אחד המאפיינים הבולטים ביותר שמבדילים בין הסדרות החדשות של
"מסע בין כוכבים" לבין הסידרה המקורית משנות הששים , הוא
מכשיר ה"הולודק". אותו מכשיר שבאמצעותו יכולים אנשי הצוות
ליצור כל סביבה מלאכותית שירצו עם שיחזור מושלם של כל תקופה
היסטורית. הסדרות משחזרות כך את המערב הפרוע , שנות השלושים
בשיקאגו או שנות החמישים בלאס-וגאס ועוד, כאשר ההגבלות היחידות
הן רוחב דמיונו של מזמין "ההולו" והפחד שבהולודק תקרה אחת
מאותן תקלות אינסופיות שחוזרות שוב ושוב בסידרה - כליאת המשתמש
בתוך הסימולציה, פיתוח תודעה עצמאית על-ידי הוכנה וכך הלאה.
בסידרה המקורית משנות הששים טכנולוגיה כזאת לא הייתה בנמצא, אם
כי לאמיתו של דבר ג'ין רודנדברי המפיק חשב על הרעיון כבר אז
ותיכנן להכניס משהו מעין זה לחדר "הבידור" של הצוות המקורי.
דבר זה לא יצא אל הפועל אז מחוסר בתקציבים .
בשנות השבעים נוצרה על פי "מסע בין כוכבים" סידרה מצויירת
עם הקולות של הכוכבים המקוריים שבה מגבלות תקציב לא השפיע על
דבר פרט לרמת האנימציה, הוצגה טכנולוגיה מעין "הולודקית " בפרק
בשם Practical Joker. בפרק זה, אינטליגנציה זרה השתלטה על מחשב
האנטרפרייז וגרמה לו לשבש את פעילותן של המחלקות השונות
שבספינה, ובכלל זה בחדר הבידור של הצוות. שם אנו נתקלים
לראשונה במספר אנשי צוות שנמצאים בסביבה וירטואלית מהסוג שנכיר
היטב בהמשך בסידרת הדור הבא. וכמו בהרבה עלילות מוויאג'ר ומחלל
עמוק 9, המחשב משבש את פעולת הסביבה הוירטואלית ומסכן את
הנמצאים בה.
אבל דוגמא זו היא יוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל. בעיקרו של
דבר, אי השימוש במציאות הוירטואלית בסדרת המקור מראה על כמה
הבדלים פילוסופיים ותרבותיים משמעותיים ביותר בין סידרה זו
ובין "הדור הבא" וממשיכיו.
אשליות זה רע
מציאות וירטואלית מופיעה כבר ב-"הכלוב" - פרק הפיילוט הראשון
של "מסע בין כוכבים" משנת 1964, שצולם עם צוות שונה מזה המוכר
לנו(פרט ללאונרד נימוי כמר ספוק). למי שאינו זוכר או אינו
מכיר, העלילה עוסקת בנחיתה של אנשי צוות האנטרפרייז בראשות
קפטן פיק ( ג'פרי הנטר ) וסגניתו "מספר 1" ( מאג'ל בארט )
בכוכב הלכת טאלוס 4. בנחיתה מתברר שהתושבים שולטים בטכנולוגיה
שאין בינה ובין ההולודק המוכר לנו כל הבדל. הם לוכדים את הקפטן
ומכריחים אותו לחיות במציאויות וירטואליות שונות שאי אפשר
להבדיל בינן לבין המציאות "האמיתית". כל זה, מתוך נסיון לשבור
את רוחו של הקפטן ו-"לאלף" אתו לחיות באושר עם אישה תושבת
הכוכב. הקפטן, כמובן, מתגלה כבלתי ניתן לשבירה ומצליח להשתחרר
לבסוף.
בדיעבד אנו מגלים שלטאלוסיאנים הייתה פעם תרבות מפותחת ביותר
שאף יצאה לחלל וחקרה את הכוכבים, אך לאחר שגילו את טכנולוגיית
"האשליות" שלהם, הם בחרו לחיות יותר ויותר בתוך האשליה עד
שתרבותם התנוונה לחלוטין. בעקבות זאת, הם אף שכחו כיצד יש לטפל
במכונות המתוחכמות של העבר, וכעת הם עומדים על סף גוויעה
סופית. קפטן פיק עוזב את כוכב הלכת כשהוא מזועזע ממה שקרה
לטאלוסיאנים שנתנו לטכנולוגיה המוזרה הזאת להשתלט עליהם.
הפילוט הזה חודש בהמשך כסיפור של צוות הסידרה "הרגיל" בפרק בשם
The Menegary. בפרק זה, הסיפור הוצג מחדש במסגרת סיפור על
חטיפתו של קפטן פיק, כעת שבר כלי נכה ואילם, בידי ספוק על מנת
להחזיר אותו לטאלוס 4 . טאלוס 4, כמסתבר, הוא עכשיו העולם
היחיד בכל היקום הידוע שעצם הטיסה אליו עונשה מוות בידי
הפדרציה. ובכל זאת ספוק שובר את הכללים ומביא את פיק בחזרה
לטאלוס 4, שם יוכל לחיות חיים של אשליה שיהיו טובים יותר מחייו
העלובים הנוכחיים.
נשאלת השאלה מדוע הטילה הפדרציה עונש כבד כל כך כנגד הטיסה
לטאלוס 4? איזה אסון עלול לצמוח אם אנשים יבקרו באותה תרבות
גוועת? התשובה אינה נאמרת במפורש בפרק אבל היא ברורה מאליה
מתכנו, כשהעונש נובע מפחדה של הפדרציה שבני האדם (ושאר גזעי
הפדרציה) ילמדו את הטכנולוגיה הטלוסיאנית של המציאות
הוירטואלית וישקעו בתוכה עד כדי ניוון, במעין חזרה על התקדים
הטאלוסיאני.
משהו מעין זה אנו שומעים בדברי הנציג הטאלוסיאני לקפטן קירק
בסוף הפרק, כאשר הוא אומר לקירק שפיק חי את החיים שלו (חיים של
אשליה מוחלטת עם נערה יפהפיה שבמציאות הינה זקנה מכוערת) בעוד
שקירק זוכה לחיות את החיים האמיתיים של פעילות בלתי פוסקת;
חיים טובים ועשירים יותר. המסר היה ברור: עדיף חיים מציאותיים
ופעילים, גם אם רחוקים משלמות, שמאפשרים לגזע להמשיך בהתפתחות
בלתי פוסקת, על פני חיים מושלמים ואידיאליים שכל כולם אשליה
ואשר מביאים רק לניוון ולשקיעה. ניתן לומר שמסר זה היה אחד
המסרים העיקריים של הסדרה המקורית.
לאור מסר זה, אני מוצא את גורלו של קפטן קירק בסרט "דורות"
כגורל טראגי במיוחד. נגזר עליו לחקות את קפטן פיק ולחיות במשך
עשרות שנים ב"גן העדן" של ה"נקסוס" שכל כולו אשליה ( והוא מת
זמן קצר ביותר לאחר שהצליח לבסוף להיחלץ משם בעזרת קפטים
פיקארד) . יש שיאמרו שהיה זה רק סיום מתאים לקריירה המפוארת של
קירק. אני, לעומתם, מצאתי את זה מחליא ומתסכל להחריד, ועומד כל
כולו כנגד הפילוסופיה של קפטן קירק שבוטאה שוב ושוב במהלך
הסדרה המקורית: פילוסופיה שמעדיפה עשיה ויצירה על פני ישיבה
בבטלה נוחה ומזויפת. אלא שלא נראה שהמפיקים והתסריטאים תפסו
זאת כך. לאמיתו של דבר גורל זה משקף היטב את השינוי הדרסטי שחל
באופיה של הסידרה כמו גם ביחסה לשימוש במציאות וירטואלית.
הולודק זה טוב
דומה שהפדרציה כולה עברה שינוי מחשבתי דרסטי בכל הנוגע למציאות
וריטואלית, שהרי איך נסביר אחרת שבתקופת הדור החדש ואחריו יש
הולודק בכל ספינה ובכל תחנת חלל?
ההולודק הוא למעשה אותה טכנולוגיה עצמה שבה השתמשו
הטאלוסיאנים, ואשר עוררה בפדרציה פחד כה רב עד שהטילה עונש
מוות על כל נסיון ללמוד את סודותיה. והנה כעת היא מאפשרת לה
להיות זמינה למעשה לכל אחד. כל זה, למרות שכבר ידועות לה חלק
מהסכנות הנובעות מכך, כפי שניתן גם ללמוד מריבוי התקלות
בסיפוני ההולו כמעט בכל פרק שני. בכל מציאות אחרת, תקלות אלה
היו גורמות כבר מזמן לפירוקם כמסוכנים מדי לשימוש.
