New Stage - Go To Main Page


"ולמעלה מכל- ערך החיים....."
כמה פעמים ישבתם במבחן מיון , בסמינר מטעם מישהו , עם איזה ספר
הגות , מול איזה פוליטיקאי נפוח ומנפח , והגעתם לאקסיומה - יש
הרבה דברים , מסודרים בסולמות ערכיים וחשיבותיים - אבל מעל
כולם ניצבים החיים.
ערל החיים הוא ערך אבסטרקטי , אפילו ארעי משהו , כמו עוד ערכים
שחינכו אותנו לקבל כקדושים - חופש , שוויון ושאר ירקות.

חוסר האפשרות לקיום המוחלט של מושג החופש מוביל לחוסר האפשרות
לקיום של מושג קדושת החיים , ולכן יש לצאת מבחינת המושג הזה.
החופש - התרת גבולות , היכלות להיות מונהג על ידי רצונות ,
מאווים , בחירות ושיקולים לכלל כל החלטה שעמה גמרנו אומר.  על
הנייר -יפה. בחיים - לא מציאותי.

אני כאן-משמע אני כאן.
אני כאן - משמע אני לא חפשי.
המצאותינו כאן , במישור הקיום לו אנו קוראים מתוך חכמה רבה או
פחותה "חיים" הוא כורח נסיבות של מפגש ביולוגי כלשהו בין שני
אנשים שלמעשה לא הכירו אותנו , והגיעו למין החלטה ספק נשגבת
ספק אגואיסטית שהם חייבים לחלוק את העולם שלהם , על הדבש ועל
העוקץ , על המר והמתוק , עם איזשהו בן אדם שהם בהכרח לא מכירים
עדיין , אבל במודע או שלא במודע לכל אחד מהם יש רעיון די טוב
(ולעתים קרובות שונה מזה של בן זוגו) לגבי איך ומה הוא יהיה.
לא בחרנו להוולד - חופש הבחירה ניטל מעצם היותינו.
לא נבחר גם למות-במוקדם או במאוחר , יתבע הטבע את מחירו.
החירות שיש לנו , באם יש לנו , נוגעת לתקופה שבין היקיצה
לתנומה , בין הלידה למוות , לבחירות האלו , אנו קוראים
"חופש".
גם החופש הזה בתורו , הוא לא מוחלט. הנסיבות מעיקות , וחוץ
מפרטים מאוד מסויימים שניחנו בכוחות נפשיים אדירים או בצריכת
סמים נדירה , אין לנו היכולת לכופף את המציאות , את חוקי
הפיסיקה ,את רצון הסובבים אותנו , לעתים אף את תוצאות
הבחירות.

אי לכך - החופש הוא מושג תלוש מן המציאות , הוא קיים לא בפני
עצמו , אלא בהיותו ערך הפוך לרעיון השעבוד , ועל כן הוא מקודש
לנו.

משהובהרה אי הממשות של ה"חופש" כעניין גדול , ניתן ללכת בדרך
הקיצור ולומר שלא לנו ניתנה הבחירה מלכתחילה ,אם לחיות או
לחדול.  
כמו המלט של שייקספיר , אנחנו אוחזים בראשנו , בראשם של
הקודמים לנו , בגולגלתם , ושואלים אם להיות או לחדול - שואלים
שאלה נטולת תוכן , כי תהיה התשובה אשר תהיה - "כל אחד צריך
בסוף למות".

החיים , אם כך , הם דבר שניתן לנו ללא בחירה , וילקח מאיתנו
ללא בחירה.
אי לכך , ובהתחשב בהגדרות האנושיות הפופולריות למושגי הקניין ,
ניתן לקבוע על פי הרצף הלוגי המתבקש שהחיים שלנו אינם באמת
קניין שלנו , לכל אחד יש אפשרות לקחת אותם בכל עת , וברגע
מסויים יילקחו הם מאיתנו , הרי שהם לעולם לא בחזקת קנייננו ,
כי אם בחזקת השאלה שנתנה לנו מעם הטבע , פרק זמן לעשות בו מעשה
על פני הכדור.

החיים , הם לא פעולת הנשימה הביולוגית , הם לא מחשבות , הם לא
אהבה.
האדם חי את חייו דרך מעשים.
רוב האנשים בעולם חיו בלי לחיות , ורוב מי שחי כיום יחיה בלי
לחיות וימות כשהוא כבר מת - מעטים בהסטוריה הם אנשי המעשה
האמיתיים , ולא את כל אנשי המעשה נמצא בין דפי ההסטוריה - הן
כי המעשה הוא לא פונקציה של פרסום - כוכבת קולנוע היא לאו
דווקא אשת מעשה , המעשה הוא עניין של תעוזה , של קימה ושבירה
של המוסכמות , של נטילת הרסן , ונהיגת רכבת החיים בדרך שאתה
מוצא לנכון , תוך התעלמות מהאקסיומות הבסיסיות ביותר , בכללן
ערך החיים.

זה קרה לפני מאה שנה אצל דוסטוייבסקי , וקרה לפני שלוש שנים
ב"מועדון קרב" המעולה , וימשיך לקרות בתוך אחדים מאתנו , שתמיד
יחפשו את הסכין לנעוץ בגב הראשון שיופנה אליהם ויראה להם
כתפיסה כשרה.



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 15/3/01 7:45
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
מיכה בן-מאיר

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה