[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








מהפכות המידע:
מציורי המערות וציורי הסלע ועד למהפכה הדיגיטלית
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

==========================================
ראשי פרקים
=======
הקדמה
שאלות
ביבליוגרפיה והערות
הבעת תודה
פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר מהפכות המידע
=======================================

הקדמה

זו מהדורה דיגיטלית לספר העוסק במהפכות המידע. היתרון במהדורה
זו היא שיש בידי האפשרות לעדכן את הספר במהירות ע"פ הערות
הקוראים והמידע המצוי ברשת האינטרנט, והספר אכן עובר עדכונים
שונים כמעט מדי יום. ישנה כמובן, אפשרות להרחיב את הידע
בנושאים השונים בהם ספר זה עוסק, בעזרת הקישורים והתמונות
הנלוות.

מכיוון שהספר עוסק ב"מהפכות המידע" הרי עצם השימוש בגירסה
אלקטרונית של הספר (במקום גירסת נייר) יכולה להדגים הן את
היתרונות והן את החסרונות של השימוש במדיום הזה.
-----------------------------------------------------------------------------------------
יש הטוענים שהמהפכה הדיגיטלית של ימינו (שכוללת את המחשוב
התקשוב והדפוס הדיגיטלי) שווה בעוצמתה למהפכת הדפוס (המצאת
מכבש הדפוס בעל התווים הניידים) של גוטנברג שחלה במאה ה15
(בסביבות 1440). המשתמע מכך הוא שכדי להבין את משמעות המהפכה
הדיגיטלית של ימינו, עלינו לעיין בתולדות מהפכת הדפוס, להבין
כיצד היא נוצרה ומה אירע בעקבותיה.

אולם, על פי אותו הגיון, כדי להבין את מהפכת הדפוס, עלינו
לעיין בתולדות מהפכת המידע שקדמה למהפכת הדפוס (ועל פי העיון
בספר נגלה שאיננה פחותה ממנה בחשיבותה) והיא מהפכת הכתב.

שוב, על פי אותו הגיון, כדי להבין את מהפכת הכתב, עלינו לעיין
בתולדות מהפכת המידע הראשונה והיא מהפכת ציורי המערות וציורי
הסלע. במהפכה זו, האדם החל לייצג בפעם הראשונה בתולדותיו,
אירועים קוגניטיביים שמתרחשים במוחו בצורה פומבית על גבי קירות
המערות ועל גבי הסלעים שבסביבת מגוריו.

באופן כללי הספר עוסק בשלש מהפכות קדם דיגיטליות: ציורי המערות
וציורי הסלע, הכתב והדפוס ושתי טכנולוגיות הקשורות למהפכה
הדיגיטלית: המיחשוב והתיקשוב או ביתר ספציפיות המחשב ורשת
האינטרנט.

ספר זה מאמץ את גישתו של ניל פוסטמן הגורסת שכל חידוש טכנולוגי
הוא עסקה פאוסטית שיש בה נזק ותועלת כאחד, וכלשונו של פוסטמן
(2003):

"כל טכנולוגיה היא גם מעמסה גם ברכה: לא או-או אלה זה-וזה".
בפרק הבא נביא דוגמאות ונפרט כיצד חידושים טכנולוגיים מביאים
ברכה ונזק כאחד.
========================================
שאלות פתיחה

נתחיל ספר זה בכך שנשאל את עצמנו כמה שאלות חשובות הנוגעות
למהפכות המידע:

1. מהי מהפכה, מהו מידע ומהי מהפכת מידע?

2.  מה מאפיין את התרבות הדיגיטלית של ימינו? מה אפיין את
תרבות הספר של העבר, את תרבות הכתב ואת תרבות ציורי המערות
וציורי הסלע?

3. האם התרבות הדיגיטלית בת זמננו היא המשך או שינוי של תרבות
הספר ושל תרבות הכתב והציור? במה היא מהווה המשך ובמה היא שונה
מתרבות הספר ומתרבות הכתב והציור?

4. האם התרבות הדיגיטלית בת זמננו מקדמת אותנו לעומת תרבות
הספר או שהיא מהווה נסיגה לתרבות נחותה יותר? במה מתבטאת
הקידמה של התרבות הדיגיטלית ובמה היא נחותה לעומת תרבות הספר?

5. האם מהפכות המידע הדיגיטליות (המחשוב, והתקשוב) חשובות יותר
ממהפכות המידע הקדם דיגיטליות (ציורי המערות וציורי הסלע, הכתב
והדפוס)? איזה מהפכת מידע הייתה החשובה מכולן ומדוע? לאיזה
מהפכה הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על החברה והתרבות האנושית?

6. אילו שינויים חברתיים ותרבותיים אירעו בעקבות מהפכות המידע?
איזה מוסדות וארגונים חברתיים חדשים נוצרו בעקבות מהפכות אילו
סדרים חברתיים השתנו?

7. מהו המחיר של מהפכות המידע? איזה כוחות תמכו במהפכות הללו,
אלו חלקים בחברה הרוויחו ממהפכות אלו ומי היו המפסידים? מהו
המחיר החברתי והתרבותי שהעולם ושאנו בישראל הקטנה משלמים על
מהפכת המידע הדיגיטלית?

8. מה מקומה של ישראל והעולם היהודי במהפכות המידע? כיצד
השתלבה ישראל והעולם היהודי במהפכות אלו? איזה חלקים ממהפכות
אלו הובלו ע"י ישראל ו/או העולם היהודי? איזה תועלת ואיזה נזק
נגרם לישראל כתוצאה ממהפכה הדיגיטלית?
=====================================
כדי להתחיל ולעיין במושג מידע ומהפכות המידע נוכל לפנות
לקישורים הבאים בויקיפדיה העוסקים במונחים "מהפכה" ו"מידע":

המונח "מהפכה" בויקיפדיה בעברית ובאנגלית:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%94

http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution


המונח "מידע" בויקיפדיה בעברית ובאנגלית:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2

http://en.wikipedia.org/wiki/Information

--------------------------------------------------------------------------------
יש לציין שבספר זה לא אעסוק בפירוט רב בצדדים הטכניים של
מהפכות המידע, וכמובן שאפנה את הקורא לספרים ולמאמרים המתאימים
העוסקים בנושאים אלו. אפרט בספר יותר את ההשפעות והאספקטים
החברתיים והתרבותיים הנוגעים למהפכות אלו. כמו כן, אפרט את
חלקה של ישראל והעולם היהודי במהפכות המידע.

אינני יודע אם בסוף הספר אתן תשובות לכל השאלות הנ"ל, אולם
הקריאה בפרקים השונים של הספר עשויה לעזור לקורא לענות על אותן
שאלות שאין עליהן תשובה בספר בכוחות עצמו. בכל מקרה, גם אם לא
נקבל תשובות לכל השאלות הנ"ל, עצם החשיבה עליהן עשויה להועיל
לנו להסתכל על המציאות של זמננו בצורה שונה.

לאחרונה מצאתי ברשת האינטרנט תמונה, מהמוזיאון האמריקאי
למחשבים שיכולה לשמש כתמונת שער לספר זה:

Caves & Internet

http://www.compustory.com

========================================
ביבליוגרפיה והערות

1. פוסטמן נ. (2003), טכנופולין, כניעתה של התרבות
לטכנולוגיה
, ספריית הפועלים, ת"א.

בספר זה פורש פוסטמן את משנתו שהתרבות הנוכחית משועבדת לשורה
של טכנולוגיות חדשות כמו הטלוויזיה המשפיעות לרעה על מצבה.
=========================================
הבעת תודה

ברצוני להודות לפרופ' יהושפט גבעון על שהפנה אותי לנושא מרתק
זה של "המעבר מתרבות הספר לתרבות הדיגיטלית". הוא נתן לי
להעביר בשנים 1998 ו1999, סמנריון בנושא זה לסטודנטיות של מדעי
המחשב במכללת בית ברל'.

בשנת 2003 גב' נע רגוניס, ראש החוג למדעי המחשב במכללת בית
ברל,  אפשרה לי להעביר סמינריון זה פעם נוספת לסטודנטיות של
מדעי המחשב שנה ד'.

ברצוני להודות למר עמי סלנט (ממכון מופת ואוניברסיטת בר אילן
המחלקה למידענות) על הערותיו הנבונות לפרק "טכנולוגיה, תרבות
וחברה" ועל העידוד והתמיכה שהעניק לי במהלך כתיבת הספר.

אני מודה למר יעקב עמית ממכללת בית ברל על שהפנה אותי למאמרו
של דידרו העוסק בכתיבה. ברצוני להודות לדר' יעקב איציקוביץ' על
עזרתו בפרק העוסק במהפכת המיחשוב.

אני מודע לד"ר דוד יששכרי על ההערות הנבונות שהוא העיר לפרק
העוסק בנסיגות טכנולוגיות ועל ההוספות החשובות שהוסיף לפרק זה.
אני מבקש להודות למשרד החינוך ולמכון מופת שאפשרו לי לכתוב ספר
זה. השגיאות, במידה וישנן, הן שלי בלבד. אשמח לקרא את
הערותיכם.
=========================================
נא לעבור לפרק הבא:

טכנולוגיה, תרבות וחברה

http://stage.co.il/Stories/370510

========================================
פרקי המהדורה הדגיטלית של הספר "מהפכות המידע: מציורי המערות
וציורי הסלע ועד למהפכה הדיגיטלית"


http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm

=======================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

=====================







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
מורטל קומבט 2
שבר את מוסכמות
היסוד של
הטרגדיה
השייקספירית,
שהרי הגיבור
מבצע את החטא
המביש לאחר מותו


תרומה לבמה




בבמה מאז 10/4/01 6:48
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה