האוטוביוגרפיה של אלי, חלק ג': האמצע של אלי
אם נצייר את מסלול חיי, מבחינה כרונולוגית, כקו על דף, נקבל קו
ישר.
עוד שמור עמי ציור שצייר פעם למעני אחד מחבריי לכיתה. כותרת
הציור היא "חייו של אלי בקו אחד", והציור עצמו הוא עיגול
מושלם. לצערי, אינני זוכר מה היה ההסבר שנתן אותו בחור
ליצירתו.
בכיתה ו', בעודי מתאושש לאיטי מכאב הפרידה מהמלאכית שלי, קרה
האירוע ששינה את חיי לנצח. אני זוכר את זה כאילו זה היה בכיתה
ו'. נציגי מכון מפורסם פלשו לכיתתי והכריחו את הילדים לעשות
מבחן אינטליגנציה. שאר הילדים הסתערו מייד על דפי השאלות,
קימטו את מצחם ולעסו את עפרונותיהם, אך אני לא בזבזתי זמן על
הסחות הדעת השקופות האלה. עם השמע צלצול הפעמון המסמן את סוף
הזמן המוקצב לבחינה, כבר היו כל העיגולים בדף התשובות שלי
מושחרים למופת, כולל העיגולים שבתוך הספרות אפס, שש, שמונה
ותשע.
התוצאות לא איחרו להגיע. כל ילד קיבל מעטפה חומה נאה, ולכמה
מהמעטפות הוצמדה אפילו מדבקת ציפור, אבל על המעטפה שלי הייתה
מדבקה שלא הייתה לאף אחד אחר: גולגולת לבנה חייכנית על רקע
שחור. חוץ מזה, אצל האחרים תוכן המעטפה היה פלט מחשב סטנדרטי,
ואילו אני קיבלתי בנוסף מכתב אישי בכתב יד, חתום בידי מנהל
המכון, וזו לשונו:
לכבוד אלי צשל-מושג,
גם אני חשבתי בהתחלה שזו טעות של המחשב.
ד. בר-מוח
נרגש כולי, פניתי לפלט המחשב. היו שם באמצע סוגריים מרובעים
כאלה, שאמורה להופיע ביניהם כוכבית המסמלת את האינטליגנציה
שלי, אך לתדהמתי לא נראתה בין הסוגריים שום כוכבית.
"אהה!" הבנתי. הפניתי מבטי לצדו הימני של הדף. היה כתוב שם "לא
בצד הזה, אידיוט". בצד השמאלי, לעומת זאת, ממש בקצה הדף,
הופיעה הכוכבית המיוחלת ולידה הכתובת הלאקונית "יש לך מזל שאין
יותר דף".
זו הייתה מכה כואבת, בהחלט. לדעתי, באותו יום הסתיימה הילדות
שלי. תם עידן התמימות. העולם חיווה את דעתו האובייקטיבית עליי
בפלט מחשב. אך בד בבד עם הדיכאון התהומי שצנח עליי, גמלה בי
החלטה להילחם בגזרה. להוכיח לעולם שיש בי יותר ממה שהוא חושב.
אני זוכר איך נעמדתי, עצמתי את עיניי, שמתי את ידי על לוח-לבי
כנשבע ולחשתי לעצמי בפתוס: "אתם עוד תראו, אני אהיה יותר חכם
מסופרמן!".
ואכן, בלי לבזבז דקה, התחלתי לקרוא. מילונים, אנציקלופדיות,
קומיקס, מדורי רכילות, מודעות דרושים, מכתבים מהתיבות של
השכנים, כל מה שהצלחתי לשים עליו את ידי. ובסוף כל יום מפרך של
קריאה הייתי פותח את המכתב ההוא ובודק אם הכוכבית זזה, ולו
במעט. היא לא זזה, אך אני לא התייאשתי. תוך זמן קצר הגעתי לרמה
גבוהה כל-כך של ידע, שאני בטוח שהייתי יכול גם לענות על כל
השאלות המסיחות שנתנו באותו מבחן אינטליגנציה וגם להשחיר את כל
העיגולים במסגרת הזמן המוקצב. כמו כן הייתי מסוגל לדקלם בעל-פה
את חשבון הטלפון של כל שכן בבניין.
עד כיתה ח' הספקתי ללמוד כל-כך הרבה, שהפכתי לאימתם של כותבי
התשבצים. עורכי שעשועוני רדיו היו מתקשרים אליי הביתה כדי
לתפוס לי את הקו, שלא אוכל להתקשר אליהם. העיתון היומי היה
מגיע לביתי כשכל עמודי החידות נושאות הפרסים גזורים באופן
יסודי. למשפחתי נמאס כבר העניין (הסתבר שג'וקים אוהבים ערמות
של ניירות ישנים), ועקב איומים בעונשים נאלצתי לעבור לקריאה
במחתרת. אני זוכר סיטואציה מביכה במיוחד, כשאבי תפס אותי בחדר
האמבטיה מעלעל בפלייבוי.
"מה זה צריך להיות?!" הזדעזע.
"אני נשבע לך," עניתי כמעט בבכי "לא קניתי את זה בשביל לקרוא
את המאמרים, אני רק מסתכל בתמונות!".
מה אני אגיד לכם, זה היה עלול להיות עוד יותר מביך אילו מישהו
אחר, נגיד אבא שלי, היה תופס אותי.
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.