[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







אלי אשד
/
סיכום מלכות שלמה



ביקורת על הספר :"הביוגרפיה של שלמה המלך ותקופתו " מאת ברוך
קפלינסקי , הוצאת החברה לחקר המקרא , 2002.


בימים אלה יצא ספרו החדש ומרחיב הדעת של מר ברוך קפלינסקי
הביוגרפיה של שלמה המלך ותקופתו . בהוצאת החברה לחקר המקרא
בישראל  המדובר בספר ענק, ככל הנראה הרחב והשלם ביותר שפורסם
אי פעם על שלמה ותקופתו, 730 עמודים שבהם מסביר המחבר בצורה
בהירה ומרשימה ביותר כל אספקט הקשור לחייו של שלמה  למלכותו
ולתקופתו .
ברוך קפלינסקי אינו חוקר  מקרא במקצועו . הוא עורך דין . אך
הוא שייך לאותו זן הולך ונעלם ,לצערנו , של חובבי המקרא שאינם
רק דתיים הקוראים בו להנאתם ומסוגלים לעסוק   בו בעמקות שאינה
נופלת מזו של חוקרים באוניברסיטה.    מרכזם של חובבים אלה
הייתה במשך עשרות בשנים "החברה לחקר המקרא " שפועלת בארץ משנת
1954  וליסודה תרמו בין השאר דוד בן גוריון שהיה נשיא הכבוד
הראשון שלה. בשיאה היו לחברה סניפים רבים ברחבי הארץ  והיא
פירסמה ספרי מחקר רבים בתנ"ך החברים בה היו מאות רבות של
דתיים וחילוניים שאת כולם איחדה הזיקה והעניין בתנ"ך .
אך כיום לאחר כ-50 שנות פעילות אינטנסיבית החברה לחקר המקרא
הצטמצמה מאוד וכוללת רק סניף בתל אביב.שבו ממשיכים לשמוע
הרצאות בנושאי תנ"ך.
ברוך קפלינסקי הוא מזה שנים רבות יו"ר החברה והרוח החיה שבה.
מזה שנים רבות הוא מארגן תחרות חיבורים בנושאי תנ"ך בבתי ספר
ובנוסף הוא מארגן את ההרצאות של החברה  וגם טיולים בנושאי תנ"ך
שבהם הוא משמש כ"מורה דרך " ומסביר את הקשר של השטחים שבהם
מתנהל הטיול  לתנ"ך באמצעות הידע העצום שלו .
ואת הידע העצום הזה ניתן למצוא בטרילוגית הספרים ש"שלמה " הוא
רק השלישי שבה. לפני כן פרסם קפלינסקי ספרים מקבילים על המלך
חזקיהו  שפורסם ב-1990  (, "רק " 369 עמודים...) וספר על הנביא
ירמיהו ותקופתו  מ-1996 (  יצירה מונומנטלית של 736 עמודים ..)
.
מכל בחינה ספרים אלה הם יחידים במינם ומן הסתם ישארו במשך
שנים רבות "המילה האחרונה " בנושאים שלהם .יצירות מונומנטליות
ומסכמות  אלה קשה למצוא להן מקבילה בשפה העברית או בשפות אחרות
. ניתן אולי לחשוב על הספר בשלושה כרכים של אפרים צורף על
"יוסף המשנה למלך מצרים"  שהוא מקביל בדרך הטיפול של המחבר
ביוסף בן יעקב ובתקופתו המשוערת אבל על מעט מאוד ספרים אחרים
..   במידה רבה  אלה הן עבודות סיכום , של כל מה שנצבר הן
במחקר האקדמאי  בעברית ( אבל פחות בשפות אחרות ) והן בדיונים
בחברה לחקר התנ"ך על דמויות אלה ותקופתן וגם פרקים מיוחדים
ומעניינים על הדרך שבה נראו בעיני דורות מאורחים וביצירות
הספרות והאמנות שלהם . כל זה  כתוב באהבה רבה לנושא שאותה
מצליח המחבר להעביר גם לקוראים המרותקים לטקסט הרבה יותר
מאקדמאים מומחים שלרוב מרצים על הנושא שלהם בצורה יבשה
שמעניינת רק חוקרי מקרא אחרים ויודעי ח"ן. ומה שלא פחות חשוב
גם בצורה בהירה ביותר שהופכת את הספרים לאידיאליים עבור
תלמידים בבתי ספר. הבהירות אינה רק בתוכן הדברים אלא גם
בצורתם. המחבר עשה כמיטב יכולתו כדי להקל על הקורא והטקס מלא
בראשי פרקים מודגשים ,באיורים ( שחבל שלא צויין מקורם )
ובאינדקס רחב ומפורט ביותר.
קפלינסקי עוסק בפירוט רב בהיסטוריה של תקופת שלמה ( ושל תקופת
דוד )  כפי שהיא מוכרת לנו מהמקרא ומרחיב מעבר לכך על חיי היום
יום בימי שלמה ,נותן סקירות מפורטות ביותר על הצבא של שלמה על
מדיניות החוץ והמנהל שלו ,על בית המקדש ועל ספרות החכמה
שמיוחסת לו . מבין השיטין בולטת הערצה ואף ניתן לאמר אהבה
לדמותו של המלך הקדום. קפלינסקי  שם דגש על האלמנטים האקזוטיים
ואף הרומנטיים במלכות שלמה ,כמו ביקורה של מלכת שבא וארץ
אופיר, והוא מצליח להעביר אל הקורא את העניין העצום שהיה קיים
בדמות של שלמה ושהיא שהפכה אותו לאורך אלפי שנים לדמות אהובה
של בני עמים שונים מאתיופיה ( שם הוא נחשב לאבי השושלת
המלכותית ביחד עם מלכת שבא )  וערב ועד אנגליה  ( ששם הוא נחשב
למייסד ארגון "הבונים החופשיים").
סביר להניח שתחושת ההנאה הזאת מהאקזוטיות והקסם שבתקופות
התנכיות הרחוקות  היא שמשכה אנשים  כה רבים אל העיסוק בתנ"ך
ואל החברה לחקר התנ"ך  ( דבר שאין להעלותו על הדעת בימינו כאשר
התנ"ך נראה בעיני רבים כדבר "עבש " ומשעמם וגרוע מכל , דתי)
ובכך קפלינסקי הוא המבטא המושלם של יחס האהבה  לתנ"ך שכמעט
בלתי אפשרי למצוא אותו אצל חוקרים אקדמאיים
.אמנם סביר להניח שחוקרי התנ"ך יתייחסו בחשדנות מסוימת לספר
זה. יש בין החדשנים בינהם שמטילים ספק בעצם קיומו של שלמה ובכל
אופן בגדולתו כפי שהיא מתוארת במקרא ושאותה הם מייחסים בעיקר
לכתיבתם של סופרים מאוחרים . הם יתלוננו שהמחבר מתעלם הממחקרים
הארכיאולוגיים החדשים ביותר בתחום שלא הצליחו למצוא עדויות
לקיומו של שלמה ,וכו'  ניתן גם להעיר על כך שלא בתמונות של
יצירות אמנות על שלמה לא מצויינים שמות האמנים . . אך לדעתי
אין זה פוגם בכהו זה בקסמו של הספר שמצליח להעביר את הדמות של
שלמה כפי שנראתה בעיני בני דורות רבים ושהפך לאחת הדמויות
ההיסטוריות   המפורסמות ביותר של כל הזמנים. .  

קישור לספר של קפלינסקי במיתוס
http://www.mitos.co.il/Book/BookFocus.asp?ID=110837#







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
תהיי שונה!
אמרי כן!




השניצל מנסה
להתחיל עם
צפיחית בדבש


תרומה לבמה




בבמה מאז 21/10/02 2:30
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2020 זכויות שמורות לבמה חדשה