New Stage - Go To Main Page


קריטריונים להערכת אתרים בעלי ערך חינוכי ברשת האינטרנט
דר ' אמנון טיל, DAT
http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/lme.htm

Homepage:
http://mywebpage.netscape.com/amnontl/homepage.htm
New Stage Homepage:
http://www.stage.co.il/Authors/AmnonTill
Email: amnont@walla.co.il

==========================================
ראשי פרקים
========
הקדמה
הערות
אסתטיקה והנדסת אנוש
הפעלת המשתמש
תכנים חינוכיים
----------------------------------------
ביבליוגפיה וווביוגרפיה
מאמרים בסידרה: שימושי רשת האינטרנט בחינוך
===========================================
הקדמה

מאמר זה עוסק בניסיון לקבוע קריטריונים לבדיקת אתרים בעלי ערך
חינוכי. אתרים כאלו נוצרו הן ע"י מורים ומוסדות חינוכיים, החל
מגן ילדים ועד מכללות ואוניברסיטאות, וכלה בארגונים שלא למטרות
רווח, ארגונים ממשלתיים וגופים מסחריים שונים.
=========================================
הערות

כמה הערות פתיחה המצביעות על הקושי הרב בהערכת אתרים בעלי ערך
חינוכי:

לגבי האינטרנט

בד"כ ישנו פער של  מספר שנים בין שינוי טכנולוגי שקורה (כמו
האינטרנט) למיצוי הפוטנציאל האנושי של האפשרויות החינוכיות
הטמונות בטכנולוגיה זו. עלינו לקחת בחשבון שהאינטרנט היא אחת
הטכנולוגיות המשתנות במהירות  הגבוהה ביותר. רשת האינטרנט
תאפשר בעתיד דברים שדמיוננו אינו מספיק פרוע כדי להבינם.

חלק מטובי המוחות הטכנולוגיים בישראל ובעולם עובדים בפיתוח
רשת האינטרנט. אנשים אלו מכינים לנו הפתעות רבות שאת משמעותם
החינוכית ידרשו לנו שנים רבות להבין. לכן הקריטריונים המזכרים
כאן נכונים לשלב הנוכחי של התפתחות טכנולוגית האינטרנט.

לגבי החינוך

א. אין הסכמה בין אנשי הפילוסופיה של החינוך לגבי מהות
החינוך.

ב. אני שייך לאסכולה הקונסטרקטיביסטית המאמינה בהפעלה החינוכית
של התלמיד. כתוצאה מההפעלה החינוכית הזו, התלמיד יחוש בהנאה
מהפעילות. באותו זמן המערכת הקוגניטיבית שלו תתעשר במושגים
חדשים, חוויות חדשות, רשת מושגים המקושרת מחדש בקשרים חדשים
ויכולת שליטה בפעילויות חדשות שיעזרו לו לתפקד טוב יותר בסביבה
המשתנה של  המאה ה21.

ג. בסביבה רווית מחשבים, אני מאמין שפעילויות החינוכיות שהוא
יעבור אמורות לסייע לו להתמודד עם עבודת צוות, כחבר צוות פורה
ותורם בחברה הסופר טכנולוגית של המאה ה21 הפעילות תקנה לו
כישורי חיים להתמודד בחברה כזו  ולתרום לה.

לגבי עיצוב והנדסת אנוש

הרבה אתרי אינטרנט מעוצבים בצורה גרועה ביותר, או שאינם
ידידותיים למשתמש בהם. גם אם הם מכילים חומר בעל ערך חינוכי,
אין המשתמש נהנה מהם, בגלל עיצוב גרוע או בגלל הנדסת  אנוש
גרועה בעיצוב האתר. אתר שקשה להתמצא בו, וקשה להגיע בקלות
ובפשטות לחלקיו השונים, או קשה לקרא את האינפורמציה שבו, ייעזב
במהירות ע"י כל מי שנכנס אליו.

יש לזכור גם שבניגוד לטלוויזיה בה ישנם היום כ50 ערוצי כבלים,
לרשת האינטרנט ישנם אלפי אתרים בעברית ומיליוני אתרים באנגלית
ולכן התחרות על זמנו היקר של המשתמש היא גדולה. לאתר בעל עיצוב
גרוע אין סיכוי רב למשוך תשומת לב.
==========================================
אסתטיקה והנדסת אנוש

מהערות הפתיחה הנ"ל נובעים הקריטריונים לבדיקת אתרים בעלי ערך
חינוכי:

קריטריונים המתייחסים לאלמנטים אסתטיים ואלמנטים של הנדסת אנוש
באתר

א. האתר צריך להיטען במהירות רבה. כל עיכוב בכמה שניות בטעינת
האתר מוריד הרבה משתמשים חסרי סבלנות מהאתר. שימוש רב בגרפיקה
ואנימציה גורם לזמן טעינה רב.

ב. האתר צריך להראות ברור לקריאה.

ג. הגופנים צריכים להיות בולטים על פני הרקע ושדמות הגופן
וצבעו יהיו נוחים לעין המשתמש.  (הרבה אתרים באינטרנט נופלים
בשלב זה ללא קשר לערכם החינוכי).

ד. הגרפיקה צריכה להיות משולבת בטקסט ולא באה במקומו.

ה. שלוב הצבעים צריך להיות מותאם לאוכלוסיית היעד: צבעים
עליזים לדור הצעיר וצבעים מתונים יותר למבוגרים.

ו. יש לשלב תמונות וטקסט בצורה מאוזנת. אין לכתוב עודף טקסט
ויש לכתוב  אותו במסגרות ובגודל הנוחים לקריאה ולהדפסה.  

ז. לגבי אנימציה יש לזכור שכל דף שבו מופיעה אנימציה, אין
אפשרות להדפיס דף כזה. לכן יש להשתמש בה בזהירות רבה.

ח. האתר צריך להבהיר למשתמשים בצורה ברורה כיצד ניתן למצוא את
האינפורמציה הכלולה  בו. בהרבה אתרים מופיע דף אינדקס המפרט את
כל נושאי ותת נושאי האתר.

ט. לא רצוי שעץ הנושאים ותת הנושאים יהיה בעל למעלה משלש רמות.


י. רצוי מאד שכל עמודי האתר לא יגלשו לצדדים והמשתמש יצטרך
לנוע מצד לצד כדי לקרא את הכתוב.

יא. אם מופיעות תמונות רצויה האפשרות להגדיל את התמונה כך
שנוכל להבחין בפרטיה.

יב. במידה וקיימים קישורים (LINKS)) יש לבדוק מדי פעם את
תקינות הכתובות שלהן ולעדכנם  מדי פעם.

יג. האתר צריך להיות מעוצב בצורה אסתטית המושכת את המשתמש
לחזור אליו.
===========================================
הפעלת המשתמש

קריטריונים המתייחסים לאלמנטים הקשורים להפעלת המשתמש ולחלק
האינטראקטיבי המתרחש בין המשתמש ליוצרי האתר:

אנו רוצים לגרום להפעלה חינוכית של המשתתף באתר. ההפעלה יכולה
לנוע מתחום של קריאה פסיבית של אינפורמציה בעלת חשיבות
חינוכית, ועד לפעילת לימודית כמו חידות חמיצר בהיסטוריה ברשת,
שגורמות לתלמיד לנוע על פני אתרים חינוכיים שונים על מנת לפצח
את החידה ההיסטורית. בדרך זו הוא לומד להכיר את האינטרנט וגם
לומד היסטוריה בצורה מהנה ולא שגרתית.

יש להבין שהאינטרנט מספק כלים רבים להפעלה חינוכית אולם עדיין
איננו מבינים את המשמעות החינוכית של חלק גדול מכלים אלו.

החלק הראשון של הפעלה פסיבית של הנכנס לאתר הוא קריאת
אינפורמציה בעלת ערך חינוכי. כאן השאלה היא האם האתר מכיל
אינפורמציה בעלת ערך חינוכי.

לגבי שימוש אקטיבי של חיפוש אינפורמציה חינוכית ברשת האינטרנט
הרי כיום הדפדפנים הנוכחיים NETSCAPE וEXPLORER בגרסתם הנוכחית
מתקשרים למנועי חיפוש עיקריים בקלות ובפשטות ולכן אין צורך
לשאול האם האתר מאפשר גישה למנועי חיפוש.

החלק הבא הוא שימוש בדואר האלקטרוני: כאן השאלה היא האם האתר
מפנה אותנו להשתייכות לרשימת תפוצה (מקבל פסיבי) או לקבוצת
דיון (משתמש פסיבי או משתמש אקטיבי - המביע את דעתו).

הפעילויות הבאות הן יותר מתוחכמות: שימוש במשחקים חינוכיים
ברשת - בצורה בודדת או בשיתוף פעולה עם שחקנים אחרים מציאותיים
או וירטואליים. בקטגוריה זו נכללים גם פתרון חידות חינוכיות
כמו חידות חמיצר בהיסטוריה. השאלה כאן היא האם ישנה פעילות
משחקית חינוכית באתר?

פעילויות נוספות: השתתפות בפרויקטים חינוכיים ברשת. כאן ישנם
עשרות פרויקטים חינוכיים שבהם משתתפים גופים חינוכיים שונים
כגון בתי ספר, או כיתות לימוד ליצירת פרויקט חינוכי משותף
בעזרת האינטרנט (למשל מחקר על מזג האוויר בארצות שונות בעזרת
מדידות שנעשות ע"י התלמידים)  השאלה כאן היא האם האתר מפנה
אותנו לפעילות של פרויקט חינוכי מקומי, ארצי או בינלאומי.

דוגמאות לפרויקטים חינוכיים נוספים הם:  בניית דף בית אישי של
התלמיד, או יצירת פרויקט חינוכי כמו עיתון בית ספר, או דף
בעיות בחשבון או פרויקט בהיסטוריה בו מראיינים אנשים שחוו
אירוע היסטורי מסוים וכדומה.

פעילות חינוכית אחרונה היא הקשר בין יוצרי האתר ומשתמשיו. האם
האתר מספק למשתמש אפשרות ליצור דיאלוג עם כותבי האתר, להעיר
הערות ולקבל תגובות מהמשתמשים?
========================================
תכנים חינוכיים

קריטריונים הקשורים לתכנים חינוכיים המופיעים באתר

א. האם כתוצאה מהביקור באתר למדת משהו חדש מבחינת האינפורמציה
המוצגת באתר?

ב. האם המקור שכתב אינפורמציה זו הוא מקור מהימן? (לדוגמה אתר
של פרופסור ידוע העוסק בנושא שהוא תחום התמחותו).

ג. האם הכניסה לאתר גרמה לנו לתגובה רגשית חיובית? האם חווינו
הנאה אסתטית חזותית מתמונה שהוצגה באתר או חוויה מוזיקלית או
הנאה מפתרון בעיה לוגית שהוצגה באתר?

ד. האם יש לאתר מסר חינוכי כל שהוא והאם אתה מזדהה עם מסר זה?

ה. האם האתר משלב הומור? (ראו למשל את השילוב ההומוריסטי באתר
של  FROGGY PAGE המכיל  הן חומר מדעי  והן חומר הומוריסטי
בנושא צפרדעים). יש לזכור שיש לשלב הומור במידת האפשר וכמובן
בהתאם לנושא הנדון.

ו. האם האינפורמציה באתר מוצגת בצורה ברורה למשתמש?

ז. האם האינפורמציה המוצגת באתר מגרה מבחינה חינוכית וגורמת לי
לבחון את הנושא הנלמד מזווית שונה ממה שהייתי רגיל בעבר? (למשל
לימוד נושא השואה בעזרת בולים הקשורים לנושא).

ח. האם האתר מתחדש ומתעדכן? האם הוא מכיל עדכונים בהתאם לידע
המשתנה?

ט. האם הלשון של האתר תקינה ואין בה שגיאות כתיב, דקדוק או
שיבושי לשון?

י. למי נועד האתר ומהי אוכלוסיית היעד שלו? מורים? תלמידים?
אנשי מקצוע? לצבור הרחב?

לסיכום: ניסיתי לסקור במאמר זה כמה קריטריונים להערכת אתרים
בעלי ערך חינוכי.  הקריטריונים פותחו במסגרת 3 קטגוריות:
קריטריונים הקשורים לאלמנטים אסתטיים ואלמנטים של הנדסת אנוש,
קריטריונים הקשורים לאלמנטים של הפעלת המשתמש והאינטראקציה בין
המשתמש ליוצרי האתר ולבסוף קריטריונים הקשורים לתכנים חינוכיים
המופיעים באתר.
=========================================
ביבליוגרפיה ווביוגרפיה

טיל א. (תשנ"ט), קריטריונים לבדיקת אתרים בעלי ערך חינוכי ברשת
האינטרנט, מצב העניינים, 11,טבת, 20-22.

עברית

קריטריונים להערכת אתר

מאמר של שרה אינטרטר

http://wremote.macam98.ac.il/information/reliability/crit.html

הערכת פעילות חינוכית באינטרנט בעמלנט

http://www.amalnet.k12.il/hasifa/hasi0018.htm

הערכת משאבי אינטרנט

http://www.yarden.ac.il/lib/internet/evaluation%20resources.htm

בניית אתר בית ספרי: תכנון והערכת האתר

http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/motytp/atar

הערכת אתרי אינטרנט: בית הספר הדמוקרטי

http://www.demokratiks.org.il/compcenter/sites%20evaluation.htm

טופס הערכת אתר ממכללת לוינסקי

http://www.levinsky.macam98.ac.il/support/intern7.htm


הערכת פריט המידע

http://www.aviv.org.il/info/j3.htm


בחירת נושא לפעילות מונחית רשת

http://www.edu-negev.gov.il/pmb/adelayul/guide/index.htm

-------------------------------------------------------------------------------
אנגלית

מה עושה אתר לטוב? תרגיל בהערכת אתרים

http://www.plainfield.k12.in.us/hschool/webq/webq15/webq.htm


הערכת אתרים

http://www2.widener.edu/Wolfgram-Memorial-Library/webevaluation/examples.htm

הערכת אתרים לשימושים חינוכיים

http://www.unc.edu/cit/guides/irg-49.html

הערכת תוכן אתר חינוכי

http://www.cyberbee.com/guides.html

=============================================
מאמרים בסידרה: שימושי רשת האינטרנט בחינוך

http://web.beitberl.ac.il/%7Eamnon.till/ledu1.htm

=======================================

הבלוג שלי בתפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=amnontill

הבלוג שלי בקפה דמרקר
http://cafe.themarker.com/view.php?u=162968

===========================



היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
בבמה מאז 27/3/01 6:59
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אמנון טיל

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה