[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







עדי זילברברג
/
מסע בבארוק האיטלקי




Paolo Benedetto Bellinzani - Sonata g-moll op.3 nr.4
mp3 פורמט

Domenico Gabrielli - ricercar no.7
mp3 פורמט

Dario Castello - Sonata Prima a Sopran Solo
mp3 פורמט

Aurelio Virgilano - Ricercata from 'Il Dolcimelo'
mp3 פורמט

Girolamo Frescobaldi - Toccata 4, Primo Libro
mp3 פורמט

Arcangelo Corelli - La Folia (op. 5)
mp3 פורמט

Giuseppe Sammartini - Concerto in F
mp3 פורמט


הקלטה לא רשמית של קונצרט הבכורה של תוכנית זו, שהתקיים במנזר
האחיות ציון בעין כרם, ב3.5
מצורפת להלן התוכנייה לעיונכם

איטליה מטרום היות הבארוק ועד ניצני הקלאסיקה
עדי זילברברג - חליליות, ריקי פלד אור - צ'לו, דפנה גן -
צ'מבלו


תקופת הבארוק נמשכה באופן רשמי בין 1600- 1750. שורשיה בעבר,
והשפעותיה מורגשות אפילו עד ימנו. איטליה מילאה בתקופה זו
תפקיד מרכזי בהתפתחות הסגנון. תוכנית הקונצרט מדגימה את הבארוק
האיטלקי מהזווית האינסטרומנטלית, סולו ובהרכב מצומצם, עם
המאפיינים הוירטואוזיים, השירתיים, והשכלתניים שלה, ומשקיפה גם
אל מעבר לקצוות הבארוק מטרם היותו ועד לניצני ההתפתחות
שלאחריו

פאולו בנדטו בלינצאני (168? - 1757) - סונטה בסול מינור או. 3
מס. 4


בלינצאני מייצג בתוכניתנו את הבארוק המאוחר האופייני. כמעט
נשכח בימנו, עבד בשעתו בערים שונות באיטליה ביניהן ככל הנראה
אודין, פסארו, פרארה, בולוניה ואורבינו, וכתב בעיקר מוזיקה
דתית. כמו כן לימד כמרים מזמורים ופוליפוניה. יצירתו זו היא
משנת 1720, ומהווה דוגמא קלאסית לסונטה לחלילית ובאסו קונטינאו
בסגנון ובמדיום שהיה כה נפוץ אז.

דומניקו גבריאלי (1651/9 - 1690) - ריצ'רקאר מס. 7

גבריאלי, נציג מרכז הבארוק, ידוע כנגן הצ'לו הבולט הראשון,
ובייחוד כמי שכתב חומרים לכלי זה בתקופה בה הדבר היה נדיר
ביותר, כולל עבודתו זו משנת 1689. כמו כן ראוי לציין את כתיבתו
לחצוצרה ולכינור. כתב מוזיקה דתית וחילונית, כולל אופרות. גם
בעבודותיו הגדולות בולטים תפקידים לצ'לו ולחצוצרה. כמו כן
ראויות לציון תרומותיו להתפתחות הסונטה, ולהרחבת השימוש
בסולמות בעלי יותר מזוג דיאזים או במולים. פעל בעיקר
בבולוניה.

דריו קסטלו (c.1590 - c.1630) - סונטה פרימה לסופרן סולו

פעל בוונציה. מעבודותיו שרדו 29 חיבורים. יצירתו מלאה בכושר
המצאה, וירטואוזיות, ושימוש בסגנונות שונים, החל ממסורתיים
כגון הקאנצונה, ועד לסגנון החדש של הסונטה, וביצירותיו מונגדים
תדירות קטעים הכתובים בפוליפוניה נוקשה עם רצ'יטטיבים ופאסז'ים
חופשיים ומהירים. לעבודתו נודעה השפעה רבה והיא בולטת
בייחודיותה. יצירתו זו משנת 1629 מדגימה את האמור לעיל היטב.
ראוי לציין שיצירותיו המשיכו לראות אור בבארוק אף לאחר מותו,
ככל הידוע לנו עד שנות החמישים של המאה ה17.

אורליו וירג'יליאנו (סביב 1600) - ריצ'רקטה סולו מתוך 'איל
דולצ'ימלו'


לא הרבה ידוע על וירג'יליאנו, אולם סביב 1600 הוא הוציא אוסף
הכולל בעיקר יצירות סולו ובו גם מדריך קצר לכלים השונים
המיועדים לנגן אותם, בין היתר - טבלת איצבוע לחלילית.
הריצ'רקארים מתאפיינים בתחכום רב, המשולב באופי כמעט אלתורי
ווירטואוזי, ובעושר סגנוני משתנה הדחוס בהם בצפיפות . יצירה זו
היא המוקדמת ביותר כרונולוגית בתוכניתנו.

ג'ירולמו פרסקובלדי (1583 - 1643) - טוקטה 9, ספר ראשון

פרסקובלדי הוא מהדמויות החשובות לאורך ההיסטוריה בין נגני
המקלדת וכמלחין לכלי זה. פרסומו כנגן בימי חייו היה עצום. הוא
פעל בעיקר ברומא, ומעריצים רבים היו עולים אליו לרגל. כתביו
השפיעו על דורות של מלחינים. י.ס. באך היה בין אלו שהעתיקו את
אחת מעבודותיו המרכזיות. יצירותיו, ובייחוד הטוקטות שלו,
מתאפיינות במעברים חדים וקפיצות בין סגנונות שונים, מסורתיים
וחדשים, כמו גם בוירטואוזיות גבוהה, ובהתייחס אליה פרסקובלדי
כתב, בהקדמה לספר שממנו לקוחה טוקטה זו, שיצא לאור לראשונה
בשנת 1615, כי הנגנים רשאים לנגן רק חלקים מהיצירה, ואין חובה
לנגן את הטוקטות במלואן.

ארקנג'לו קורלי (1653 - 1713) - לה פוליה (או. 5)

קורלי, הממוקם שנות דור לפני שיאי הבארוק הגבוה, הוא אחת
הדמויות המשפיעות ביותר על התפתחות הבארוק שבאה אחריו. היה
ידוע ככנר בעל צליל מופלא (הטוב באירופה), וחיבוריו היו
פופולאריים, ותרמו רבות להתפתחות הקונצ'רטו גרוסו. יצירתו זו
לקוחה מאו. 5 משנת 1700 - האחרון שהוציא בחייו, הכולל סונטות
לכינור ובאסו קונטינאו. האוסף זכה להצלחה רבה, כמו גם
לטרנסקריפציות לכלים אחרים במהלך המאה ה18. במיוחד ידוע מתוכו
אוסף הואריאציות על הנושא של לה פוליה. נושא זה זכה לטיפולם של
מלחינים רבים מספור, אולם דומה שניתן להעז ולקבוע כי טיפולו של
קורלי הוא הידוע והאהוב ביותר.

ג'וזפ סמרטיני (1693-1750) קונצ'רטו בפה מז'ור

סמרטיני, שהיה ידוע גם כנגן אבוב, הוא המאוחר מהמלחינים
שבתוכניתנו. אמנם איטלקי במוצאו, אך עיקר פעילותו התרחשה
באנגליה. באותה תקופה שם המוזיקה התחילה לקבל מאפיינים קלילים
יותר, ומלחינים רבים הושפעו מכך ונודעה להשפעה זו תרומה חשובה
להתפתחות הסגנון הקלאסי. במקרה של סמרטיני למשל, ראוי לציין את
ביקורו של היידן הצעיר אצלו. בקונצ'רטו זה ניתן לשמוע את
הפשטות לכאורה, המוכרת מהקלאסיקה, אך עדיין מוקפת בסגנון
ומאפייני הבארוק. כמובן - הצ'מבלו ממלא כאן תפקיד רדוקציה של
תזמורת קטנה שניגנה במקור אל מול החלילית.
                                                           
                     
                                                           
                           
את הקונצרט הזה ו/או תוכניות נוספות בהשתתפותי, ניתן לשמוע
ברחבי הארץ. לפרטים גשו ל http://virtualadi.com . מומלץ
להירשם שם ברשימת תפוצה לקבלת עדכונים ישירות למייל







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
כשהתותחים יורים
המוזות משתמטות


תרומה לבמה




בבמה מאז 12/7/08 7:21
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
עדי זילברברג

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה