[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







אלי אשד
/
שירת המדע הבדיוני בעולם

בספרות המדע הבדיוני יש לשירה מקום משני ביותר. הצורות
הספרותיות הדומיננטיות במד"ב הם של הסיפור והרומאן, ומלבד זאת
המד"ב נחשב במשך שנים רבות ל"מבצר" של נושאים טכניים במדעים
"קשים" כמו פיזיקה וכימיה שלשירה אין שם (לפחות לכאורה)  כל
מקום.  אבל יש גם סופרי מד"ב השולחים את ידם בשירה- אם כי מה
שהם מפיקים הוא בדרך כלל מבחינתם משני. בשנים האחרונות השירה
של המדע הבדיוני הולכת ומתפתחת ומופיעה באופן קבוע במגזינים
ובאנתולוגיות של מד"ב, אם כי כמו כל סוגי השירה אין לה קהל
רב.
יש לציין שלאורך הדורות ניתן למצוא דוגמאות של שירה שאנו
יכולים למצוא בה מוטיבים ברורים ביותר של מדע בידיוני . כך
למשל  במאה ה-19 חיבר המשורר הבריטי המפורסם לורד ביירון פואמה
שהיא למעשה מדע בדיוני טהור ולה קרא:

DARKNESS.  
בפואמה זאת שהתחברה  בשנת 1817 בזמן מפגש בשויצריה עם המשורר
שלי ואישתו מרי שלי  מפגש שבעיקבותיו נכתב בידי מרי שלי מה
שנחשב לרומן המדע הבידיוני הראשון ""פראנקנשטיין"",   תיאר
ביירון לאחר חלום בלהות  חזון של חורבן העולם וכלל המין האנושי
במה שניראה כאסון קוסמי. להלן השורות הראשונות של  הפואמה
הנותנות לנו רושם ברור ביותר של אופיה המדעי בידיוני:

I HAD A DREAM WICH WAS NOT ALL A DREAM

THE BRIGHT SUN WAS EXTINUISHED AND THE STARS

DID WANDER DARKLIND IN THE ETERNAL SPACE

"RAYLESS, AND PATHLESS, AND THE ICY EARTH "

SWANG BLIND AND BLACKENING IN THE MOONLESS AIR
                                           
בהמשך הפואמה מתאר בירון עולם חרב לאחר שהמין האנושי חזר
לברבריזם ואוכלוסיות שלמות גוועו ברעב ושני האנשים האחרונים
ששרדו מתים מפחד לאחר שהם פוגשים זה את זה ומופתעים לגלות שהם
אינם האדם האחרון. בכך יש את הביטוי הראשון של הנושא הידוע של
הסופר פרדריק בראון
" האדם האחרון ישב בחדר ופתאום שמע דפיקה בדלת" ..

בנוסף לכך כתב ביירון מחזה שירי על  הדמות התנכית קין, בנו
הרוצח של אדם הראשון שבמהלכו עורך קין  סיור מודרך בידי השטן
ברחבי היקום ופוגש עולמות וגזעים שונים שהתקיימו לפני המין
האנושי והושמדו בידי האל כניסויים לא מוצלחים, דבר המשכנעו
למרוד באל.
אחרי ביירון הופיעו משוררים ידועים שחיברו יצירות של מד"ב
ובראשם המשורר והסופר הידוע אדגר אלן פו שיש הרואים בו את אבי
ספרות המד"ב (ובוודאי בארה"ב) אם כי עיקר יצירתו המדבית היא
בסיפורים ולא בשירים. אך יש לו שירים כמו "העיר במצולות"
שמעוררים אלמנטים חזקים של פנטסיה.
בשנות השלושים של המאה ה-20 הירבו סופרי הפנטסיה והאימה ה. פ.
לובקראפט (יוצר סיפורי  האימה של "מיתוס" "קתולו"  "מוזרותם")
ורוברט הווארד (מחבר סיפורי "קונאן הברברי")  לכתוב בצד
סיפוריהם המפחידים והאכזריים גם שירה פנטסטית כשהם מחקים את
ידידם,קלרק אשטון סמית,  משורר שהתפרסם מאוד בסיפורי אימה שלו.
סמית  היה משורר מפורסם שהירבה לכתוב סיפורי פנטסיה אימה
ומד"ב, כמו גם שירים מרובים של פנטסיה שהם נחשבים מאוד בעיני
המבינים בתחום, בגלל "מוזרותם"  שהתבטאה בלשון יוצאת דופן
במיוחד ובתמונות ציבעוניות מאוד על תרבויות מהעבר הרחוק והעתיד
הרחוק עוד יותר. שירתו משמשת כיום כמודל לפואמות רבות  בתחום
הפנטסיה והאימה
על שירתו של קלרק אשטון סמית
http://www.magicdragon.com/UltimateSF/sfpo-10pt0.html
ועל יצירתו : http://members.nbci.com/eldritchdark/

בו זמנית החל סופר הפנטסיה הבריטי המפורסם המפורסם טולקיין
לחבר פואמות משלו שאותם שיבץ בספריו והם שימשו כמודל למחברי
פנטסיה רבים אחרים. השירה היא כיום חלק אינטגראלי של ספרות
הפנטסיה בניגוד למקום המשני מאוד שיש לה בספרות המד"ב.  
עם זאת משוררים שונים חיברו שירים ופואמות שיש בהם אלמנטים
ברורים של מד"ב. והמפורסמת ביצירות אלה  היא יצירה שזכתה בלא
פחות מפרס נובל לספרות! זאת הפואמה הענקית של הסופר השוודי
הארי מרטינסון  אניארה (1956). יצירה אפית שמספרת על מסעה של
"ספינת דורות" שיוצאת עם שרידי המין האנושי מכדור הארץ החרב אל
כוכב אחר, שבו יוכל המין האנושי לפרוח מחדש.. הפואמה מעמידה את
הערכים האנושיים הנצחיים כנגד הטכנולוגיה הלא אנושית בספינת
הדורות כפי שהיא מתגלמת במחשב הספינה.
הפואמה הזאת שימשה כבסיס לאופרה ב-1959 וב-1974 היוותה את
הבסיס לזכיתו של מרטינסון בפרס נובל לספרות . ניתן להשיג אותה
גם באנגלית (אם כי אני עוד לא הצלחתי להשיגה).
"אניארה" מראה שאפשר ליצור גם יצירות מופתיות של שירה במד"ב.  

על אניארה :
http://www.raintaxi.com/aniara.htm
http://www.griffithobs.org/IPSaniara.html
על מרטינסון
http://www.kirjasto.sci.fi/harrymar.htm

לאורך השנים סופרים ידועים רבים של מד"ב חיברו  גם הם שירים
ופואמות מסוגים שונים אם כי תמיד כלא יותר מתחביב צדדי .
סופרים כמו אסימוב (שאהב לכתוב חמשירים) הינלין ("בגבעות
הירוקות של הארץ"), רי ברדבורי  פול אנדרסון, פיליפ חוזה
פארמר, בריאן אולדיס, תומס  דיש, אורסולה לה גויין, ג'ו הלדמן
, מיכאל בישוף ... והרשימה מתארכת כמעט עד בלי סוף במיוחד עם
נזכור את כל השירים  שסופרים שונים חיברו במיוחד עבור כנסי
מד"ב שונים. שירים אלה מתקראים "פילקים" והם לרוב שירים
המבוססים על יצירות מד"ב ידועות ספרותיות או מהמדיה או שעוסקים
בסופרי מד"ב ידועים כלשהם  ומושרות לצלילי לחן ידוע כלשהוא.
"פילקים" אלה הם כיום חלק אינטגראלי ומרכזי בכל כנס מד"ב שמכבד
את עצמו והם חדרו גם לכנסי המד"ב בישראל. חמשירים הומוריסטיים
על  נושאי מדע בידיוני ושירים בשביל כנסי מדע בידיוני. בדרך
כלל השירה והפואמה מזוהות יותר עם תחומי הפנטסיה והאימה שהקשר
בינם  ובין השירה נראה כ"טבעי" יותר (וראו השירים הרבים
ביצירות טולקין) מאשר ביצירות מד"ב ושם היצירה גם מגוונת
בהרבה. .
וכיום יש פרס מיוחד לשירי מדע בידיוני פרס "RHYSLING" על שם
המשורר העיוור בסיפורו של רוברט הינלין "הגבעות הירוקות של
הארץ"שמראה עד כמה התפתחה שירת המד"ב.
בחלק הבא נעסוק בשירי מד"ב בישראל
על שירת מד"ב :
האתר המקיף ביותר על שירה במד"ב ובפנטסיה הוא :
http://www.magicdragon.com/UltimateSF/sfpo.html

הקדמה כללית לנושא
http://www.solpubs.freeserve.co.uk/sfpoetry.htm

http://www.sfwa.org/members/elgin/SFPoetry.html

על פרס רייסלינג לשירת מד"ב
http://dm.net/
bejay/rhyhist.htm
אתר של משורר ועורך מגזין לשירת מד"ב
http://www.sff.net/people/Roger-Dutcher/

ארגון משוררי מד"ב
http://www.dm.net/bejay/sfpa.htm

אנתולוגיה של שירי מד"ב
http://www.geocities.com/Area51/Shadowlands/4464/

עוד אתר של שירי מד"ב המבוססים על סוגת ההאיקו היפני.  
http://www.scifaiku.com/

שירי מד"ב של פיליפ חוזה פארמר
http://www.mindspring.com/ledzep/poems.htm

מאמר של דידי חנוך על הפילקים
http://sf-f.org.il/story.php3?id=122







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
אין סליחה ואין
מחילה! אתה עוד
תשמע מהעורך דין
שלי, נביילע.




אפרוח ורוד,
הורס בטעות את
מחילתו של קיפי
בן קיפוד עם
כדור הריסה,
ומבקש סליחה
יפה.


תרומה לבמה




בבמה מאז 10/2/03 23:22
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה