[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








תמר בורסוק
גדעון גלעדי זכרונו לברכה

 tamiborsook@walla.com


לרשימת יצירות הפרגמנט החדשות
אני רוצה להבהיר לכל הקוראים של "מחלוקת בציון"

כילד וכבוגר, גדעון נ. גלעדי גר ועבד במספר קיבוצים והיה עד
למאורעות בפלסטינה מאז ימי המנדט הבריטי

אני ישראלי ספרדי שמשפחתו חיה במזרח התיכון מזמן קדום. בנעורי
השתייכתי לפלג ה''חלוצי'' ביותר של הקהילה היהודית וגרתי
בקיבוצים שונים, שהיו בסיס הכוח של מפלגת העבודה הישראלית.
הספקות הראשונים שלי החלו בשנת 1948...


לרשימת יצירות המסה החדשות
היסטורית
הרמוניה היסטורית בין יהודים ומוסלמים:
הרמוניה ויחסי שכנות טובה שררו בקשרים שבין המוסלמים והיהודים
(והנוצרים) בעולם האיסלאמי מאז כיבושי האיסלאם. אם היו
התמרמרויות של קנאים, הן התרחשו רק בשולי העולם הערבי.

היסטורית
מקורות של מסמכים עבריים המוזכרים בהערות...
ספרים עבריים...
כתבי-עת עבריים המוזכרים בהערות...
עיתונים ישראלים המוזכרים בהערות...
ספרים, כתבי עת ומסמכים בערבית...
ספרים, כתבי-עת ומסמכים באנגלית...

היסטורית
כדי להאיר עוד על סבלם של הספרדים ב''מעברות'' הללו, אנו נצטט
כאן את סיפוריהם של שני אנשים.

היסטורית
קריית-שמונה: עיירת פיתוח על הגבול הלבנוני.
בספרו (1981), ד"ר שלמה סבירסקי מצטט שיחות עם תושבי קריית
שמונה, שתמציתן להלן.

היסטורית
סיפורן של עיירות הפיתוח שלומי, קריית ים, ירוחם, דימונה,
שדרות, אופקים ונתיבות, מצפה רמון, יקנעם, בית שמש ובית שאן.

היסטורית
מושבים (כפרים שיתופיים)
סיפורם של מושב פורת, מושב אליקים, מושב אביבים, מושב זרית
ואחרים.

היסטורית
תיאור תנאי המחיה בכמה שכונות מצוקה שבהן גרים ספרדים: מוסררה
בירושלים, שכונת הארגזים בתל-אביב ושכונה ד' בטבריה.

היסטורית
ספר זה (Discord in Zion), מאת אזרח ישראלי ספרדי יהודי, מפרט
את סיפורו העצוב של הקונפליקט הפנימי במדינה זו בין שני ענפיה
הגדולים של היהדות: הספרדים, בעיקר מתחומי האיסלאם, והאשכנזים,
יהודים שמוצאם ממזרח אירופה ושהינם מתומכיה המרכזיים של
הציונות.

היסטורית
קליטה או השמדה - מאז 1948?
פרק זה עוסק בקליטתם של המהגרים בישראל, אם כי "קליטה" היא
מילה אדיבה מדי מכדי לתאר את מה שאנחנו מאמינים שקרה למעשה.
"השמדה" משקפת טוב יותר את מה שלמעשה קרה במחנות שהקימו
הציונים עבור המהגרים.

היסטורית
עיירות הפיתוח או מחנות עובדים זולים:
במקום לשלוח את המהגרים הספרדים אל מחנות המעבר, הממסד הציוני
התחיל להקים "עיירות פיתוח" וגם הפסיק להביא לישראל את הקשישים
ואת החולים, או למעשה כל אחד שאינו יכול לעשות עבודה גופנית
קשה.

היסטורית
ההתנגדות הספרדית והסולידריות עם הפלסטינים:
התנאים הטרגיים במחנות הפליטים ובשכונות העוני העירוניות
והכפריות, שתיארנו בפרקים הקודמים, הביאו לצמיחתה של התנגדות
מסוג חדש - שכללה התקוממות עממית, שביתות, הפגנות והתנגשויות
דמים עם כוחות המשטרה ומשמר הגבול.

היסטורית
אי-חינוך ודיכוי תרבותי:
כאשר ילד אשכנזי וספרדי נכנסים לכיתה הראשונה היסודית, בגיל
שש, ההבדל בהיערכות לבית הספר ניכר מייד. הילד האשכנזי כבר
קיבל שנים של חינוך בגן, בשעה שהילד הספרדי בילה את הזמן הזה
בבית או נשאר לשחק ברחוב בזמן שאמו הולכת לעבוד...

היסטורית
ההתנגשות הראשונה בין הציונים ויהודי פלסטין 1881-1918

היסטורית
בעיית הייצוג:
על אף העובדה שהם הרוב המכריע באוכלוסייה היהודית, הספרדים
למעשה אינם מיוצגים מספיק במוסדות המדינה.

היסטורית
תירוצים לאפליה:
האשכנזים מנסים לתרץ את הפיצול אשכנזים-ספרדים באמצעות השקפות
גזעניות הידועות היטב במערב, בעיקר בדרום אפריקה. השקפות אלה
מהוות חלק בלתי נפרד מן הגזענות המכוונת נגד הפלסטינים ונגד
הערבים ככלל.

היסטורית
תחת אוטונומיה ציונית 1918-1948:
ברור כי שליטת הציונים האשכנזים לא התחילה בשנת 1948 עם הקמתה
של מדינת ישראל, אלא עם המנדט הבריטי.

היסטורית
התפתחות כלכלית, ניצול וקיטוב.
בתקופת המנדט הבריטי, התעשייה הציונית הייתה תת-מפותחת. היה לה
כוח עבודה ושוק קטנים וחסרים היו לה השקעות וציוד מודרני.

היסטורית
היציאה ההמונית של יהודים מעולם האיסלאם.
התנועה הציונית טוענת שהיא "התנועה הלאומית לשחרור העם
היהודי", אבל במציאות היא תנועה אשכנזית לאומנית אשר ניסתה
לפתור את בעיית היהודים באירופה באמצעות התנחלות בפלסטינה.

היסטורית
פתח דבר, הקדמה, פירוט הפרקים, פירוט הנספחים, ביבליוגרפיה

היסטורית
הנושא העיקרי של מחקר זה הוא האפליה הגזעית שממנה הספרדים סבלו
בתעסוקה, בדיור, בחינוך, בייצוג בכנסת, בבריאות ובשירותי
הרווחה וכו', אשר הובילה להתקוממות עממית ולהזדהות גוברת עם
המאבק הפלסטיני להגדרה עצמית.

היסטורית
הנושא העיקרי של מחקר זה הוא האפליה הגזעית שממנה הספרדים סבלו
בתעסוקה, בדיור, בחינוך, בייצוג בכנסת, בבריאות ובשירותי
הרווחה וכו', אשר הובילה להתקוממות עממית ולהזדהות גוברת עם
המאבק הפלסטיני להגדרה עצמית.




שמישהו יאהב
אותי כבר!



סיכום כל
היצירות בבמה
חדשה בארבע
מילים בכייניות


תרומה לבמה





יוצר מס' 55112. בבמה מאז 21/10/05 11:58

האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות לתמר בורסוק
© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה