איציק ערך קניות במכולת, למעשה, איציק הנהיג שגרה של עריכת
קניות במכולת קבועה ביום קבוע בשבוע. חייו של איציק היו יותר
שגרתיים מפונקצית האפס. איציק הגן על השגרה בחירוף נפש, בחושבו
כי השגרה תגן עליו באותו אופן. איציק טעה.
כאמור, איציק היה במכולת. הוא צעד לעבר מקרר מוצרי החלב. הוא
הרים קרטון חלב ושם לב לקמט בקרטון. הוא הרים קרטון נוסף ונוכח
לדעת שגם שם היה קמט. באמצעות אינדוקציה(ר' 1) הוא הגיע למסקנה
שכל קרטוני החלב מקומטים. הוא שאל את המוכר לפשר הדבר. המוכר
הסביר לו כי המשאית שהובילה את קרטוני החלב עלתה על מהמורה
בכביש. איציק, לאחר שקבע כי נעשה ניסיון זדוני לחבל בשגרתו
היקרה, החליט לבדוק את העניין.
איציק הגיע לכביש בו ארעה ה"תאונה". בדרכו לשם, הוא מנה את
ארגוני הטרור האחראים לחבלה בשגרתו עד אשר יוכח אחרת. הוא בחן
את הכביש ולא גילה שום מהמורה. בבחינה מדוקדקת יותר, לעומת
זאת, הוא גילה מעגל (למעשה זה היה עיגול, אבל איציק לא ידע מה
ההבדל ביניהם) (ר' 2) של אספלט שהיה מנותק משאר האספלט, כעין
מכסה. הוא תחב קרנזול (ר' 3) לחריץ בין המעגל (עיגול) לכביש
והרים. בעשותו כך, הוא חשף גרם מדרגות המוביל מטה. איציק ירד
במורד המדרגות, המשיך לסוף מסדרון אפלולי ועבר דלת פתוחה. בצדו
השני של המשקוף קידמו את פניו שני נערים כבני 16, חמושים
במחשבון ובמחברת. איציק לא ידע זאת, אך אותם נערים יכלו לייצר
אינסוף וקטורים בשניה. וקטורים, כידוע, יכולים לפלח בשר אדם
כמו קו דמיוני המוגדר ע"י N-יה (ר' 4). "עצור" קראו שניהם "ע"מ
לעבור עליך לומר לנו מהי זווית הראש של משולש שווה שוקיים
שאורך שוקו 3 ס"מ ואורך בסיסו 1.02 ס"מ.". איציק החל לחשוב.
הוא ניזכר שמורתו לחשבון בכיתה ה' לימדה אותו כיצד לחשב זוויות
באמצעות שעון מחוגים פשוט (ר' 5). איציק הביט בשעונו. היה לו
שעון דיגיטלי. "19, 38 דקות ו-51 שניות" (ר' 6) השיב איציק
בביטחון של רב-חובל בשולה מוקשים. הנערים הביטו אחד בשני ואמרו
"נכון. אתה רשאי לעבור". איציק המשיך במורד הפרוזדור, עד שהגיע
לאולם עצום ממדים, מלא עד אפס מקום בנערים כבני 16. בצדו השני
של האולם עמד אדם מבוגר ודיבר בהתלהבות. "מתמטיקאי המחר, שליטי
האינסוף" הוא הטיף "ימים רבים עמלנו, חרשנו וחיכינו ליומנו
שיבוא, ומחר מגיע אותו יום. יום זה יהיה השלב הראשון במבצע
'נקמת היורם'!". האיש השקיט את הנערים המתלהבים והמשיך. "מחר,
אתם, בוגרי התוכנית וחברים בארגון "ברית בר e-ln",(ר' 7) תכירו
לעולם מתימטיקה חדשה, מתימטיקה העוסקת במספר 1/0 (ר' 8). אם עד
היום התייחסו למספר זה כאל בח"מ, הרי שהחל ממחר, הוא יסומן
באות א' ויקבל יחס שווה ככל מספר לא-ממשי (ר' 9). כאשר תוצג
מתימטיקה זו, יכנס העולם לתוהו ובוהו, ואנחנו נהיה שם, כדי
לעשות סדר בכאוס. אנחנו נכבוש את העולם ונשלוט בו שלטון רציף,
מונוטוני שלכל משיקיו שיפוע חיובי וחסר אסימפטוטת!" (ר' 10).
"לא" צעק איציק, ביוצרו הד הדועך בצורה מעריכית (ר' 11) "לא
אתן לכם לחלל את שארית השגרה שנותרה לי". מיד, הופנתה אליו כל
תשומת הלב. איציק החל לברוח, בעוד הנערים החלו דולקים אחריו,
כך שמרחקיהם היוו אברים בסדרת הפרשים. הם אף היו משיגים אותו,
אילולי ידעו על פרדוקס אכילס והצב(ר' 12). איציק טס החוצה, סגר
את הדלת, עלה מעלה ושב לשגרתו המבורכת. חברי "ברית בר e-ln"
לעומת זאת, נתקלו באתגר חדש - דלת סגורה. הם ידעו שדלת
נעולהחסומה פורצים, ודרך דלת פתוחה פשוט עוברים. לא היה להם
שמץ של מושג ירוק כיצד לגשת לבעיה. מאז, הם נטשו את תוכניתם
להשתלט על העולם ועד היום הם עוסקים באתגר חדש - פתיחת דלת
סגורה.
בעקבות בקשת הקהל, שונה סוף הסיפור והוספו הארות והערות:
איציק טס החוצה, חצה את המזדרון, וחזר אל שיגרתו המבורכת. חברי
"ברית בר e-ln" מהרו אחריו, אך נעצרו מחוץ לפתח. כעבור מספר
דקות ראשוני (ר' 13) כולם היו בחוץ. הם עמדו, נפעמים, מגאות
החוויות והתחושות שהציפו אותם. השקיעה (שכן היתה זו עונת
הקיץ), הרוח ואפילו מראה השמיים השיבו להם מה ששנים של חרישה
ורכינה מעל הוכחות, נוסחאות ושאלות כמעט גזלו מהם - את החופש.
הם הבינו שברגע שהעניקו למתימטיקה דריסת רגל במוחם, היא התפשטה
לכל תחומי חיים. דלת היתה בשבילם מלבן, גלי הים - סינוסואידה,
ואפילו בשנתם המשיכו לדרג מטריצות ממעלה חמישית. אך עכשיו הם
השתחררו, פרצו את גבולות העולם המתימטי והגיעו לעולם האמיתי.
זכרונות מהתקופה הטרום-מתימטית החלו לעלות מתהום הנשייה;
חברים, אהבות, הנאה, בילויים. באותה שניה, "ברית בר e-ln"
התפרקה. בלי להוציא הגה, התפזרה הקבוצה הבת"ל(ר' 14), וכל ילד
חזר אל העולם שלו. ומה בנוגע למטיף? הוא חזר לחור ממנו בא. וכך
הקיץ הקץ על "ברית בר e-ln"
הארות והערות:
1. אינדוקציה - הסקת מסקנות, מעבר מדוגמאות בודדות לכלל (תודה
לקיי אם).
2. מעגל - היקף העיגול <=> עיגול - השטח הכלוא במעגל
3. קרנזול - אלכסון בגוף תלת מימדי המחבר שני קודקודים שאינם
על אותה פאה.
4. n-יה (קרי אניה) - יצוג של נקודה במרחב בן n מימדים.
5. הזווית בין שתי שנתות סמוכות בשעון מחוגים (הזווית שבין
המחוג הגדול בדקה מסויימת לבין אותו מחוג כעבור דקה) היא 6
מעלות. אפשר לחשב זוויות פשוטות באמצעות עקרון זה.
6. "שברי" מעלות נמדדות בדקות ושניות.
7. e קבוע שערכו שווה בערך 2.71, ln הוא לוגריתם בבסיס e
8. חילוק ב-0 מניב ביטוי חסר משמעות (בח"מ), משמע, המספר 1/0
הוא לא מספר מוגדר.
9. על רגל אחת, מספר לא ממשי הוא מספר שלא שייך לקבוצת השברים,
המספרים חיוביים,המספרים השליליים והמספרים האי-רציונליים.
10. הווה אומר, תמיד משגשג ורציף.
11. יחס כל שני כמויות, לאחר תקופת זמן קבועה, הוא זהה
12. פרדוקס אכילס והצב - נניח אכילס נע במהירות 10 מטר בשניה,
והצב מטר 1 בשניה. אם אכילס והצב יערכו תחרות, ואכילס יתן לצב
פור של 10 מטר, ניתן להראות כי אכילס יפסיד בתחרות; כעבור
שניה, הצב יהיה במרחק 11 מטר מהזינוק, בעוד אכילס יהיה רק 10
מטר מההתחלה. אחרי עוד עשירית שניה, הצב יהיה במרחק 11.1 מטר
בעוד אכילס יהיה רק במרחק 11 מטר. ואחרי זה מיאית שניה ואלפית
שניה וכן הלאה, כך שלעולם לא יעקוף אכילס את הצב. בפועל, אכילס
עוקף את הצב לאחר 2 שניות.
13. ראשוני - מספר אשר מתחלק רק בעצמו וב-1 נקרא ראשוני.
14. בילתי תלויה לינארית - נאמר על קבוצה שלא ניתן להביע אף
אחד מאבריה באמצעות האחרים. במקרה הזה, הביטוי בא לאמר כי כל
ילד הוא ישות עצמאית, להבדיל מחלק מישות גדולה יותר. |
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.