הם תמיד קשים.


אחד מצטט את
האיש השמן מבית
האלוהים


תרומה לבמה




בבמה מאז 29/9/03 17:49
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
ל. נטלי

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה