[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








מישהו לא שמע על הפארודיה של אלאניס מוריסט ל-my humps? איזו
פארודיה מוזרה? פארודיה? האם my humps הוא אוסף מקושקש של
מילים, או אולי שירה מרשימה?

נתחיל בתזכורת ורענון לדרמה הסנסציונית! The black eyed peas
היא להקת היפ הופ שמצליחה מאוד בשנים האחרונות. ב-2005 יצא
השיר my humps, שיר פרובוקטיבי שבשמיעה ראשונה נראה כאילו
מוקדש לישבן החינני של הסולנית היפה פרגי.

השיר מצד אחד הצליח מאוד, ואפילו זכה בגראמי ב-2007. מצד שני
השיר זכה גם בביקורות נוקבות שכוונו גם לוידיאו הפרובוקטיבי
וגם למלל "הרדוד", כלומר הביטוי my humps, שחוזר בשיר 55
פעמים.

ב-2007 פרסמה אלאניס מוריסט פארודיה מוזרה מאוד. הפארודיה
הצליחה מאוד ב-youtube. כתגובה שלחה פרגי לאלאניס עוגה בצורת
ישבן!

כדי להתחיל להבין במה מדובר, צריך להיזכר בשעורי ספרות.
ניתוח השיר: השיר מבוסס על מטאפורה אחת מרכזית. פרגי מדומה
לנערה "מוחזקת", והצופים הגברים מדומים ל-sugur dady, שמממן
אותה, קונה לה תכשיטים וכו'. מדובר ב-sugar dady מיוחד, שמותר
לו רק להסתכל.

המטאפורה לא נאמרת במפורש, אלא מוסתרת. אבל היא עומדת במרכז
השיר. המטאפורה בוודאי לא נכונה. ה-black eyed peas לא חייבים
את ההצלחה שלהם לישבן של פרגי, אלא לכישרון שלה ושל שאר חברי
הלהקה.

המטאפורה נכונה רק מבחינה אחת (חשובה!), שככה פרגי מרגישה.
ואנחנו מאמינים לה. השיר הוא שיר חווייתי (של פרגי), ופחות
אמירתי.

עכשיו הרבה אלמנטים בשיר נראים במקומם:
1. הכסף, התכשיטים, העושר
2. נושא הסקס
3. לגברים מותר רק להסתכל
4. כל שורות השיר

לשיר יש גם משמעות סמלית. נשים מצליחות, ובפרט אמניות במה,
מצליחות גם בזכות המראה, הנשיות, הפלירטוט, ובעולם של ימינו
עושות את זה בצורה מודעת.

הפארודיה של אלאניס מוריסט: ב-2007 פרסמה אלאניס מוריסט
פארודיה מוזרה מאוד על השיר. הפארודיה הצליחה מאוד ב-youtube.
בעוד הביצוע של ה-black eyed peas קצבי, הביצוע של אלאניס הוא
בסגנון בלדה מלודית.

הביצוע של אלאניס הוא בוודאי פארודיה, אבל לא רק. כדי להשתכנע
בכך, מספיק לצפות בביצוע של אלאניס לקטע הקצר הבא:

She's got me spendin'.
(Oh) Spendin' all your money on me and spendin' time on me
She's got me spendin'.
(Oh) Spendin' all your money on me, up on me, on me.

הביצוע של אלאניס לקטע מלודי מאוד. אלאניס מבליטה את יופיין
הצלילי של המילים, את התחושה של יופי, זוהר, כסף ועושר, שנוצרת
משמיעת הצלילים. זוהי התחושה של פרגי. בקטע הזה אלאניס ללא ספק
מפרגנת לפרגי על הטקסט שכתבה ובגדול.

לכאורה קיימת סתירה פנימית בביצוע של אלאניס, אבל רק לכאורה.
המטרה של אלאניס היא לא ללעוג לפרגי אלא שונה לחלוטין.

כמו שציינתי קודם לכן, השיר של פרגי הוא חווייתי, ולא אמירה.
אבל אלאניס מפרשת אותו כאמירה: נשים מצליחות, ובפרט אמניות
במה, מצליחות גם בזכות המראה, הנשיות, הפלירטוט. ובעולם של
ימינו עושות את זה בצורה מודעת.

מטרת הביצוע של אלאניס היא להציע דרך אחרת לנשים של ימינו,
כלומר הדרך של אלאניס: נשים בימינו יכולות וצריכות להצליח
בזכות יכולתן!

עכשיו הכיל מובן:
- הביצוע הפארודי נועד להגחיך את דרכה של פרגי.
- הביצוע המלודי נועד בעיקר להבליט את היופי הגדול שקיים בטקסט
של פרגי, להבליט את הכישרון של פרגי ולהבהיר שפרגי יכולה
להצליח גם בלי הישבן.
- האי שגרתיות של הביצוע נועדה גם לגרום לצופים לעצור ולחשוב.
לחשוב על הנושא באופן כללי, ובפרט - איזו דרך אנחנו מעדיפים?


פרגי, משוררת? או סתם? מדובר בשירה מרשימה. התחושה המורכבת של
פרגי עוברת לשומע באופן חזק מאוד:
- דרך המטאפורה המרכזית.
- דרך המוזיקה של המילים.
- דרך הטון הפופיסטי.

הכול מתחבר לתחושה, מוזיקה ומשמעות סמלית ומורכבת.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
לזכור ולא
לשכוח. אם שכחת
- תכתוב על
היד.


הדרך הנכונה
להתייחס ליום
השואה


תרומה לבמה




בבמה מאז 9/6/08 13:12
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
מוטי ריקלין

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה