|
השירה של רעות גיא היא גוף, עובר עשוי ורידי דיו
שמבקיע לו דרך החוצה מן הרחם ופוצע אותה. השירים שלה
אינם מציירים תמונות אלא הם מארג של דימויים, לא פעם
מפתיעים, לעתים קשים. "אין בי אהבה,/ גם לא לך,/
מלבד האהבה שלי/ לראות אותך כלואה/ מתבוססת באהבתך
אלי".
אבל זו אינה שירה אלימה. היא שירה של פצע עמוק ושל
צלקות שהגלידו, של עור יבש ועור לח, של דם שהוא דם
הלידה לא פחות משהוא דם הפציעה. שירה בוטה בחומריה,
שיש בה עדינות גדולה מאוד.
נולדה בשנת 1977, מתגוררת בת"א, ספרה הראשון
"עור-מקומי" הוצאת גוונים יצא לאור בשנת 2002
תמר ברגר
שהתובנות יפלו על הפנים
כמו מים עכורים.
שלא יעצרו לרגע
כמו מים זורמים.
|
מאיימת לשרוף אותי
ולפזר מעל המים
של הים
או שאני מפזרת אותה.
|
היא הישיבה הסתמית
שמסתירה את השעמום ומחליפה
אותו באפשרויות בהייה חדשות.
|
נסיעה רחוקה ופתאומית
אל העיר שהייתה מרכז העולם
|
כאן באמצע חדר השינה הלבן שלנו
כאן באמצע הסלון הצפוף שלנו
|
כמו שנראה עכשיו -
כמעט ומובן מאליו.
באתי לעולם הזה
כדי להשאיר בו שירי אהבה
לאשה של חיי.
|
הפחד לאבד אותך
היה נותן לך ללכת ממני
|
העור שלי
שאינו יכול עוד לסבול אותי
מבקש לפרוץ
בפריחות אביב
דרך גלדים סדוקים של קיץ.
|
ככה אני רוצה לנצח
ככה אני עכשיו מבקשת
אל פחד
|
שירת האמהות שלי
מכות פנימיות
לא מרשה לי לכתוב
לא מרשה לי להיות
|
ראיתי זוג עניים
וכמה חבורות סגולות בצידן
( הוא אומר שנפל אבל זה נראה כמו מכות רצח )
והעניים שלו טוענות
שהן יודעות בדיוק היכן נמצא המקום
שבו נולדה השמש.
|
פצעי ילדות - יש להם נטייה
להקפיא את הזמן
ולהפוך אותו
לנצח.
|
בית ספר של ילדות דתיות
עושה לי להרגיש אשמה...
|
היה לי דגל על הראש
היתה תמונה של נשר על הדגל
היה לנשר פצע בכנף
ועור מגליד
ודם חם ממליך עצמו
בדם חם
|
אני הייתי הכי קטנה
אבל את לא היית בכלל.
|
מעולם לא חשבתי להתנחם
בתוך הערסל המתוח בין עץ המנגו
לעץ הפומלה
|
ומנסה עוד להגיד
משהו נוסף
כי היא
לא הספיקה.
כי נגמר לה האוויר.
|
הוא לא יפול בשבי -
קסמי ילדותי כבר
נמוגו מפניו
|
בועות אוויר צפופות
אחת ליד ההיא - אולי מליון
נתקעות לי בגרון
ובין העצמות לשרירים
ובעניים בועות
ועל הלשון מליון גם.
|
אין בי אהבה
גם לא לך,
מלבד האהבה שלי
לראות אותך כלואה
מתבוססת באהבתך אליי.
|
מה מפחיד יותר
הפתאומי או הזמני ?
|
צובע בעור לצבע אחד
לקמט אחד
להשאר במקום
ואין יצירה העומדת מנגד.
|
דפיקות הנקר בעורף ילדותי
מדוע נזכרתי בכל זה עכשיו?
|
מעבר לחלון שלי
שכבר לא מגן עליי
כמו תריס נפתח דווקא ברוח
כמו עשן - מתמר מעצמו
|
לעומתך נגלה הצל שלך
חד וחלק
|
פעמים טעיתי לחשוב
שחיברתי שיר
בעצם-
השיר חיבר אותי.
|
אני מנסה לא לשמוע
ממשיכה ללכת
ממשיכה לחייך
הריח שלו
מטמטם בנחיריים
|
אני מעדיפה לא לכתוב
את השיר הזה עכשיו
|
הייתי מקעקעת לא תמונה
אלא את המילה
געגוע...
|
אם אמות במעשה התאבדות,
ואשאיר לך מכתב פרידה
יהיה כתוב לך שם
בדיוק מה לומר...
|
אני מבקשת סליחה אהובה
שלא שמעתי אותך
|
ממילא היה עובר הזמן הזה
ומרוקן את עצמו מתוכן.
(לו רק היה בו תוכן)
|
שמעתי בברור
שמשהו התרגש
בחדר הסמוך
שנקרא : "מטבח"
|
הייתי גם אני
ללא שום צל של ספק
המשוררת הלאומית של נורווגיה
|
ולא ידוע
לי עד מתי
ולא ידוע לי
כמה זמן
זה הרבה זמן
|
תנועת אוויר ימינה
תנועת אוויר פנימה
בזמן שאני מתאמנת בלנשום
את מבינה
את מה שאני לא
מצליחה להגיד לך
|
עוד מעט את תשמעי
שיש לי אהובה חדשה
במקומך.
|
אנחנו לא אוחזים בסודות
הסודות אוחזים בנו
|
כתבתי שיר
רק אחד
וזהו שירי
יחידי
של חיי
|
כמו תינוק לא מתוכנן
שנולד באמצע הקיץ
בדיוק בזמן
שחשבנו לברוח.
|
ביקשתי לכתוב לך את השיר
בעל קצב תופים
של אחד חלקי שמונה
וניתן בו להניע גוף מסורבל
שחלל גדול חל בו...
|
שיר א-פוליטי
ובו שורה א-מינית
שכתבה א-משוררת
של כל הזמנים.
לפחות היא ניסתה.
|
שאיפת עשן
הליכה סתמית ברחוב צדדי
ניקיון הבית
בישול של מרק.
|
הייתי אוחזת בקצה המקור
מילים שלי בכתב ידך
ומטיסה אותן
לקום לתחייה
|
על רקע העיר הזאת נשבעתי
שלוש שבועות
עיקריות
|
אני ניצבת כעת על
רקע העיר הזאת
|
אני קורסת לפנייך
אמת
אך לא יציבה
|
תמר לא אהבה שאני יוצאת מהבית
ושמחה כל כך כשהייתי חוזרת.
כלום מזה לא הבנתי
אבל היה לי טוב בבית
שתמר עשתה.
|
|
יואב, אתה הרבה
יותר כלי ממה
שחשבתי.
וחשבתי הרבה. |
|