New Stage - Go To Main Page

אורי ארזי
/
האיש מהמזרח

איש לא היה מנחש שהגבר בבגדי העבודה המשומשים הוא סוכן בכיר
במחלקה המיוחדת של הסי. אי. איי. מבט בוחן היה מגלה את שריריו
המשורגים שאפילו בגדי העבודה לא הסתירו. הגבר הגבוה והשחום
נראה מוזר בעיניו המלוכסנות קמעה ובעורו השחום.... מבט נוסף
היה מגלה למסתכל את ידיו המסוקסות של הגבר החסון היו אלה ידים
גדולות ורחבות מהרגיל. הן היו מכוסות עור מצולק ונוקשה. יבלות
עגולות הקיפו את פרקי אצבעותיו ככדורי פלדה. אלה היו ידי איש
קארטה.

פטריק קים האלמוני במסכה. מאת ברט ויטפורד.

בקיץ שלאחר מלחמת המפרץ נסעתי לתאילנד משם לנאפל ולבסוף ליפן,
את האדם שכיניתי בליבי האיש מהמזרח פגשתי בטוקיו לאחר ששאקי
השותף שלי לטיול הוזעק בדחיפות חזרה לארץ עקב משבר משפחתי.
בערב הראשון שלי בחברת עצמי הלכתי לרובע ''גולדן גאי'', נכנסתי
לאחד ממועדוני החשפנות הרבים הפזורים ברובע והתישבתי ליד הבר,
החשפניות הפיליפיניות התפתלו על העמודים ונראו משועממות ויגעות
סיימתי ללגום את כוס הסאקה שלי והסתלקתי. המשכתי לשוטט בסמטאות
מתעלם מהעיניים המקומיות הבוחנות אותי בגלל היותי גאיג'ין [זר]
ולבסוף נכנסתי לבר קטן שעל שלט הניאון הצבעוני מעל הכניסה היה
כתוב ''הרלם'' באותיות יפניות ובאנגלית, כשם הרובע הכושי בניו
יורק. סקסופון מיבב קידם את פני כשנכנסתי פילסתי דרך באפלולית
הסמיכה מעשן ומצאתי שולחן פנוי בסמוך לבמה. מלצרית יפנית צעירה
הגישה לי במהירות את כוס הסאקה שהזמנתי הדלקתי סיגריה והבוננתי
בתזמורת שעל הבמה. הרכב התזמורת היה בין גזעי שני יפנים, בחור
לבן וכושי יפה תואר שהזכיר במראהו את השחקן סידני פואטיה הם
ניגנו ג'אז ולמרות שאני לא חובב ג'אז מובהק נהנתי להקשיב
למנגינות הלא מוכרות. אפשר להצטרף שאל קול נשי רך במבטא גרמני.
החוותי בראשי על המקום הפנוי והבלונדינית היפה התישבה ושיכלה
את רגליה חושפת שוקים חטובות. פעם ראשונה שלך כאן שאלה
הבלונדינית. פעם ראשונה הודיתי. מקום נהדר אמרה אני מגיעה לכאן
כמעט בכול ערב. דיאנה הציגה את עצמה הבלונדינית היפה. כמו
הנסיכה חייכתי. כן כמו הנסיכה צחקה. שוחחנו בנעימות ידעתי
שמצאתי חן בעיני הנסיכה הבלונדינית ואולי אפילו אזכה לנשיקה
שתהפוך אותי מצפרדע לנסיך רב קסם שאם קצת מזל יזכה לסיים את
הלילה במיטה שלה כראוי לבן מלוכה. ברגע שדיאנה הבינה שאני
ישראלי השיחה הנעימה קיבלה תפנית לא רצויה פתאום היא הפכה
למכונת יריה קטלנית ואני בתור הנציג היהודי היחיד של העם היושב
בציון הפכתי למטרה. כמו מרבית האירופאים שלא ממש מכירים את
תולדות הסכסוך הייתה דיאנה פרו פלסטינית קיצונית, הכרתי בעבר
פלסטינים מתונים ממנה. היא הייתה משוכנעת שאנחנו מחזיקים את
הפלסטינים במחנות ריכוז ושחיילים ישראלים רוצחים כול יום עשרות
פלסטינים ככה סתם בשביל הכיף עוד לפני שלגמו את כוס הקפה של
הבוקר. בטח אמרתי בליגלוג קר, אנחנו עוקרים  להם שיני זהב
ועושים מהשומן שלהם סבון משובח. אתם גרועים מהנאצים ענתה דיאנה
בזעם. נכון אמרתי באירוניה, ברגעים אלה ממש הצבא שלנו מקים תאי
גאזים עבור הפלסטינים, הגאז כמובן יהיה מתוצרת גרמניה ''ציקלון
b '' מי כמונו יודע כמה שהוא יעיל. הבחורה כמעט בלעה את לשונה
מרוב זעם, תרגעי בקשתי מלוחמת החופש הטעונה כשהבחנתי שאנחנו
מושכים לעברנו תשומת לב מיותרת, ואז מבלי שצפיתי זאת השד
האנטישמי הישן פרץ מהבקבוק כמו פקק שעף מבקבוק שמפניה תוסס, לך
תזדיין ''פארפלוכטה יודה'' צרחה בזעם שכיער את פניה היפות.
קראתי מספיק ספרים וראיתי מספיק סרטים על השואה במהלך חיי כדאי
שאכיר את צמד המילים הנורא ''פארפלוכטה יודה'' ואת
משמעותם,יהודי מלוכלך. מעולם לא שיערתי בדמיוני שמי שהוא יכנה
אותי ישראלי מלידה יהודי מלוכלך ועוד במבטא גרמני מושלם, מבלי
לחשוב פעמיים רוקנתי את תכולת כוס הסאקה שלי היישר על פרצופה
של הכלבה הנאצית. הזמן עמד מלכת, המלצרית היפנית קפאה במקומה,
בריוני היאקוזה המקועקעים פסקו משיחתם ודמו בשתיקתם לפסלים
אנושים,להג הלקוחות פסק באחת ואפילו הלהקה שעל הבמה דממה.
המשקה האלכוהולי זלג במורד צווארה של דיאנה ההמומה ועדיין היא
לא עשתה כול ניסיון לנגב את עצמה, הנחתי את הכוס הריקה מתכולתה
על השולחן והחלטתי לבצע נסיגה מכובדת לפני שאיזה אביר מטעם
עצמו יחליט לצאת לעזרת הנסיכה הנאצית המושפלת. צעדתי לכיוון
היציאה כשהרגשתי יד חזקה הלופתת את זרועי, בעל היד חייך חיוך
נעים ואמר, לכבוד יהיה לי אם תצטרף אלי. החיוך נראה אמיתי
עיניו הקרינו רוגע הזר מצא חן בעיני, למה לא השבתי. בניגוד
לרוב לקהל במועדון הגבר הזר לא לגם סאקה במקום זאת הוא לגם
וויסקי אירי משובח מבקבוק שהיה מונח על השולחן. הוא ביקש
מהמלצרית כוס נוספת ומזג לי בנדיבות מהמשקה האלכוהולי, נראה לי
שאתה זקוק לזה אמר. לא יכלתי שלא לשמוע את השיחה שלכם המשיך
הגבר הזר שהציג את עצמו בשמו הפרטי פאט, הכלבה הגזענית קבלה
בדיוק את מה שהגיע לה ותאמין לי ידידי אני יודע דבר או שניים
על גזענות.  פאט לא נראה יפני למרות שישב ראיתי שהוא גבוה
מאוד, הוא היה שרירי מאוד, עיניו אפורות ואצבעותיו הארוכות
מיובלות, קשה היה לי להעריך את גילו פניו היו צעירות רק שיערו
המאפיר העיד שהוא מבוגר יותר. למה התכוונת כשאמרתשאתה יודע דבר
אחד או שניים על גזענות שאלתי. החברה היפנית היא אחת החברות
הגזעניות בעולם הסביר, עד היום המיעוטים ביפן מופלים לרעה אני
בן למיעוט הקוראני, אימי הייתה עובדת כפיה שהובאה ליפן בתקופת
המלחמה אבי היה ימאי אירי מה שהפך אותי לבן תערובת בזוי, רבים
מאנשי היאקוזה הם ממוצא קוראני שנאלצו לפנות לעולם הפשע כי רק
שם התיחסו אליהם כשווים הוסיף והחווה בעניו האפורות לעבר אנשי
היאקוזה שבשולחן הסמוך. גם אני המשיך פאט לספר פניתי בנעורי
לדרך הזאת למזלי אדם מופלא בשם פרופסור טאנימוטו חילץ אותי
מעולם המנודים ההולכים על הקצה. במה אתה עוסק שאלתי. בעבר
הייתי צלם עיתונות היום אני סוחר אומנות צנוע, אפילו בקרתי
מספר פעמים בישראל אמר. לאחר שמפלס בקבוק הוויסקי ירד באופן
משמעותי נפרדתי מחברי החדש. תרצה שאסיע אותך שאל פאט. אין צורך
עניתי אני אתפוס מונית בחוץ. בטוקיו כמו בתל אביב נהגי המוניות
נעלמים מהאופק בדיוק בזמן שאתה צריך אותם התחלתי לצעוד נהנה
מאוויר הלילה הקריר מקווה לעצור בהמשך מונית חולפת. לא הספקתי
ללכת עשרה צעדים כשחבורת אופנוענים חסמה את דרכי רעש צינורות
המפלט שאיים לקרוע את עור התוף שלי חדר למוחי ההלום הוויסקי
ידעתי שאכלתי אותה. הם לבשו מעילי עור שחורים ומשקפי שמש כהות
למרות שהיה זה לילה וירדו מהאופנועים שלהם מתבוננים בי
ומתלוצצים ביפנית מתוכה הצלחתי להבין רק את המילה גאיג'ין
כשהסירו את משקפי השמש היה ברור שהם מסטולים מקוקאין או
ספידים. הבחור שנראה כמנהיג דחף אותי קלות והמשיך לקשקש ביפנית
דחפתי אותו בחזרה ואז חטפתי אגרוף אדיר בפרצופי מעוצמת המכה
נפלתי וכשניסיתי להרים את עצמי האופנוענים האחרים הצטרפו
לחגיגה ובעטו בי כאילו הייתי כדורגל. בעודי מנסה לחמוק
מהבעיטות המותחות בגופי הבחנתי בגבר מהמועדון פאט, הוא פעל
במהירות כו גדולה עד שבקושי הצלחתי להבחין בתנועות שלו, התוצאה
של ההתערבות של פאט בקטטה הייתה שלושה אופנוענים גונחים מכאב
על הקרקע כול השאר ברחו כול עוד רוחם בם, היה לי ברור שמדובר
בלוחם קארטה מהשורה הראשונה. פאט סייע לי להתרומם ועזר לי
להכנס אל מכונית הלמבורגיני דיאבלו השחורה שלו שחנתה בסמוך.
בבוקר התעוררתי על פוטון בחדר קטן שהקישוט היחידי שהיה בו
היהציור של כפר דייגים בסגנון ''אוקיו אה'' [תמונות העולם הצף.
מצאתי את פאט במטבח בחברת אישה כבת ארבעים עסוק בהכנת ארוחת
בוקר בסגנון מערבי, בוקר טוב חייכה אלי.  האישה הייתה יפיפיה
גבוהה וארוכת רגליים, שיערה השחור אסוף בסרט קטיפה כחול עורה
השזוף בצבע זית האופיני לנשים שמוצאן מאגן הים התיכון. תכיר
זאת אנה אמר פאט. נעים מאוד ארז, ארז מאור עניתי בנימוס פולני.
קפה שאלה אנה. ברצון השבתי. כשאנה הסתובבה כדאי להכין קפה
הבחנתי בקעקוע קטן על עורפה, ''טריסקל'' סמל המורכב משלוש
רגליים אנושיות שבמרכזו הראש של המדוזה מהמיתולוגיה היוונית,
סיציליאנית חשבתי, ידעתי ש''הטריסקל'' הוא סמלה של סיציליה.
לאחר ארוחת הבוקר הציע פאט שנלך בערב לצפות בתחרות סומו, זה
הגמר אמר. תמיד חשבתי שהאבקות סומו היא אחת מענפי הספורט
המטומטמים ביותר שקיימים אך מתוך כבוד למארחי נענתי להצעה. אני
רוצה לעבור בבית המלון שלי להתקלח ולהחליף בגדים ביקשתי. ברור
אמר פאט והזמין עבורי מונית.לאחר שהתקלחתי יצאתי אל מרפסת
החדר, עישנתי סיגריה והתבוננתי בעיר העצומה למרגלותי, מליוני
יפנים אצו רצו ברחובות משווים לטוקיו מראה של קן נמלים ענק.
מאז שהקצתי בבוקר מלווה אותי תחושה מוזרה בנוגע לפאט הוא היה
מוכר לי מאוד הרגשתי כאילו כבר נפגשנו בעבר אך למרות שחפרתי
בזכרוני עד שחטפתי כאב ראש לא הצלחתי להבין למה הגבר הקוראני
מוכר לי כול כך. בשעה היעודה ירדתי אל הרחוב עמדתי בחזית בית
המלון ולאחר דקות מעטות נדחקתי למושב האחורי של מכונית
הלמבורגיני של פאט והקשבתי להסברים של הקוראני. ''המאקואוצ'י''
[התחרות] מורכבת משישה טורנירים בכול טורניר נלחם כול אחד
מהמתאבקים חמישה עשר קרבות המנצח הוא זה שניצח במרבית הקרבות,
אם יש שוויון המנצחים נלחמים ביניהם קרב נוסף עד להכרעה. חוקי
התחרות פשוטים המשיך פאט, המתאבק הראשון שגופו למעט כפות רגליו
נוגע בקרקע מפסיד. הגמר היה בין מתאבק מונגולי למתאבק יפני
השניים נכנסו לזירה המוגבהת העשויה מתערובת של חול וחימר
ומוקפת בחבל מסיבי אורז, במרכז הזירה היו שני קווים לבנים אותם
אסור לעבור עד לתחילת הקרב.  הקרב היה קצר ביותר תוך פחות מדקה
המתאבק המונגולי הצליח להדוף את המתאבק היפני מחוץ לזירה
והוכתר כאלוף. קצר מידי אמרתי לפאט ביציאה. דווקא לא צפיתי כבר
בקרבות שהסתיימו לאחר כמה שניות ענה. לאחר התחרות הלכנו לאכול
במסעדה איטלקית החביבה על אנה אחר כך נפרדתי מהזוג המקסים
הודתי להם על האירוח וחזרתי אל בית המלון. למחרת אחר הצהרים
צלצל הטלפון בחדרי, הקול העמוק של פאט שאל לשלומי והזמין אותי
לפתיחת תערוכה של אמן יפני מוערך בגלריה שבבעלותו. על הפתיחה
החגיגית הייתה אחראית אנה שקידמה בכניסה את המוזמנים, כול המי
ומי של טוקיו כיבדו את הגלריה בנוכחותם,משוררים וסופרים,
עיתונאים ומבקרי אומנות,חברי פרלמנט ומוזיקאים שאחד מהם לבש
חולצת נצנצים שחורה ומכנסי עור תואמים ונראה כהעתק יפני של
הזמר צביקה פיק.מבחינתי גולת הכותרת הייתה נוכחותו של השחקן
טושירו מיפונה אזרתי אומץ ובקשתי ממנו חתימה, הוא היה מרוצה
לדעת  שלפני שנים עמדתי בגשם שוטף בתור הארוך לקופות קולנוע
אסתר כדאי לרכוש כרטיס לסרט שמש אדומה שבו כיכב יחד עם צ'רלס
ברונסון ואלן דילון הסרט היחיד בו המזרח נפגש עם המערב, אקדוחן
וסמוראי דוהרים יחד על המסך. האמן שציוריו פארו את קירות
הגלריה היה יפני שמן כבן חמישים, שיערו הארוך צבוע בלונדיני
הוא לבש חליפה לבנה ומשקפי ראיה בעלות מסגרת שחורה, למרות
חיצוניותו הנלעגת הציורים שלו העידו שהוא אמן מהדרגה הראשונה,
הוא צייר אנשי עסקים בחליפות נלחמים בחרבות סמוראי, נשים
עירומות מקועקעות בכול גופן כאנשי היאקוזה ומפלצות מוזרות
העולות מהים ומאימות להשמיד את גורדי השחקים של טוקיו. ציור
אחד משך את תשומת ליבי במיוחד, על הבד הונצח גבר שפלג גופו
העליון חשוף, הוא היה שרירי כהרקולס, עורו שחום במקצת, עיניו
עצומות כמי שנתון במדיטציה עמוקה, הגבר בציור נראה בשנות
העשרים לחייו אך בקלות יכולתי לזהות שזה הוא פאט בנעוריו.
בחנתי היטב את הציור וזיכרון נושן עלה מתהומות השכחה שבמוחי
והתגלה לי כמו ספינה טרופה הניגלת לאחר סערה, נזכרתי בתמונה
דומה שפעם ראיתי על כריכה של ספר מסידרת ספרי כיס לה הייתי
מכור בנערותי, הסידרה הייתה על איש קארטה סוכן במחלקה מיוחדת
בסי. אי. איי. ושמה היה פטריק קים איש הקראטה. יכול להיות שזה
הוא חשבתי נדהם מעצם המחשבה, תמיד הנחתי שפטריק קים הוא יציר
דמיונו של הסופר ברט ויטפורד אבל הכול מתאים, השם הפרטי,
המוצא, המראה,העיניים האפורות, הוויסקי האירי שלגם במועדון
בערב בו ניפגשנו לראשונה וכמובן המומחיות בקארטה האם יכול
להיות שהאדם שהציל אותי מחבורת בריונים ואירח אותי בביתו הוא
באמת פטריק קים איש הסי. אי. איי. אליל נעורי? את הרהורי קטע
פאט עצמו, בוא נסתלק אמר. פאט נהג בלמבורגיני במיומנות של נהג
מירוצים ניכר בו שהוא אוהב לנהוג, לאן נוסעים שאלתי. אנחנו
נוסעים לפגוש חבר ילדות שלי קוראני כמוני.  פאט אפשר לדעת מה
שם המשפחה שלך העזתי לשאול. קים ענה הקוראני. זה הוא חשבתי
מצליח להסתיר את סערת רוחי זה הוא. פאט בלם את המכונית מול
מסעדה מפוארת שעל דלתות העץ הכבדות שלה היו תבליטי דרקונים
להגנה מהרוחות הרעות. חבר ילדות שלי מקוטו נאקמורה הופך היום
לאויאבון [בוס] של המשפחה שלו הסביר פאט. האולם המרכזי של
המסעדה היה ריק משולחנות וכסאות על הריצפה היו מונחים מזרונים
כמו באולם דוג'ו המשמש לאימונים באומנויות לחימה, ראשי המשפחה
לבשו קימונו שחור שאר הגברים לבשו חליפות שחורות כולם ישבו על
הברכים ממתינים לתחילת הטקס. מנהל הטקס נכנס והרים מהשולחן
הנמוך קערת סאקה הוא אמר כמה מילים ולגם מהקערה, לאחר מכן לקח
מקלות אכילה טבל אותם במלח התפלל ונעץ אותם בגוף הדג שהיה מונח
על מגש לפניו, הוא טבל נתח מגוף הדג בקערת הסאקה והכריז על
שמות האלים המגינים על היאקוזה ואז הניח את הקערה לרגליו של
זקן המשפחה. הזקן לגם מהקערה והעביר אותה למקוטו נאקמורה החבר
של פאט גבר נמוך ששיערו קצוץ בתיספורת מארינס, נאקמורה לגם
מהקערה והוכתר כראש המשפחה. לאחר סיום הטקס ניגשנו לברך את
האויאבון החדש כשנאקמורה שמע שאני ישראלי הוא כיסה את עינו
הימנית בכף ידו חייך ואמר, משה דיין ,משה דיין. לך תסביר שמשה
דיין כבר מזמן בעולם האמת. זה היה הלילה האחרון שלי בטוקיו
והייתי חייב לדעת עם הקוריאני שלצידי שנוהג בלמבורגיני הוא
באמת גיבור נעורי, הסוכן האגדי פטריק קים. מה העניין שאל פאט
שחש בהלך רוחי המוזר. החלטתי לחשוף את הקלפים, סיפרתי לו על
סדרת הספרים שאהבתי על סוכן המחלקה המיוחדת אמן הקארטה ששמו
ומוצאו זהים לשלו. אתה חושב שאני הדמות מתוך סידרת ספרים
בדיונית צחק פאט. הכול מתאים מלמלתי במבוכה. צר לי לאכזב אותך
אך מעולם לא הייתי סוכן חשאי אמר פאט בנימה נחרצת. עדיין לא
השתכנעתי מין הסתם הסעיף הראשון בחוזה שלהם עם הסוכנות אוסר
עליהם לגלות שהם קשורים לסי. אי. איי כול ימי חייהם. אולי בכול
זאת תגלה לי עשיתי ניסיון נוסף אחרון כשנפרדתי מפאט בנמל
התעופה. הוא לא ענה רק נעץ בי מבט מסתורי מעיניו האפורות
כשפניתי ללכת שמעתי אותו ממלמל כמו לעצמו, אולי תשאל את הסופר
ברט ויטפורד, הקשקשן הזה יודע הכול.



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 5/12/15 11:11
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אורי ארזי

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה