New Stage - Go To Main Page

מג'יקל בול
/
שיחתי האחרונה עם שפן

"דברים חשובים ביותר שלא היו אמורים להישכח אבדו,
וההיסטוריה הפכה לאגדה,
והאגדה נהייתה למיתוס."                   (ג'.ר.ר.טולקין
בהתאמות קלות).

לפני ימים אחדים פגשתי בהר את חלקיה בן שלום ודיברתי עימו על
הספר שנמצא בבית הקדוש אך לפני שני ירחים. חלקיה סיפר לי
שיאשיהו המלך קרע את בגדיו והיה בטוח שעומדות להתחולל עליו כל
הקללות הנוראיות המתוארות בספר, זאת משום שהאנשים לא שמרו על
המצוות.
חלקיה הציע שאסור לביתו של שפן על מנת לדבר עמו, כיוון שהוא
שפן הסופר בקיא יותר מכולם בפרטים. חלקיה הוסיף שבימי שלישי
בבוקר אפשר למצוא את שפן בן אציליהו בביתו שמעל הגיחון.

- שלום אדון שפן.
- שלום, שלום, מי כבודו בבקשה?
- שמי ארי בן-נתן ואני מהעיר בית אל.
- שלום ארי בן נתן, ומה מביא את כבודו לפתח ביתי?
- באתי לדבר איתך אודות הספר הקדוש במצוות חלקיה הכהן.
- אהה, בבקשה מר בן נתן, בבקשה, היכנס נא, חילקיה מסר לי
שייתכן ותסור לבקרני בביתי.
- תודה, תודה רבה אדוני.
- ובכן, אם הגעת עד לירושלים מבית אל הצפונית אזי השמועה הגיעה
עד אליכם.
- כן, כן, שליחיו של יאשיהו הביאו אותה לידיעתנו לפני חצי
ירח.
- נאה וגם יפה, שליחיו של המלך עושים עבודה נאמנה וחשובה.
- ארגנו משלחת מכובדים מבית אל, ולקח לנו שני ימי הליכה קשים
להגיע מבית אל לירושלים. הגענו לפני   שלושה ימים ואנו לנים
בפונדק שליד החומה.

- ובכן, מה רצון כבוד ארי בן נתן ממני?
- כבודו, ברצוני לשמוע אודות הספר ככל שיאפשר זמנך, כך שאוכל
לספר אודותיו לאנשי בבית אל.
- אתה מתכוון לספר הברית?
- כן, כן, ספר הברית הקדוש.
- אכן כן, חלקיה הכהן, איש יקר. איש יקר.
- ומה ברצונו של ארי בן נתן מבית אל לדעת על הספר?
- ובכן כבודו, כמה דברים ברשותך שפן הסופר, ראשית רציתי לדעת
מי מצא את ספר הברית הקדוש?
- אהה, הספר נמצא על ידי הבנאים ששיפצו את הבית, אני חושב שהיו
אלו הרצפים שהזיזו את ארונות העץ הישנים שהיו בבית, ואז כבדרך
נס פלאית, התגלה בפניהם מאחורי אחד הארונות האחוריים הספר.
- ימשיך כבודו.
- הם הביאו את הספר הישן אל בני אחיקם ובני הביאו אלי, בדקנו
אותו ביחד במשך מספר ימים והבנו שמדובר בספר מיוחד ביותר. לאחר
כמה שבועות של בדיקה מדוקדקת יותר הבנו שמדובר בספר עתיק.

- מעניין מאוד מר שפן, מעניין עוד יותר שלא מצאו אותו קודם.
ואתם יודעים מי הוא האיש אשר כתב את הספר?
- ראה מר ארי, נעשו בדיקות רבות בנושא, ולבסוף לאחר שהבאנו את
המידע המלא לחלקיה הכהן, הוא פסק שזה משה.
- סליחה משה? לאיזה משה אתה בדיוק מתכוון?
- אהה, בוודאי, בוודאי, אני מתכוון למשה רבנו כמובן.
- אהה, אהה, משה של המסע במדבר?
- אכן, כן, משה רבנו.

- האם תרצה לשתות מים בינתיים?
- אכן כן, אשמח לדבר משקה, ותודה רבה לך אדוני שאתה מציע.
- אחיקם בני, הבא בבקשה לאורח המכובד מים צלולים ממעיין
הגיחון.
- תודה רבה לך, תודה.
- בבקשה, בקשה, האם שתית לרוויה?
- כן, כן, תודה כבודו, תודה רבה, אשמח שנמשיך.
- בבקשה, בבקשה.

- זה מעניין ואף מרתק ביותר, סקרן עבדך לדעת כיצד הוכיח
המומחים שרבנו הוא הוא זה שכתב את הספר?
- ראה ארי בן נתן, זו שאלה טובה. שאלה טובה וחשובה.
- סליחה שאני מתפרץ כבוד שפן הסופר באמצע תשובתך, אבל הבנתי
שמדובר על ספר ארוך, לפחות ריבוא מילה או אף יותר, ומכיון שמשה
היה במדבר בעת תקופת הכתיבה, תמהה אני הכיצד היה ברשותו הציוד
המתאים לכתיבת ספר, זאת אומרת קלף וכלי כתיבה?
- אכן, אכן, שאלות טובות אתה מעלה, אלו קושיות מן המעלה
הראשונה, אך לצערי חכמינו טרם יודעים את התשובות לכל השאלות,
למשל כמה מילים מופיעות בספר, הסופרים מבני משפחתי עדיין
סופרים את המילים, נדע את המספר המדוייק של המילים בעוד מספר
שבועות, מבוצעות כפי שאתה מבין ספירות חוזרות.
- וברשותך אני סקרן, אמור לי עוד כבודו, איך לדעתך ולדעת חלקיה
הכהן הגיע הספר לבית המקודש?
- שאלה טובה, שאלה טובה, אנסה לענות.

- ארי, ברשותך, קרב אלי מעט כך שלא ישמעונו. ניכר עליך כי אדם
חכם אתה, ונראה נבון מצידי שלאור הבנתך את רגישות הדברים אשתף
אותך בסוד כלשהו.  אז כך, הסכת ושמע, אני ובני אחיקם ומספר
אנשים נוספים כתבנו את הספר במשך קרוב לתריסר שנים, אספנו
כתובים ממגילות ישנות ובדקנו קלפים ישנים, ערכנו מספר טיוטות,
הראינו למלך ולכהן הגדול. אתה מבין, עבודה קשה וממושכת ביותר.
- כן, כן, תמשיך.
- העלנו על הכתב את כל החוקים והמצוות שנראו לנו תואמים לרוח
המלך, ויש בספר פה ושם טעויות כמובן.
- ימשיך כבודו.
- הספר מדבר על כמה נושאים מרכזיים, על סוגיית ריכוז הפולחן
כפי שנקבע "בָמַקוֹם אָשֶר יִבְחַר ה'", ועל איסור הקרבת
קורבנות מחוץ לבית הקדוש, הוא הוא בית המקדש, ועוד כמה חוקי
מלחמה וחוקים חברתיים חשובים.
- ומי ביקש מכם לכתוב הספר הקדוש? האם יאשיהו המלך?
- כן, כן, יאשיהו המלך בכבודו ובעצמו.
- ולמה בעצם?
- אה, למלך יש את סיבותיו שלו, ולא לי לתחוב את אפי בהחלטותיו,
אבל אני מעריך שמדובר על ענייני מלוכה ומס.
- וברשותך, מה זאת אומרת ענייני מלוכה ומס?
- ארי בן נתן, אתה אמנם חכם כפי שכבר הבנו, אבל ברשותך עושה
רושם שאתה מעט תמים.
- יסביר כבודו.
- הפולחן יעבור לירושלים, הקרבת קורבנות, שלושת הרגלים, הכל
כאן במקום אחד, אתה איש חכם, הבן המשמעות.
- אתה אומר שאסור להקריב קורבנות מחוץ לירושלים, ומה יעשו למשל
כוהני בית אל עירי? אמור לי כבודו, מה יעשו אלו שמתפללים ל
"אל" ולא מתפללים ליהוה?
- ראה, הם כולם יעלו לירושלים, כמצוות יהוה. זה פשוט.
- הממ, רעיון מעניין האל האחד הזה, רעיון מעניין ביותר.
- כן ארי בן נתן המכובד, גם לדעתי מדובר על רעיון מאוד מיוחד.

- אמור לי ברשותך דבר נוסף, המלך יאשיהו האם גם הוא בעניין?
- המלך שלנו אתה שואל? כן, כן, בוודאי, עוד מאז שהיה בן שמונה
ועלה לכס המלוכה.
- מאז שהיה בן שמונה? זה לא קצת מוקדם מידי להבנה כה מעמיקה?
- ראה, אנו פועלים אך ורק במצוות המלך, ומאז שהיה בן שמונה
ואביו אמון נרצח.
- סליחה, ויודעים מי רצח אותו?
- לא, לא, לצערנו לא יודעים. מונתה ועדה גדולה של מכובדים שלא
הצליחה למצוא את הרוצחים, חושדים במואבים או באדומים. לא
ברור.

- האם תרצה לשתות יין מר בן נתן?
- אהה, אכן כן כבודו, אשמח לדבר משקה משמח, ותודה רבה לך אדוני
שאתה מציע.
- אחיקם הבא לאורח משקה מהארון המיוחד.
- תודה, תודה.
- בבקשה, בבקשה, האם שתית לרוויה?
- כן, כן, תודה כבודו, תודה רבה, אשמח שנמשיך.

- בבקשה, בבקשה.
- היכן היינו, אה, כן, המלך, האם ידוע לך למה יאשיהו ניפץ
וניתץ במות רבות מגבע ועד באר שבע? אתה יודע שיאשיהו הרג גם
כוהנים במזבחות במקומות שונים בארץ ובעצם טימא אותם, השמועה
הגיע עד בית אל.
- מעניין, מעניין, לא הייתי מודע לכך כלל.
- מר שפן, הוא הרג אנשים רבים.
- ראה, לא ידעתי על כך דבר, אני מבטיח לך שאבדוק זאת.

- טוב, אני מבין שאתה לא קשור לכך, ברשותך כבודו, איך קוראים
לספר?
- לספר יקראו כנראה "דברים", זה ספר חוקים, יש בו את נאום משה
ואת החוקים שהוא קיבל, השקענו בו הרבה חשיבה, אני ובני הגדול
אחיקם, וגם חלקיהו הכהן הגדול.
- וכבודו, ברשותך, אתה לא חושב שתהיה התנגשות ברחבי יהודה,
מבית אל ועד באר שבע בין "אל" ל "יהוה"?
- ראה ארי, אני איני מאמין באל זה או אחר, לא באשרה ולא בעליון
או בבעל או ים או דגון, מרדוך, אישתר או אל, ובוודאי ישנם כאלו
ששכחתי, מקווה שאף אל לא ייעלב מדברי כמובן.
- כבודו, זו הפעם הראשונה שאני מתוודע לכל כך הרבה אלים.
- כן, כן, ישנם שמות רבים לאלים החיים איתנו וסביבנו, וצריך
אולי למצוא מילה לכך שלאדם אין אמונה, אולי אבי עליו השלום היה
מציע רעיון טוב, לא חשוב. סליחה, היכן היינו?
- בריבוי השמות, כבודו.
- אהה, כן, כן, אני מניח שימים יגידו איך "אל" ו "יהוה" יסתדרו
זה עם זה. או שכולם, אולי כל האלים כולם יקראו יהוה, גם מי
שהיה לו שם אחר, זאת אומרת שכל האלוהימים יקבלו את השם "יהוה",
אתה מבין אני מחבר את "אל" ל "יהוה", אבל זו רק הצעה, אני פה
מתפלפל עם המילים.
- מעניין, מעניין מאוד כבודו.

- והאמת, עוד נקודה אחרונה לפני שנסיים, זה לא רק האל האחד
יהוה, יש גם משפחת מלוכה אחת, בית דוד, ודרך אגב, אנו כותבים
במקביל עוד ספר, שעדיין אין לו שם אבל הוא מתעד את ההיסטוריה
מדוד המלך ועד ימינו.
- רגע, רגע, ברשותך, אמור לי, מי הוא דוד?
- סבלנות ארי בן נתן, סבלנות, זה עדיין בעבודה, כשנסיים את
הספר הדבר יהיה ברור יותר לכלל העם, והאמת שמזל שרוב העם יודע
לקרוא, אם זה לא היה המצב, היינו מתקשים לפרסם את הידיעה
בציבור.
- כבודו, אולי תקראו לו מלכים.
- רעיון מעניין, אשקול זאת.

- כבודו, אני מעט עייף, ברשותך שאלה אחרונה, אתה סבור שהעניין
הזה של בית דוד שאני שומע עליו בביתך בפעם הראשונה וגם ירושלים
וגם האל היחיד באמת יתפוס ויישאר כאן גם אחרי שיאשיהו ימות?
- שאלות טובות אתה מעלה, שאלות טובות, ובהחלט חידדת לי כמה
נקודות חשובות ביותר, שאני אצטרך לחשוב כיצד אני פותר אותן.
ותודה שהבאת שאלות אלו לפתח ביתי.
- תודה רבה כבוד שפן הסופר על הזמן שהקדשת לי.
- בבקשה, בבקשה. אחיקם לווה בבקשה את ארי בן נתן ואנשיו לפונדק
שליד החומה. זוהי משלחת מכובדת, תנו להם את הטיפול המקובל.

צעדתי מתנודד קלות לעבר הפונדק שבחומת העיר, חשבתי ביני לביני
שיש כאן שילוב של מלוכה ושלמונים וספר. ומעניין באמת ובתמים
האם המעשייה הזו על יהוה ועל ירושלים ועל בית דוד תצרב ותעבור
לדורות הבאים. מי ינצח "אל" או "יהוה"? "ישראל" או "יהודה"?
השקפתי מסוחרר כולי מהחלון בחומה לעבר ההרים ממזרח, והבנתי
שעשיתי טעות שלגמתי מהיין של שפן.



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 5/2/22 12:17
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
מג'יקל בול

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה