New Stage - Go To Main Page


הדמיות ומשחקי מחשב
דר' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

=====================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
הדמיות מסוגים שונים
יתרונות וחסרונות של הדמיות
משחקים מסוגים שונים
מה הקשר בין משחקים לימודיים משחקים אחרים ומשחקים חינוכיים?
יתרונות של משחקי מחשב חינוכיים
מאפיינים אחרים של משחקים
שיקולים בבניית משחק מחשב
ארגון והערכת משחק
משחקים סלולריים
-----------------------------------------------------------------
ביבליוגרפיה
אתרים
מאמרים
-------------------------------------------------
מאמרים בסידרה:  התרבות הדיגיטלית
מאמרים בסידרה: חינוך
פרקים בספר: "מהפכות המידע"
=======================================
הקדמה

במאמר זה אנסה לסווג סוגים שונים של הדמיות (סימולציות) ומשחקי
מחשב. כאשר אנו נתקלים בפעילות ממוחשבת הקשורה להדמיות או
משחקים השאלה הראשונה הנשאלת היא האם מה שאנו רואים הוא הדמיה
(סימולציה) או משחק.

המאמר מבוסס על סמינר שהעברתי במשך שנתיים לסטודנטים המיועדים
ללמד מחשבים לכיתות ז'-ט' במחלקה לאינפורמטיקה ולמדעי המחשב
במכללת בית ברל.
----------------------------------------------------------------------------------
גיימר

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%92%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%A8

-------------------------------------------------------------------------------------
משחק מחשב

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%A7%5F%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%91

-----------------------------------------------------------------------------------
הדמיה

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%A6%D7%99%D7%94

http://en.wikipedia.org/wiki/Simulation

http://www.kented.org.uk/ngfl/software/simulations/index.htm

http://www.scs.org


סימולטור

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%A8


סימולטור טיסה

http://www.flightgear.org


משחקי וידאו

http://www.answers.com/topic/video-game?cat=technology

=======================================
הדמיות מסוגים שונים

אם נחליט שלפנינו הדמיה עלינו להחליט א. האם ההדמיה היא של
תהליך מציאותי או דמיוני. אם מדובר בתהליך מציאותי: אם התשובה
היא כן, אז נשאלת השאלה על איזה סוג הדמיה אנו מדברים.

האם מדובר במדמי לחימה באוויר (מטוסים מסוקים), בים (צוללות
וספינות), וביבשה (טנקים וחי"ר)?.  האם מדובר במדמי נסיעה
באוויר (מטוסים והליקופטרים), ביבשה (מכונית, רכבות, אופנועים)
באוויר (מטוסים, מסוקים), מדמי מרוצים (בד"כ מכוניות מרוץ),
או מדמי ספורט (כדורגל, כדורסל, בייסבול, פוטבול, הוקי, גולף,
אולימפיאדת חורף וקיץ). ישנה הדמיה מפורסמת של השקעות בבורסה
(לדוגמא: הדמיה שפותחה בשיתוף ובברכת הבורסה האמריקאית -
American Investor).  
-----------------------------------------------------------------------------------

לעתים ההדמיה בפרוש נעשית לצורכי לימוד: לדוגמא: הדמית ירי
תותחים, הדמיות של מטווחים הנעשים בקרני לייזר במקום בכדורים,
הדמיית ניתוח צפרדע במחשב, הדמית ניתוחים קשים ומסובכים, הדמית
פעילות של איברים כלב, ריאה ו"טיול בגוף האדם".
---------------------------------------------------------------------------------------
לעיתים ההדמיה נעשית לצורכי מחקר: הדמית השימוש בפצצת אטום
ומימן, הדמית פעולת העין או האוזן במחשב, הדמית אברים
מלאכותיים כתחליף לאיברים אנושיים, הדמיות של פעילות רגילה
וחריגה של מזג האוויר כמו סופות טורנדו, טיפון וכדומה.
-------------------------------------------------------------------------------------
בנוסף להדמיות של תהליכים אמיתיים ישנם הדמיות שעוסקות
בתהליכים שהם פרי דמיוננו
. כאן יש לציין שחלק מהדמיות
דמיוניות אלו עשויים להפוך להדמיות מציאותיות בעתיד הקרוב או
הרחוק (לדוגמא: הדמית הקמת מושבת חלל בירח).
--------------------------------------------------------------------------------
הקטגוריה הראשונה בנושא זה היא הדמיות בריאה. בקטגוריה זו
נכללים המשחק חיים (Life), שפותח בשנות ה70, (במשחק בו נראים
תהליכי השתנות ויצירת אוכלוסיות תאים שונות),  משחקי איזון
אקולוגיים שונים ("אקו חי"), משחקי מגיפה (כולל המגפה השחורה),
המשחק Sim City שבו אתה בורא ומתכנן עיר, בריאת טירה בימי
הביניים, בריאת מושבת ירח, - בריאת 500 עולמות, Sim Earth -
יצירת עולם חי ומתפתח עם בעלי חיים.
------------------------------------------------------------------------------------
דוגמאות:

SimCity

http://pedia.walla.co.il/?w=/SimCity


Sims

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%A1

------------------------------------
Second Life: אי של שפיות דיגיטלית

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3414513,00.html

מהמאמר: "על פי אחת התיאוריות המודרניות בפסיכולוגיה, אנשים
מאמצים הפרעות נפשיות בצורה לא מודעת, כדי שלא ייאלצו להתמודד
עם הדברים שבאמת מעיקים עליהם. אם תחשבו על זה, הרבה אנשים
שמבלים זמן רב בעולמות וירטואליים כגון Second Life עושים את
אותו הדבר, אם כי בצורה יותר מקובלת"

נערות אופנה בSecond Life

http://www.youtube.com/watch?v=DnmfZVMvbiU

-------------------------------------------------------------------------------------
הקטגוריה השנייה היא הדמיות עסקים: מדמה ניהול, מיליונר,
מדמה עסקים, השתלטות בWall Street, וכדומה. למרות שמשחקים אלו
הינם דמיוניים, חלקם ריאליסטים למדי ומצליחים ליצור אווירה
מציאותית וחוויה של עולם העסקים.
----------------------------------------------------------------------------------------
הקטגוריה הבאה היא של משחקי מלחמה ואסטרטגיה. משחקים אלו
דורשים רמה גבוהה של תכנון ושימוש בעקרונות אסטרטגיים. בחלק
ממשחקים אלו המשחק יכול להיכנס לתפקיד מצביא מהולל ולנסות
לשנות את מהלך ההיסטוריה.  בין ההדמיות המפורסמות כאן אנו
מוצאים את: מאזן כוחות, קרבות נפוליאון, נושאות מטוסים במלחמה,
מטה הפיקוד, אימפריה, הארפון, אל הכוכבים, וחזית שניה.
--------------------------------------------------------------------------------
דוגמאות למשחקי מלחמה ואסטרטגיה:

ציליויזציה

http://pedia.walla.co.il/?w=/Civilization


קולוניזציה

http://pedia.walla.co.il/?w=/Colonization


X-COM

http://pedia.walla.co.il/?w=/X-COM


משחקי אסטרטגיה מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-146,00.html

=====================================
יתרונות וחסרונות של הדמיות

יתרונות

א. פישוט מערכות מורכבות ע"י צמצום מספר משתני המערכת.

ב. שליטה רבה של המשתמש על המערכת והאפשרות להבין כיצד שנוי
משתנה מסוים משנה את המערכת בכוון מסוים.
----------------------------------------------------------------------------
חסרונות

א. עיוות המציאות

ב. פיתוח יקר של ההדמיה.

ג. הכשרת מורים לעבודה עם ההדמיה היא יקרה.
------------------------------------------------------------------------------
דוגמאות להדמיות שונות

דרכו של מעפיל מסנונית

http://zion100.snunit.k12.il/galili/maapil

הדמיה עלובה למדי ומלאת שגיאות.

הדמיות מנענע

http://index.nana.co.il/categorys.asp?id=470


הדמיות מAbout Com

http://compsimgames.about.com

The Journal of the Society for Computer Simulation

http://www.scs.org/pubs/siminfo.html


Neopets

http://pedia.walla.co.il/?w=/Neopets


משחקי קזינו ומזל מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-142,00.html


משחקים תלת מימדיים מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-135,00.html

======================================
משחקים מסוגים שונים

משחקי הרפתקאות:

במשחקים אלו אתה שולט בדמות הראשית, בתוך סיפור מפורט. ישנם
בקטגוריה זו סוגי ספורים שונים: אגדות דמיוניות, סיפורי מדע
בדיוני, ועלילות לצעירים או למבוגרים. ישנם חידות ומכשולים שעל
הדמות הראשית להתגבר עליהם, כדי להגיע לסיום המשחק.
--------------------------------------------------------------------------------
דוגמא:

פיפוש

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A4%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9


משחקי הרפתקאות מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-141,00.html

----------------------------------------------------------------------------------
משחקי תפקידים

מעולם הדמיון: הסוג הידוע של משחקים אלו הם מבוכים ודרקונים
מימי הביניים. בד"כ משחקים אלו הם פשוטים יותר ממשחקי
ההרפתקאות, והדגש הוא יותר על קטילת דרקונים מאשר על פתרון
חידות.
----------------------------------------------------------------------------------
דוגמא:

Gothic

http://pedia.walla.co.il/?w=/Gothic


דיאבלו

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%93%D7%99%D7%90%D7%91%D7%9C%D7%95

------------------------------------------------------------------------------------

משחקי פעולה:

אלה הם המשחקים הקלאסיים של זריזות ידיים שמשתמשים במקלדת
בעכבר או במוט היגוי. המשחקים הידועים כאן הם: פקמן, טטריס,
הפולשים בחלל, הנמלולים, נסיך פרס, מעוף הדרקון, דום. מטרת
המשחק היא קבלת ניקוד גבוה התלוי בעשיית הפעולה הנכונה בזמן
הנכון.
------------------------------------------------------------------------------------
דוגמאות:

טטריס

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%98%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%A1


pacman

http://www.webpacman.com


טקן

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%98%D7%A7%D7%9F


דום

http://pedia.walla.co.il/?w=/Doom


הלו

http://pedia.walla.co.il/?w=/Halo


אנריל

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%90%D7%A0%D7%A8%D7%99%D7%9C


גיב

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%92%D7%99%D7%91


Half-Life

http://pedia.walla.co.il/?w=/Half-Life


משחקי יריות מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-140,00.html


משחקי מרוצים ונהיגה מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-139,00.html


משחקי ספורט מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-138,00.html


משחקי פעולה מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-136,00.html

------------------------------------------------------------------------------
משחקי חשיבה:

שח, שש-בש, דמקה, שבץ-נא, סוליטר, מגלה מוקשים, טריוויה. חלק
ממשחקים אלו הוסב ממשחקי לוח רגילים וחלקם קיים רק בגרסה
ממוחשבת.  
-----------------------------------------------------------------------------------
דוגמאות:

נמלולים

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A0%D7%9E%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D


דיגר

http://pedia.walla.co.il/?w=/Digger


אביש

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A9


סופפלקס

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%A4%D7%9C%D7%A7%D7%A1


שולה מוקשים

http://metanoodle.com/minesweeper

http://www.planet-minesweeper.com


משחקי חשיבה מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-131,00.html

--------------------------------------------------------------------------------
משחקים לימודיים:

משחקים שהם למעשה לומדות מוסוות או שהם חלק מלומדה המתרגל את
מה שנלמד בלומדה ע"י משחק. לדוגמא: תרגול אותיות ע"י פיצוץ
בלונים עם אותיות ע"פ סדר הא"ב וכדומה.
------------------------------------------------------------------------------------
משחקים לגיל הרך והצעיר:

משחקים אלו הם בד"כ קלים להפעלה, מעוררי סקרנות, ויש בהם פחות
לחץ של זמן. בין המשחקים הידועים מופיע דובי של מט"ח, חדר
משחקים, אמא אווזה, ומשחקים דומים.

משחקי ילדים מYNET

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1399-144,00.html

----------------------------------------------------------------------------------------
משחקי מחשב קלאסיים משנות השמונים והתשעים

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94%3A%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%99%5F%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%91%5F%D7%95%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95

===========================================
מה הקשר בין משחקים לימודיים משחקים אחרים ומשחקים
חינוכיים?


המשחקים לימודיים נוצרו ע"י גופים חינוכיים שחלקם שייך למערכת
החינוך וחלקם גופים פרטיים. המשחקים הלימודיים נועדו הן למערכת
החינוך בבית הספר או למשתמש הביתי הלומד. חלק מהמשחקים
הלימודיים הם  גם חינוכיים, אם כי לא כולם.

ישנם משחקים לימודיים שאינם משחקים חינוכיים. חלק גדול ממשחקי
החשיבה ומשחקים אחרים נכללים בקטגוריה של משחקים חינוכיים.
סוליטר, לדוגמא הוא משחק חשיבה שהינו חלק מקבוצת משחקים שנכללת
בקבוצת העזרים של החלונות. הוא לא נוצר ע"י גוף חינוכי ולא
נוצר לצורכי מערכת החינוך, אלא ככלי עזר לדמוי שולחנו של מנהל
העסקים האמריקאי, אולם יש לו ערך חינוכי.  
======================================
יתרונות של משחקי מחשב חינוכיים

א. הרחבת הידע של התלמיד בתחומי דעת רבים.
ב. פיתוח קואורדינציה מוטורית ומיומנות עין יד.
ג. קיצור זמן תגובה. פיתוח תפיסה מרחבית.
ד. פיתוח חשיבה לוגית וכושר פתרון בעיות.
ה. פיתוח יכולת לפתור חידות לוגיות וחידות מסוגים שונים.
ו. פיתוח כושר ריכוז וקשב.
ז. ילד המבלה שעות במשחקי מחשב יכול ללמוד רבות על אופן פעולת
המחשב ולהיות מומחה למחשב או למשחקי מחשב ופיתוחם.
========================================
מאפיינים אחרים של משחקים

1. משחק נגד המחשב מול משחק כנגד יריב.
2. משחק תחרותי מול משחק של שיתוף פעולה. לעיתים זוגות משתפים
פעולה כנגד זוגות אחרים.
3. למשחק חוקים, נקודת מוצא ומטרה. המגיע למטרה זוכה לגמול.
בדרך למטרה ישנה אינטראקציה בין השחקן הראשי לסובבים אותו.
4. על השחקן להפעיל אסטרטגיה כדי לנצח. האסטרטגיה נוצרת כתוצאה
מניסיון אישי, ידיעת המשחק והכרת השחקנים.
5.  הפעילות מהנה וגורמת למוטיבציה חזקה ולעיתים התמכרות.
6. המשחק מפעיל כשרים שונים של משתתפיו.
7. במשחק קיים משוב מיידי על הבצוע וזה כולל אפשרות להעריך את
המצב יחסית להשגת המטרה. לעיתים זה נעשה ע"י צבירת נקודות או
מעבר על פני מסכים.
8. לרוב המשחקים ישנם רמות קושי שונות.
9. רוב המשחקים מוצגים בצורה חזותית ע"י תמונות, צבע וקול או
מוזיקה.
10. הקלט לשחקן הוא חזותי שמיעתי. השחקן מנתח את המצב מקבל
החלטה ופועל. הפלט הוא מוטורי: לחיצה על העכבר או על כפתורי
מוט ההגוי.

קטע זה מבוסס רעיונותיהם של פרצוב וקוזמינסקי, 1989.
========================================
שיקולים בבניית משחק מחשב

1. איזה סוג משחק אנו רוצים לבנות: פעולה, הרפתקה, חשיבה,
הדמיה?
2. האם זה משחק כנגד המחשב או כנגד יריב?
3. האם המשחק הוא תחרותי או משחק של שיתוף פעולה?
4. נניח שבחרנו במשחק הרפתקה ועתה עלינו לכתוב עלילה. תחילה
עלינו להחליט על סוג העלילה: מתח, ריגול, אימה, מסתורין, סיפור
קומי.
5. עתה עלינו להחליט מהי מטרת ההרפתקה: מציאת חרב, הצלת נסיכה
הכלואה בטירה, מלחמה בקוסם אכזרי.
6. עתה יש לתכנן פתיחה מתאימה: מילות חבר גוסס שהפקיד בידינו
מפת אוצר, מישהו מספר לך סוד בפונדק דרכים אפל וכדומה.
7. רקע להרפתקה: האם היא מתרחשת בעיר, במדבר, בים, באוויר,
בחלל?
8. פרטים נוספים: מקדש מסתורי, אגם קסום, חורבות עתיקות.
9. הדמויות המשתתפות: גמד, ענק, קוסם, גאון, ממציא, לוחם,
נסיכה.
10. דמות הנבל הראשי: מדוע אתם רודפים אחריו או הוא אחריכם?
האם הוא רשע אמיתי? מה הוא מנסה להשיג? מה חולשותיו? מיהם
משרתיו או דמויות הפועלות עמו?
11. סגנון העלילה: קווי, קפיצות, קיצורי דרך, מעגלי?
12. מהי נקודת השיא: קרב, מרדף?
13. סיבוך העלילה: הגבלת זמן, מחסור באנרגיה בדלק ובתחמושת,
התפוצצויות מסתוריות, קסמים שלא פועלים, קשיים אקראיים,
הפתעות, שמועות כוזבות, נבואות שאינן מתגשמות, בעיות מוסריות,
התגלות בוגד, רעידות אדמה שטפונות ופגעי טבע, התקלות במפלצות
שונות, מלכודות מסוכנות, מערבים.
14. לסיום: יש לתת לשחקן הראשי הזדמנות לנצח אבל לא תמיד.
כישלונות יכולים לגרום ללמידה מהניסיון.
=====================================
ארגון והערכת משחק

סעיפים הקשורים לבדיקת כללית של משחק

ארגון המשחק

1. שם המשחק ושם החברה שפיתחה את המשחק. האם המשחק הוא גרסת
DOS או חלונות? מהי אוכלוסיית היעד של המשחק?

2. מהו התפריט הראשי של המשחק?

3. מערכת העזרה: כיצד היא מופיעה, הוראות המשחק, האם העזרה היא
כללית או גם ספציפית למצבים מסוימים? האם ניתן להגיע אל העזרה
מכל מצב? האם יש הוראות קוליות?
 
4. האם ישנה מוזיקה ו/או צלילים ומה תפקידם?

5. האם ישנה אנימציה? האם ישנם תמונות? האם המשחק צבעוני?

6. כמה שחקנים משחקים? האם יש אפשרות למשחק יחיד, זוגות,
שלישיות? קבוצה? האם ישנו משחק כנגד המחשב? האם זה משחק של
תחרות או שיתוף פעולה? האם ניתן לשחק אותו ברשת האינטרנט והאם
יש אפשרות לשחק נגד יריב מרוחק?

7. חלוקת נקודות: כיצד צוברים ומפסידים נקודות? האם ישנו מודד
זמן שהולך ואוזל?

8. כיצד נקבע המנצח? ומה קורא לאחר הניצחון? (מוזיקה, צלילים,
ריקוד הדמויות המשתתפות?).

9. האם ישנן רמות קושי שונות של המשחק? במידה ויש תאר אותן.

10. האם למשחק ישנם מסלולים רבים ושונים או מסלול אחד שכולם
חייבים לעבור אותו?

11. האם ישנה אפשרות לשמור את המשחק ולחזור עליו מנקודה מסוימת
או שחייבים להתחיל אותו כל פעם מחדש?

12. האם ישנה אפשרות לדלג מחלק של המשחק לחלק אחר? האם תמיד
קיימת אפשרות לסיים את המשחק?

13. האם המשחק כולל בעיקר אלמנטים של זריזות ופעילות או בעיקר
אלמנטים של חשיבה?

14. האם המשחק מלמד משהו חדש או שהוא מתרגל ידע קיים? לאיזה
תחום או תחומי לימוד המשחק שייך? באיזה שעור ניתן לשלב אותו?

15. האם ישנה למשחק זה אסטרטגיה המובילה לניצחון?

16. מהי התגובה של המחשב:  המשוב להצלחה ולכישלון?
=======================================
הערכת המשחק

1. האם נהנית לשחק במשחק זה והאם היית ממליץ לאחרים להשתמש
בו?

2. איזה כשרים המשחק מפתח:
הרחבת הידע של התלמיד בתחומי דעת רבים, פיתוח קואורדינציה
מוטורית ומיומנות עין  יד, קיצור זמן תגובה, פיתוח תפיסה
מרחבית, פיתוח חשיבה לוגית וכושר פתרון בעיות, פיתוח יכולת
לפתור חידות לוגיות וחידות מסוגים שונים, פיתוח כושר ריכוז
וקשב.

3. איזה שינוים היית עורך במשחק כדי להפכו למשחק מוצלח יותר?

4. האם יש תקלות למשחק? אם כן תאר אותן בפירוט. תאר את חסרונות
המשחק.

5. תאר את יתרונות המשחק.
 
6. האם היית ממליץ על רכישת התוכנה לבית הספר או לבית?

7. כל הערה אחרת שהיית רוצה להעיר בקשר למשחק זה.

שיקולים ספציפיים לגבי השימוש במשחק בחינוך מיוחד

1. האם רמת המשחק תואמת את רמת התלמידים בחינוך המיוחד?

2. האם המשחק נוצר למען אוכלוסיית החינוך המיוחד?

3. מה אפשר לעשות כדי להתאים את המשחק לצורכי ילדי החינוך
המיוחד (לדוגמא: הוספת קול או ניקוד או גודל אותיות או האטת
המשחק ועוד).

4. לאיזה סוג של אכלוסיה ספציפית מילדי החינוך המיוחד היית
ממליץ על משחק זה? או האם המשחק מתאים למגוון שלם של ילדי
החינוך המיוחד?

5. כל הערה אחרת שהיית רוצה להעיר בקשר להתאמת המשחק
לאוכלוסיית החינוך המיוחד.
----------------------------------------------------------------
משחקים סלולריים

האם המשחקים הסלולרים ימריאו?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3473001,00.html

מהמאמר: "הם היו אמורים להיות הלהיט הגדול של הסלולר, אבל
המשחקים הניידים לטלפון מתקשים להמריא. רק בינתיים, כי על קו
הזינוק מתחממים כבר משחקים במותג ‭n-gage‬ של
נוקיה, ומשחקים רבי משתתפים, שיידעו לנצל את המצלמה, את
ה‭GPS-‬ ואת ה-Bluetooth".
=======================================
ביבליוגרפיה

ספרים

1. עקביא מ., (1977), המשחק ערכיו ובעיותיו, יזרעאל, ת"א.
2. דבוראק ג'. ס., וספיר פ. (1992), התנ"ך של משחקי המחשב,
באג, בני ברק.
======================================
חוברות חודשיות המוקדשות למשחקי מחשב

1. חוברות WIZ, באג, בני ברק.
2. חוברות פריק, כתבי עת מובחרים בע"מ, ת"א.
3. מדור משחקי מחשב בחוברות מחשבים אחרות כמו: מדור משחקי מחשב
בחוברות אינטרנט שונות הדנות באתרי משחקים ובמשחקי רשת.
=====================================
מאמרים בנושא הדמיות (סימולציות).

1. שחף ט., (1992), משחקי הכאילו, מעריב, סופשבוע, 27.11.  
2. מינץ ר., סלומון ג., וחן ד., (1990), הדמיה ממוחשבת ככלי
לימודי להוראת מערכת אקולוגית רבת משתנים, מחשבים וחינוך,
יולי.
3. פרידלנד י., עורבי ג., ואמיר ר., (1991)., סימולציות להוראת
נושאים בביולוגיה בחטיבה  העליונה, מחשבים בחינוך, אוקטובר.
4. בורן ה., ואוהד ג., (1993), משחקי הסימולציה של היום,
BIT32 מגזין הPC הישראלי, אפריל,  5-9 .
5. ברנע ג. (1995)., משחקי מחשב למנהלים: הלאה הרבעון! יחי
החזון!, אקזקיוטיב,  אוקטובר-נובמבר, 23.  
6. רייז ר., "בנקומטיק" - סימולצית מחשב ללימוד השימוש בכרטיס
בנק, מחשבים בחינוך,   יולי, 1991.
7. חנן מ., גולטשטיין ג., שרר מ., ויריב ע., אתגר - משחק
סימולציה ממוחשב לטיפול התנהגותי בחבורות רחוב, מחשבים
בחינוך
, מרץ, 1988.  
9. אלמוני, (1983), משחק החיים, מחשבים אישיים, 2, יוני,
8-9.
10. פרקים: 5,6,7,8,11,12,13 בספר התנ"ך של משחקי המחשב.
======================================
מאמרים בנושא משחקים לימודיים

1. שלנגר ע., ורטהיים ע., וחירם מ., (1986), המשחק הלימודי
הממוחשב, מחשבים בחינוך,  אפריל, 27-28.
2. שפרלינג נ., (1990), אטלנטיס - משחקי ידע לכל המשפחה,
מחשבים, 34-35.
3. שבו א., ושבו ה., (1991), תעלומה - תעלומדה שהיא משחק
תעלומה ללימוד אנגלית מדוברת בשילוב וידאו דיסק, מחשבים
בחינוך
, יולי.
4. שבו א., ושבו ה., (1993), מתעלומת רצח למכשיר לימודי, מעשה
חושב
, אפריל.
5. פרק 14 בספר התנ"ך של משחקי המחשב.
=======================================
מאמרים בנושא משחקי מחשבה.

1. גבעולי נ., (1966), ניצוצות של בינה מלאכותית, מעשה חושב,
דצמבר, 41-42.
2. גבעולי נ. (1992) המחשב כשחמטאי - כשרים וחולשות, מעשה
חושב
, ינואר, 11-12.
3. קרנר י., (1992), תגובות למחשב כשחמטאי - כשרים וחולשות,
מעשה חושב, ינואר,49.
4. אלמוני (1983), שחמט, מחשבים ומחשבים אישיים, מחשבים
אישיים
, 2, יוני,56-58.
5.  בושינסקי ש., (1992), שחמט ממוחשב: מגמות עולמיות,
מחשבים, אפריל, 42-44.
6. רוזנברג א., (1993), משחקי חשיבה, מחשבים וכיף, 20,
אוגוסט, 8
7. פרק 10 בספר התנ"ך של משחקי המחשב.
=========================================
מאמרים בנושא משחקי הרפתקאות

1. בפרק 3 של התנ"ך של משחקי המחשב ישנה הקדמה תאורטית לנושא
זה וכן דוגמאות למשחקי הרפתקאות שונים.
2. מאמרים 3 ו4 בחלק העוסק בנושא משחקים לימודיים.
3. עשרות מאמרים בנושא זה בחוברות מחשבים וכיף.
======================================
מאמרים בנושא משחקי מחשב שונים

1. אבן זוהר ש., (1989), משחקי מחשב בPC, מחשבים בחינוך,
אפריל, 20-24.
2. פישמן א. (1984), כיצד לכתוב משחקי מחשב, מחשב אישי,
גליונות 14-15.
3. פרצוב א., וקוזמינסקי א., (1989), משחקי מחשב כאמצעי
חינוכי: פיתוח תפיסה חזותית בעזרת משחקי מחשב, מגמות, ל"ב,
275-292.
4. שחר א. (1991), מי שלא אוהב לשחק משחקים - שיתבייש!
BIT32, דצמבר, 22-23.
5. סיימון ט., (1989), משחק ולימוד באמצעות מחשבים, מחשבים
בחינוך
, 41-47.
6. מרגלית צ., (1989), החינוך ומשחקי הילדים, הד החינוך,
ינואר.
7. מרגלית צ., (1989), לגייס משחקי מחשב, הד החינוך, מרץ.
======================================
אתרים

רשימה מעודכנת של אתרי אינטרנט הקשורים לנושא משחקי מחשב
וסימולציות נמצאת בדף הבית שלי

בקטע העוסק בקישורים למשחקי מחשב והדמיות:

http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm


משחקים שונים בעברית

http://www.gordon.ac.il/mahad/mishakim/matmon.htm


משחקים ברשת האינטרנט

http://internetgames.about.com/internet/internetgames/mbody.htm


מלחמת הכוכבים

http://www.snark.co.il/market/spacewar.htm


אתרי משחקים

http://www.gamer.co.il

http://www.vgames.co.il

---------------------------------------------------------------------------
משחקי רשת


http://index.nana.co.il/categoryExternal.asp?p=2&cat=469

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-1398,00.html


תרבות השוליים של משחקי הרשת

http://www.tapuz.co.il/blog/UserBlog.asp?folderName=amnon&EntryId=896124&passok=yes


Empireswar

http://pedia.walla.co.il/?w=/Empireswar


וולפראם

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%95%D7%95%D7%9C%D7%A4%D7%A8%D7%90%D7%9D


האטריק

http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%94%D7%90%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%A7


השמדת תוקפים מהחלל

http://www.freeworldgroup.com/games4/gameindex/raiden.htm


פיצוץ בלונים

http://games.mochiads.com/c/g/even-more-bloons/evenmorebloons.swf

------------------------------------------------------------------------------
משחקים להורדה לילדים בגיל הרך

http://www.ganyeladim.co.il/mischakim/mischakim.asp


משחקי רשת לילדים

http://kidsnetgames.about.com/internet/kidsnetgames/mbody.htm


משחק התאמות ברשת לילדים

http://www.flashgames.it/dream.pair.game.html

----------------------------------------------------------------------------
משחקי תפקידים

http://roleplay.org.il

http://www.tapuz.co.il/index/proceed.asp?c=99219

http://www.bazz.co.il/cat.phtml?leaf=1839

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3208740,00.html


מה יכול עולם העסקים ללמוד ממשחקי תפקידים?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3417336,00.html

=======================================
מאמרים

האם הגיימרים קניבלים מסוממים?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3248497,00.html

מהמאמר: "האם פאק-מן, כמו "כיפה אדומה" ו"עמי ותמי", מבוסס על
נרטיב סימבולי של קניבליזם, ומה הקשר בין התמכרות למשחקי מחשב
לסמים. והאם משחקי מחשב רעים לחינוך?"

למה מזלזלים במשחקי מחשב?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3278430,00.html

מהמאמר: "משחקי המחשב קיימים כבר מעל 30 שנה, אך מעטים הם
האנשים שמתייחסים אליהם בכבוד. "משחקים?" הם אומרים, "שעשוע
לילדים". בשום פנים ואופן לא".

כיצד לפתח משחק מחשב

http://it.themarker.com/tmit/article/2111

מהמאמר: "לא צריך להיות גאון מחשבים או מתכנת מקצועי כדי לפתח
משחק. יונתן ילון, יוצר המשחק "אושר בלי גבולות", נותן לכם כמה
עצות בדרך להגשמת החלום".

טיל א.: משחקי מחשב

http://www.tapuz.co.il/blog/UserBlog.asp?folderName=amnontill&EntryId=1256963&passok=yes

=========================================
מאמרים בסידרה: התרבות הדיגיטלית

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ldigcul.htm

============================================
מאמרים בסידרה: חינוך

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm

=========================================
פרקים בספר: "מהפכות המידע"

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/linfor.htm

=========================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

=========================================



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 2/4/01 7:44
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה