[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה









טבעונות רדיקאלית




צירוף המילים "טבעונות רדיקלית" מורכב משני מושגים אשר לגביהם חוסר הבנה
נרחב למדי.

קודם כל, ובניגוד למה שנהוג לחשוב, 'רדיקליות' איננה מילה נרדפת
ל'קיצוניות'. מקור המילה הוא במילה הלטינית 'ראד'. שפירושה 'שורש'. רדיקליות
איננה אמת-מידה למדידת דרגת הקנאות הרעיונית או המעשית, מימין או משמאל, אלא
תיאור של גישה מסוימת לנושאים חברתיים. האדם הרדיקלי הוא זה המחפש את שורש
הבעיה על-מנת למצוא פתרון יעיל ואמיתי.

קבוצות רדיקליות אינן מגבילות את מטרותיהן להשגת שינויים קטנים, לפעילות אשר
ייעודה לצמצם במקצת את חומרת הבעיה. מטרתן איננה השגת פשרות עם הצד הפוגע בכדי
להקטין את הסבל שהדיכוי יותר. מטרות כגון אלו (שחשיבותן אמנם רבה ואין לזלזל
בה) הן נחלתם של ארגוני רווחה, צדקה או סעד למיניהם. על-פי הגישה הרדיקלית
היעד הוא אחד ויחיד:

שינוי חברתי כולל ובלתי-מתפשר המתאפשר על-ידי חיסול שורשי הדיכוי.

בהתאם להגדרה שאנו מציעים, צמחונות מוחלטת איננה 'טבעונות'. הסירוב לצרוך
מוצרים שמקורם בסבל של בעלי חיים - אם-כי בחירה מבורכת של אורח חיים - איננו
מהווה 'טבעונות' כשלעצמו. לדעתנו 'טבעוני' הוא אדם אשר החלטותיו נובעות מתוך
הבנה רדיקלית של טיבו של ניצול בעלי החיים, ובחירת אורח חייו היא מודעת
ופוליטית בדרגה גבוהה ביותר.

לצערנו, ניתן לשמוע בקרב התנועה לזכויות בע"ח פעילים רבים המתרצים את צריכתם
של מוצרי התאגידים הגדולים (דוגמת "נייק" או "נסטלה") בטענה כי קורבנותיהם של
תאגידים אלו הם בני אדם, אשר בשורה התחתונה אינם חסרי ישע כמו בעלי החיים שאין
בכוחם להיאבק למען עצמם. ראייה כזו חושפת את בורותם בנוגע לא רק לאופיו של
דיכוי בני האדם, אלא גם בנוגע לקשר המהותי שבין הניצול הכלכלי הגורף אשר שורר
בעולם לבין תעשיות ניצול בעלי החיים.

רבים הרואים עצמם כטבעונים או פעילים למען בעלי החיים אינם מוצאים לנכון להבין
את מנגנוני הדיכוי החברתי ואת שורשיו של אי הצדק (ביחס לבני אדם ובעלי החיים
כאחד), או לעיתים פשוט מבינים אותם באופן שגוי. לדוגמה, צמחונים רבים טוענים
כי תעשיית הבשר הנה גורם מרכזי לרעב בארצות העניות. ככלות הכל, הם אומרים,
כשליש מכל התבואה בעולם משמש להאבסת חיות משק (ובארצות הברית, למשל, כ-70%
מכלל הגידולים הצמחיים), וגידול מזון צמחי מפיק הרבה יותר חלבון, ברזל וסידן
ליחידת שטח מתעשיית הבשר. על כן, נראה לכאורה הגיוני כי אילו חדלו תושבי
המדינות העשירות מאכילת בשר, מליוני טונות של דגנים ומזון צמחי אחר (וגם אדמות
רבות) היו 'משוחררות' ומוצאות את דרכן אל הרעבים ברחבי העולם.

אולם טיעון זה פשוט איננו נכון. גם אם תושבי המדינות המערביות היו עוברים
לתזונה צמחונים בין-לילה, דבר זה לא היה עוזר ולו במעט למיגור הרעב העולמי.
זאת מפני ששורש בעיית הרעב העולמי איננו מחסור באוכל או במשאבים, כי-אם חלוקה
לא צודקת שלהם בכוונת תחילה.




הכלכלה הקפיטליסטית מושתתת על המרדף אחר רווחים, ולא על ניסיון לספק צרכים
אמיתיים, לכן היא יוצרת ומנציחה עוני, רעב, דיכוי וחלוקה בלתי-צודקת של
משאבים. זוהי בעיה פוליטית במהותה, ולא ניתן לפתור אותה באמצעות תזונה צמחונית
או פעילות למען בע"ח, כאשר אלו מנותקות מן המאבק הכללי כנגד סדרי העדיפויות של
הממשלות ותאגידי הענק הרב לאומיים.





אין זה חכם להחרים את תעשיית הבשר ולקוות שהמשאבים שהיא מבזבזת יופנו לסיוע
לרעבים. הפתרון האמיתי היחידי הוא הניסיון להחליף את החברה הצרכנית בחברה בעלת
ערכים, מטרות ואמצעים אחרים.

דוגמה זו היא רק אחת מני רבות החושפות את הקשרים ההדוקים שבין ניצול בני האדם
לניצול בעלי החיים, והיא ממחישה באופן ברור למדי את הצורך בשינוי חברתי חובק
כל. שינוי המוגבל מלכתחילה לתחום יחסיהם של בני האדם כלפי בעלי החיים איננו רק
צר מדי, אלה גם בלתי ניתן להשגה מכורח המציאות החברתית בה אנו חיים.

צמחונים מבינים כי אחת הסיבות שבעלי החיים מנוצלים, נסחרים כמוצרים ונשחטים
היא הרווח הכספי הטמון במעשים אלו. אולם תעשיית הבשר (כמו גם תעשיית החלב,
הביצים, ניסויים בבע"ח וכדומה) איננה ישות עצמאית ומבודדת. תעשיית הבשר לא
תיעלם, לעולם, כל עוד המערכת הכלכלית הנוכחית (ע"ע קפיטליזם) קיימת, מאחר
והשניה היא זו שמאפשרת את קיומה של הראשונה, ולא להפך. במסגרת כלליה וערכיה של
שיטה זו, הפקת רווחים קלים מניצולם של בעלי החיים תהיה תמיד פיתוי שלא ניתן
לעמוד בו.

אך התמריץ הכספי איננו הגורם החברתי היחיד אשר מעודד ניצול של בע"ח; כלכלה היא
רק סוג אחד של יחסים חברתיים. ישנם גם יחסים אחרים, פוליטיים, תרבותיים, בין
אישיים, ועלינו ללמוד לזהות כיצד כל אחד מאלו משפיע על קיומם של ניצול ואי צדק
בחיינו.

כלים רבים עומדים לרשות בעלי הכוח בעולם על מנת להנציח את המצב הקיים ולשמר את
חוסר השוויון על כנו. מושגי הלאום, הלאומנות והשנאה שהם יוצרים, המיניות
האלימה של השליטה הגברית, כוחות הצבא, המשטרה והפחד שהם זורעים, ספר התנ"ך,
הדתות והמסורות הנאחזות בו, מנגנוני הפרסום העצומים של כלי התקשורת, שמטרתם
לשכנע אותנו לקנות עוד ועוד מוצרים שאין לנו צורך בהם - אלו הם רק אמצעים
אחדים מתוך מאגר הנשק הגדול שברשותם. הסירוב שלנו להיות שותפים לניצול בעלי
החיים הוא חלק מתהליך ההשתחררות ממטען חברתי רווי דם זה, חלק מן ההתנגדות
ההולכת וגוברת לאורך-חיים חולה בו אנו מנצלים אחרים ומנוצלים בידי אחרים. חלק
נכבד ומשמעותי, אמנם, אך עדיים רק חלק אחד.

כאנרכיסטים, אנו מאמינים כי תפקידה ההיסטורי של המדינה, על כל חוקיה וגופיה,
היה מאז ומתמיד להיות כלי בידי בעלי הכוח כנגד החלשים; בגזענות כלפי מיעוטים,
בשעבודן של נשים בידי גברים, בהפליה כנגד לסביות והומוסקסואלים, בזיהום והרס
כדור הארץ, כמו-גם בניצולם של בעלי-החיים - בכל אלו ניצבה המדינה תמיד ובצורה
עיקשת לצד המפלים, הפוגעים, המשמידים והמנצלים. כל התקדמות חברתית בתחומים
הנ"ל התקיימה למרות - לא בזכות - ממשלות ומדינות העולם, "דמוקרטיות" ככל
שיהיו, אשר רק לאחר מאבקים קשים הסכימו "להתפשר" ועדן על פיסת נייר את זכותנו
להתקיים ברמה הבסיסית ביותר (לרוב במטרה "להרגיע את הרוחות" בלבד). על-כן אנו
טוענים כי המדינה, נציגיה, שומריה, ערכיה וחוקיה אינם יכולים להוות מרכיב
מהותי בתהליך השחרור הכולל אשר יציל, בסופו של דבר, את חיינו את חייהם של
מיליוני בעלי החיים הנופלים קורבן למסורת האלימות הממוסדת שאנו מכנים "תרבות
המערב".






על "אוהבי החיות", הצמחונים, הטבעונים ופעילי התנועה לזכויות בע"ח לפתח הבנה
ביקורתית ורדיקלית החוצה ומחברת בין כל המאבקים לשחרור, בעלי חיים ובני אדם
כאחד, ולהרחיב את אורח-חייהם לכדי התנגדות לדיכוי באשר הוא: במשחטות, במשקים
המתועשים, בבתי הקפה המסוגננים, בשטחים הכבושים, בחדרי המיטות, בבתי הכלא,
באזורי הטבע שעוד נותרו, במערכת ה"חינוך", בחלונות הראווה, בתרמית הפוליטית של
'ימין' מול 'שמאל', בתא המשפחתי, ברחובות תל-אביב...





                                   המאבק הוא אחד.







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
"לפני שנכנסים
לשירותים צריך
תמיד לבדוק שיש
נייר."

חייל בשטחים על
מדיניות הכיבוש



תרומה לבמה




בבמה מאז 19/8/03 7:20
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
מאבק אחד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה