[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







גבריאל בן יהודה
/
לראות את הנפש

כשמביטים באדם, רואים קודם כל את החיצוניות. אך אפשר לתת למבט
להמשיך הלאה והלאה, להעמיק עוד ועוד; לחלוף על פני המסכה, בדרך
פנימה. חולפים על פני מחשבות, דעות, תחשות, רגשות, מאוויים,
דימוי עצמי, יצרים, כשרונות, פסיכולוגיה, חינוך ועוד ועוד.
והכי עמוק פנימה, זה אל הנפש. שם המבט נעצר.
אך מי מגיע לשם? מי?
זה קשה, כי כדי להגיע לשם יש צורך בראיה פולחת. ראיה שמאפשרת
לנו לחלוף על פני העטיפות ולשים לב רק ובעיקר, לעיקר. זו מעין
ראיית רנטגן או  סי. טי. או אמ. אר. איי .
וכשחולפים דרך המעטה, המסכה, הלבוש, הפוזה והעמדת הפנים -
רואים את הדבר היחיד שהוא האדם; הנפש שלו.
והמציאות האמיתית של בני אדם היא מציאות חיי הנפש שלהם.
בין היתר, מה שמאפיין את הנפש היא הנדירות שלה: נדירות, היות
והיא רחוקה מאוד (עמוק בפנים) וקטנה מאוד (שייכת, ניתן לומר,
לעולמות הסאב-אטומיים.
קטנה ומתומצתת, וככזו כוחה הוא כוח קוואנטי, אטומי. שהרי אלה
האלקטרונים הבלתי נראים של האטום המעניקים לו את כוחו ולא
החיבור שלו אל מיליארדי אטומים אחרים, כי אז כל שנקבל הוא
שולחן, או כיסא. הנוכחות של הנפש היא בזה שהיא זעירה.
- גודלה (כוחה) בקטנותה,
- וישנותה בהעדרה.
הכל בא מן הנפש, היא המעיין הנובע שמזין הכל, אבל הכל. כשהיא
מתייבשת, או נבלמת כל חייו של האדם הופכים לריקים וחד ממדיים.

מנקודת מבט חודרנית, הכל הוא פסיכולוגיה, והליבה של
הפסיכולוגיה היא הנפש, כך שהנפש המסה הקריטית של הכל.
לרב המבט הרגיל לא חודר עדיה. נעצר איפשהו; ברגשות, בשכל,
במין, או בעיוותי ראיה שונים כגון אינטרסים, מאבקי כוח, אהבה,
שנאה וכו'. כדי שהמבט יגיע עד לנפש - אל לשום דבר לעצור אותו,
וזה קשה. צריך לזכור כי יש לנו אור רק בגלל שקרני השמש לא
ממשיכות הלאה, משהו כאן עוצר אותן. אז משהו עוצר את המבט
מלהגיע עד לאטום הכי זעיר בהוויתנו. ובכלל, אנו פוחדים שהמבט
לא יעצר, רגילים למבט קצר טווח, שני מטר, שלושה מקסימום. קשה
לנו עם מבט שממשיך וממשיך וממשיך. וגם כשמביטים בנו אין אנו
רגילים למבט שמעמיק חדור, מבט שלא מכוון לחלק כלשהו בדרך אלא
נותן לעצמו ללכת וללכת עד שהוא לא יכול ללכת יותר כי הוא פגש
בחלקיק הכי זעיר. כן, חשוב לציין כי המבט אל הנפש הוא מבט
שהולך וקטן, בניגוד למבט הפופוליסטי, מסחרי, פלקטי, זה שקיים
בטלויזיה ובתקשורת של יחיד שהחברה היא הבמה היחידה שלו - שם
המבט מגדיל, הופך לפלקטי, וכשזה גדול מספיק - מתייחסים. גדול,
הכוונה, מוחשי ומדיד בקנה מידה חברתי, כמו תואר, כמות כסף,
מספר זיונים, פרסים, הכרה, הוקרה, מספר חברים וכו'. אם אין לזה
רישום בקנה מידה חברתי, זה לא נקלט. לכן המבט הרגיל רגיל
להגדיל דברים, ואז הוא פוסע הרחק מאינטימיות, הרחק מקירבה, ואם
אין אינטימיות אין מה לדבר על הנפש, שהיא האינטימיות
בהתגלמותה.
אז המבט אל הנפש הוא מבט מקרב ומקטין, מסתכלים קרוב קרוב
ופנימה פנימה. מתבייתים אל הזעיר והאיכותי שבאדם, זה שלא קיבל
חצוצרה ורמקול. זהו מבט המחפש את הנדיר, החבוי, האיכותי
והעמוק. אלה מן המאפיינים של המבט המחפש  אחר איכויות נפשיות
באדם.
אך המבט הרגיל מסתכל באדם כמו מגייס כשרונות לקרקס, הוא מחפש
את השרירים הגדולים ביותר, את הגילגולים האקרובטיים המרהיבים
ביותר. את מה שההמון יריע לו.  אך כאן הנפש כושלת, היא לא
מבינה ברושם חיצוני. פוליטיקה ודיפלומטיה זרות לה. כששמים אותה
על במה מול הרבה אנשים היא נאלמת ונעלמת. היא זקוקה לאקלוגיה
זהירה, שמחפשת את השביר והרגיש  והקטן כדי לתמוך בו ולתת לו
חלל עליו יוכלו להישען.
אך היום לא מביטים אל הנפש ואם מביטים לעיניים זה כדי להפחיד
את הנפש, יורים בה במבט כדי שתבין שלא כדאי לה. אז המבט הנפשי
במקום שיהיה רך ופתוח וקורן כמו בעיניים של תינוקות וכלבים הוא
בדרך כלל עם עיניים מושפלות, מבט מן הצד, כמו כלב מוכה.
זה המבט של הנפש, אך כאן דובר על מבט שמחפש את הנפש. וזה לא
אותו הדבר. ועם זאת לעיתים נדירות יקרה שמבט של הנפש יפגוש
במבט שמחפש את הנפש. לרוב זה או מבט אל הנפש שמוצא עיניים בלי
נפש בהם, או מבט של הנפש שלא מוצא מבט שמחפש את הנפש.
המבט אל הנפש הוא כמו צוות רפואי שמחפש ניצולי רעידת אדמה מתחת
להריסות, במידה וימצא שריד נפש הוא יעניק חום נפשי חסר התניה,
עד שרסיסי הנפש המוכים יאזרו עוד לצאת ולקבל חיזוק. והמבט של
הנפש כה מחפש את אותו המבט שאומר: "אני יודע שזו הנפש שמביטה
בי כעת, לא באתי להזיק לשם שינוי, רק לתמוך ולנחם, לנחם ולהיות
מנוחם, שנינו, בתוככי הקור והשממה הנפשיים הגדולים הללו,
המקיפים את שנינו מכל העברים והכיוונים".

--
19.4.2003
גבריאל רעם.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
דרוש: אדם מבוגר
ורציני לעבודות
מזדמנות




מושיק הליצן.


תרומה לבמה




בבמה מאז 27/4/03 12:48
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
גבריאל בן יהודה

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה