[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







ליאור ברבי
/
מחשבות

באוטובוס:
אוף, כמה חם ומהביל, מה זה כל האנשים האלה, לאן הם הולכים?
פשוט חסר לי הציקלון בי ואיזה רועה גרמני בשביל להשלים לעצמי
לגמרי את האנלוגיה השואתית. צפיפות איומה, נראה לי שאפילו על
מין אני לא יכול לחשוב. מדהים שזה הפרמטר שלי לסבל, אף פעם לא
חשבתי על זה. יכול להיות שאני עד כדי כך שטחי, שכל דבר בחיים
שלי אני מודד ביחס למין? וואו...מי זאת זאת? טוב, כנראה שלא
כזה חם. הייתי עושה עליה איזה סיבוב, איזה עלייה זאת, יא אללה,
עלייה מבורכת. האוטובוס של דן, מי חשב שזה יכול להיות מקום
להכיר כוסיות. ס'עמק איזה חום, מה נסגר עם הזקנה הזו? למה זה
שלזקנים קשה להריח טוב? כאילו הם אומרים באיזה גיל, זהו, כל
הכללים שהיו רלוונטיים לגבינו בצעירותינו כבר לא חלים עלינו.
כאילו הם חושבים שהם עברו לפאזה אחרת, שינו מצב צבירה, הם כבר
לא בני אדם אלא הם זקנים, הם לא צריכים לטפח את עצמם, מותר להם
להסריח. את מי זה מעניין? עושים מה רוצים! מתי הילדים המעצבנים
האלה יסתמו את הפה, הם חפרו לי בראש, סולל בונה פראייר לידם,
נראה לי אני עוד שנייה מסתובב אליהם, נראה לי אני אתחיל
בג'ינג'י. אני שונא ג'ינג'ים, הם נראים לי מעצבנים, לא משנה
מה, לא יודע להסביר את זה. ואז יש את השמן ההוא שם שלא מפסיק
לקלל, אולי כדאי שישקיע את האנרגיה שלו באיזה ריצה, אני אגיד
לו כבר מתי לעצור, שיוריד איזה עשר גרם במקום לתאר לכל החברים
שלו איך הוא היה מזיין את האימא שלהם, אני בספק בכלל אם הוא
היה מוצא את הזין שלו. ס'עמק... איזה חום! אולי כבר תיקח אותי,
באמת מה אכפת לך, הרי הגיהינום לא יכול להיות יותר גרוע מזה...
אני בטוח שאפילו לוציפר לא מתקמצן על החשבון חשמל וביולי
אוגוסט הוא מבין, שלמרות העומס על חברת חשמל, וואלה, אין מה
לעשות, חייב להדליק את המזגן... מה נסגר עם הנהג הזה? מה קרה?
הוא משלם דלק מהכיס שלו? אני חייב לצעוק לו שידליק את המזגן,
הנבלה הזה, איך אפשר להיות בכבשן הזה? נראה לי באמת כדאי תיקח
אותי, אלוהים, אני חייב להגיד לך... או, הנה היא קמה, יא אללה,
מה הייתי עושה לך עכשיו חבל לך על הזמן, מול כל האנשים. מעיף
לך את החצאית הזו אל על, מושך לך את החוט ונותן לך להרגיש את
כל האהבה שאני מחביא לך בתחתונים. חודש עם הדנה הזו ויבש כמו
הנגב. ס'עמק... נראה לי אני נוסע בכיוון אחד לעבר טביעה בזרע
של עצמי אם היא לא מתכוונת לעזור לי להביא אותה באיזה ריקון
מחסנים. כאילו היא מנסה להתעלל בי בכוונה, הזונה הזו. אני מתאר
לעצמי את החברות המעצבנות שלה עם כל השיחות נשים שלהן, אל תתני
לו כי אחרת הוא סתם ידפוק ויזרוק, תמשיכי להתלבש כמו כוסית עד
שהוא ייפול לקרשים ויתחנן... זונות! אני אראה לה מי יתחנן למה.
ס'עמק... איזה חום... מדינה מזוינת, בארה"ב זה בטוח לא ככה,
הבנות יותר נותנות, הנהגים מדליקים את המזגן, הזקנות לא
מסריחות. העיקר עשיתי צבא... מה קיבלתי? זרג! מדינה מחורבנת,
אפילו עבודה בקושי אפשר למצוא, אוטובוס בתנאים כמו של איזה
צ'יקן באס בבוליביה, אח... הייתי חוזר עכשיו לדרום, חי כמו
מלך, עושה קוק בקולומביה עם זונות בנות 12, כמו שהחיים היו
מתוכננים להיות מלכתחילה, לא ללכת מראיון לראיון בחתיכת
אוטובוס מסריח עם... וואו... הנהג הזה והברקסים שלו, איפה הוא
עשה רישיון הזין הזה, באדיס אבבה? עוד ברקס אחד כזה והזקנה
המסריחה הזו עפה דרך החלון ורק היחידה סילוק חומרים כימיים
תהיה בעלת ההכשרה לפנות אותה... אם היא ככה מסריחה כשהיא ספק
חיה, מה יהיה עליה כשהיא תמות בטוח? יצא כל האנתרקס? גם השמוק
הזה נראה לי נדלק עליה, רק מה נסגר אתו עם המעיל באמצע אוגוסט?
מה הוא חושב, זה עושה רושם על מישהו? מתי נגיע כבר יא אללה...
בוא'נה, מה נסגר עם הווירדו הזה? האיש והמעיל...  משחק לי אותה
דייק טרייסי, דיק טרייסי המזרחי. מעניין איך היו קוראים באמת
לגרסה הערבית של דיק טרייסי... בטח איברהים אבו דיק מוחמד
טרייסי או איזה משהו כזה, אנערף... במקום מדונה היו שמים את
אום כולתום ואת התפקיד של וורן בייטי היה עושה איזה פאריד, או
ההוא השמן מהמסעדה הגדולה, הם היו נאבקים בציונים דרך השתנה
בחומוס או משהו... אוף, איזה חום, אתה מתכוון לקחת אותי או
שאתה חוסך על המקום שם בגיא בן הינום? ס'עמק דיק טרייסי הזה
מסתיר לי את הכוסית, הטמבל הזה... עוד בסוף יתברר לי שהוא איזה
מחבל מתאבד, חחח, מחר בבוקר תהיה תמונה שלי בעיתון, יצטטו את
החברים שלי מספרים איזה בן אדם טוב הייתי, בטח יגידו שהייתי
מתנדב בבית תמחוי ועוזר לזקנים וקולט עלייה, וואלה, כולה רציתי
להגיע לראיון באיזה חברה שמעולם לא שמעתי עליה בשביל להכניס
כסף לאיזה מתרומם שיושב לו על הכיסא עור שלו שהביאו מאיטליה.
מעניין איזה תמונה ישימו, אני מקווה שלא את זו מהרישיון, מה
אני צריך שיזכרו איך נראיתי אז, מעדיף איזה תמונה שלי מהטיול,
אבל לא את אלו מהקולומביה, משהו מכובד יותר, אולי שלי על רקע
איזה קרחון, מעין תמונת מגלה ארצות כזו, ככה הייתי רוצה שיזכרו
אותי.



במקלחת
אוף קר, מתי המים יתחממו כבר?
אוף רותח, ס'עמק, או קר או רותח, למה לא יכול להיות ברז
שמתכוון ישר למים נעימים ? אח... היא כזו מגניבה, רק חבל שהיא
לא נראית יותר טוב, אני לא יכול להיות עם מישהי כזו. כל הזמן
מחייכת, כל הזמן צוחקת, חריפה, אינטליגנטית, אוהבת, אבל, וזה
אבל גדול, היא לא נראית כמו שאני אוהב, אם היא רק הייתה קצת
יותר רזה... עכשיו המים נעימים...
אני לא שטחי, זה פשוט מאבק שהוא גדול ממני, זה לא איזה משהו
שאפשר לעשותו מתוך בחירה תבונית אחרי הכל, זה פשוט ככה. אני מת
עליה, אבל באמת שהיא לא עושה לי את זה, קורה! מה לעשות. שטחי?
אם זו המשמעות של להיות שטחי אז בסדר, אני בוחר להיות שטחי אם
כך.
אני בוחר להיות שטחי ואני עושה זאת מתוך מחשבה של עומק, אין
ברירה, אם רוצים להשתתף במירוץ המטורף הזה, זולת להיות שטחי או
לחלופין לפרוש לגמרי מהחברה. מה זאת אומרת מתוך עומק? ומה זאת
אומרת מתוך בחירה מודעת? האדם מראשית המחשבה מגדיר את עצמו
כלעומת הבהמה. יש לכך שני נדבכים, ראשית הבנת הדמיון בין האדם
ובהמה ושנית התובנה שיש הבדל בין האדם לבהמה, תובנה שהיא
אינטואיטיבית במהותה כי מעולם לא נכנסנו לתוך נפשה של בהמה.
ההבדל היחידי בין האדם לבהמה היא עצם ההבחנה עצמה, כי הבהמה
אינה ערה לשום הבדל, מלבד ההבדל הזני אולי, ואם היא ערה להבדל
כלשהו הרי שהיא לא ממש מראה את זה.
עצם האספירציה להעצים את ההבדל, לשמרו ולהדגישו לוקחים את האדם
לעשות מעשים מטורפים הנקראים בפינו תרבות. התרבות והתבונה הם
המבדילים בינינו לבין הבהמה לשיטתנו. אני טוען, זו השאיפה
להיות שונה שיוצרת את התרבות. מה זה אותו יצר מיני חזק הזורם
בעורקינו? תקופות מסוימות נקרא לו אהבה. הבושה שלנו ביצרים
בעצם מביאה אותנו ליצירת הסברים שונים ומשונים ויצירת הווי שלם
סביב כל אחד מהיצרים הללו. קולינריה סביב האוכל, רומנטיקה סביב
המין, אומנות המלחמה - האם יכול להיות משהו יותר אבסורדי מזה -
סביב תאוות הכוח. (שאפתנות, עוד הסבר לכוח ועוד ועוד) מדובר
בפיקציות אשר נועדו לתת משמעות אנושית לעניינים בהמתיים.
האם עלינו להשליך הכל ? לא, אבל בואו לא נשלה את עצמנו גם כן.
כשם שהלביאה, על אף היותה הגורם הדומיננטי בממלכת החיות וחזקה
מבן זוגה האריה, בוחרת באריה החזק בלהקה, בין אם מסיבות
גנטיות, סיכויים להרבעה או עניינים של הגנה עד שהיא תלד, זו
העובדה, לכן לא נתפלא כאשר בחורה תשאף לגבר בדמותו של דודי עם
ממונו של ארקדי. עד כדי כך פשוט. בואו לא נתפלא כאשר גבר
מעוניין במי שהיא נראית כמושא הערצה תרבותית, לא סתם מישהי
מושכת, לא רק מישהי אינטילגנטית, אלא מישהי שהיא קודם כל
מדהימה, אחרי זה נדרג לשאר הדברים. זו שטחיות מודעת. וזה
הפרדוקס. יצרנו תרבות מתוך חיפוש אחר עומק כאשר ברחנו מעולם
החיות אולם יצרנו פיקציה ועוד פיקציה עד כדי כך שחזרנו להיות
עולם של חיות, פשוט תחת המשגות אחרות. יצרנו סלבים ויצרנו
דמויות בספרות, פאם פאטל, דון ז'ואן, יצרנו את כל אותם מושגים
שאנחנו רוצים שבני הזוג שלנו יהיו, עד כדי הפשטה די שטחית לכדי
כך שיראו טוב, שיהיה להם כסף וכו'... המים נהיו קרים, הגיע
הזמן לצאת.
הליכה
מרתף אפל, מלא סוגים שונים של אנשים, שחיתות מוסרית, מיניות
מופרזת, אני לא יודע מה יותר הפחיד אותי, לראות את האנשים האלה
מתנהגים כפי שהם מתנהגים, או להבין שאני חלק מהסיפור הזה. לא
ברור לי מה היה הגורם האמתי לבחילה הזו. האם ההבנה שאנחנו
כולנו משתייכים לאותו מין? המין האנושי.
זה מדהים אותי כל פעם מחדש המתח הזה, הניגוד הזה בין האדם
כיצור תבוני, היוצר מוסר, אומנות, מדע וכו' לבין אותם צדדים
אפלים חייתיים שיוצאים החוצה. ומה שמדהים זה שהאדם תרבת את
חוסר התרבות. הצד המגעיל שבו, גם הוא תפס צורה של פולחן, גם
הוא קיבל איזשהו צד של תרבות. האם זו הייתה התובנה שאני גם
יכול להתנהג ככה, שגם אני חיה בסופו של דבר, גם אני רוצה לזיין
וכמה שיותר ולהתבהם וליפול עבד לחושים שלי? או שמא זה היה
הרושם מההמון הדוחה, המסומם, השיכור, הנמרח, שמתפזר לכל עבר
כאילו הוא היה פצצת מצרר, אנשים מפזרים את האנרגיות שלהם לכל
עבר מבלי לדעת  למה. לשם מה, לאן הם חותרים? ואני בפנים, חלק
מהזמן כצופה, חלק מהזמן כמי שלוקח חלק בפולחן הזה, אבל בכל
מקרה אני לא תמיד מתבונן מהצד, גם כשאני מנסה ליפול אל תוך
איזה תפקיד בהצגה הזו.
האם יכול להיות בעצם שמוסריות שלי היא כל כך תלוית מצב, שאולי
אני מסוגל לרצוח אדם אם זו רק תהיה הסיטואציה המתאימה? הנטייה
שלנו להתמכר וליפול, לצלול אל עבר התהומות, להתאהב, לשנוא, כל
אותם רגשות, האם הם בעצם מושגים שהבאנו לעולם הזה על מנת לתת
תוקף לכל מיני תהליכים כימיים שמתרחשים אצלנו? או שמא מדובר
בעניין אמתי, מטאפיסי, בעל משמעות ומהות משלו? האם המהות נגזרת
בעצם מאיתנו?, מה שנייחס לו משמעות יהיה בעל משמעות, פשוט? או
שמא המשמעות של הדברים היא אובייקטיבית, נסתרת, מעבר לכאן
ועכשיו שלנו? האם קיימת הפרדה באמת בין שני צדי האדם, או שמא
במתח הזה טמונה איזה אמת בלתי מושגת? האם זה המקום אותו אני
צריך לחקור בשביל לגלות איזה ארץ אבודה שכף רגלו של אף סקרן
עוד לא דרכה?
ואולי הכל שוב נובע מהצורך של האדם לביטחון, אותו אדם שניצב
עירום מול המוות, אותו אדם שניצב גלמוד מול הטבע,  האדם בתהליך
של ביות, מביית את כל אשר סביבו מנסה לתת פשר מתמטי לכל
האירועים, אך לדבר אחד הוא לא יכול באמת וכנראה שהוא לא יוכל
לעולם. איננו יכולים למוות, וגם אם נוכל לדחותו באלף שנה אין
אנו יכולים למה שבא אחרי המוות, בעצם, זה לא המוות שנורא כמו
מה שיבוא אחריו. מה יבוא אחריו?
אז איפה נחפש את הביטחון? איפה העוגן? אולי לא צריך עוגן? אולי
המתכון הוא לרחף, ליהנות מהחוסר וודאות? הבעיה: אין אדם המסוגל
להתמודד עם מה שהוא לא מצליח להמשיג וכל שאדם יכול להמשיג הוא
באמצעות העולם שקיים אצלו זה מכבר, אין יכולת לתפוס את הבלתי
נתפס, קיים כשל קוגנטיבי ברור. אך האדם לא מוותר, הוא עדיין
מנסה להבין, רוצה לדעת. לכן האדם תמיד מנסה לתפוס את היש שאחרי
המוות, היות והמושג של אין הוא בלתי נתפס בשבילו, וכי איך יכול
היש להבין את האין, אין מקום לאין ביש. מדובר במישור / ממד אחר
לחלוטין, שתפיסת הזמן בו תהיה שונה, כמו גם תפיסת החלל, אי
אפשר לנסות לשפוט זאת לפי משקפי הידיעה וההכרה שלנו כבני אנוש.

אולי מהפן הזה, גם צודק לוינס כאשר הוא טוען שיש להתרכז בשאלות
אתיות, באתיקה הראשונית כדברו, שהנושא המטאפיסי הוא אינו זה
שצריך להאיר לנו את הדרך שלנו. אין משמעות לתפיסה מטאפיסית,
כאשר היא מוגבלת מלכתחילה, לא ניתן לתפוס את המטאפיסי ללא
הפיסי, היות והאדם הנו מושפע וחי את הפיסי. אידיאת האינסוף
(דקארט) אינה מקור להתבשם בו, הטיעון של תפיסת האדם את האינסוף
אינו צריך להוליכנו שולל, כי הרי האדם מנציח עצמו באמצעות
האינסוף. בתפיסה כי קיים האל, בעצם מאדיר האדם את עצמו, בכך
שהאידיאה האנושית קיימת מאז ומעולם, בלתי ניתן לו לאדם לתפוש
את היקום כולו משולל בני אנוש, לכן לתפיסתו היה פה אל מאז
ומעולם והאדם בצלמו נברא וכשם שהוא יהיה קיים לעולם ועד, כך
יהיה קיים גם האדם. לכן ממציא האדם את האל, מהפחד מהאינסוף,
מהפחד מהריקנות וכתשובה לכל השאלות אשר אין לנו תשובה עליהן.
החיפוש אחר משמעות נראה לי מגוחך לעתים עד אבסורד, מדוע שתהיה
משמעות? מה רע באקראיות? אך מצד שני, באם אציג את הכפירה
במשמעות כדבר המשמעותי היחידי מתבשל פה כשל לוגי שאני לא אוכל
לצאת ממנו. אבל לבוא ולומר שהביטחון שלנו צריך להיות בהעדר
המשמעות במובן המטאפיסי של המילה, שהביטחון שלנו צריך להיות
דווקא בזמניות שלנו, כלומר בידיעה שאנחנו זמניים, כאן מדובר
בנושא אחר לגמרי, מביא אותנו ראשית לנסות להגדיר, מהי זמניות?

האם הכל זורם? או האם ישנו איזה עוגן בחלל? ? איזה נקודה
פרספקטיבית שנשארת קבועה ואתה נשארת המהות קבועה? האם הזמניות
שלנו היא במובן שכל שנייה אנחנו הופכים להיות אדם שונה? לא זו
הזמניות שאני מכוון אליה, הזמניות שלי היא זמניות במובן הבסיסי
והפשוט של המילה, שנמות בסוף. אחרי הכול, המוות הנו הדבר היחיד
שאנחנו יודעים בוודאות לגבי החיים. סוף החיים מגדירים אותם.
סוף החיים הם אשר נותנים להם מהות. קצת אירוני.
למה הם סוף החיים מגדירים את החיים עצמם? כי זה מה שדוחף אותנו
לעשות את אשר אנו עושים, זו ההתעסקות שלנו, אלו התהיות שלנו,
מה יש שם מעבר להרי החושך? נאכל היום כי מחר מי יודע מה יהיה,
מוטיב מאוד דומיננטי בפילוסופיות החיים של רבים מהאנשים הוא
להקדים את המוות לפני שהוא תופס אותנו. אנחנו אפילו נזהרים
מחשש לאבד את חיינו. ז"א, על מנת לנקוט או שלא לנקוט בפעולה
אנו לוקחים בחשבון את ההיתכנות של סוף החיים. זה תמיד שם,
ברקע, מהדהד, בקיום שלנו, במהות שלנו.
החיים הם הדבר היחידים שאנחנו באמת מכירים, יש להפוך אותם
לעוגן שלנו,  מה זה אומר?







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
'הקץ ליונים'







(שלט מהצומת)


תרומה לבמה




בבמה מאז 7/6/07 1:35
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
ליאור ברבי

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה