[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








האינטרנט ובני הנוער
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
Hebrew Homepage: http://stage.co.il/Authors/238
Email: amnont@walla.co.il

==========================================
חלקו של דר' אמנון טיל בהרצאה של דר' ארנון רולניק ודר' אמנון
טיל, מה עושות האיילות בלילות? האינטרנט ובני הנוער, כינוס
האגודה לטיפול משפחתי, מכללת בית ברל, 1 לאפריל, 2003.
=========================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
מהם חלק מהאפשריות החיוביות של רשת האינטרנט העומדות בפני
הנוער?
הפוטנציאל השלילי של השימוש האינטנסיבי ברשת האינטרנט
הפתרונות האפשריים
----------------------------
ווביוגרפיה
מאמרים בסידרה: הצד האפל של האינטרנט
מאמרים בסידרה: התרבות הדיגיטלית
מאמרים בסידרה: חינוך
============================
הקדמה

בחלק א' אציג חלק מהאפשריות החיוביות של רשת האינטרנט העומדות
בפני הנוער המתבגר, בחלק ב' אדבר על סכנות אפשריות בשימוש ברשת
ע"י הנוער ולבסוף בחלק ג' אדבר על חלק מן הפתרונות לסכנות
הללו.
==========================================
חלק א: מהם חלק מהאפשריות החיוביות של רשת האינטרנט העומדות
בפני הנוער?


1. חדשות

רשת האינטרנט מכילה עיתונים ישראלים (כגון: הארץ, מעריב, YNET
של "ידיעות אחרונות" ועוד), המתעדכנים 24 שעות ביממה, ומאות
עיתונים זרים.

ראה מאמרו של דר' אמנון טיל, עתונות בעברית ברשת האינטרנט

http://stage.co.il/Stories/85207


2. מידע חינוכי

כמו כן הרשת מכילה אנציקלופדיות בעברית (כגון גלורי) ובאנגלית
(כגון אנכרטה ובריטניקה), מילונים (כגון מורפיקס או מריאן
וובסטר), מאגרי מידע שונים (כמו אתר הCIA על מדינות העולם)
ואתרים לימודיים שונים (כמו סנונית, גלים ומט"ח).

סנונית

http://www.snunit.k12.il

גלים

http://www.galim.org.il

מט"ח

http://www.cet.ac.il

מדינות העולם באתר הCIA

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html


ישנם ברשת ספרים רבים עם טקסט מלא בעברית או באנגלית וכן
מאמרים בנושאים שונים בעברית או באנגלית. ישנם אתרים בהם הנער
יכול לקבל עזרה בהכנת שעורי הבית שלו.

ראה מאמר של דר' אמנון טיל, ספרים ספרות ושירה ברשת האינטרנט

http://stage.co.il/Stories/10890


3. בידור

יש ברשת מידע על ספורט, סרטים, מוזיקה, קטעי וידאו, הצגות
תאטרון וביקורת ספרים. הוא יכול להאזין לתחנות רדיו שונות בארץ
או בחו"ל או למצוא ברשת מידע על טיולים בארצות העולם השונות
בעברית.

4. קניות

אפשר לקנות באינטרנט ספרים, תקליטורים וגם לקנות או למכור
חפצים משומשים.

5. קורסים חינם

אפשר ללמוד ברשת בחינם שפות שונות (כגון אנגלית), או מדעים או
את טכנולוגיית המחשב והאינטרנט.

אתר אוטודידקט ללימודי חינם ברשת:

http://www.autodidact.co.il

6. תוכנה חינם

ישנם אתרים בהם הנער יכול להוריד תוכנות שונות ולהשתמש בהם
לצרכים שונים.

7. בניית אתרים

הנוער הבקיא באספקטים הטכנולוגיים של המחשב והאינטרנט יכול
לבנות אתרים בנושאים שונים ומגוונים כולל אתר סביב תחביב של
הנער ממעקב אחר ציפורים ועד לבניית טיסנים.

8. השתתפות בתחרויות בנושא מחשבים או בתחרויות חינוכיות או
בפרוייקטים חינוכיים בנושאים שונים.

מידי שנה מתקיימת תחרות בין לאומית בנושא המחשבים והנער יכול
לנסות ולהתקבל לנבחרת ישראל בנושא זה. הוא יכול להשתתף
בתחרויות שונות בנושאי מחשבים ואינטרנט ברשת או להשתתף בתחרות
בנושאים חינוכיים שונים או להשתלב בפרוייקטים חינוכיים שונים.

השפעות שונות על בני הנוער

http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=3715

מהמאמר: "המחשב והאינטרנט תופסים בשנים האחרונות מקום מרכזי
בחיינו ובחיי ילדינו. המחקר על ההשפעות של שימוש במחשב
ובאינטרנט על התפתחותם של ילדים ובני נוער נמצא אמנם בחיתוליו,
אך כבר מתחילים להסתמן ממצאים ראשוניים.  בסקירה מקיפה
שנתפרסמה לאחרונה בכתב העת "פסיכולוגיה התפתחותית יישומית"
מסוכמים ממצאים אלו. אנו מביאים כאן את עיקריהם! ".

9. אמצעי קומוניקציה מגוונים

דואר אלקטרוני

הנער יכול לשלוח דואר אלקטרוני לחבריו הן בארץ והן ברחבי העולם
ולקבל תשובה מידית מכל קצות תבל בשניות ספורות, אם האדם שאליו
הוא כותב מעיין בדואר שלו באותו זמן.

פורומים וקבוצות דיון

הנער יכול להשתתף באחת מעשרות אלפי קבוצות הדיון הנמצאות ברשת,
החל מדיונים באקטואליה וכלה במורשתו הרוחנית של בודהה. כאן
הפורומים יכולים להיות פתוחים לקהל הרחב, או יכולים להיות
פורומים כיתתיים לימודיים סגורים למשתמשים עם סיסמה בלבד.  

צ'טים

כאן הנוער יכול ל"שוחח" בזמן אמת עם משתתפים שונים על נושא
הצ'ט.  

אלו הן חלק מהאפשריות החיוביות של השימוש ברשת האינטרנט.

===========================================
חלק ב: הפוטנציאל השלילי של השימוש האינטנסיבי ברשת
האינטרנט.


כמעט כל מה שהזכרנו לעיל עשוי מבחינת הפוטנציאל שלו להיות
בעייתי או מסוכן. אביא כמה דוגמאות:

1. תוכנה המועתקת מהאינטרנט ממקור מפוקפק עשויה להכיל וירוסים

   ו/או לפגוע בזכיות היוצרים של בעלי התוכנה.
2. בצ'ט או בדואר האלקטרוני אנו עשויים להכיר אנשים מפוקפקים,

   מתחזים, בעלי נטיות פליליות העשויים לגרום לנו צרות רבות.
3. חלק מהעיתונים ברשת עשוי לכלול מידע מוטעה ומטעה.
4. אתרי קניות מפוקפקים עשויים לא לספק לנו את הסחורה עליהם
   שילמנו במיטב כספנו.
5. בקבוצות הדיון או בצ'טים עשויים להעליב אותנו, או לפגוע בנו
בדרכים
   שונות או לנצל דברים שכתבנו בפורום או בצ'ט לרעתנו.
6.  הנער עשוי להעתיק עבודות מוכנות הנמצאות באינטרנט ולהגיש
    אותן בשמו.
7.  הנער עשוי להיחשף לתכנים מזיקים כגון: אתרי התאבדויות,
אתרי
    פדופליה, אתרי טרור, אתרים אנטישמיים, אתרי שנאה לקבוצות

    מיעוט שונות, אתרי הימורים ועוד.
8.  אפשר גם להתמכר לאינטרנט ולבלות שם שעות רבות שיבואו על
    חשבון פעילות חברתית או לימודית או בילוי בחברת המשפחה.

הסביבה של אמצעי הקומוניקציה המגוונים של האינטרנט כמו הצ'טים
וקבוצות הדיון או הדואר האלקטרוני, היא בעייתית במיוחד. מצד
אחד הנוער סקרן ורוצה להשתמש באינטרנט למטרות קומוניקציה
ובמיוחד קומוניקציה עם בני המין השני. מצד שני האינטרנט מספק
למתקשרים סביבה אנונימית בה הצד השני מופיע בכנויי ולא בשמו
האמיתי, ויכול להסתיר את גילו, זהותו ומינו.

האיש החביב בצד השני עשוי להיות אדם מסוכן בעל כוונות פליליות
וכבר היו גם בארץ מקרים בהם פגישה במציאות עם אדם שבני הנוער
הכירו באינטרנט הסתיימה באונס או ברצח, וזה קרה גם בארצנו
הקטנה.

ידוע המקרה של אופיר רחום ז"ל, נער מאשקלון שהכיר בחורה
באינטרנט בכינוי "סלי", שהייתה בחורה פלסטינית שפיתתה אותו
לבוא לפגישה בה הוא נרצח ע"י שני בחורים פלסטינים.

על הפגיעה בבני נוער ברשת

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2641836,00.html


פירוט ל"צד האפל של האינטרנט" ולסכנות העשויות לצוץ בשהייה
ממושכת באינטרנט אפשר למצוא במאמרו של דר' אמנון טיל:

http://stage.co.il/Stories/163518

==========================================
חלק ג: הפתרונות האפשריים

1. הפתרון הראשון ואולי החשוב ביותר לנער המתבגר ולהוריו הוא
להיות מודעים לסכנות הטמונות בפעילות אינטנסיבית ברשת. בעקבות
הזעזוע עקב הרצחו של אופיר רחום ז"ל נוצרו ברשת מספר אתרים
העוסקים בנושא גלישה בטוחה ברשת.

לגלוש עם ראש: כללים לגישה נכונה

http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm

חכמים ברשת של גלים

http://www.galim.org.il/peoples/safety

מדריך הורים לבטיחות ילדים ברשת

http://www.edu-negev.gov.il/care


2. ישנם טיפולים אישיים וקבוצתיים למתמכרים לאינטרנט. טיפולים
אלו קיימים הן ברשת והן מחוץ לרשת. בנושא זה קיים חומר רב
בעברית ובאנגלית.

על ההתמכרות לאינטרנט מאת משרד החינוך

http://noar.education.gov.il/addiction/upload/gen/addiction.html


3. מפתחים כללי אתיקה בשימוש ברשת האינטרנט ע"י פיקוח עצמי של
המשתמשים.

נטיקה: אתיקה של הגלישה ברשת ממשרד החינוך

http://noar.education.gov.il/nethics/main2.html

4. ישנה אגודה ישראלית בשם אשנב המנסה לחנך לשימוש נבון  ברשת
האינטרנט.

אגודת אשנב לשימוש נבון ברשת האינטרנט

http://www.amutat-eshnav.org.il


5. ישנו ניסיון ליצור מסנני גלישה ברשת בחו"ל ובישראל אולם
מסננים אלו הם בד"כ בלתי יעילים. (לדוגמא אם נסנן את המילה SEX
לא נוכל לקרא מאמרים העוסקים בSEX DIFFERENCES).

6. יש ניסיון אמריקאי ליצור רשת הנקראת אינטרנט 2 שתהייה רשת
חינוכית ללא אתרים מסחריים ותשמש בשלב ראשון את האקדמיה ואולי
יותר מאוחר את מערכות החינוך בעולם.

אינטרנט2

http://www.internet2.org


ולסיכום:

עולם האינטרנט הוא טכנולוגיה המאפשרת להעצים את כוחו של
המתבגר, אולם גם מכילה סכנות שעל המתבגר הגולש באינטרנט וכן על
הוריו להיות מודעים לכך, על מנת להקטין את סכנות השימוש
ברשת.

==========================================
ווביוגרפיה

אתר אוטודידקט ללימודי חינם ברשת:

http://www.autodidact.co.il


ה"צד האפל של האינטרנט" אפשר למצוא במאמרו של דר' אמנון טיל:

http://stage.co.il/Stories/163518


לגלוש עם ראש: כללים לגישה נכונה

http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm


חכמים ברשת של גלים

http://www.galim.org.il/peoples/safety


מדריך הורים לבטיחות ילדים ברשת

http://www.edu-negev.gov.il/care


על ההתמכרות לאינטרנט מאת משרד החינוך

http://noar.education.gov.il/addiction/upload/gen/addiction.html


נטיקה: אתיקה של הגלישה ברשת ממשרד החינוך

http://noar.education.gov.il/nethics/main2.html


אגודת אשנב לשימוש נבון ברשת האינטרנט

http://www.amutat-eshnav.org.il


אינטרנט2

http://www.internet2.org


מאמרים רבים על שימושי אינטרנט בחינוך אפשר למצוא באתר המאמרים
של דר' אמנון טיל

http://stage.co.il/Authors/238


מאמרים עדכנים על  Keeping your child safe on the Internet

http://www.wiseuptothenet.co.uk


אתר safe kids

http://www.safekids.comhttp


אתר מכנס אחרון על Children, Mobile Phones and the Internet

http://www.iajapan.org/hotline/2003mobilepro-en.html


מאמרים על פסיכולוגיה ומחשבים באתר מכון "שיח" של ד"ר  ארנון
רולניק

http://www.siach.com


UK Children Go Online

http://personal.lse.ac.uk/bober/UKCGOsurveyexec.pdf


האם האינטרנט יהרוג את הילדות?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3418311,00.html

מהמאמר: "פעם ילדים היו נחשפים לידע לאט לאט ובהדרגה. היום הם
מקבלים אותו בפרצוף מגיל מאוד צעיר, דרך הטלוויזיה והאינטרנט.
גיל ונטורה, פסיכולוג ואבא מודאג, מעדיף שיעברו עוד כמה שנים
לפני שיצטרך לדבר עם הילדים שלו על יחסי מין למשל, ותוהה איך
אנחנו יכולים, למרות הכול, לשמור על הילדות".
========================================
מאמרים בסידרה: הצד האפל של האינטרנט

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ldark.htm

============================================
מאמרים בסידרה: התרבות הדיגיטלית

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ldigcul.htm

===================================
מאמרים בסידרה: חינוך

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm

=========================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

========================







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
אנשי הצפרדע,
אנשי הבמה...



(מערבל בטון
בהשוואה
פרובוקטיבית-פרודוקטיבית-רדיואקטיבית)


תרומה לבמה




בבמה מאז 17/4/03 3:36
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2020 זכויות שמורות לבמה חדשה