דומה שההשלכות שמהן חששה הפדרציה במקור מתחילות להיות ניכרות
מכל הבחינות האפשריות. אנשי הדור החדש הם הרבה פחות הרפתקניים
ואקטיביים מאנשי הצוות המקורי. הם יוצאים פחות למחקרים בכוכבי
לכת בלתי ידועים (מה שמילא חלק כה נכבד מזמנם של אנשי הצוות של
קירק וספוק, ועוסקים הרבה יותר בכוכבי לכת מוכרים זה מכבר. את
רוב זמנם הפנוי הם מעדיפים לבלות "בפנים" - ב"הולודק" ובסביבות
המלאכותיות שדמיונם יוצר, ולא לצאת "החוצה" אל העולמות
האמיתיים. ומפעם לפעם אנו רואים בפרקים מכורים כמו ברקלי
שמתקשים לצאת מההולודק ואשר מספרם עלול ללכת ולגדול ב-"עתיד"
של מסע בין כוכבים.
בדיוק כמו שקרה בטאלוס 4.
סביר להניח שהשינויים האלה בסדרה משקפים גם את השינויים ב"עולם
האמיתי" שממנו נבראה הסידרה. שנות הששים, שבהם הופקה הסידרה
המקורית היו שנים תוססות מאוד אקטיביות מאוד של היציאה לחלל
ולירח שבהם הסתכלו ב"עין עקומה" על תרבות ההיפים שהעדיפו את
החיים תחת השפעה של סמים על פני מציאות אקטיבית והרפתקנית.
שנות השמונים והתשעים, לעומת זאת, הן שנות משחקי המחשב
והאינטרנט והמציאות הוירטואלית, כאשר יותר ויותר אנשים מעדיפים
להישאר בבית עם המחשב והעולם הנפלא שבתוכו ולא לצאת החוצה
ולהתמודד עם העולם העוין. ההשקעות בתוכנית החלל הולכות ופוחתות
יחד עם העניין בה, ולעומת זאת ההשקעות והעניין בתעשיית המחשבים
והאינטרנט הולכות וגדלות כל הזמן. הסדרות החדשות של "מסע בין
כוכבים" משקפות במידה רבה את השינוי הזה ברוח התקופה.
אינני יכול אלא לתמוה: האם צדקה הפדרציה כאשר ניסתה לאסור
באיומי מוות את טכנולוגיית המציאות הוירטואלית של הטאלוסיאנים,
מחששה לתוצאות שינבעו מזה בטווח הארוך?
מאמר נוסף שעוסק בדיון של סיפור מד"ב על ההשלכות האפשריות של
מציאות וירטואלית ניתן למצוא ב:
http://pseudo.sf-f.attacca.com/story.php3?id=16
על הפילוט "הכלוב "
http://www.transparencynow.com/startrek/Regression.htm
http://www.bbc.co.uk/cult/st/original/cage.shtml
על הסדרה המצויירת של "מסע בין כוכבים "
http://www.geocities.com/Area51/Stargate/3751/Main.html
http://www.section31.com/seriestas.html
http://www.clocktowerfiction.com/Outside/Column/animatedtrek.shtml
על ההולודק :
הטכניקה של ההולודק
http://www.calormen.com/StarTrek/FAQs/holodeck-faq.htm
מחשבות על ההולודק
http://www.erasmatazz.com/library/JCGDVolume1/Thoughts onHolodeck.html
ההולודק כסם ?
http://www.allscifi.com/Board.asp?BoardID=194
ניסיונות ליצור מציאות וירטואלית
http://www.sciencedaily.com/releases/2000/10/001022202243.htm
http://www.exn.ca/mini/startrek/holodeck.cfm
ניסיונות של הצבא האמריקני לבנות הולודק על סמך המודל של "מסע
בין כוכבים"
http://www.fcw.com/fcw/articles/2000/0501/news-matrix-05-01-00.asp
http://www.sciencedaily.com/releases/2001/05/010510072050.htm |